Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Speedometernåla hopper opp og ned 5 km/t

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting er at det kan ha kommet støv inn i speedometeret mellom magneten som sitter på wiren og skiva som er koblet til nålen. Prøv å bytt wire først, hvis ikke så demonterer du speedometeret og rengjør med trykkluft.

Lenke til kommentar

Samme problem som jeg har. Den vibrerer opp og ned hele tida. Det er slitt speedometerwire. Wiren har en firkantet ende som går inn i speedometeret ditt og andre enden i gearkassa. Den firkantede enden har en tendens til å bli rund etterhvert som årene går, og da glipper den på festet sitt. Din er i ferd med å bli rund, og da glipper den på annenhver tagg. Bare å bytte wiren.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hadde samme på min bil en gang. Byttet først wire, men det hjalp ikke. Måtte bytte hele instrumentet. Det var en spesiell bil, måtte kjøpe nytt, kosta $$$!

Lenke til kommentar

Jeg har en Audi 80 fra 92 som hadde samme problem. Jeg bytta wiren, å vips; alt var som det skulle.

Nå drar ikke speedometeret rundt når "bølgen" tas. Dvs, det virker som speedometeret ikke greier å dra rundt. Det skjedde når jeg passerte 216,999km og nå på 222,999km. Jeg måtte demontere speedometeret på 216,999 å "rulle" litt på km-telleren for at den skulle fungere igjen.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Har en Audi 100 2,3 jeg også... Har nesten samme problemet bare at min har problemer med å dra helt rundt som det blir sagt lenger oppi her.. Den står kanskje på 80 lenge og plutselig hopper den opp til 120 eller hva jeg enn kjører i :hmm:

Lenke til kommentar

Sakser inn svaret jeg fikk fra et annet forum. Har ikke testet enda, men håper det skal funke..

""Ja, det er elektrisk. I ni av ti tilfeller er det dårlig kontakt som er problemet, da i de 4 kontaktflatene mellom selve speedometeret og kretskortet på baksiden. Evt. kan du sjekke initiatoren som sitter ved venstre utgående drivaksel (på girkassen), det er denne som sender pulser til speedometeret ditt.

Er lett å fikse om det er dårlig kontakt. Demontér, rens kontaktene og sett sammen igjen.""

Lenke til kommentar

Og i dag har jeg fixa. Bare skrudde ut instrumenthuset, og pusset litt på lederne mellom kretskortet og speedometeret, pluss at jeg klemte de litt sammen, slik at det ble bedre kontakt. Nå funker det! Var mye enklere enn forventet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...