Gå til innhold

Bærbar til hjemmebruk og surfing på skolen


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg planlegger å kjøpe meg en bærbar nå som jeg snart får feriepenger og litt igjen på skatten, men kunne trengt noen tips!

 

For det meste bruker jeg pc til å surfe på nettet og se film, men det føles feil å kjøpe en ny maskin som ikke takler å spilles på, så den må nok gjøre det også :D

 

Tanken er at når jeg er hjemme så kobler jeg til ekstern mus/tastatur, samt skjermen (BenQ 19") og høytalerne (Creative stereo m/sub) som jeg allerede har. Så:

 

- Det viktigste er at den takler å kjøre Vista (gjerne Aero, men det er ikke et absolutt krav), og at jeg kan kjøre Firefox med 10+ tabs samtidig som jeg har WinAMP og et par andre programmer kjørende, pluss messenger, skype etc. i bakgrunnen uten at maskinen går tregt. Helst bør den også kunne kjøre programmer som PSPVideo9 (konverterer filmfiler til mp4) og VLC (videoavspilling) uten nevneverdig tap av hastighet samtidig. (Evt. at PSPVideo9 ikke bruker 1 time på å konvertere en tvserie-episode :) )

 

- Max 15,4" skjerm, gjerne 14", men det er ikke noe krav. Tenker å ha den med på skolen hver dag, men jeg kommer ikke til å bære på den i timesvis heller... Hvis noen vet om en 12" som takler moderne spill til en rimelig penge hadde jeg blitt kjempeglad, men det virker ikke som sånt finnes :)

 

- Lagringsplass er ikke kritisk, er godt fornøyd med min eksterne HD og tenker heller å kjøpe en sånn til hvis jeg trenger mer plass.

 

- Som sagt vil jeg gjerne spille litt på den. Jeg kjenner ikke så godt til de nyere spillene, ettersom PCen jeg har nå bare har 1GHz prossessor og et relativt billig skjermkort, men med en ny PC kommer jeg nok til å spille mer. Trenger dog ikke klare de virkelig monsterspillene (Oblivion?) på høyeste oppløsning... Etter det jeg leser bør jeg da satste på et dedikert skjermkort?

Hadde vært kult om den taklet Starcraft II og Call of Duty 4 når de kommer, men vet ikke helt hvor realistisk det er...

 

- Det er ikke vits med en hyperduperfin innebygget skjerm, siden jeg helst vil kjøre på ekstern skjerm uansett når jeg er hjemme. Men de fleste bærbare matcher vel skjermkort og skjerm?

 

- Pris: Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye penger jeg har råd til å bruke enda, men la oss si enten maks 7000 eller maks 10 000? Tar gjerne i mot tips i begge prisklasser!

 

- Jeg skal ha den i ca. to år (etter det er jeg ferdig med utdanning og praksis, og tenker å kjøpe en mye fetere maskin :) ), og kan godt tenke meg å bruke litt mer penger på å oppgradere den etterhvert, så det viktigste nå blir vel å bruke pengene på ting som ikke kan byttes (prossessor, skjermkort), og ikke ting som lett kan oppgraderes (ram?). Men den må jo ha kapasitet til nok ram da.

 

Noen maskiner jeg har sett litt på:

 

Acer Aspire 5103WLMi ser ut som en decent maskin til 7000.

Multicom Asus S96J er litt dyrere men kommer med et Radeon x1600. Det skulle være et bra kort?

Multicom Compal HGL30 14.1" med GeForce go7600

Dell Inspiron 6400 (Dell lager visstnok bra maskiner?) med Radeon X1400

 

Til opplysning, så lærte jeg alt jeg kan (ikke mye! :D) om skjermkort til bærbare her.

 

Oj, det ble langt. Håper noen har orket å lese gjennom alt, og jeg setter stor pris på alle svar!

 

- Ulrik

Endret av ulrik03
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...