Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trenger hjelp til naturfagforsøk

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Grunnet sykdom har jeg ikke fått fullført det siste forsøket vi har hatt, og i følge min kjære naturfaglærer så må jeg levere det enten i dag eller på mail i løpet av helga. Sitter faktisk igjen på skolen nå for å prøve å få gjort rapporten.

Men det begynner å bli en stund siden dette forsøket, så jeg husker det ikke veldig godt.

Derfor spør jeg etter hjelp. Hele forsøket ligger i spoiler.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Forsøk til hovedemnet ”Energi for framtiden”

Elektrolyse av vann

•Hensikt:

Vi skal gjøre en elektrolyse av vann – der vi skal prøve å finne ut hva som skjer ved den negative og den positive elektroden.

•Utstyr:

Strømkilde (trafo), lite begerglass, vann tilsatt natriumsulfat (Na2SO4) og litt BTB,

saltsyre og natronlut (0,1 mol/l), 2 plastpipetter, 2 blomstertråder, 2 ledninger m/klemmer

•Utførelse:

Følg instruksjonen i figuren ved siden av.

La det stå igjen ½ cm av stammen på pipetten. Vri gjerne tråden når du stikker den gjennom plasten, slik at den ”borrer” seg gjennom. Dersom trådene har svært butte ender, kan du klippe dem med en avbitertang slik at de blir skarpere.

- I stedet for petriskål bruker vi et lite beger-glass – og i stedet for batteri bruker vi en trafo som leverer likestrøm, innstilt på ca. 10 volt.

- Bruk ev. en dråpeteller og saltsyre eller natronlut til å justere pH i vannet til 7 (grønn BTB).

- Legg merke til hvilken elektrode som er positiv og hvilken som er negativ (se på strømkilden).

•Observasjoner og oppgaver:

A - Ved den negative elektroden

1Ser du fargeforandring? Hva betyr i tilfelle dette? Hvilke ioner må da være dannet ved elektroden?

2 - Hvilken gass tror du er dannet?

3 - Har vannmolekylene gitt fra seg eller tatt til seg elektroner? (Tenk på hvilken elektrode det er!)

Har det da skjedd en oksidasjon eller en reduksjon med vannmolekylene?

4 - Foreslå en reaksjonslikning for det som skjer med vannmolekylene ved elektroden.

B - Ved den positive elektroden

5 - Ser du fargeforandring? Hva betyr i tilfelle dette? Hvilke ioner må da være dannet ved elektroden?

6 - Hvilken gass tror du er dannet?

7 - Har vannmolekylene gitt fra seg eller tatt til seg elektroner? (Tenk på hvilken elektrode det er!)

Har det da skjedd en oksidasjon eller en reduksjon med vannmolekylene?

8 - Foreslå en reaksjonslikning for det som skjer med vannmolekylene ved elektroden.

C - Totalt

9 - Hvor mye gass blir det dannet ved den negative elektroden i forhold til ved den positive?

10 - Kombiner reaksjonslikningene i punkt 4 og 8 ovenfor – og prøv å skrive en forenklet reaksjonslikning for totalreaksjonen (husk at antall elektroner som overføres må være det samme ved begge elektrodene).

11 - Det er mulig å gjøre dette forsøket med bare rent vann i pipettene, men det vil ta svært lang tid. Hvorfor tror du Na2SO4 var tilsatt? Hvorfor tror du BTB var tilsatt?

Skal jeg være helt ærlig forstår jeg ikke spesielt mye av forsøket, men kommer tilbake med mer nøyaktig informasjon senere.

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...