Daehli Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Dette handler om fotoelektrisk effekt. oppgaven -Skriv opp Einsteins ligning for fotoelektrisk effekt. Hva står symbolene for¿ Regn ut den minste frekvensen lys må ha for å gi fotoelektrisk effekt i cesium. Svar - Likningen er hf er lik W + Ek Her E er lik hf energien hos et foton i stråling med frekvens f, og h er planckkonstanten. Likningen sier at hvis et foton greier å rive løs et elektron fra for eksempen et metall, blir fotonenergien brukt til å løsrivningsarbeid W og til kinetisk energi Ek hos det løsrevne elektronet. Så kommer den delen jeg ikke forstår. For cesium er løsrivningsarbeidet W er lik 3,42*10 opphøyd i -19j. Det blir fotoelektrisk effekt i cesium når hf er større eller lik W. Grensefrekvensen fg er den minste frekvensen lyset kan ha. hf er større enn W --- fg er lik W/h er lik ....... bla bla... Hvor får vi W er lik 3,42*10 i minus 19. i fra¿ Vi hadde denne oppgaven på en prøve og jeg skal opp i eksamen på mandag, og det er ett eller annet jeg har gått glipp av. Jeg finner heller ikke belegg for dette i boken. Endret 1. juni 2007 av Daehli Lenke til kommentar
Matias Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Du finner løsrivningsarbeid i fysikktabellen. Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Det var der jeg i første omgang så etter svaret, men må ha blingset på den ene siden. Jeg fant den nå på side 14. En stor takk til deg, Matias. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå