Gå til innhold

Realistisk vann i spill. Elver og fossefall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så "Pirates of the Caribbean" i helga og kom til å tenke på, hvor mye animert vann/vannfysikk det er i filmer. Vet at dette er noe annet en hjemmepc med et gamerkort men, det viser at mye er mulig.

8778616[/snapback]

Men tenk hvor mye penger det koster...

 

Og det er allerede rendret ferdig i en superkomputer, og det blir noe helt annet i et spill..

Endret av Acolyt3
Lenke til kommentar
Så "Pirates of the Caribbean" i helga og kom til å tenke på, hvor mye animert vann/vannfysikk det er i filmer. Vet at dette er noe annet en hjemmepc med et gamerkort men, det viser at mye er mulig.

8778616[/snapback]

 

Jupp, det er mulig, problemet er realtime på en vanlig pc.

Lenke til kommentar

Hvis du har et DX10 grafikkort og Vista så kan du finne en grafikkort demo som heter "Cascades" der blir fosser simulert dynamisk på "random" terreng.

Ser ganske bra ut. Du kan sette ut små fosser der du vil, og vannet renner nedover terrenget som det ville ha gjort i virkeligheten. Alt av fysikk og rendering blir gjort direkte av GPUen så jeg tror ikke man trenger en supercomputer for å ha vann som ser realistisk nok ut for spill.

Legger ved screenshot.. (ser bedre ut in motion)

post-120680-1180965820_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Husker å ha sett en techdemo av en eksperimentell engine for vannfysikk. Var ganske utrolig. Husker ikke hvordan de rendret det eller hvor lenge (med tanke på om det hadde vært mulig i spill i nær fremtid), men vannet deres var så godt som den ekte varen.

 

Uheldigvis husker jeg lite annet om denne techdemoen, som navn eller link. :/

Lenke til kommentar
Bioshock har jo ganske bra vann :love:

8753979[/snapback]

 

 

Jo, Rover har fått det med seg.. ;) Ikke bare ser vannet ganske realistisk ut (vel, IMHO ser det ut som en gelè som ikke har stivnet ennå, men det får være grenser for hva en skal kreve med teknologien vi har i dag, og dette er et kjempeskritt i riktig retning!), men en kan også bruke det taktisk i spillet.

 

Tanken på et sandkassespill med slike vanneffekter.. åh, tror det gikk for meg.. :blush:

 

EDIT: Var litt rask der, ser at det var snakk om Hydrophobia, som virker å ville gjøre mye mer utstrakt bruk av realistisk vann i forhold til Bioshock.

Endret av Sundiver
Lenke til kommentar

Joda vi har fått det med oss :thumbup: Det er nok noe av det beste du kan få til i spill de neste årene. Det beveger seg sikkert bra, men de burde arbeide litt mer med shaderen. Så langt er jeg mest imponert over vannet i Bioshock når flyet krasjer inn i den tunnelen.

 

RealFlow in Plugin brukt mye til Filmer og i Cgi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Snadder :D

 

En dag burde det der være mulig i realtime.

Endret av Phoenixs
Lenke til kommentar
Så langt er jeg mest imponert over vannet i Bioshock når flyet krasjer inn i den tunnelen.

8784922[/snapback]

Bioshock bruker vel bare vanlige shadere som alle andre spill, bare av bedre kvalitet. Selv om scenen i seg selv er imponerende, så er det fremdeles bare scriptet. Ikke veldig imponerende når det gjelder vannteknologi. Hydrophobia er langt mer imponerende pga. vannet oppfører seg som vann. Selvsagt gjenstår det å se hvordan dette fungerer, og hvor bra vannet blir sammenlignet med dagens shader-vann.

Lenke til kommentar
Så kan man spørre seg:

 

ser det ut som vann, eller ser det ut som gjennomsiktig Gel?

8784877[/snapback]

Problemet er ikke hvor bra grafikken er, men at vi vet at det er CGI, og derfor ser det falskt ut!

8785349[/snapback]

 

Nei det ser ikke ekte ut fordi det er for mange småfeil med det. Hvor er brytningen med veggene f.eks.? Vannet på det bildet der minner som sagt mer om tyktflytende gel enn vann. Vann er tross alt bare sammenhengende til ett viss punkt (der surface tension blir overvunnet, og den er ikke stor) Det er heller ikke noe som vitner om bevegelse (og tatt høydeforskjellene i vannet i bildet i betraktning, så burde det være mye bevegelse)

 

Det er kanskje en fin implementasjon av vann i ett spill. Men samtidig er det ett ganske fint eksempel på manglene ved dagens teknologi når det gjelder nettopp det å simulere vannets egenskaper.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Hva slags shader vannet har, har da ikke noe å si på hvordan vanet oppfører seg. Det tar jo grafikmotoren seg av.

8788502[/snapback]

Det er sant (fysikkmotoren riktignok), men kan ikke se at det er annet enn noen pixel shadere i Lair uansett.

Lenke til kommentar
Så kan man spørre seg:

 

ser det ut som vann, eller ser det ut som gjennomsiktig Gel?

8784877[/snapback]

Problemet er ikke hvor bra grafikken er, men at vi vet at det er CGI, og derfor ser det falskt ut!

8785349[/snapback]

 

Nei det ser ikke ekte ut fordi det er for mange småfeil med det. Hvor er brytningen med veggene f.eks.? Vannet på det bildet der minner som sagt mer om tyktflytende gel enn vann. Vann er tross alt bare sammenhengende til ett viss punkt (der surface tension blir overvunnet, og den er ikke stor) Det er heller ikke noe som vitner om bevegelse (og tatt høydeforskjellene i vannet i bildet i betraktning, så burde det være mye bevegelse)

 

Det er kanskje en fin implementasjon av vann i ett spill. Men samtidig er det ett ganske fint eksempel på manglene ved dagens teknologi når det gjelder nettopp det å simulere vannets egenskaper.

8787361[/snapback]

det også så klart..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...