Thlom Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Jo lengre og mer isolert du sitter i fengsel jo vanskeligere blir det for deg å komme tilbake til samfunnet som en lovlydig borger. Det er absolutt ingen grunn til at man skal straffe innsatte mest mulig. Frihetsberøvelsen er mer enn nok. I stedet burde man fokusert på mer positivt innhold i form av givende arbeid og utdannelse. De som fullfører en høyere utdanning innenfor murene havner ekstremt sjelden tilbake i fengsel etter endt soning. Lenke til kommentar
kkt1986 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Å bli voldtatt av en annen mann er den ultimate nedverdigelsen... Voldtekt er kanskje den verste handlingen noen kan gjøre mot et hvilket som helst menneske. Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Å bli voldtatt av en annen mann er den ultimate nedverdigelsen... Voldtekt er kanskje den verste handlingen noen kan gjøre mot et hvilket som helst menneske. 8770486[/snapback] Jeg har mine tvil om at det å bli voldtatt av en pen 20-årig dame er like ille som å bli voldtatt av en neger på 100 kilo. Endret 3. juni 2007 av T.F.T Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hadde en pen 20årig dame voldtatt meg, så hadde det plutselig ikke vært voldtekt lenger. Så da er det problemet ute av verden. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Om menn kan bli voldtatt av pene jenter (og føle seg voldtatt) er ikke tema for denne tråden. Det kan vi eventuelt diskutere et annet sted. Jeg ser heller ingen grunn til overdrevent kraftig språkbruk i diskusjoner her i Politikk og samliv. Ei heller til å gjøre noe poeng av gjerningmannens rase eller "utstyr" i forbindelse med en tenkt voldtekt i fengsel. Vi kan sikkert forestille oss ubehaget uten. En post slettes, og så bes dere holde det saklig. Geir Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 (endret) Fengsel er fengsel. Har man gjort noe galt, skal man bli STRAFFET for det, ikke gjøre som her i norge, bli satt inn å leve et liv i luksus. 8755569[/snapback] Typisk trangsynthet fra folk som tror de har peiling på hva de snakker om, men som egentlig ikke aner hva det går ut på i det hele tatt. Forbrytere er også mennesker, akkurat som deg og meg. Jeg er ikke for at mennesker som har gjort noe galt skal tortureres i årevis, ja gjerne på livstid, i de grufulle fengslene man finner i land som Russland, Brasil og Kina. Du skulle hatt to/tre uker i et sånt fengsel du, så tror jeg ikke du hadde stått for det innlegget der stort lenger. Poenget med fengsel, iallefall i Norge: *Straff for å vise at samfunnet ikke aksepterer forbrytelser: Frihetsberøving *Verne/beskytte samfunnet mot forbrytere, ved å sperre farlige folk inne Jeg er så uendelig glad for at den ufornuftige og nedlatende tankegangen mange nordmenn har om ting, ikke speiler igjen i regjeringen. Videre skal vi ikke klage i dette landet. Vi har det godt, og med vår velferd ville det virket rart om vi sperret folk inne i trange mørke fangehull. Se på dette kartet. Jo dårligere HDI, jo verre er fengselsoppholdet. Det speiler igjen hvor siviliserte menneskene i det aktuelle landet er. Jo lavere inteligens, utdanning og overlevelses-teknikk en gjennomsnitsbefolkning har, jo verre er det i fengslene også. Endret 3. juni 2007 av neitakk Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 8771368[/snapback] Hva er greia med Afrika? Hva betyr fargene? Hvilke farger er best og verst? Lenke til kommentar
Veed Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Har selv vært på omvisning i ett fengsel, de fangene jeg snakket med oppførte seg normalt å høffelig. De var personer som hadde begått dumme valg på tidspunkt de hadde det som verst i livet, men betyr ikke at de er onde å skal behandles som dyr. tipper dere som sier fengsel er som hotell ikke aner hvordan det ser ut på insidene av murene, du våkner vær morra å ser ut av gittervinduet ditt rett inni en 5 meter høy betongvegg, da hjelper det lite at du har playstation på cella... Lenke til kommentar
kkt1986 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Amen! Å sitte bak murene i flere år må være tøft. Jeg vil ikke prøve selv om jeg får TV og god mat. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Hva er greia med Afrika? Hva betyr fargene? Hvilke farger er best og verst? 8774661[/snapback] HDI er en engelsk forkortelse for Human Development Index. HDI brukes på samme måte som bruttonasjonalprodukt (BNP) for å måle velstand i ulike land. Mens BNP måler landets rikdom, sies HDI å gi et mer komplett bilde, da det inkluderer fattigdom, lese- og skrivekyndighet, utdanning, forventet levealder, fødselstall og andre faktorer. HDI ble utvikla av den pakistanske økonomen Mahbub ul Haq (1934–1998), og blir fra 1990 brukt i FNs årlige rapport Human Development Report. HDI angis på en skala fra 0 til 1, hvor 1 er best. I rapporten fra 2003 ligger Norge (0,963), Island (0,956) og Australia (0,955) øverst på lista, mens Niger (0,281), Sierra Leone (0,298) og Burkina Faso (0,317) ligger nederst. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 The HDI measures the average achievements in a country in three basic dimensions of human development: * A long and healthy life, as measured by life expectancy at birth. * Knowledge, as measured by the adult literacy rate (with two-thirds weight) and the combined primary, secondary, and tertiary gross enrollment ratio (with one-third weight). * A decent standard of living, as measured by the log of gross domestic product (GDP) per capita at purchasing power parity (PPP) in USD. HDI er riktignok bedre enn BNP til å beskrive et samfunn, men det er fremdeles ikke særlig nyansert. Det gir en pekepinn på hvor siviliserte folk er, men vil ikke være særlig presist. Dessuten, hvor har du det fra at høy HDI = gode fengselsopphold? Hvilket år er HDI-kartet ditt fra forresten? Jeg ser markante forskjeller, særlig i Afrika, fra 2004-kartet som ligger på wikipedia (en). Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Det kartet jeg postet er fra 2003. 2004-kartet er selvsagt mer oppdatert. Ingen målinger kan gi 100 % realistiske resultater, men som du sier gir det en pekepinne. Jeg sier ikke at det er en direkte indikator på kvaliteten for fengelsopphold, men det er ikke til å stikke under en stol at vi finner dårlige fengsler i lavere utviklede land. Det som først og fremst bryter med statistikken, er USA. USA har jo en god, men ikke i verdenstoppen, HDI. Og et fengselsopphold i USA er nok ingen trivelig opplevelse. Dog mye bedre enn Brasil, som tross industriell og økonomisk vekst, sliter med velferden. HDI 2003 HDI 2006: Endret 4. juni 2007 av neitakk Lenke til kommentar
SisteBert Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Hvem prater her? Hvem her har faktisk sittet i et norsk fengsel? Mange utlendinger vil tilbake til hjemlandet for å sone. I Norge er det alltid eneceller, noen steder må du være på cella i 23 timer og får en gå tur på en time, hvor du da går du rundt i en ring. Hva tror dere varetekt er, *tre nye uker i vare tekt* det er vel noe av det verste. Kjenner folk som har sittet på glattcelle i over en uke. I mange utenlandske fengsler kan du sitte på celle med de du kjenner, eks 4 stykker på en celle. Familie kan komme med mat til deg. Du kan ha det godt i utenlandske fengsler hvis du har penger. Ikke alle så klart men noen. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Hva skulle linken din bevise? At SisteBert tar feil? Han sa noen, ikke alle. Endret 4. juni 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Den skulle ikke bevise noe. Den beskriver fengsellsforholdene i Brasil. Forøvrig er jeg ikke enig i meningen som kommer frem i artikkelen, for det er ikke noe ferieopphold i fengsel uansett hvor det er. Men det er mye mye verre i utlandet, i tråd med det jeg har skrevet lenger oppe hvis du hadde fulgt med på de siste innleggene. Typisk trangsynthet fra folk som tror de har peiling på hva de snakker om, men som egentlig ikke aner hva det går ut på i det hele tatt. Forbrytere er også mennesker, akkurat som deg og meg. Jeg er ikke for at mennesker som har gjort noe galt skal tortureres i årevis, ja gjerne på livstid, i de grufulle fengslene man finner i land som Russland, Brasil og Kina. Du skulle hatt to/tre uker i et sånt fengsel du, så tror jeg ikke du hadde stått for det innlegget der stort lenger. Poenget med fengsel, iallefall i Norge: *Straff for å vise at samfunnet ikke aksepterer forbrytelser: Frihetsberøving *Verne/beskytte samfunnet mot forbrytere, ved å sperre farlige folk inne Jeg er så uendelig glad for at den ufornuftige og nedlatende tankegangen mange nordmenn har om ting, ikke speiler igjen i regjeringen. Videre skal vi ikke klage i dette landet. Vi har det godt, og med vår velferd ville det virket rart om vi sperret folk inne i trange mørke fangehull. Se på dette kartet. Jo dårligere HDI, jo verre er fengselsoppholdet. Det speiler igjen hvor siviliserte menneskene i det aktuelle landet er. Jo lavere inteligens, utdanning og overlevelses-teknikk en gjennomsnitsbefolkning har, jo verre er det i fengslene også. Endret 4. juni 2007 av neitakk Lenke til kommentar
Mannemann Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Hvordan fungerer dette med soning i utlandet? Jeg var av den oppfatning at norske statsborgere måtte sone her hjemme. Hvis jeg foretar meg et lovbrudd på ferie i eksempelvis Tyrkia, kan jeg regne med å måtte sone der da? Hadde satt pris på om noen kunne opplyse meg. Mannemann Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Ja, det kan godt hende at du må sone der da. Utleveringsavtaler kan sørge for soning hjemme, men i utgangspunktet straffes du der forbrytelsen begås. Lenke til kommentar
Mannemann Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juni 2007 Ja, det kan godt hende at du må sone der da. Utleveringsavtaler kan sørge for soning hjemme, men i utgangspunktet straffes du der forbrytelsen begås. 8779499[/snapback] Hjelp! Det er jo direkte skummelt. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 Det er nettopp derfor du f.eks. må være stokk dum i hodet for å smugle dop til enkelte asiatiske land, eller gjøre noe dumt i enkelte stater i afrika/søramerika/etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå