bevertann Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg har prøvd meg på flere forskjellige distroer nå, Ubuntu 6.10, 7.04 og openSUSE 10.2, alt i håp om å finne en distro som støtter det trådløse kortet mitt. Jeg regner med at det selfølgelig er mulig med de andre, tweake drivere, ndiswrapper og andre metoder, men jeg er såpass ny på linux at jeg ikke har fått til så mye. En av de største ulempene for meg, er faktisk at nesten ALLE fiksene innebærer å laste ned et eller annet, men når jeg ikke har tilgang til kablet nett, må jeg boote inn og ut av windows og linux hele tiden for å prøve å få til noe, og som selvsagt gjør alt mulig mye mye vanskeligere. Det trådløse kortet mitt er Gigabyte GNWPKG 802.11g, og bruker en driver som heter RT2500. Er det noen andre som har dette kortet som får det til å funke i Fedora (eller annen distro?) out of the box? Takker så meget for hjelpen! BT Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 Mener å huske at RT2500 driveren er vanskelig å få til generelt pga noen bugs... Aner ikke hvordan det fikses :S Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg har prøvd meg på flere forskjellige distroer nå, Ubuntu 6.10, 7.04 og openSUSE 10.2, alt i håp om å finne en distro som støtter det trådløse kortet mitt. Jeg regner med at det selfølgelig er mulig med de andre, tweake drivere, ndiswrapper og andre metoder, men jeg er såpass ny på linux at jeg ikke har fått til så mye. En av de største ulempene for meg, er faktisk at nesten ALLE fiksene innebærer å laste ned et eller annet, men når jeg ikke har tilgang til kablet nett, må jeg boote inn og ut av windows og linux hele tiden for å prøve å få til noe, og som selvsagt gjør alt mulig mye mye vanskeligere. Det trådløse kortet mitt er Gigabyte GNWPKG 802.11g, og bruker en driver som heter RT2500. Er det noen andre som har dette kortet som får det til å funke i Fedora (eller annen distro?) out of the box? Takker så meget for hjelpen! BT 8760577[/snapback] Pclinuxos skal ha med det meste av drivere "out of the box". Lenke til kommentar
dabear Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 I fedora core 6 var ikke RT2500-driverne inkludert iallefall, og jeg bare gav opp fedora. I fedora 7 aner jeg ikke om dette har blitt fiksa, men jeg kjører nå ubuntu 7.04 med ndiswrapper. Kortet har frie drivere som fungerer rimelig bra, men disse er utdaterte. Dette var grunnen til at fedora ikke shippa med driverne. Nye drivere er på betastadiet, og skal passe bra med den nye wireless-stacken i de nyeste kjernene. Disse driverne er inkludert i nyeste ubuntu, men jeg har dessverre ikke fått de til å virke. Jeg bruker nå altså ndiswrapper for å koble meg til nett. Kortet mitt er av følgende sort: https://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=301248 og bruker samme drivere Lenke til kommentar
bevertann Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Tusen takk for svar, jeg lurer på om du kunne gjort meg en tjeneste, dabear? Vet ikke om du har god erfaring med linux, men kunne du gitt meg en step-by-step på hvordan laste ned (husk at jeg må laste ned i windows), installere og bruke ndiswrapper? Jeg har mountet NTFS partisjonene mine i Linux og har tilgang til disse, så flytting av filer er ikke noe problem. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Siste erfaring jeg hadde med pakkesystemet til fedora til noen grad, var i fedora core 3. Under ubuntu heter pakkene ndiswrapper-utils-1.9 og ndiswrapper-common, om det kan hjelpe deg videre. Installasjonsinstrukser som fungerer på tvers av distroer (om rette pakker er installert), kan du finne her (2.5.1. Graphical instructions og nedover): https://help.ubuntu.com/community/WifiDocs/...ver/Ndiswrapper Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Fin og fyldig artikel! Kanskje jeg skal prøve ut fedora dersom den kommer godt ut av testen. Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Ikke vet jeg, men har ikke ikke Mandriva og PCLinux bare et skrivebordsmiljø klart/ikke pakkebrønnen(som to mulige eksempeler)? 8759111[/snapback] Det gjør det likevel ikke umulig å sette opp andre skrivebordsmiljøer, du kan alltids hente ned en tarball fra gnome.org/kde.org og kompilere selv. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Slike artikler liker jeg og godt å se at vi får mer av dem Interresant å høre at Fedora 7 kan være en bedre distro for windows->linux emigranter . Gleder meg også til Fedora test/guide artikkelen. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Glem Fedora 7 enn så lenge dersom du har nyere ATI skjermkort. Ser ut til at det er flere bug i ATI sine Linux drivere. Kommer vist ny i slutten av måneden. For min del betyr det at AMD/ATI herved er svartelistet når det gjelder kjøp av grafikkort. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Kan vi klare å holde ATI "banningen" utenfor en Linux debatt for en gangs skyld? Er ikke dette noe alle vet? Endret 2. juni 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Nå har ikke jeg prøvd mange PCer med ATI-grafikkbrikke i Linux, men den jeg har prøvd virker brukbart. Selvsagt er ikke ATI-driverne for Linux bra nok, men det er tross alt ATI dere får klage til. Gjerne få med mange som kan kjempe for det, men ikke side opp og side ned i andre diskusjoner. Men noe som er langt verre i Linux er gamle Matrox-skjermkort ("Millenium"). Der blir det mange fine "artifacts" og gule flekker på skjermen etter hvert som musen flytter seg. Synd at jeg har rotet bort skjermbildet... Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Men noe som er langt verre i Linux er gamle Matrox-skjermkort ("Millenium"). Der blir det mange fine "artifacts" og gule flekker på skjermen etter hvert som musen flytter seg. Synd at jeg har rotet bort skjermbildet... 8768233[/snapback] Det var rart. Matrox-driveren for alle kort opp til G550 er open-source, og kjent for å være meget god. Sikker på at det ikke er hardware det er trøbbel med Har selv en server med CentOS4 som bruker et Millennium PCI kort med 8MB WRAM, fungerer helt greit i X. Kan vi klare å holde ATI "banningen" utenfor en Linux debatt for en gangs skyld? Er ikke dette noe alle vet? Hvorfor det? Er vel ganske rellevant for Fedora 7 som denne tråden handler om at Fedora 7 ikke kan kjøres med ATi sin Linux driver på grunn av bugs i driver... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Jeg fikk nå et helt klar "Jeg liker linux og hater ATI" inntrykk. At ATI er dårlig støttet i mange Linux distroer er kjent, at ytelsen er dårlig pga. dårlige drivere er kjent. Om Fedora 7 ikke har drivere for "nyere" ATI kort så kan man si det uten å slenge på alt det andre. Vi har hørt som mye om "GF6800" vs alt ATI hart å by på, i alle tråder som omhandler drivere, linux eller grafikkort at det flyter over. Fedora 7 støttes ikke av ATI ennå, eller er buggy som det sies. Endret 3. juni 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
j0lly Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 mye svada her nå, er ikke så interesant hvem som vurderer å eventuelt legge det inn i 2010 hvis det kommer godt ut i tester. er det noen som har TESTET det? hvordan er det i forhold til FC6? Hvordan er det med kde/beryl? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 er det noen som har TESTET det? hvordan er det i forhold til FC6? Hvordan er det med kde/beryl? 8769897[/snapback] Var på god gang, men gikk "stuck" i å få skjermkortet til å virke som det skulle (1950 Pro). Fant jo grunnen. Og dermed var det ikke mye jeg fikk testet. Denne "mangelen", sammen med AMD/ATI's "lovnad" om å levere skikkelige drivere til Linux (som de ennå ikke klarer), gjorde meg frustrert og "forbannet". @Theo343. Jeg har faktisk alltid foretrukket AMD/ATI skjermkort. Oppfattet du det som "banning", "your choiche". Ikke ment slik fra min side. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juni 2007 Driveren til ATI støtter ikke den x-serveren ATI benytter seg av(x-server 1.3) og de vil ikke gjøre det heller før Juni-utgaven av drivere. Fedora har dermed anbefalt Fedora brukere å holde seg til Fedora Core 6 til den tid... Men skal si jeg er imponert over Fedora 7. Spesielt Yum er blitt milevis raskere enn i Fedora Core 6 Me like... Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Noen som har testet/vet om PPC-versjonen funker med ps3? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Bolson: No problemos, jeg missforstod nok denne setningen "For min del betyr det at AMD/ATI herved er svartelistet når det gjelder kjøp av grafikkort." Skinney: Flott info ang grafikkort og drivere. Hva er Yum? Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Yum er pakkesystemet til Fedora og håndterer nedlasting og installasjon av .rpm pakker fra Fedora sine pakkebrønner. Akkurat som APT til Ubuntu. Yum har derimot vært plaget av å være veldig treig i forhold til Ubuntu, men det ser ut som om det har endre seg nå EDIT: skrivefeil... Endret 4. juni 2007 av Skinney Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå