Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skolepliktig alder og diskriminering av gravide

andeik

Anbefalte innlegg

Jeg leser i AML. § 11-1(1);

"Barn som er under 15 år eller skolepliktige, skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt..."

Hva er da skolepliktig alder?

I mitt tilfelle er jeg 18 år om en knapp måned og har 35 timer i uken på VGS.

Jeg har også en annen problemstilling;

Hvilken paragraf i AML regulerer arbeidsgivers mulighet til å spørre om vedkommende er gravid/planlegger å gravid?

Dette spørsmålet har jeg fått i en oppgave i rettslære. På jobbintervju ønsket arbeidsgiver å få svar på det fra en kvinne som søkte på stilling.

Endret av andeik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når du går på vgs har du en rett til å gå på skole, men ikke en plikt. Altså du kan selv bestemme om du ønsker å gjøre det!

Barn og unge i grunnskolealder derimot må gå på en form for skole, altså de har en plikt!

8755380[/snapback]

Dermed har ikke jeg på VGS en skoleplikt og kommer ikke dermed under den bestemmelsen?

Endret av andeik
Lenke til kommentar

Hele loven går som flg:

§ 11-1. Forbud mot barnearbeid

(1) Barn som er under 15 år eller skolepliktige skal ikke utføre arbeid som går inn under denne lov unntatt

a) kulturelt eller lignende arbeid,

b) lett arbeid og barnet har fylt 13 år,

c) arbeid som ledd i barnets skolegang eller i praktisk yrkesorientering som er godkjent av skolemyndighetene og barnet har fylt 14 år.

Som er et generelt forbud mot barnearbeid. Uten inngående kjennskap til loven er vel begrepet skolepliktig beregner for unge som f.eks fyller 15 mens de fortsatt er på grunnskolen.

For du som fortsatt er under 18, gjelder 11-1, tredje ledd

(3) Personer under 18 år må ikke utføre arbeid som kan være til skade for deres sikkerhet, helse, utvikling eller skolegang. Departementet kan i forskrift bestemme hva slags arbeid som er omfattet av dette forbudet og om listeføring av arbeidstakere under 18 år.

Og § 11-2, første og tredje ledd

Arbeidstid

(1) Arbeidstiden for personer under 18 år skal legges slik at den ikke hindrer skolegang, eller hindrer dem i å dra nytte av undervisningen.

(...)

(3) For ungdom mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktig, skal arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken.

I tillegg kommer bestemmelsen i § 11-3, andre om nattarbeid for unge mellom 15 og 18 som ikke er skolepliktig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...