Gå til innhold

Happauge HVR 1300 med Kubuntu

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe nytt TV-kort til min gamle PC. Jeg hadde tenkt meg Happauge HVR 1300.

1. Fungerer det i Kubuntu og er det noenlunde greit å installere.

2. Det rekommanderes at PC-en skal ha minimum 1,5 Ghz prosessor. Vil kortet fungere bra på en maskin med en AMD Athlon 2200, ASUS A7N266-VM bunnkort med integrert GPU og 1 GB Ram?

3. Er det noen som har et bedre forslag?

Kortet skal fremst brukes for å ta opp TV-programmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet at HVR 1500/1600 ikke er støttet av ivtv-driveren, og generelt sett ikke fungerer under GNU/Linux i det hele tatt. Skal du være sikker, gå for et PVR-kort. Selv har jeg kjøpt et PVR350 som fungerer utmerket i GNU/Linux med programmet MythTV. Opptak er ikke noe problem.

Lenke til kommentar
Vet at HVR 1500/1600 ikke er støttet av ivtv-driveren, og generelt sett ikke fungerer under GNU/Linux i det hele tatt. Skal du være sikker, gå for et PVR-kort. Selv har jeg kjøpt et PVR350 som fungerer utmerket i GNU/Linux med programmet MythTV. Opptak er ikke noe problem.

8758557[/snapback]

Synes å være ett godt alternativ! Den finnes på Datakjeden for 1300:-! Den har fjernkontroll også, det glemte jeg å si at jeg vill ha.

Hvordan er lydkvaliteten? Jeg tenkte kanskje at kortet også kan brukes til å spille musikk.

Jeg har aldri hatt et TV-kort før så jeg vet ikke helt hvordan det fungerer. Tanken er at jeg skal koble den til en PC ute i stuen. Der har jeg ikke skjerm, men når man har TV-kort kan man vell bruke TV-en som skjerm? Til nå har jeg fjernstyrt PC-en fra en annen PC ved hjelp av VNC. Det fungerer greit, men har visse ulemper.

Endret av PelleP
Lenke til kommentar
Synes å være ett godt alternativ! Den finnes på Datakjeden for 1300:-! Den har fjernkontroll også, det glemte jeg å si at jeg vill ha.

Hvordan er lydkvaliteten?

8759659[/snapback]

Jeg hadde fra før et Pinnacle PCTV, og lydkvaliteten, for ikke å snakke om bildekvaliteten er helt en annen med Hauppauge! WinTV PVR350. Jeg anbefaler det i og med at jeg VET kortet fungerer i GNU/Linux (bruker det selv nå). Og det skal fungere å sette opp fjernkontrollen gjennom LIRC. Det skal visstnok også fungere i FreeBSD, også med MythTV, men dette kan jeg ikke bekrefte på nåværende tidspunkt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Du kan sette opp en separat framebuffer med det kortet, ja. Det har TV-ut.

Edit: for lyd anbefaler jeg enten et godt dedikert lydkort eller at du bruker digital utgang fra hovedkortet gjennom en DAC og så til en forsterker (eventuelt en forsterker/reciever med digital inngang).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Komplett har forresten et tilbud på PVR500 i bulk-versjon.

Edit: uansett, det er risikabelt å kjøpe et HVR-kort, da linux-støtten er usikker.

Edit edit: Se hva jeg fant ut på supportsiden til HVR1600 på www.hauppauge.com:

From Hauppauge Site - "Linux support for the WinTV-HVR-1600 is in process. When the WinTV-HVR-1600 is added to the growing list of over 30 supported Hauppauge products with Linux open source drivers, an entry will be made in the LinuxTV.ORG Wiki."

Dette må jeg si er gode nyheter. Hauppauge ser ut til å ta GNU/Linux og åpen kildekode generelt på alvor og hjelper til med linux-støtte for kortene deres. Kanskje vi ser FreeBSD-støtte for HVR-kortene også? Fordelen med HVR er at de kan brukes nær sagt over alt.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Fordelen med HVR er at de kan brukes nær sagt over alt.

8759852[/snapback]

Prøvde å finne en forklaring på hva HVR og PVR er for noe, men fant ikke noe i farten. Kunne nok ha trengt en generell guide om TV-kort...

Komplett har forresten et tilbud på PVR500 i bulk-versjon.

8759852[/snapback]

Ja, kortet er jo rimeilig i bulkversjon, men på den annen side må jeg vell da legge litt penger i programvare? Trenger jeg forresten to tunerer? Jeg kan vell uanasett ta opp et program på PC-en samtdig som jeg ser på et annet på TV-en?

Endret av PelleP
Lenke til kommentar
Prøvde å finne en forklaring på hva HVR og PVR er for noe, men fant ikke noe i farten. Kunne nok ha trengt en generell guide om TV-kort...

HVR-kortene støtter også digital-TV, noe PVR-kortene ikke gjør.

Ja, kortet er jo rimeilig i bulkversjon, men på den annen side må jeg vell da legge litt penger i programvare?

8760271[/snapback]

Hvis kortet utelukkende skal brukes i GNU/Linux har du ikke behov for programvaren som følger med, da dette er Windows-programvare. Du bruker programmet MythTV som kan lastes ned fritt, og ivtv-driveren kan du laste ned fra http://ivtvdriver.org. Fra og med kjerne 2.6.22 vil ivtv-driveren følge med linux-kjernen.

Lenke til kommentar
HVR-kortene støtter også digital-TV, noe PVR-kortene ikke gjør.

8760336[/snapback]

Da må jeg prøve å finne ut litt om utsiktene for å få digiatal-TV her. Kanskje jeg skulle prøve å finne et kort som støtter digital-TV?

Terratec Cinergy HT PCI skal være et brukbart kort og såvidt jeg forstå så støttes det av Linux. Hva tror dere om det?

Lenke til kommentar
Terratec Cinergy HT PCI skal være et brukbart kort og såvidt jeg forstå så støttes det av Linux. Hva tror dere om det?

8760993[/snapback]

Ville heller satset på Hauppauge! kort. TerraTec har jeg ikke funnet så mye informasjon om, ville ikke satset på det.

Lenke til kommentar

jeg trur Hauppauge HVR-1300 skal fungere og være lett å installere i Linux. HVR(Hybrid Video Recorder) er nok bedre å kjøpe enn PVR(Personal Video Recorder) ettersom HVR støtter Digital OG Analog tv, mens PVR bare støtter Analogt... Med tanke på at Digital TV kommer for fullt til Høsten så er nok et tv-kort med Digital(DVB-T) støtte veldig greit å ha... Koster litt mer enn PVR-350 også...

Kilde: http://linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_PCI_Cards

Lenke til kommentar
jeg trur Hauppauge HVR-1300 skal fungere og være lett å installere i Linux. HVR(Hybrid Video Recorder) er nok bedre å kjøpe enn PVR(Personal Video Recorder) ettersom HVR støtter Digital OG Analog tv, mens PVR bare støtter Analogt... Med tanke på at Digital TV kommer for fullt til Høsten så er nok et  tv-kort med Digital(DVB-T) støtte veldig greit å ha... Koster litt mer enn PVR-350 også...

Kilde: http://linuxtv.org/wiki/index.php/DVB-T_PCI_Cards

8762515[/snapback]

Jeg har tenkt litt og jeg synes det virker mest fornuftig å gå for et HVR kort. Jeg fant forresten ut at det skal være mulig å innstallere HVR 1300 på Linux, i hvert fall dersom man bruker Gentoo (hva i all verden det nå er!!)

Om det er så lett er en annen sak.

Jeg tror jeg skal avvente litt og se om jeg kan grave frem flere opplysninger. Jeg har blitt mye klokere takket være dere som har bidratt i denne tråden. Dersom det kommer flere innspill så er det kjempefint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...