Gå til innhold

Asus CROSSHAIR hovedkort

Anbefalte innlegg

Hei!

Da tok oppgraderingskrampa knekken på meg også, kom over et Asus CROSSHAIR til halv pris, la på en x2 3800 og Cruical DDR2 PC5300 fra komplett, og vips så hadde man et nytt system til en overkommelig pris. En x2 3800 skal vel holde inntil Phenom kommer..

Vel vel så til spørsmålet: Er det noen som kjører siste beta bios på dette hovedkortet?

Ser Quintero har samme hk bla..

og:

bør man kjøre Windows reparasjon(hvadetnåheter) med bootcd når man installerer nytt hk? For at windows skal kjenne igjen ny HW etc?

Lite lysten på å formatere herligheten..

Svar mottas med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lang tid brukte du på å gruble ut hva du skulle kjøpe. Selv brukte jeg vel et par uker på det. Ble til slutt et Core 2 Duo system.

DU kan teste å rett og slett bare boote Windows. WIndows har som regel generelle drivere installert som vil fungere. I sære tilfeller er det det gamle drivere som slår seg vrangt siden maskinvaren ikke finnes lenger og da får du bare en blåskjerm og da kan du teste Sikker modus som vil kjøre med et mindre sett drivere aktivert og vil alltid fungere. DU kan så inbstallere alle driverne på CD-en som fulgte med.

Du vil kansje ha de gamle driverne liggende på maskinen din, men det gjør ingenting. Husk å kjør enhetsbehandling og avinstaller all maskinvare det er varseltrekanter og feilstatus på.

Lenke til kommentar

Har vel egentlig grublet ganske lenge, men nå sliter AMD så fælt at jeg tenkte jeg skulle helpe dem med å begrense underskuddet litt :p

Litt mer seriøst så er vel egentlig dette et av de råeste AM2 HK'ene som finnes, og i og med at jeg (forhåpentligvis) aldri kommer til å bruke 2000 kr på et HK tenkte jeg at jeg nok ikke kommer over et bedre kjøp med det første. Regner også med at et ok AM2+ HK vil koste skjorta når det kommer..

Har lest en del tester, og det ser ut som om man kan tweake dette kortet ganske bra. Gadd ikke å legge noe særlig mye penger i en prosessor nå, derfor ble det den billigste typen jeg fant. Tar heller den utgiften når Phenom x2/x4 kommer ved juletider. Har som du sikkert skjønner god tro på dem :)

Har også vært innom tanken på C2D, men gidder ikke det..

Edit: Leifur

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Jeg har bare brukt den siste offisielle BIOSen.

Ingen tvil om at dette er et førsteklasses hovedkort! Mulighetene for tweaking er jo hinsides, og spennings-reguleringen er veldig finkornet, i tillegg til å gå "altfor" høyt. Inntil 3.425 v på minnet grenser jo mot galskap...

Jeg ville prøvd å starte med den gamle installasjonen, for det er verdt et forsøk. Dette har jeg gjort mange ganger, hvor komponentene har vært temmelig forskjellige. Men det kan nok være en fordel å fjerne driverne til gamle komponenter som skal skiftes ut.

Dette kortet blir nok mer enn tilfredsstillende i kombinasjon med K10. Disse kortene er stødige og ganske velprøvde, og undertegnede kom også over et godt tilbud. HTT er foreløpig testet til 320 MHz uten problemer, og uten å øke spenningen. Strømmen er også veldig stabil, og heatpipene fungerer bra så lenge man har litt luftflyt rundt sokkelen. Jeg bruker en Thermalright XP-90, og den passer perfekt. Den ene siden danner et "overheng" over venstre del av heatpipen, og trekker bort mye varme fra hele systemet.

Lenke til kommentar

Biosen ser skikkelig bra ut, bla annet minnetweakingen ser jo helt sinnsvak ut, godt forbi mine evner for å si det slik. Mener det er ganske sikkert at AM2 er kompatibelt med K10 ja, har ihvertfall inntrykk av at det er "garantert" i følge mange artikler.

Lenke til kommentar

Da var Hk og prosessor i hus, venter bare på minnet som visstnok ble sendt den 31 mai. Lovlig lang tid underveis? Blir nesten litt bekymret for "barna" mine..

Lukter nytt av hk :love:

Prosessoren er stepping lfcbf 0650upmw, finner ikke noe særlig om den.. finnes det noen lister på xs for x2'ene slik det er for s939 opteron steppinger?

Lenke til kommentar
Ikke meningen å bumpe tråden her altså..

Noen som vet hvor man kan få tak i I/O Skjold her til lands?

Eneste jeg finner er på Asus online shop, noen som har noen forslag?

8788950[/snapback]

I/O shield kryr det av på Ebay.Har kjøpt flere,og frakta bruker ca 1 uke.Men du skulle vel helst hatt det fort.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Anbefalt kjøleløsning til Crosshair (og andre kort):

Dette hovedkortet hadde jeg lenge liggende på bordet, som del av et system jeg brukte til benching, eksperimentering og omfattende stabilitetstesting. For en stund siden monterte jeg systemet i kabinett, for endelig å bruke kortet i min nye hovedmaskin. Systemet har vært stillegående og velfungerende, og jeg har ofret litt ytelse for å kjøre på lavere spenninger. Men etterhvert åpnet jeg kabinettet mens maskinen var i gang, og oppdaget alarmerende høye temperaturer på heatpipene, særlig i nærheten av sørsiden. Dette skjedde aldri da kortet lå på bordet, for da var det god luftsirkulasjon, og det var også minimalt med ledninger og andre hindringer rundt heatpipen. Men jeg har lenge vært litt obs på at kjøleblokken på sørsiden har dårlig kontakt med selve ribbene, og det blir jo ikke bedre når blokken i tillegg blir innestengt av grafikkort og annet. Kontaktflatene mellom blokken, heatpipen og ribbene er temmelig små, og heatpipen er neppe kapabel til å avlede mye varme fra sørsiden. Nordsiden virker på sin side å være langt bedre integrert i selve ribben, og denne tror jeg blir tilstrekkelig nedkjølt bare man har litt sirkulasjon rundt sokkelen. Men for å kjøle sørsiden monterte jeg en ekstra vifte på provisorisk vis. Da ble varmen betydelig mindre, men jeg har etterhvert blitt svært nøye på å unngå at komponentene degraderes pga varme og høy spenning.

Så den virkelige løsningen ble å fjerne og erstatte kjølingen på sørsiden. Heatpipen var veldig lett å lirke løst fra sitt feste over nordsiden - det er neppe nødvendig å fjerne hele kjølesystemet først. Men det kan nok være lurt for å unngå å bryte på kortet, og for å kunne legge ny pasta på nordsiden (det er som vanlig lagt på altfor mye). Jeg installerte så en Thermalright HR-05 SLI/IFX, som vist på bildene. Den vil naturligvis blokkere noen av slotene, blant annet kan man nok glemme å kjøre i SLI, men det er vel den eneste ulempen jeg kommer på. Fordelene er mange:

TR HR-05 SLI/IFX kan i prinsippet monteres i en hvilken som helst vinkel, så lenge boltene ikke kolliderer med heatpipene. Den passer til mange forskjellige hull-avstander (trinnløs justering), og det følger også med kroker for å feste til "hempene" som brukes på hovedkort uten hull. Den er meget lett, og selve basen er nok betydelig lavere og mindre i areal enn de fleste medfølgende kjøleblokker. Kjøleren kan brukes med en 80mm vifte som på bildene, men jeg fant fort ut at det ble fullstendig overkill. Grafikkort-kjøleren min er en NV Silencer av den gamle typen, som trekker luft inn i ene enden, og blåser ut på baksiden. Viften havner ca 1 cm fra chipsetkjølerens ribber, og det gir evig nok luftflyt til å holde chipsettet kjølig. Egentlig tror jeg at kjøleren hadde fungert nesten like bra uten grafikkort-kjøleren i nærheten - etter testingen å dømme blir den ikke det minste varm under noen omstendigheter. Her får man med andre ord kvalitet og fleksibilitet så det holder. Anbefales!

post-100025-1195725911_thumb.jpg

post-100025-1195725924_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...