VikinGz Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Linuxdriveren fungerer veldig bra foreløpig med mitt Radeon 9600. Ingen Benchmark results fra min side men kunne vært kjekt å testet en runde quake før og etter eller noe. Control Center fungerer greit, men unødvendig i mine øyne siden jeg kan bruke "Screen Resolution" på gnome panelet for å endre oppløsning raskt og effektivt.. Men for de med flere skjermer eller lignende oppsett kan det jo være spennende å se hvordan det fungerer. De som lurer litt på ubuntu installasjon: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Fe...tallation_Guide. En helt knall guide som fungerer veldig bra til de som er usikre. Idiotsikker for meg til nå. For de som sliter med andre distroer og vil ha en mer generic installasjonsguide kan jeg anbefalle Gentoo forums og Gentoo Wiki. Veldig gode forklaringer og staright forward fremgangsmåter. 8758390[/snapback] Har de laga driverene slik at man får beryl osv til å fungere uten noe mye configrasjoner nå? Tidligere på mitt mobile radeon 9700 har filmer o.l hakka mere etter jeg innstalerte driverene. Samt gikk cpu forbruket opp på mpeg2 filmer fra 10% til 60-70% Jeg fulgte guiden sist også ^^ Det ble værre enn når jeg hadde uten drivere... så håper det er bedre støtte på mobile siden nå =) Endret 1. juni 2007 av VikinGz Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Linuxdriveren fungerer veldig bra foreløpig med mitt Radeon 9600. Ingen Benchmark results fra min side men kunne vært kjekt å testet en runde quake før og etter eller noe. Control Center fungerer greit, men unødvendig i mine øyne siden jeg kan bruke "Screen Resolution" på gnome panelet for å endre oppløsning raskt og effektivt.. Men for de med flere skjermer eller lignende oppsett kan det jo være spennende å se hvordan det fungerer. De som lurer litt på ubuntu installasjon: http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Fe...tallation_Guide. En helt knall guide som fungerer veldig bra til de som er usikre. Idiotsikker for meg til nå. For de som sliter med andre distroer og vil ha en mer generic installasjonsguide kan jeg anbefalle Gentoo forums og Gentoo Wiki. Veldig gode forklaringer og staright forward fremgangsmåter. 8758390[/snapback] Har de laga driverene slik at man får beryl osv til å fungere uten noe mye configrasjoner nå? Tidligere på mitt mobile radeon 9700 har filmer o.l hakka mere etter jeg innstalerte driverene. Samt gikk cpu forbruket opp på mpeg2 filmer fra 10% til 60-70% Jeg fulgte guiden sist også ^^ Det ble værre enn når jeg hadde uten drivere... så håper det er bedre støtte på mobile siden nå =) 8758830[/snapback] I will come back to you on that, skal sies at jeg aldri har brukt mye compiz /beryl. Dog nettopp av den grunnen du nevner.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Nei, R600 er nok ikke støttet enda i linux-driverne. Dette er dårlig av ATI. Endret 1. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 VikinGz: Nope fikk ikke beryl til å kjøre. Skuff! Mulig jeg gjør noe feil her nå, men det var ganske straight forward på gamle Ti-kortet mitt.. To bad var viften gammel og sliten = varmt. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Beryl fungerer i FreeBSD med et GF6200. ATI har som sagt ikke støtte for AIGLX (kan ikke skjønne hvorfor, annet enn at ATI ikke interesserer seg for linux-støtte). Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Beryl fungerer i FreeBSD med et GF6200. ATI har som sagt ikke støtte for AIGLX (kan ikke skjønne hvorfor, annet enn at ATI ikke interesserer seg for linux-støtte). 8759732[/snapback] Ikke helt korrekt. Catalyst control center ble sluppet seks måneder før planlagt release, så de har speedet opp betydelig i det siste. Denne er også etter min mening mye viktigere enn skjelvende vinduer, siden den hjelper folk å sette opp skjerm/tv++ like enkelt som i windows. Vent et halvt til ett år så er desktop effects integrert i Gnome og KDE tenker jeg, null mikk makk. Jeg gidder ikke bruke disse effektene på noen av mine maskiner ennå, stabilitet og funksjonalitet betyr mye mer for meg. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det er noe galt når GF6800GT fra 2004 i lang tid har gitt bedre ytelse enn alle ATI-kort som finnes. Men jeg håper dette blir testet jevnlig. Phoronix er flinke til å lage tester på akkurat dette. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 amd/ati har hatt drivere for linux ganske lenge... og amd er ganske inne i open source også. Så vill tro de pusher på nå =) Så lenge folk som vill kjøre linux ender med å kjøpe seg nvidia, pågrunn av at de vill ha full uttelling av selve linux skrivebordet... (jeg snakker sikkert inn i en atombombe, men er sånn jeg har forstått ting) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) På windows-fronten er det sikkert hardnakkede nVIDIA-fanboys som sier "nVIDIA ruler, ATI suger". Dette har lenge vært en måte å konstatere fakta på når det kommer til GNU/Linux, og i aller høyeste grad i FreeBSD og Solaris 10, der ATI ikke har noe å stille opp med i det hele tatt. Endret 1. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Det jeg digger mest er det free game tilbudet som bare nekter for at min steam konto er ferdig registrert, så hvorfor i he****** funker alt annet da? Har testet å spille andre gratis spill, så kontoen funker som bara det den STEAM sucks, i hvertfall helt til noen kan hjelpe meg med problemet Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 På windows-fronten er det sikkert hardnakkede nVIDIA-fanboys som sier "nVIDIA ruler, ATI suger". Dette har lenge vært en måte å konstatere fakta på når det kommer til GNU/Linux, og i aller høyeste grad i FreeBSD og Solaris 10, der ATI ikke har noe å stille opp med i det hele tatt. 8760248[/snapback] Ja, men det er signaler på at ting er i ferd med å endre seg. Hector Ruiz har t.o.m. lovet å åpne driveren. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Ja, men det er signaler på at ting er i ferd med å endre seg. Hector Ruiz har t.o.m. lovet å åpne driveren. 8760770[/snapback] Jeg for min del kommer ikke til å kjøpe ett eneste ATI-kort før jeg ser samme gode grafikkytelse på ATI-driverne samt like bred plattformstøtte som det nVIDIA leverer (FreeBSD og Solaris 10 i tillegg til GNU/Linux). Og at de i tillegg er raske med å inkludere støtte for nye grafikkort, noe nVIDIA har tradisjon for å gjøre. Før dette skjer, blir det bare nVIDIA-grafikk på meg. Skal jeg kjøpe et grafikkort i dag, er alle ATI-kort automatisk utelukket. Endret 1. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Jeg for min del kommer ikke til å kjøpe ett eneste ATI-kort før jeg ser samme gode grafikkytelse på ATI-driverne samt like bred plattformstøtte som det nVIDIA leverer (FreeBSD og Solaris 10 i tillegg til GNU/Linux). Og at de i tillegg er raske med å inkludere støtte for nye grafikkort, noe nVIDIA har tradisjon for å gjøre. Før dette skjer, blir det bare nVIDIA-grafikk på meg. Skal jeg kjøpe et grafikkort i dag, er alle ATI-kort automatisk utelukket. 8760830[/snapback] Ja, det har blitt litt bedre nå, men foreløpig. Så er (desverre) ATi driverne til Linux bare noe å "le av" (evt. skrike av, alt ettersom) MEN, det sagt, så har jeg tro på at ATi kan komme til å gjøre det skart nå som de har blitt oppkjøpt av AMD, ett hovedkort med AMD/ATi som kjører knall fra start er jo drømmen. Fritt valg av skjermkort i Linux der ATi og Nvidia begynner å knive om ytelse i Linux også, ikke slik som nå der det enten er Nvidia eller crap. Ingen mellomting. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 (endret) Ja, det har blitt litt bedre nå, men foreløpig. Så er (desverre) ATi driverne til Linux bare noe å "le av" (evt. skrike av, alt ettersom) MEN, det sagt, så har jeg tro på at ATi kan komme til å gjøre det skart nå som de har blitt oppkjøpt av AMD, ett hovedkort med AMD/ATi som kjører knall fra start er jo drømmen. Fritt valg av skjermkort i Linux der ATi og Nvidia begynner å knive om ytelse i Linux også, ikke slik som nå der det enten er Nvidia eller crap. Ingen mellomting. 8761099[/snapback] Det er ikke bare GNU/Linux som teller, men også FreeBSD og Solaris 10. Her finnes det ingen offisielle drivere fra ATI, så alle nyere ATI-kort er totalt ubrukelige i både FreeBSD og Solaris 10. Husker da jeg skaffet meg et Radeon X800 Pro (R420) da det var relativt nytt. Prøvde å starte opp X.Org i FreeBSD med det ATI-kortet. Det fungerte overhodet ikke. X ville ikke starte opp med ATI-kortet, selv ikke med VESA-driverne. Fikk bare opp konsoll. Kortet var totalt ubrukelig, enda det var ett av de kraftigste skjermkortene på markedet den gangen. nVIDIA er helt alene om å lage drivere til dedikerte skjermkort med høy 3D-ytelse i FreeBSD og Solaris 10. TV-ut er også noe som er umulig med ATI-kort i FreeBSD og Solaris 10, da trenger man den offisielle fglrx-driveren. Også her er nVIDIA den eneste produsenten som leverer slik støtte. Husker også