Gå til innhold

Overklokking av x6800

Anbefalte innlegg

Hei!

hw:

Asus p5b deluxe

intel core 2 extreme x6800

x4 geil pc6400

600w

zalman 9500vifta

asus 8800gtx

Hei jeg er ingen erfarn overklokker og er rimerlig ny. Nå kjører jeg x6800@3,531ghz på 321 x 11, hvis jeg drar den stort høyere begynner den å restarte når jeg spiller. har vel rundt 40g idle. og rund 45-50 på max load.

Har hørt at core2extreme ikke har sperre på den multiplisern, feks. 321x11<--.

Hvis dere skjønner hva jeg mener? Hva er egentlig vitsen? kan jeg komme høyere hvis jeg tar feks. x15? er det best å kjøre lavest fsb som mulig?

takker for svar!

Endret av kilik_02
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

hw:

Asus p5b deluxe

intel core 2 extreme x6800

x4 geil pc6400

600w

zalman 9500vifta

asus 8800gtx

Hei jeg er ingen erfarn overklokker og er rimerlig ny. Nå kjører jeg x6800@3,531ghz på 321 x 11, hvis jeg drar den stort høyere begynner den å restarte når jeg spiller. har vel rundt 40g idle. og rund 45-50 på max load.

Har hørt at core2extreme ikke har sperre på den multiplisern, feks. 321x11<--.

Hvis dere skjønner hva jeg mener? Hva er egentlig vitsen? kan jeg komme høyere hvis jeg tar feks. x15? er det best å kjøre lavest fsb som mulig?

takker for svar!

8753778[/snapback]

Har etter hvert oppdaget at det er bedre med høyere fsb, da klokker man også hovedkortet til å jobbe raskere.. Har du luftkjøling eller vannkjøling? men jo høyere du klokker fsb, jo mere vil minnet ditt også klokkes, så unlinked kunne vært lurt tror jeg.. men er også ganske fersk på dette området.. Med lavere multiplier kan man høyere fsb, det er fordelen med ulåst multiplier..

Lenke til kommentar

Hvis du har 6400 minne, så kan du jo hvertfall prøve å bruke minnets fulle potensiale ved å sette opp FSBen til 400 MHz (heller skru ned på multiplier). Kan hende du må skru opp volten på minnet da for å få den effektive frekvensen til 400 MHz (les: overklokke minnet litt). Hvis du vil ha enda høyere FSB kan du jo bare overklokke minnet enda mer.

(Er ny til overklokking jeg da, men dette er på grunnlag det jeg har erfart og hva andre har sagt til meg.)

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Det kan hende at prosessoren ikkje likar høgare/lavare MP. Så det er berre preøve seg fram og finne ram den beste settingen. Du kan begynne med å sette ned mp og sjå om CPUen går lengre. P5B skal klare å klokke langt. Dersom det ikkje går bra, så prøvar du å sette opp MP.

Spenninga kan du ta opp litt, eller meir dersom temperaturen ikkje blir alt for høg. Eg cer ikje heilt sikker på kortid CPUen begynner å throttle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...