Gå til innhold

Er du med å støtter terrorisme og mafiavirksomhet

Anbefalte innlegg

Ja en kan stille spørsmålet når en leser ting som dette:

Piratindustrien verdt 1.200 mrd.

OECDs Danny Scorpecci anslår at verdien kan ligge på nær 200 milliarder dollar, eller svimlende 1.200 milliarder kroner.

- Og da har vi ikke regnet med hverken piratkopier som lages og selges i samme land eller forfalskede produkter som selges på internett. Hvis det tas med vil vi få minst det dobbelte, og selv da snakker vi om kanskje fire-fem prosent av verdenshandelen. Og problemet vokser, sier Scorpecci til TT.

http://e24.no/utenriks/article1814471.ece#VG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Kjøper ikke forfalskede produkter bevisst i alle fall. Kan ikke forestille meg at noen av de butikkene jeg handler hos kjøper inn slikt, men man vet vel aldri. Mulig jeg er naiv, men jeg tror ikke dette er noe utbredt problem her i landet.

Lenke til kommentar

Før når jeg var noen år yngre synes jeg det var tøft å kjøpe (falske) merkeklær på ferier til utlandet. Merkevareprodusenten tapte ingenting på meg da, for jeg ville ikke brukt penger på å kjøpe orginale merkevareklær uansett. Jeg tror mange tenker på samme måte som jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Evt. gratis via nettet.

8756662[/snapback]

Da vil du heller ikke støtte eventuelle terrororganisasjoner, eller mafia...

Men i de vestlige land er vel ikke dette et stort problem, da det er enklere og billigere å laste ned pirat, enn å kjøpe pirat.

Mens i Asia (malaysia da jeg var der), sto det folk langs gata og inne på kjøpesentere og solgte filmer, musikk osv... til noen få kroner plata.

Flere av filmene var i god kvalitet, mens andre så man godt at var filmet i en kinosal :p

Lenke til kommentar

Jeg er dessverre ikke med å støtte slik piratkopiering, for jeg holder heller på med privat piratkopiering.

Men på den andre siden... Jeg gir nå mine bidrag til organisert kriminalitet ved å kjøpe ulovlige rusmidler. Så man kan ikke si at jeg ikke gjør mitt!

Uansett... Her er et radikalt forslag på å få vekk den ulovlige økonomien:

Avkriminalisert den.

Lenke til kommentar

Kjøper heller ikke kopier bevisst, men det er ikke alltid like lett å vite hva som er hva. Nå må jeg vel samtidig innrømme at jeg ikke alltid sjekker så grundig heller, og det kan vel tenkes at jeg har kjøpt en Lacoste T-skjorte en gang på en gate i Paris uten å tenke over hverken merke eller opphav.

En Rolex hadde jeg imidlertid aldri kjøpt på en gate i Paris eller noen andre gater andre steder for den saks skyld. En kopiert Rolex er uansett ikke mye å briefe med, spesielt ikke når lakken begynner å flasse av etter 14 dager...

Når det er sagt hadde det vært interressant å sett hva disse 1.200 milliardene utgjør i forhold til den "lovlige" omsetningen av de samme produktene også...

Jeg for min del synes det er "litt mafia" å selge "orginale" T-skjorter til 1000 kroner også, når kopiene kanskje er produsert på samme fabrikk med samme kostpris på 10 kroner og begge er produsert av de samme barna...

Lenke til kommentar
Men nå er jo snart all kriminell og uønsket virksomhet enten terrorisme, eller at det støtter terrorisme.

8758658[/snapback]

Den må du litt lengere ut på landet med ja synes jeg. :thumbdown:

Selv om det ikke finnes noen internasjonal definisjon på hva terrorisme og hva en terrorist er for noe. [for at det skal være en internasjonal en så må den være definert av FN, noe ekspertene borti der ikke klarer å bli enige om] Og det som da er problemet er at et lands terrorist blir sett på som et annet lands frihetskjemper.

