LL Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Hva tror dere om følgende oppsett: >Black Ice Extreme med Papst 120x120mm >Magnum 390 CPU kjøler > >Eheim 1048 + Vanntank for Eheim 1048 Transp. >eventuelt >Aqua Bee UP1000 med en eller annen tank Hvor mye har det å si om pumpen er senket i vann eller ikke? Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Meget bra det der. Faktisk noe av det beste innen rimelighetens grenser. Men hvor bra ytelse du vil få avhenger totalt av hvor god plassering du har på radiator. Hvis du senker pumpen i vann, så tilfører du ørlite mer varme i vannet,(ca 5 watt) men lyden dempes også litt. Egentlig er det smak og behag hva du velger og gjøre med pumpen. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Vil du bruke så mye på vannkjøling - så gå for det. Ellers så kunne jo andre løsninger, f.eks. Radiator / Varmeregister fra bil være billigere. Disse får du jo for ingenting hos Hugger`n eller fyllinga. Vanntank kan du jo lage, eller kjøpe billigere hos Clas Ohlson f.eks. Men er du i det hele tatt opptatt av pris? Lenke til kommentar
LL Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 Når jeg først skal kjøpe noe vil jeg gjerne det skal være skikkelig. Dessuten vil det jo holde i mange år. Kjølingen kan jo følge fra PC til PC. Jeg lurte på en ting som ble nevnt over, nemlig det med plassering av radiator i forhold til kjølingseffekt. Hva er optimalt. Jeg tenkte å plassere den nede i kabinettet i fronten. Hva med en slik plassering? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Han tenker vel mer på rekkefølgen i systemet ditt. F.eks. vanntank m/ pumpe --> radiator --> vannblokk --> Hvordan du plasserer radiatoren i forhold til resten av delene, ikke hvor i kabinettet. Lenke til kommentar
LL Skrevet 2. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2003 Hva er den beste rekkefølgen da? Lenke til kommentar
Laka Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Det må vel bli noe alla; Radiator ---> Vanntank m/ pumpe ---> Vannblokk ---> Om du vil ha varmt eller kaldt vann i tanken får være opp til deg selv. Vanntank m/ pumpe ---> Radiator ---> Vannblokk ---> Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. januar 2003 Del Skrevet 2. januar 2003 Den beste rekkefølgen er: Pumpe - radiator - CPU-blokk - tank. Radiatoren vil på denne måten få den beste Delta-T, (virkningsgrad) ved at varmen fra CPU og pumpe akkumuleres i vannet før dette når radiatoren. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Han tenker vel mer på rekkefølgen i systemet ditt. Nei, jeg tenkte på hvor du plasserer radiatoren fysisk. Det er jo det som avgjør hvor kald luft du kan kjøre i gjennom den. Det er heller ikke ideelt at du blåser den varme luften i kabinettet. Da varmer man opp alt det andre.. prøv og lag en kanal/duct til radiator, og ta inn luft nederst, og få den ut av kabinettet i samme farten. Rekkefølgen på komponentene er ikke av så stor betydning. Men Skrue har listet opp det optimale her. Alle monner drar! Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Det beste når det gjelder rekkefølgen på komponentene i systemet må jo vere; Tank m/pumpe -> blokk -> radiator -> for da pumper pumpen det kaldeste vannet, å dermed øker du levetiden til pumpen. :-? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Det beste når det gjelder rekkefølgen på komponentene i systemet må jo vere;Tank m/pumpe -> blokk -> radiator -> for da pumper pumpen det kaldeste vannet, å dermed øker du levetiden til pumpen. :-? Nix! Det "kaldeste" vannet i denne sammenheng, representerer kanskje en forskjell på 2-4grader mellom "kaldt" og "varmt", og vil definitivt ikke redusere levetiden på pumpa! Så pumpe - radiator - CPU-blokk er og blir den beste rekkefølgen. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Skjønner ikke helt poenget med varm vann i tanken da... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 3. januar 2003 Del Skrevet 3. januar 2003 Skjønner ikke helt poenget med varm vann i tanken da... Varmt vann?? Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Han mener at vannet går slik. vanntank-pumpe-radiator-vannblokk. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Han mener at vannet går slik. vanntank-pumpe-radiator-vannblokk. Jada, dummere er jeg ikke. Har tross alt endel vannkjølingsprosjekter på samvittigheten. Det jeg reagerte på var "poenget med varmt vann"! I den grad man kan kalle 25-30grader´s vann for varmt da? Dårlig nok pisselunka spør du meg, og vil som tidligere nevnt ikke ha noen betydning for pumpa´s levetid. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg mener at jeg vil ha kaldt vann i mitt reservoir, ikke varmt, da blir vel deler av poenget borte med vanntank. Nei, tenker ikke på pumpas levetid. Jeg må jo si varmt - og kaldt, kan ikke begynne å si lunket osv. Det blir for dumt. Så oppsettet blir som følger: Radiator ::: Vanntank m/ pumpe ::: Vannblokk :::> Når du sier virkningsgrad, hvis vi ser på det mht. temp. er jo det minimalt. Stemmer nok at du vil få størst DeltaT med Raidiator ::: Vannblokk, men denne forskjellen har vel ingenting å si i praksis? Hele poenget med vanntank, foruten og være lufttett, er jo å ha tillstrekkelig mengeder med vann i tillfelle det skulle hende noe, og da vil jeg ha kaldt vann. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. januar 2003 Del Skrevet 5. januar 2003 Jeg mener at jeg vil ha kaldt vann i mitt reservoir, ikke varmt, da blir vel deler av poenget borte med vanntank. Nei, tenker ikke på pumpas levetid. Jeg må jo si varmt - og kaldt, kan ikke begynne å si lunket osv. Det blir for dumt. Så oppsettet blir som følger:Radiator ::: Vanntank m/ pumpe ::: Vannblokk :::> Når du sier virkningsgrad, hvis vi ser på det mht. temp. er jo det minimalt. Stemmer nok at du vil få størst DeltaT med Raidiator ::: Vannblokk, men denne forskjellen har vel ingenting å si i praksis? Hele poenget med vanntank, foruten og være lufttett, er jo å ha tillstrekkelig mengeder med vann i tillfelle det skulle hende noe, og da vil jeg ha kaldt vann. Hm, jeg tror kanskje du misforstår? Tanken / reservoaret vil normalt ikke påvirke temperaturen på vannet, så det poenget kan vi normalt se bort fra! Normalt skrevet i kursiv, rett og slett fordi en standard (normal) tankstørrelse på mellom f.eks 0,5dl og opp til en liter ikke vil ha noen innvirkning på temperaturen i vannet! Selv om du har en tank på mer enn en liter, vil vanntemperaturen etterhvert stabiliseres på 25-30grader. Og det absolutt eneste poenget med en vanntank, er at det blir noe enklere å fylle systemet! Om du ser på tanken som et reservoar i fbm en eventuell lekkasje, så la gå. Men jeg tror nok konsekvensene av en lekkasje vil komme tilsyne lenge før tanken er tom... Vet ikke helt hva du ellers kan mene med "om det skulle hende noe"? Om pumpa stopper, radiatoren går tett, eller om radiatorvifta stopper, så vil tankstørrelsen ikke gi noen vesentlig effekt. Om du tør, så kan du jo etterhvert gjøre et lite eksperiment: Fyr opp programmet du normalt bruker for temperaturovervåkning, og stopp pumpa. Jeg tipper du vil bli ganske overrasket over hvor langsomt temperaturen stiger! Og vil du være enda "råere", så tøm systemet for vann, og se hva som skjer da! Enkelte vil nok tro at temperaturen vil fly i været som en Scud-rakett, men dette er altså ikke tilfelle. De aller fleste vannblokker representerer en god del masse, gjerne i form av kobber, som det tar relativt lang tid å varme opp, selv for en hissig CPU! Effekten av "riktig" eller "gal" rekkefølge på komponentene vil som du spør om, være marginal, ingen tvil om det. I realiteten kan det vel høyst dreie seg om en grad eller to, i forskjell på CPU-temp. Lenke til kommentar
Laka Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 Kan vi ikke lage en Poll om det? Se hva folket mener; Vil du ha det pisslunka vannet fra vannblokk(ene) i tanken, eller spiller det ingen rolle. Vi er tydligvis uenig, men å lage en diskusjon over et tema som ikke har noen særlig innvirkning eller påvirkning er for dumt Jeg liker iallefall å kjøre Radiator :: Vanntank m/ pumpe :: Vannblokk Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 En poll er neppe noen ide, kan ikke tro at du vil få noe særlig respons på det. Og kan heller ikke begripe vitsen med å gi tanken den beste kjølinga?? Jaja, vi har vel alle forskjellige oppfatninger om verden omkring oss.... Lenke til kommentar
Laka Skrevet 6. januar 2003 Del Skrevet 6. januar 2003 En poll er neppe noen ide, kan ikke tro at du vil få noe særlig respons på det.Og kan heller ikke begripe vitsen med å gi tanken den beste kjølinga?? Jaja, vi har vel alle forskjellige oppfatninger om verden omkring oss.... Så sant, så sant... Tanken den beste kjølinga? Jeje, vi stopper her. Vi kommer ikke til enighet. Uansett så er det ikke et tema å krangle over Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå