Gå til innhold

Hvor mye bedre er de nye korta...

Anbefalte innlegg

enn den gamle driten jeg har?

Spillte ALDRI på pcen før, intill akkurat nå som Tomb Raider Aniversary kom på PC og ikke på xbox 360. Fyra det opp på min HTPC som har x2 4600 med 2 gig ram og vista. Gforce 6600 grafikkort fra msi (256 ram). Kjører dette ut på en benq 8720 i 1280x720 med alle greiene skrudd på utenom v-synv (hva er det?!?)

ser helt strøkent ut og hakker ikke. Ville dette blitt bedre med for eksempel ett 8600 gts? detekterer spillet at jeg hadde hatt bedre kort og gitt meg enda fler effekter å skrudd på? Eller er disse korta bare bedre dersom man kjører på mye høyere oppløsninger. Det er jo ikke tema på denne projectoren uansett. Vurderer å kjøpe nytt kort dersom det gir meg en skikkelig wow opplevelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

8600GTS er 3-4 ganger kjappere enn 6600... (Og 8800 GTX er 10 ganger raskere)

vSync (vertical sync) synkroniserer hvert bilde fra skjermkortet med oppfriskningshastigheten til skjermen (eller prosjektoren) slik at det hele tiden vises hele bilder og ikke "avkuttede" bilder (søk på tearing i google).

Prøv å skru "antialiasing" (kantutjevning) opp på 4x og "anisotropic filtering" til 16x i driverne og se om du fortsatt kjører helt jevnt. ;)

Mange xbox360-spill er låst til kun 30 bilder i sekundet og har ikke antialiasing/anisotropic filtering. Du er derfor vant med en litt lavere framerate (30fps) og type bildekvalitet enn enkelte PC-spillere er (60fps). Dermed vil alt som ligger rundt 30fps muligens oppfattes som jevnt for deg.

Om du spiller mye med 60fps på PC vil det bli en mer eller mindre kjip overgang å plutselig havne på 30fps på xbox360, så vær forsiktig. ;)

Lenke til kommentar

jeg kjører AA i 4x (instilling i konfigureringa til spillet). anisotropic filtering har jeg imidlertid ikke hørt om eller sett noe til. vil å slå på dette få spillet til å se mye bedre ut?

Det jeg i utgangspunktet lurer på er om å kjøpe ett 8600 gts kort (8800 er uaktuelt da man ikke får dem vifteløse) vil gi merkbart bedre ytelse for casual gaming i 720p

Lenke til kommentar

Ja, Andreas 16x er det beste på "vanlige" kort.

Jeg må nesten spørre deg Ballis, hvor mange bilder i sekundet kjører spillene dine på nå? Du kan bruke fraps (http://www.fraps.com/) for å sjekke om du ikke vet. På den måten er det lettere å se hva du mener er grei nok framerate, for dermed å kunne si om du vil merke stor forskjell.

Husk imidlertid dette: Om spillet ikke går like jevnt som musepekeren i windows er det alltids mer å hente. Det virker som om du ikke er helt fornøyd siden du lurer på om det kan bli bedre med nytt kort. Om spillet hadde gått 100% jevnt ville du ikke lurt på det. Et spill på prosjektor kan gå nesten like jevnt som "real life". Ihvertfall om den støtter 75Hz eller høyere. Tenk på det neste gang du kjører med 6600. :)

En kjapp gjennomgang av hva anisotropic filtering er:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anisotropic_filtering

Ja det vil, etter min mening, få spillet til å se flere hakk bedre ut.

Er du sikker på at AA blir skrudd på når du stiller på det i spillet?

Jeg for min del mener at en 8800 GTX er perfekt for 720p, da den kan kjøre alle spill på max med 16xAA og 16xAF med så høy framerate at jeg ikke ville merket forskjell om den var høyere. (Ja, jeg vet jeg er perfeksjonist). Dermed ville en 8600 GTS absolutt ikke blitt overkill for min del.

Lenke til kommentar

post-131256-1180730403_thumb.jpg

Ja, Andreas 16x er det beste på "vanlige" kort.

Jeg må nesten spørre deg Ballis, hvor mange bilder i sekundet kjører spillene dine på nå? Du kan bruke fraps (http://www.fraps.com/) for å sjekke om du ikke vet. På den måten er det lettere å se hva du mener er grei nok framerate, for dermed å kunne si om du vil merke stor forskjell.

Husk imidlertid dette: Om spillet ikke går like jevnt som musepekeren i windows er det alltids mer å hente. Det virker som om du ikke er helt fornøyd siden du lurer på om det kan bli bedre med nytt kort. Om spillet hadde gått 100% jevnt ville du ikke lurt på det. Et spill på prosjektor kan gå nesten like jevnt som "real life". Ihvertfall om den støtter 75Hz eller høyere. Tenk på det neste gang du kjører med 6600. :)

En kjapp gjennomgang av hva anisotropic filtering er:

http://en.wikipedia.org/wiki/Anisotropic_filtering

Ja det vil, etter min mening, få spillet til å se flere hakk bedre ut.

Er du sikker på at AA blir skrudd på når du stiller på det i spillet?

Jeg for min del mener at en 8800 GTX er perfekt for 720p, da den kan kjøre alle spill på max med 16xAA og 16xAF med så høy framerate at jeg ikke ville merket forskjell om den var høyere. (Ja, jeg vet jeg er perfeksjonist). Dermed ville en 8600 GTS absolutt ikke blitt overkill for min del.

8758832[/snapback]

Takk for at du tar deg tid til å svare, jeg er rimelig grønn, har kun brukt konsoll tidligere. det jeg setter opp i konfigen tar jeg for gitt at er slik ting blir når spillet starter? Er det ikke alltid slik? Jeg installerte forresten Residen Evil 4 også, og det så elendig ut i forhold til tomb raider. støtta ikke 720p heller, men 1200 x 800, noe som får prosjektoren min til å vise litt rart bilde så det kan til dels være årsaken. mest tror jeg det skyldes at ubisoft brukte litt for lite energi på å porte ngc versionen men. Ville ett bra skjermort gjort underverker også i dette tilfelle?

skal prøve å laste opp ett skjermbilde av tombraider innstillingene mine. jeg synes det kjører dritbra på 6600 kortet så jeg er usikker på om det er verdt å oppgradere for min del. men nå synes jeg xbox 360 ser fantastisk ut også da så det kan jo hende dere her stiller litt høyere krav enn meg. men jeg må si jeg synes dette ser like bra ut som xbox 360, om ikke hakket bedre.

Endret av Ballis
Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke prøvd verken Tomb Raider: Anniversary eller Resident Evil 4, så jeg kan ikke si noe på hvor krevende de faktisk er. Grafikken ser jo ikke så krevende ut at det gjør noe... :p

Når det gjelder mer krevende spill vil du se rundt 2,5 ganger høyere ytelse med et nytt kort.

Du bør lett se om Antialiasing er på inne i selvet spillet, spesielt med stort bilde og prosjektor. Prøv å slå antialiasing av og på og se om du merker forskjell. overgangener mellom polygoner bør bli mye mer kantete med antialiasing avslått.

Resident Evil 4 er vel en heller laber port, og støtter ikke 720p uansett hvordan du vrir og vender på det. Et nytt skjermkort vil ikke hjelpe.

Se om du kan stille på "Flat panel scaling" i driverne. (høyreklikk skrivebordet, velg nvidia control panel--> change flat panel scaling). Her velger du "Do not scale". Se om du må stille ned på oppløsningen. Når du bruker "do not scale" vil bildet vises "pixel-perfekt" med sorte barer rundt.

Under "manage 3D-settings finner du også innstillinger for anisotropic filtering og andre antialiasing moduser. Det er i driverinnstillingene du kan stille på om spillet skal se bra ut eller helt fantastisk ut. Det er bare å lese seg fram.

Enkelte av oss har muligens litt andre krav ja. Jeg er kanskje litt vel ekstrem. (se link i signatur f.eks... ) :)

Jeg ville ikke tatt på en konsoll med en lang pinne en gang...

Endret av Belarnion
Lenke til kommentar

8761107[/snapback]

for under to uker siden ville ikke jeg rørt ett PC spill med en fjernkontrolert neger...