at Anandtech skulle gjøre en benchmark-test i GNU/Linux mellom ATI og nVIDIA. Doom 3 skulle brukes i store deler av testen. Men Doom 3 virket ikke med de offisielle linux-driverne fra ATI, så testen ble utelukkende en test hvor de sammelignet de forskjellige skjermkortene fra nVIDIA. Edit: jeg vil også ha fritt valg av skjermkort, men jeg vil ikke at dette bare skal gjelde GNU/Linux, men også FreeBSD og Solaris 10. ATI kan ikke levere, så enkelt er det. Derfor blir det utelukkende GeForce-kort på meg inntil ATI skjønner dette og de også begynner å levere fungerende drivere til FreeBSD og Solaris 10 i tillegg til GNU/Linux, slik som nVIDIA har gjort i lang tid, og som de fremdeles er gode på. Edit edit: jeg vet at dette er en kraftsalve mot ATI. Har sagt det før, sier det nå og kommer garantert til å si det igjen. Er ikke interessert i å kjøpe noe fra en skjermkortprodusent som ikke tar meg som kunde alvorlig, slik som nVIDIA gjør. I tillegg til å være raske med å gi støtte for nye kort, oppdaterer de også legacy-driverne slik at også gamle skjermkort fra nVIDIA kan brukes i nye linux-distroer, *BSD-varianter og nye utgaver av Solaris 10. Har man f.eks. et Radeon 8500 eller Radeon 9000 (også mobile grafikkbrikker) og man vil bruker fglrx, må man ta til takke med fglrx-driveren som kom ut i august i fjor. Også dette er alt for dårlig. Endret 1. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
BremnesX Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Anyhow.. CATALYST® Control Center viser at skjermkortet mitt har:Core Clock in MHz: 500 Memory Clock in MHz: 594 I følge X1900XT skal kjerne være 625 og minne 1450. For å være ærlig har jeg ikke sjekket dette ut før, men det virker jo til å være noe galt? 8758379[/snapback] Det stemmer nok det. X1900 har en 2d og en 3d modus. Når man er i 2d, blir clockrate og volt satt ned. Når man åpner et 3d-program settes Overdrive i gang, og du får den klokkehastigheten du skal ha. 8758701[/snapback] Hmm.. Usikker på det der shabador. Da defineres i allefall ikke Battlefield 2 som et 3d-program i følge det du sier. Lastet ned ATITool, satte riktig frekvens, og merket VELDIG godt ytelsesforskjellen.. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Fant en veldig interessant artikkel om Linux-driverne til AMD/ATI. Verdt å få med seg. Edit: her er også testen av 8.37.6-driveren. Phoronix er raske. Endret 2. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
HKS Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Edit: her er også testen av 8.37.6-driveren. Phoronix er raske. 8762546[/snapback] The AMD fglrx 8.37.6 driver does not present any performance improvements over fglrx 8.36.5 Det er iallefall bra at de har fått på plass et fint kontroll-panel! De har også fått rettet en del bugs, men den dårlige ytelsen gjør desverre at man ikke kan bruke kortene til så mye. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Det som i tillegg er synd er at ATI ikke kommer til å satse på legacy-støtte slik nVIDIA gjør. TV-out er et problem for eldre Radeon-kort, da TV-out kun fungerer med ATI sine egne, lukkede drivere. Selv har jeg en laptop med et Mobility Radeon 9000, og jeg må nøye meg med fglrx-driverne 8.28.8 fra august i fjor. Eller så må jeg bruke de frie driverne. Men jeg mister da TV-out. While R200 product support still does exist in a driver branch after being discontinued in the fglrx 8.28 release, AMD has no plans to release an updated R200 class driver. AMD's belief behind this is the open-source community was given the needed specifications a number of years ago and the X.Org Radeon driver is reasonably well supported (except for TV-Out due to Macrovision). Dette er sørgelig. Endret 2. juni 2007 av stigfjel Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Det jeg digger mest er det free game tilbudet som bare nekter for at min steam konto er ferdig registrert, så hvorfor i he****** funker alt annet da? Har testet å spille andre gratis spill, så kontoen funker som bara det den STEAM sucks, i hvertfall helt til noen kan hjelpe meg med problemet 8760538[/snapback] tror du må drikke litt mindre så du treffer en kategori som er riktig Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 tror du må drikke litt mindre så du treffer en kategori som er riktig 8765388[/snapback] Ja, stusset også litt over det innlegget. Har egentlig ikke så mye med temaet i denne tråden å gjøre. Bare en tanke... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå