Gå til innhold

Et helvete i fengsel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mye bra som er sagt her, men jeg må bare kommentere noen av innleggene, og de innleggene er dessverre ganske representative for hvordan mange tenker.

'Straff' i seg selv har bare ett formål, og det er å forebygge framtidige handlinger av massene. Hvis jeg f.eks dreper en person, og jeg blir straffet for det, så vil det virke forebyggende for andre potensielle mordere. Uten straffer hadde det ikke vært konsekvenser. Og konsekvenser er viktig for å forebygge.

Rehabilitering derimot er noe man gjør for at enkeltpersonen ikke skal gjøre noe igjen. Og det har ingen forebyggende egenskaper for andre folk. Hvis jeg ville drepe en person, så hadde vel jeg gitt faen i om andre folk allerede hadde drept noen, men nå blitt rehabilitert til å forstå at det er feil.

Straff kan riktignok fungere som en type rehabilitering også. Men straff i seg selv, altså uten rehabiliteringsdelen, er bare forebyggende i forhold til andre folk.

Dere som sier at personer fortjener å ha det vondt pga handlingene de har gjort... For meg høres det ut som dere ikke bruker en halv hjernecelle en gang, dere lar bare følelsene kontrollere alt. Dere sier at folk bør ha det vondere fordi de fortjener å ha det vondere. Hvis 'å ha det vondere' 'ikke påvirker rehabiliteringen, så er det egentlig ingen grunn å gjøre det. Det er bare dere selv som får glede av å se de fæle folkene ha det fælt. Og noe slikt kommer det absolutt ingenting godt av. Som gjør utsagnet helt avskyelig. Som sagt så kan det også fungere som rehabilitering, men jeg har ikke sett noen som har tatt hensyn til det i hele tatt i noen av innleggende deres.

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar
De norske fengslene er nærmest luksushoteller. Jeg sier ikke at man skal pine dem, men de bør ikke få noe mer enn 4-5 kvadratmeter, lufting en halvtime hver dag og kanskje en bok eller to hvis de er snille. Ting som TV o.l. blir for dumt spør du meg.

8766654[/snapback]

Også kan du spørre deg, hvordan vil dette mennesket være når det slipper ut?

Er det ikke bedre at man gir mennesker som høyst sannsynelig ikke har utdannelse, og samtidig er rusmisbrukere en mulighet til å bli "cleane", og samtidig gir de en rehabilitering i form av utdannelse slik at de bidrar til samfunnet når straffen er sonet?

Jeg vil mye heller møte på et menneske som har levd under slike kår, enn et menneske som har levd slik du beskriver hvordan det burde ha levd.

Rehabilitering er veien å gå.

Endret av wrangler
Lenke til kommentar
Det er nettopp derfor du f.eks. må være stokk dum i hodet for å smugle dop til enkelte asiatiske land, eller gjøre noe dumt i enkelte stater i afrika/søramerika/etc.

8780707[/snapback]

Ja, men det er skummelt nettopp fordi man kan være uheldig på en ferie i utlandet, havne i en situasjon man må ty til selvforsvar etc.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...