Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Systemutvikling - Eksamen 2007


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Helt sant, lager man ikke en modell selv, eller har peiling på hva ma gjør så kommer man ikke langt med å bruke andre sitt, du må vite hvorfor alt er som det er..

8775323[/snapback]

 

 

Sier fyren som har begga om hele databaser i hele dag ;P

Lenke til kommentar
Helt sant, lager man ikke en modell selv, eller har peiling på hva ma gjør så kommer man ikke langt med å bruke andre sitt, du må vite hvorfor alt er som det er..

8775323[/snapback]

 

 

Sier fyren som har begga om hele databaser i hele dag ;P

8775468[/snapback]

 

Lol, javell. Jeg vet ihvertfall hva jeg holder på med, og jeg kan godt legge ut mine forslag, og min nåværende database.. Men seff har jeg fått god hjelp og innflytelse her, disse er jo kjempegode. Og høyere nivå enn meg.

Lenke til kommentar

Lol, javell. Jeg vet ihvertfall hva jeg holder på med, og jeg kan godt legge ut mine forslag, og min nåværende database.. Men seff har jeg fått god hjelp og innflytelse her, disse er jo kjempegode. Og høyere nivå enn meg.

8775555[/snapback]

 

Skulle gjerne likt å sett et brukervennlig database, om du ville lastet opp med skjemar. Kan godt legge ut tabellene mine også.

Lenke til kommentar

Lol, javell. Jeg vet ihvertfall hva jeg holder på med, og jeg kan godt legge ut mine forslag, og min nåværende database.. Men seff har jeg fått god hjelp og innflytelse her, disse er jo kjempegode. Og høyere nivå enn meg.

8775555[/snapback]

 

Skulle gjerne likt å sett et brukervennlig database, om du ville lastet opp med skjemar. Kan godt legge ut tabellene mine også.

8775698[/snapback]

 

 

Ja jeg tror vi alle her er litt gnier hvis vi faktisk får til en hel database å vet at den funker perfekt.. Har ikke kommet så langt ennå, driver å stusser over hoved og delskjemaene, men selve modellen er jeg helt ferdig med. Men den ligner nesten helt på tspeed sin, da den var meget god.. :)

Lenke til kommentar
Her er mitt endelige forslag! Løser også problemet med at en arbeider kan ha flere roller. gull! :D

8774584[/snapback]

 

Ditt endelige forslag? Den største mangelen er: Hvordan vet du hvor filmen vises? Du vet lokalet, men ikke hvilket rom osv. Utover det er det en del småplukk.

8774719[/snapback]

 

Trenger ikke mer enn lokalet, dato og tidspunkt i fremsyningstabellen..tenk over at det er tre lokaler i hver by..tenk hvor jævlig med filmer du må skrive inn som inndata, og ikke minst strevet med å oppgi alle tider osv..tror ikke de vil gå så dypt....er jo ikke bare kinosaler det skal vises..tenk på skoler, konserthus og kultursaler..tror ikke det er så stort behov om å vise filmene i ulike klasserom og garderober liksom..

 

så med mindre det er oppgitt at det skal vere rom i kinosaler, så tror ikke jeg det blir nødvendig å tenke på eget visningsrom..

Lenke til kommentar
Jeg får kaste meg inn med et forslag jeg også da. Denne er bygget på et par ideer herifra, litt fra læreren min og meg selv.

 

Noen kommentarer?

8775136[/snapback]

Jeg ser du har "byid", "sjangerid", selv om du egentlig bare kan relatere direkte til "by", og "sjanger". Hvilken måte er egentlig best? Brukte nesten en hel time på særdeles høylytt diskutering (jeg gjorde det på den måten du gjør) av nettopp dette, men det kom ingenting godt utav det.

8775207[/snapback]

 

 

Best å bare gi faen i ID'ene..har ingen praktisk betydning whatsoever siden du kan linke de direkte til indifikatoren i de andre tabellene..trenger ikke en egen ID av sorten for å lage primærnøkkel..bare ta primærnøkkel på "by" eller "bynavn" eller hva det nå er, og knytt den til "by" eller "bynavn" i den andre tabellen.

Lenke til kommentar

Jeg har fått gjort mye mindre enn planlagt, men har lagt ved så mye som jeg har fått til. De fleste skjemaene er enkle hoved-/delskjema med f.eks "Film" og "filmvisning", eller "Lokale" og "visningsrom". Disse har jeg ikke lagt noe særlig vekt på, men har laget det som etter min mening er det vanskeligste skjemaet, film+besetning. Her har jeg endret på skjemaspørringene i delskjemaene for å sette villkår, og har skjult "rolle" og satt standardverdi til regissør/manusforfatter/skuespiller.

 

På menyen får jeg en dirty-feilmelding når jeg prøver å bruke lukkeknappen. Bokstavelig talt. :p Dere får se om dere får noe ut av det, datamodellen kan i alle fall hentes fra den gjennom relasjonsvinduet.

 

Leser litt teori nå, satser på at det har kommet litt tilbakemeldinger om ikke så lenge.

forberedelse_eksamen.zip

Endret av bhsand
Lenke til kommentar

Lol, javell. Jeg vet ihvertfall hva jeg holder på med, og jeg kan godt legge ut mine forslag, og min nåværende database.. Men seff har jeg fått god hjelp og innflytelse her, disse er jo kjempegode. Og høyere nivå enn meg.

8775555[/snapback]

 

Skulle gjerne likt å sett et brukervennlig database, om du ville lastet opp med skjemar. Kan godt legge ut tabellene mine også.

8775698[/snapback]

 

 

Laster opp mine relasjoner og hvordan skjemaet mitt for premiering/nominering ser ut. Ikke så komplisert, vennlig. Har samme prinsippet med vinner og nominert i skjema med beste film.

post-131474-1180907606_thumb.jpg

post-131474-1180907617_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvor mange filmer bør man regge? en i hver av sjangrene, og kansje noen fler? hehe..

Og hva med film arbeiderne? Jeg kan legge ut det jeg har gjort til nå så noen kan se, og rette opp i der jeg har feil, og kansje hjelpe meg med hvor jeg skal hoved og delskjema? :) Noen som er villige til å hjelpe meg?

Vi har ikke jobbet med access på skolen siden desember, så er litt ut av dette med spørringer/hoved og delskjema... :/

 

Takker til alle som har hjulpet så langt!

Lenke til kommentar
Laster opp mine relasjoner og hvordan skjemaet mitt for premiering/nominering ser ut. Ikke så komplisert, vennlig. Har samme prinsippet med vinner og nominert i skjema med beste film.

8776052[/snapback]

Slikt forberedelsen er formulert får ikke filmarbeiderene priser, men filmene (Beste regi, ikke regissør. Beste manus, ikke manusforfatter. Beste skuespill, ikke skuespiller.) . Kan være dette forandrer seg på selve eksamenen.

Lenke til kommentar
Malakoff, tror du har misforstått oppgaveteksten. Den er formulert slik at det er filmene, ikke personene som får tildelt priser. Det er beste regi, ikke beste regissør, beste skuespill, ikke beste (mannlige/kvinnlige) skuespiller osv.

8776144[/snapback]

 

 

Tenk dere hvor LETT det er å bare si hvilke filmer som får prisene! Men har dere ikke tenkt på at det er noen som får prisene i tillegg? Klart kan man skrive at "ditten" får beste regi, men regissøren får prisen. På denne måten klarer man å knytte arbeideren til filmprisen også..

 

Hvis man bare skal skrive hvilken film som vinne kategoriene er det jo så lett som å legge til "beste film", "beste regi", "beste manus" og "beste foto" som avkrysningsbokser i selve filmtabellen! Så bare legger man den ene tabellen inn som skjema og kan bare krysse av for hvilke priser filmen skal vinne.

 

Du kan ikke gi en film beste skuespillerprisen..den må du gi til personen. På samme måten tror jeg dette prinsippet vil gjelde for de andre kategoriene..comprende?

 

 

 

MEN:

 

 

 

Det er et godt poeng at det står beste skuespill(uten -er).HELE IT-klassen + lærer var overbevist om at det måtte vere en trykkfeil..siden du allerede har både regi og film som priskategori. var litt merkelig at det skulle vere en pris for det generelle skuespillet. OM det isåfall er slik at det BARE er til filmene prisene skal gis er det jo nesten ikke et eneste problem med denne oppgaven, og legger meg isåfall flat.

Lenke til kommentar

Slik datamodellen min er nå, så er det ikke noe som er spesielt avansert - og jeg tviler ikke på at noe sånt vil komme (f.eks. iif-setninger, summeringer og beregninger osv osv). Men siden de så bevisst har brukt priskategorier som går direkte på filmen og ikke personer, så tror jeg det er et bevisst hint på at dét ikke er en av tingene som de kommer til å gjøre mer komplisert i morgen. Kan selvfølgelig ta feil, men alle jeg har snakket med har vært av samme oppfatning.

Lenke til kommentar
Malakoff, tror du har misforstått oppgaveteksten. Den er formulert slik at det er filmene, ikke personene som får tildelt priser. Det er beste regi, ikke beste regissør, beste skuespill, ikke beste (mannlige/kvinnlige) skuespiller osv.

8776144[/snapback]

 

 

Tenk dere hvor LETT det er å bare si hvilke filmer som får prisene! Men har dere ikke tenkt på at det er noen som får prisene i tillegg? Klart kan man skrive at "ditten" får beste regi, men regissøren får prisen. På denne måten klarer man å knytte arbeideren til filmprisen også..

 

Hvis man bare skal skrive hvilken film som vinne kategoriene er det jo så lett som å legge til "beste film", "beste regi", "beste manus" og "beste foto" som avkrysningsbokser i selve filmtabellen! Så bare legger man den ene tabellen inn som skjema og kan bare krysse av for hvilke priser filmen skal vinne.

 

Du kan ikke gi en film beste skuespillerprisen..den må du gi til personen. På samme måten tror jeg dette prinsippet vil gjelde for de andre kategoriene..comprende?

 

 

 

MEN:

 

 

 

Det er et godt poeng at det står beste skuespill(uten -er).HELE IT-klassen + lærer var overbevist om at det måtte vere en trykkfeil..siden du allerede har både regi og film som priskategori. var litt merkelig at det skulle vere en pris for det generelle skuespillet. OM det isåfall er slik at det BARE er til filmene prisene skal gis er det jo nesten ikke et eneste problem med denne oppgaven, og legger meg isåfall flat.

8776226[/snapback]

 

Helt enig med deg. Men tror ikke det er en skrivefeil. Tror de slemme eksamenslagerne bare vil plage oss stakkars eksaminander.. :(

Lenke til kommentar

Ja, formuleringene er ofte veldig detaljerte og kan hinte mye. Hvis det hadde vært en skrivefeil, så hadde det vært listet under feil/hastemeldinger her. Det står dessuten at priser deles ut "i følgende klasser:", ikke "blant annet i disse klassene:".

 

Edit: Men jeg tror gjerne at det som skal gjøre det mer komplisert er at det kommer nominasjoner. Men det blir vel bare en mange-til-mange-relasjon mellom film og priskategori + en avkrysningsboks ved hver nominasjon for om den filmen vant eller ikke

Endret av bhsand
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...