Tomb Raider tvang meg til å teste. Kjøpte usb adapter for trådløs 360 kontroller. Ble utrolig positivt overasket. Til tross for at jeg helt sikkert kommer til å spille mer på konsoll enn pc i fremtiden, avskriver jeg det iallefall ikke lenger. Det er en kurrant løsning, spesielt i de tilfellene spillene ikke kommer til 360. Trodde erlig talt skjermkortet mitt var utdatert for år og dag siden. Lekte meg litt med de innstillingene du nevnte uten at jeg syntes det gjorde de helt store forskjellene. Hakka litt med 16x anisotropic filtering uten at jeg synes spillet ser veldig mye bedre ut.

Får jeg 3-4 x bedre ytelse med 8600 gts enn med det kortet jeg har, tror jeg at jeg går for det for å eliminere hakking helt. 8800 kortene blir nok overkill til mitt bruk og jeg ønsker helst ett viftefritt kort uansett. HD video akselerasjon er jo også en bonus med dette kortet.

takker og bukker for hjelpen jeg har fått i denne tråden!

Lenke til kommentar

8761107[/snapback]

for under to uker siden ville ikke jeg rørt ett PC spill med en fjernkontrolert neger...

Tomb Raider tvang meg til å teste. Kjøpte usb adapter for trådløs 360 kontroller. Ble utrolig positivt overasket. Til tross for at jeg helt sikkert kommer til å spille mer på konsoll enn pc i fremtiden, avskriver jeg det iallefall ikke lenger. Det er en kurrant løsning, spesielt i de tilfellene spillene ikke kommer til 360. Trodde erlig talt skjermkortet mitt var utdatert for år og dag siden. Lekte meg litt med de innstillingene du nevnte uten at jeg syntes det gjorde de helt store forskjellene. Hakka litt med 16x anisotropic filtering uten at jeg synes spillet ser veldig mye bedre ut.

Får jeg 3-4 x bedre ytelse med 8600 gts enn med det kortet jeg har, tror jeg at jeg går for det for å eliminere hakking helt. 8800 kortene blir nok overkill til mitt bruk og jeg ønsker helst ett viftefritt kort uansett. HD video akselerasjon er jo også en bonus med dette kortet.

8761887[/snapback]

Har testet tomb raider selv, og det er ikke så veldig krevende virker det som.Testet det på en maskin med 6600GT som jeg har oppe i huset, og det gikk ganske mye bedre enn det jeg hadde trodd.

Lenke til kommentar

(...)

Får jeg 3-4 x bedre ytelse med 8600 gts enn med det kortet jeg har, tror jeg at jeg går for det for å eliminere hakking helt.  8800 kortene blir nok overkill til mitt bruk og jeg ønsker helst ett viftefritt kort uansett.  HD video akselerasjon er jo også en bonus med dette kortet.

8761887[/snapback]

Du vil ikke få 3-4 ganger bedre ytelse. Vi snakker 2-3 ganger. :)

Du får bare komme å snuse rundt på forumet her innimellom, om du har tid, så lærer du masse. Også er det så klart bare å spørre om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
noen av dere som vet hvordan 512 varianten av 8600 gts skiller seg fra 256 versionen? ytelsesmessig?

8762519[/snapback]

Om et spill krever mer enn 256MB texture-minne vil det være en viss forskjell. Om et spill krever nærmere 512MB texture-minne vil forskjellen bli svært stor. Om et spill, derimot, kun krever i underkant av 256MB texture-minne vil det ikke være noen forskjell å snakke om. Høye oppløsninger med antialiasing krever også mer minne.

Flere av de kommende spillene (og også en del av de eksisterende) vil nok kreve en del mer enn 256MB texture-minne. (Se på testene mellom 8800 GTS 320MB vs 8800 GTS 640MB f.eks.) Jeg har installert såpass mange texture-mods til Oblivion at selv 768MB RAM på skjermkortet (som jo er 50% mer RAM enn Xbox360 har til skjermkort og systemet kombinert) blir litt i minste laget. Jeg håper innbitt på at oppdateringen til 8800-serien har 1,5GB RAM. :love:

Jeg ville tatt 512MB om forskjellen i pris ikke er avskrekkende og du planlegger å ha skjermkortet en stund. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...