Men vi har alikevell noen andre definisjoner vi kan forholde oss til:

«en fryktinngytende metode for gjentatt voldelig aksjon, utøvd av (semi-)klandestine individer, grupper eller statsagenter, av idiosynkratiske, kriminelle eller politiske årsaker der – i motsetning til mord – de direkte målene for volden ikke er de endelige målene. De umiddelbare menneskelige voldsofrene velges enten tilfeldig (mulige mål) eller selektivt (representanter eller symbolske mål) i en populasjon av mål og fungerer som medium for budskapet. Trusler og voldelig kommunikasjon mellom terrorister eller terroristorganisasjoner, (mulige) ofre og mål brukes for å manipulere de endelige målene (publikum), ved å gjøre dem til et mål for terror, et mål for krav eller et mål for oppmerksomhet, avhengig av om hovedhensikten er skremsel, tvang eller propaganda.» - Alex P. Schmid og Albert J. Jongman

«Ulovlig bruk av, eller trussel om bruk av, makt eller vold mot personer eller eiendom, i et forsøk på å legge press på landets myndigheter eller befolkning eller samfunnet forøvrig for å oppnå politiske, religiøse eller ideologiske mål.» - Lov av 20. mars 1998 nr. 10 om forebyggende sikkerhetstjeneste (Sikkerhetsloven) §3 punkt 5

«Begrepet ’terrorisme’ betyr overlagt og politisk motivert vold mot ikke-kjempende mål utført av sub-nasjonale grupper eller hemmelige agenter, vanligvis for å påvirke tilskuere.» - CIA US Code Title 22 § 2656f(d)«

Terrorisme oppstår dersom en person ulovlig og med vilje gjør en handling som fører til død eller alvorlig skade på personer, eller alvorlig skade på offentlig eller privat eiendom, (inkludert offentlige plasser, statlige bygninger, offentlig transportsystem og infrastruktur). Når en handling er gjort for å skade befolkningen, eller for å tvinge en regjering eller en internasjonal organisasjon til å handle eller avstå fra å handle, er dette å regne som terrorisme.” - FN forslag framsatt av Kofi Annan, støttet av Norge.

Lenke til kommentar
Selv om det ikke finnes noen internasjonal definisjon på hva terrorisme og hva en terrorist er for noe. [for at det skal være en internasjonal en så må den være definert av FN, noe ekspertene borti der ikke klarer å bli enige om] Og det som da er problemet er at et lands terrorist blir sett på som et annet lands frihetskjemper.

Men vi har alikevell noen andre definisjoner vi kan forholde oss til:

«en fryktinngytende metode for gjentatt voldelig aksjon, utøvd av (semi-)klandestine individer, grupper eller statsagenter, av idiosynkratiske, kriminelle eller politiske årsaker der – i motsetning til mord – de direkte målene for volden ikke er de endelige målene. De umiddelbare menneskelige voldsofrene velges enten tilfeldig (mulige mål) eller selektivt (representanter eller symbolske mål) i en populasjon av mål og fungerer som medium for budskapet. Trusler og voldelig kommunikasjon mellom terrorister eller terroristorganisasjoner, (mulige) ofre og mål brukes for å manipulere de endelige målene (publikum), ved å gjøre dem til et mål for terror, et mål for krav eller et mål for oppmerksomhet, avhengig av om hovedhensikten er skremsel, tvang eller propaganda.» - Alex P. Schmid og Albert J. Jongman

«Ulovlig bruk av, eller trussel om bruk av, makt eller vold mot personer eller eiendom, i et forsøk på å legge press på landets myndigheter eller befolkning eller samfunnet forøvrig for å oppnå politiske, religiøse eller ideologiske mål.» - Lov av 20. mars 1998 nr. 10 om forebyggende sikkerhetstjeneste (Sikkerhetsloven) §3 punkt 5

«Begrepet ’terrorisme’ betyr overlagt og politisk motivert vold mot ikke-kjempende mål utført av sub-nasjonale grupper eller hemmelige agenter, vanligvis for å påvirke tilskuere.» - CIA US Code Title 22 § 2656f(d)«

Terrorisme oppstår dersom en person ulovlig og med vilje gjør en handling som fører til død eller alvorlig skade på personer, eller alvorlig skade på offentlig eller privat eiendom, (inkludert offentlige plasser, statlige bygninger, offentlig transportsystem og infrastruktur). Når en handling er gjort for å skade befolkningen, eller for å tvinge en regjering eller en internasjonal organisasjon til å handle eller avstå fra å handle, er dette å regne som terrorisme.” - FN forslag framsatt av Kofi Annan, støttet av Norge.

8760319[/snapback]

Men om man gjør hva som helst av dette av økonomiske årsaker er det altså OK? Er så vidt jeg kan se det eneste som ikke er spesifisert i innlegget ditt...

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...