Gå til innhold

Mottatt oppsigelse - hvilke krav har jeg?

Anbefalte innlegg

Heisan,

Jeg håper noen kan noe om dette.

Jeg har mottatt oppsigelse per rekomandert brev.

Jeg har oppsigelsestid på 2 mnd, men virksomheten er allerede nedlagt.

Betyr det at jeg har krav på 2 mnd med lønn? Skal dette komme automatisk?

Ser fram til utdypende svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med to måneder oppsigelse har du krav på lønn i to måneder selv om virksomheten er nedlagt. Oppsigelsesfrister er gjensidige, så i dette tilfellet er det til din fordel. Så enkelt er det.

Om arbeidsgiver er seriøs skal ikke dette være noe problem.

Lenke til kommentar
Med to måneder oppsigelse har du krav på lønn i to måneder selv om virksomheten er nedlagt. Oppsigelsesfrister er gjensidige, så i dette tilfellet er det til din fordel. Så enkelt er det.

8758367[/snapback]

Hvis du ikke har underskrevet noen annen avtale gjelder dette, men de fleste arbeidsgivere som driver en seriøs bedrift har ikke andre arbeidsbetingelser.

Lenke til kommentar

Takk for svar så langt. Jeg har dog oppfølgingsspørsmål da min sak er litt mer komplisert enn først beskrevet.

1) Jeg var i fødselspermisjon når oppsigelse ble mottatt og vil være det i flere mnd til. Har derfor vært usikker på om jeg samtidig som jeg mottar fødselspenger også kan motta sluttoppgjør fra arb.giver.

2) I oppsigelsen (som ser helt korrekt ut) står det at krav om forhandlinger må fremmes to uker innen mottat oppsigelse. Jeg har ikke fremmet noen forhandlingskrav da jeg anså dette for å bli utbetalt automatisk. Jeg sitter nå med en vond følelse at denne tabben har kostet meg to mnds lønn? Noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Forøvrig var som sagt oppsigelsen uproblematisk og ikke overraskende. Så jeg er derfor ikke bitter på noen måte i den forbindelse.

Viser det seg derimot at jeg ikke har forstått oppsigelsen fra advokat riktig føler jeg meg rimelig oppgitt overfor arb.giver som har utnyttet situasjonen ved å bruke et juristisk språk jeg ikke akkurat er komfortabel med.

Ser fram til nye tilbakemeldinger.

8758367[/snapback]

Lenke til kommentar

Du skriver at virksomheten er nedlagt, en konkurs det er snakk om kanskje?. Da får en vanligvis en hvis tid på seg å stille evt krav på menger, og når alle krav er samlet inn, forsøker bostyrer å få slutt regnskapet til å gå opp best mulig.

Mulig jeg tar helt feil nå, men mener det skal være noe i denne retningen

Lenke til kommentar
Du skriver at virksomheten er nedlagt, en konkurs det er snakk om kanskje?. Da får en vanligvis en hvis tid på seg å stille evt krav på menger, og når alle krav er samlet inn, forsøker bostyrer å få slutt regnskapet til å gå opp best mulig.

Mulig jeg tar helt feil nå, men mener det skal være noe i denne retningen

8776223[/snapback]

Neida. Ingen konkurs. Bare nedleggelse.

Det ser ut til at siden jeg ikke "forlangte" forhandlinger så går jeg glipp av to månedslønner.

Jeg tok desverre dette for gitt - altså på samme måte som at feriepengene kom automatisk (dagen etter at 2ukers-fristen gikk ut....). Ble nok blendet av brevet fra advokaten med div. juridiske termer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Din oppsigelsestid begynner å løpe først når permisjonstiden er ute, og DA skal du få to måneders lønn.

Du skal ikke behøve å fornandle om din egen lønn i oppsigelsestiden. At firmaet nedlegges skal ikke du straffes for - du har en kontrakt med to måneders oppsigelse, og dem skal du ha lønn for. At det ikke finnes en arbeidsplass å gå til er ikke din feil.

Mange advokater har inntil 1/2 time gratis rådgivning, diverse fagforeninger svarer gjerne greit på et slik spørsmål selv om du ikke er medlem (for klok av skade melder du deg kanskje inn neste gang...).

Så ta et par telefoner og få en avklaring. Og hvis forholdet til arbeidsgiver er greit ville jeg ringt dit også. Men etter de andre samtalene, så du på forhånd vet hva du har å forholde deg til og ikke risikerer å gå med på noe du ikke burde.

Endret av llth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...