Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Suspekt sak fra russeorganisasjon

cheeplix

Anbefalte innlegg

Hei sveis. Jeg opplevde en sak på nyåret som jeg lurer på strider mot noen lover, om ikke rent etisk. Mottok en pakke i posten som inneholdt en DVD og en faktura. DVDen var noe drit filmet fra diverse russetreff o.l. "Savner du den mest fantastiske tiden i livet ditt, opplev den igjen med... (blabla)." Fakturaen var for filmen og lød på utrolige 300kr. Hva faen, tenkte jeg. Har da vel ikke bestilt den her. Videre stod det at om du ikke ønsket å betale måtte jeg returnere til avsender innen X antall dager fra fakturadato. Dette var samme dagen jeg mottok forsendelsen (!). En venninne var tilogmed i kontakt med organisasjonen i forkant og spesiserte ettertrykkelig at det ikke var ønsket. Hun fikk akkurat den samme DVDen i posten i likhet med alle andre.

• Er det virkelig lov å sende ut varer til personer som på ingen måte har hverken bestilt eller gitt uttrykk for et ønske om å kjøpe noe?
  • Og i tillegg kreve varen returnert med så kort frist? (Mistenker forresten en russeside for å selge/gi bort personopplysningene mine. Kan ikke skjønne hvordan ellers de skulle ha fått det fra.)
  • En venn av meg skrev tilbake at om de ville ha den tilbake fikk de komme å hente den selv. Kan dette få noen følger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du ikke har bestillt DVD'en er svarene ganske greie:

-Nei

-Nei (er porto betalt for retur?)

-Nei

Dette er nok en typisk "satse på at folk betaler" sak. Hvis de videre krever at du betaler eller returnerer, be dem om å vise til en bestilling/samtykke fra deg om at du ønsker filmen.

Endret av gstavdal
Lenke til kommentar

•  
  • En venn av meg skrev tilbake at om de ville ha den tilbake fikk de komme å hente den selv. Kan dette få noen følger?

8757243[/snapback]

Nei, ikke dersom den ikke på noen måte er bestilt. Men det kan kanskje være. Men er du sikker på at du ikke under registrering et sted (russ.no/russelappen e.l.) har samtykket i at de kan sende deg et eksemplar?
Lenke til kommentar

Fikk nettopp en uønsket DVD i posten selv, riktignok ikke fra Russeservice, men fra Home FilmClub. Sendte dem en mail der jeg høflig forklarte at dette har jeg ikke bestilt, og enten ser jeg en frankert returlapp i postkassen min snarlig, eller så beholder jeg filmen. Det ordnet seg ganske kjapt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Markedsføringsloven

§ 2a. Krav om betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale m.v.

Det er forbudt i næringsvirksomhet

a) å kreve betaling for varer, tjenester eller andre ytelser uten etter avtale, og

b) å levere varer, tjenester eller andre ytelser med krav om betaling uten etter avtale.

Ved leveranse i strid med første ledd bokstav b er mottakeren ikke forpliktet til å betale, så framt ikke annet er bestemt ved lov.

Departementet kan ved forskrift gi nærmere bestemmelser om krav til dokumentasjon og oppbevaring av dokumentasjon for inngåtte avtaler.

Lenke til kommentar

Har hatt lignende saker, der jeg bare svarer enkelt og greit med at dette har jeg ikke bestilt, det blir ikke returnert før jeg får returlapp som er ferdigfrankert. og at dette er en tvistsak. Så kan de ikke sende den til inkasso heller.

Har blandt annet fått beskjed ifra en heller stresset dame (jeg hadde satt noen datoer på brevet som jeg returnerte om at hvis det ikke ble besvart innen dato så kom det til å bli følger, uten noen videre spesifikasjon) som sa at dette ikke skulle gjenta seg, at jeg kunne beholde filmen og at jeg ikke kom til å høre noe mer fra det firmaet siden. (merkelig nok har jeg heller ikke hørt fra dem)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...