SisteBert Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1814566.ece Denne gangen er det om et atomkraftverk som sannsynligvis går av i løpet av noen år. Så de som bor i Nordnorge kan bare dra til helvete i følge aftenposten! Lenke til kommentar
TSP Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Hele Nord-Europa kan bli rammet. Det jeg er litt skeptisk til er at det kun er for det meste Bellona som har uttalt seg og jeg undres på om trusselen er like reel som de vil ha det til. Uantsett om min pengebeholdning hadde vært stor nok skulle jeg gledelig betalt prisen. Norge HAR nok penger, er enig i at Russland bør gjøre noe selv, men vi får heller sende regningen til dem senere. For jeg får inntrukk av at det haster. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. juni 2007 Del Skrevet 4. juni 2007 (endret) Tja. For det første - en atomeksplosjon. Ifl. en partikkelfysiker/postdoc (ja, jeg vet det ikke er eksakt riktig fagfelt, men Bøhmer (atomfysikeren til Bellona) har master i radon fra berggrunn) jeg kjenner (Bjørn Samseth, kjent fra blant annet siste "først og sist") er det ikke nok å legge en del radioaktivt materiale (det man har er alt for lite konsentrert) intil hverandre og forskyne det med en moderator (vann), da den termiske utvidningen vil få det fra hverandre igjen lenge før det blir en atomeksplosjon. EDIT: Den første atombomba brukte en skipskanon for å skyte den ene delen av det fissile materialet inn i den andre, og det var med det "lettest" detonerbare materialet man kjenner. Plutonium f.eks. krever en sfærisk-symetrisk ladning... \EDIT Det som derimot kansje muligens KAN skje, er at man får en "mini-atomreaktor" i bunn av rørene, noe som sørger for at vannet i røret hurtig koker opp, og man får støtkoking (omtrent som i et reagensrør). Ikke bra å stå i nærheten av (man får kokende, radioaktivt vann over seg), men neppe så veldig farlig om man ikke står bøyd over røret. En annen ting: Noe av problemet er at russerne ikke er spesiellt sammarbeidsvillige. Det er ikke bare å si "her har dere pengene, gå og fiks det" - det må lokkes og lures, man må trekke i de riktige trådene etc. En del av problemet er at området er militært, russland er sært, og sammensetningen av brenselet sier mye om ubåtene det kommer fra sine egenskaper (dette er derfor hemmeligstempla som bare f. ...) Endret 4. juni 2007 av kyrsjo Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 (endret) Norge har brukt utall med milliarder med kroner for å rense/utbedre atomkraftverk/atombåter osv kun for å øke levetiden på de nevnte installasjonene, og ikke stenge ned som var intensjonen. Russland går med mange milliarder med overskudd og kan ta vare på seg selv. Og om de anså at reaktoren var farlig så hadde nok gjort noe med det. Bellona driver med overdreven skremselspropaganda da de er selv tjent med å være med på å sette premissene for klimadebatten som pågår hos mediene idag. edit: konklusjon Norge burde holde seg unna, og konsentrere seg om å redusere sine egne utslipp istedenfor å drive moralpreken rundt om i verden, samt dele ut penger for å bedre samvittigheten sin. http://e24.no/makro-og-politikk/article1810169.ece Endret 5. juni 2007 av Rakib Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Russland går med mange milliarder med overskudd og kan ta vare på seg selv. Og om de anså at reaktoren var farlig så hadde nok gjort noe med det. Russland har flere reaktorer som definitivt er svært svært farlige. Grunnen til dette er at de er ustabile mens man stenger dem ned, slik at de kan "trippe" og temperaturen går rett til værs, som i disse reaktorene forårsaker at den går ennå fortere til værs etc. Bare for å gjøre problemet ennå værre, bruker de grafitt som moderator, dvs. reaktorene er proppa fulle av det samme stoffet som du har i blyanten din, som igjen er mer eller mindre tettpakket kull (og svært brennbart). Ikke er det stopp der heller, men disse reaktorene er ikke skikkelig "pakket inn" - de har ikke noen skikkelig tett og solid bygning rundt reaktoren som tåler det meste. Det vil derfor overhode ikke overraske meg om jeg hører på nyhetene en morgen at det har vært en større ulykke, og vi må knaske jodpiller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå