Mannemann Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Jeg har tenkt en del på tilstandene i utenlandske fengsler. Det er mye forferdelig som skjer her. Vaktene msibruker makten sin, de innsatte misbruker hverandre. Spesielt mye hat er det mellom de ulike etniske gruppene. Mange vil si at fangene ikke fortjener et bedre liv enn dette, at de har fortjent det osv. Selv synes jeg at disse tilstandene er helt forferdelige og at ingen mennesker fortjener et liv i konstant frykt for å bli drept, skadet eller bli voldtatt. Spesielt har jeg lyst til å ta tak i sistnevnte. Å bli voldtatt av en annen mann er den ultimate nedverdigelsen, man frarøver en person hele manndommen hans. Jeg tør ikke en gang tenke på de psykise virkningene av dette, men en ting er sikkert: Når man har sonet ferdig og er blitt en fri mann er man alt annet enn rehabilitert etter å ha opplevd noe slikt. Riktignok fungerer det som en sterk påminnelse om at man aldri mer vil gjøre noe for å komme i fengsel, men likevel synes jeg ikke at dette veier opp i mot at man har ødelagt et menneske mentalt. Fangene fortjener ikke et liv i luksus, og at vold oppstår kan man ikke forhindre. Men vaktene burde likevel være EKSTREMT ansvarsbevisste når det gjelder å forhindre seksuelle overgrep i fengselet, og overgriperne burde bli ytterligere straffet for slike handlinger, eksempelvis bli overført til isolat eller annen form for hard tilleggsstraff. Det handler om å ivareta det minimumet av respekt de innsatte har krav på som mennesker. Tillegg (ble bedt om å spesifisere problemstilling) Hva synes dere om voldtekt i fengselet? Skal ikke straffen til de innsatte være isolasjon, eller skal det i tillegg være fritt fram for å bli seksuelt misbrukt? Skal de bli fratatt en slik grunnleggende menneskelig rettighet bare fordi de soner? Endret 2. juni 2007 av Mannemann Lenke til kommentar
Caddy Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Fengsel er fengsel. Har man gjort noe galt, skal man bli STRAFFET for det, ikke gjøre som her i norge, bli satt inn å leve et liv i luksus. Lenke til kommentar
Mannemann Skrevet 1. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Fengsel er fengsel. Har man gjort noe galt, skal man bli STRAFFET for det, ikke gjøre som her i norge, bli satt inn å leve et liv i luksus. 8755569[/snapback] Ærlig talt, er det ikke ille nok å være innesperret i et fengsel i flere år å leve et liv man knapt kan kalle et liv? Jeg er enig i at soningen i norske fengsler er alt for god. Det er riktig at det skal være en straff og ikke så behagelig, men når det kommer til voldtekter mener jeg at det går en klar grense mellom straff og helvete. Endret 1. juni 2007 av Mannemann Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Har selv litt delte meninger her. Dersom en eller annen pervo voldtektsmann hadde blitt fanget, dømt og sperret inne så hadde jeg sikkert smilt litt ekstra med tanken på at han fikk smake sin egen medisin. Derimot så er jeg litt reservert med tanke på at dette rammer uskyldige eller andre småkriminelle som, slik jeg ser det, ikke fortjener en slik straff. Jeg er litt øye for øye og tann for tann. vil gjerne gi igjen med samme mynt. Uansett så mener jeg at fengslene i Norge er for gode. Det er ingen straff her rent bortsett fra at du ikke får gå ut. Storskala husarrest er det, og etter min mening alt for sløvt til å kunne kalles straff. Endret 1. juni 2007 av MrVilla Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Storskala husarrest er det, og etter min mening alt for sløvt til å kunne kalles straff. 8756196[/snapback] Jeg siterer meg selv fra en annen tråd! Ta en utfordring om å kun sitte på rommet ditt en måned nå i sommer. I fra 07.00 til 15.00 kan du oppholde deg i stuen og drive et eller annet meningsfullt arbeid som palle snekring, brodering eller lignende. Etterpå spiser du middag. Fra 16.00 til 17.00 har du anledning til å gå i hagen. Deretter går du på rommet, og sitter der til du sovner, før neste dag er lik. Du har selvsagt ikke tilgang på internett, eller mobil. Du kan kommunisere med omverden i en ti-minutters telefonsamtale en gang i uken. Isolasjonene kan være knall hard den. Hjelper ikke så veldig med flott Tv og god seng når man blir låst inne. Dessverre tror jeg altfor få ikke tenker på at det faktisk er friheten som forsvinner som er verst slik at den preventive effekten ikke er så stor. 8727848[/snapback] Endret 1. juni 2007 av Montgomery Lenke til kommentar
T.F.T Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg har tenkt en del på tilstandene i utenlandske fengsler. Det er mye forferdelig som skjer her. Vaktene msibruker makten sin, de innsatte misbruker hverandre. Spesielt mye hat er det mellom de ulike etniske gruppene. ... Jeg er enig i at slike ting du beskriver ikke bør skje; det bør være like kriminelt å begå kriminelle handlinger i fengsel som andre steder. Dog lurer jeg på hvor du har det fra at det faktisk er slik. Er det egentlig slik at livet i amerikanske fengsler virkelig er slik vi får se i Prison Break? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Husk èn ting gutter (og evt. jenter): I Norge er straffen frihetsberøvelse, hverken mer eller mindre. Har dere et problem med dette så får dere nesten lobbiere for at vi skal benytte oss av andre avstraffelsesmetoder (pisking, steining, gapestokk m.m). Inntil da tror jeg personlig at det er en dårlig idè og forsøke å omgjøre den demokratisk valgte straffemetoden til noe den i prinsippet ikke er. TH Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Rart at mange nærmest ønsker mest mulig nedverdigene/elendige soningsforhold slik man ser i land vi i andre sammenhenger er raske med å kalle fundamentalistiske, primitive, fanatikere, osv. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Trådstarter har ikke definert noe klart emne for diskusjon. Tråden mangler et spørsmål (eller flere). Dermed får vi også svar som ikke nødvendigvis angår emnet. Jeg angår at straffenivået i Norge ikke er trådstarters opptinnelige anliggende, og det er uansett et emne vi har diskutert flere ganger her. Trådstarter anmodes derfor om å redigere førsteposten og legge inn en klar og relevant problemstilling han ønsker at vi skal diskutere. Uten det blir førsteposten et bekymret utrop om verdens forferdelse, og hører strengt tatt hjemme i Såpeboksen. Geir Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg antar at trådstarter baserer sitt syn på dagens oppslag om ei jente som ble mishandlet i spania av politiet. Siden ... det kom i dag lissom... vel ... I den saken så det opplagt at det er galt. I en annen sak ... B-Gjeng saken som nå er under etterforskning, der har jo redselen for å havne i brasilianske brutale helvetes fengsel tydelig fått noen til å tilstå bøttevis av informasjon ... hmm hmm Så det er vanskelig å mene noe konkret om ting som dette. Jeg er mot tortur, men tortur brukt riktig ville ha oppklart mye mer. Men som regel blir det misbrukt, ergo er jeg i mot. Samme med dødsstraff. Jeg er for dødsstraff i noen saker, men siden det begås så mye feil med det, så er jeg imot. Lenke til kommentar
Tharos. Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Storskala husarrest er det, og etter min mening alt for sløvt til å kunne kalles straff. 8756196[/snapback] Jeg siterer meg selv fra en annen tråd! Ta en utfordring om å kun sitte på rommet ditt en måned nå i sommer. I fra 07.00 til 15.00 kan du oppholde deg i stuen og drive et eller annet meningsfullt arbeid som palle snekring, brodering eller lignende. Etterpå spiser du middag. Fra 16.00 til 17.00 har du anledning til å gå i hagen. Deretter går du på rommet, og sitter der til du sovner, før neste dag er lik. Du har selvsagt ikke tilgang på internett, eller mobil. Du kan kommunisere med omverden i en ti-minutters telefonsamtale en gang i uken. Isolasjonene kan være knall hard den. Hjelper ikke så veldig med flott Tv og god seng når man blir låst inne. Dessverre tror jeg altfor få ikke tenker på at det faktisk er friheten som forsvinner som er verst slik at den preventive effekten ikke er så stor. 8727848[/snapback] 8757043[/snapback] Jeg står i helsekø og stamper, og dagene er ikke helt ulik de du beskriver der. Blir ikke jeg da straffet? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Fysisk smerte er ikke så veldig ille (så lenge den ikke er kronisk..), men voldtekt er mer psykisk enn fysisk ille, og den smerten varer livet ut. Det er ingen som fortjener voldtekt, og jeg mener det burde vært dødstraff for å voldta. (bortsett fra i saker der det er usikkert hvem som har rett) Nei, de som voldtar andre folk i fengsel burde bli sperret inne på en EGEN avdeling. Lenke til kommentar
Obi von Knobi Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Norske fengsler er jo himmel i forhold til visse andre land (mangler eksempel), men så er jo friheten überhimmel i forhold til norske fengsel igjen... Lenke til kommentar
Mannemann Skrevet 2. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juni 2007 Jeg har tenkt en del på tilstandene i utenlandske fengsler. Det er mye forferdelig som skjer her. Vaktene msibruker makten sin, de innsatte misbruker hverandre. Spesielt mye hat er det mellom de ulike etniske gruppene. ... Jeg er enig i at slike ting du beskriver ikke bør skje; det bør være like kriminelt å begå kriminelle handlinger i fengsel som andre steder. Dog lurer jeg på hvor du har det fra at det faktisk er slik. Er det egentlig slik at livet i amerikanske fengsler virkelig er slik vi får se i Prison Break? 8757486[/snapback] Lest flere reportasjer, samt så nylig en dokumentar på fjernsynet. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Bare en liten ting til de som sier at norske fengsler er en luksusferie. Har dere vært insatt? Eller baserer dere påstanden deres på synsing om noe dere ikke vet noe om, fordi dere aldri har prøvd? Ørjan... Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Fengsel er fengsel. Har man gjort noe galt, skal man bli STRAFFET for det, ikke gjøre som her i norge, bli satt inn å leve et liv i luksus. 8755569[/snapback] håper du blir fenglset og rævkjørt av noen svære jælver i et mexikansk fengsel! jeg syntes at noen straffer er for store! Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 De norske fengslene er nærmest luksushoteller. Jeg sier ikke at man skal pine dem, men de bør ikke få noe mer enn 4-5 kvadratmeter, lufting en halvtime hver dag og kanskje en bok eller to hvis de er snille. Ting som TV o.l. blir for dumt spør du meg. Lenke til kommentar
John Keats Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 De norske fengslene er nærmest luksushoteller. Jeg sier ikke at man skal pine dem, men de bør ikke få noe mer enn 4-5 kvadratmeter, lufting en halvtime hver dag og kanskje en bok eller to hvis de er snille. Ting som TV o.l. blir for dumt spør du meg. 8766654[/snapback] Synes det blir feil jeg.. Sette folk alene på et lite område er helt feil måte å straffe på. God rehabilitering med god oppfølging lag tid i etterkant er det som trengs. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 De norske fengslene er nærmest luksushoteller. Jeg sier ikke at man skal pine dem, men de bør ikke få noe mer enn 4-5 kvadratmeter, lufting en halvtime hver dag og kanskje en bok eller to hvis de er snille. Ting som TV o.l. blir for dumt spør du meg. 8766654[/snapback] Sikkert ufattelig kjekt å sitte på cellen sin og glo på tv i mange år fremover. Tv er nok en liten trøst når du ikke har frihet, når du ikke kan treffe menneskene du vil, når du ikke kan bestemme over deg selv lenger. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 3. juni 2007 Del Skrevet 3. juni 2007 Det å klage på at vi har for lite straff i Norge mens vi har en av de bedre rehabiliteringsprosentene i verden er.... litt rart. Etter min mening. Strengere straff har betyr svært sjelden mindre kriminalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå