Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

dårlig ånde og er sunn som en fisk, heh

Anbefalte innlegg

Hei

Er en kar på 18 år her, og er ganske aktiv i styrketrening (5 ganger i uka) og trenger derfor å spise sundt. Som de fleste vet så er tunfisk en klassiker for folk som trener styrke. Jeg spiser vel 1 boks om dagen, kanskje 2 om jeg føler for det. Jeg spiser aldri noe usundt i hverdagen og helgen, untatt lørdagen hvor jeg spiser en liten skål med salt chips.. Drikker heller ikke noe usundt, kanskje 24 øl 0,33l på en fest på lørdagen.. men ikke noe mer.

Slik ser en dag ut for meg:

Måltid1: havregryn+melk+2 brøskiver med leverpostei + 30g proteinpulver

Måltid2: melk + 4 brødskiver med halv boks tunfisk

Måltid3: 4-6 brødskiver med halv boks tunfisk og leverpostei

Måltid4: middag, helt tilfeldig + 30g proteinpulver

Måltid5: 4 brødskiver med leverpostei og/eller kaviar + 30g proteinpulver

Jeg ser og kjenner at de bakerste tennene begynner å vokse ut, og det er spesielt når jeg roter med tunga på disse tennene at jeg kjenner den vonde ånden. Kompisene mine klager, hehe.. og tyggis, etc. funker ikke :S

Tennene mine er ganske vite pga. lite sukker. Jeg har et midlertidig hull i den ene tannen som ligger nesten bakerst, hvor tannlegen har borret litt for så tette det igjen til neste gang. Jeg pusser tennene mine hver morgen og hver kveld nøye.

Noen råd eller forklaringer på dette? :cry:

Endret av ErikBlodøks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mellom tennene som kommer opp og tannkjøttet vil det være ideelt for bakterier ol. å vokse siden det er vanskelig å pusse der. Av disse bakteriene vil det som ellers i munnen være av typen som skaper dårlig ånde. Solidox frisk pust tannkrem med aktiv sink funker spes. bra mot dårlig ånde, så jeg anbefaler den. Prøv å kom godt til med tannbørsten baki der tennene kommer opp. Skyllevann kommer også godt med, colgate har det billigste, de på apoteket de dyreste, men jeg vet ikke om virkningsgraden er deretter. Bakteriene samler seg i store mengder på tunga, så du kan prøve en sånn tungeskrape som selges på apoteket. En skje eller tannbørste funker også, men de har lettere å komme borti drøvelen.

Tyggis fører til økt spyttproduksjon som igjen skal motvirke dårlig ånde, så tygg ivei. Jeg vet ikke helt, men det kan hende at proteintilskuddet forverrer ånden. Lukten av en mikseboks som har stått uvasket i en dag eller lengre er iallefall helt forferdelig. Prøve iallefall å skylle munnen med vann/drikke vann etter proteininntak.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Samme som i postene over, pluss tanntråd.

Jeg bruker vademekum, bare pass på å gurgle i rundt 2-3min og sørg for at det kommer til helt bak i ganen. Dette gjør du ved å strekke tungen utover og nedover så langt du føler det er behagelig uten å brekke deg.

Foresten så vil ikke du merke store forskjellen før det er gått rundt 1 til 2 uker. Det er bakteriefloraen i munnen din som lukter og det tar tid å forandre. Bare pass på å følg en slags plan.

Eks.

Morgen

- tanntråd

- puss tennene godt

- skrap tungen

- skyll med vademekum

[vanlig skyllevann gir ikke samme langvarige effekt hos meg, men det skal i teorien fungere.]

Kveld

- puss

- skrap tunge

Evt. legg tanntråd og vademekum på kveld.

Hivs du følger dette og gjør det skikkelig, da skal jeg love deg at du ikke har dårlig ånde etter et par uker. Dog kan det være noe halsbetennelse eller andre sykdommer som er med på å gi deg dårlig ånde. Har også hørt noe om zink, men har ikke noe erfaring med det.

Helt ærlig så har jeg aldri hatt skikkelig dårlig ånde, med et par unntak.

Hivs du ikke får i deg nok vann, så har du lett for å få dårlig ånde. Pluss at melk og havregryn gjerne legger seg igjen på tungen min og gir meg litt uggen ånde hvis jeg glemmer vann. Skjer gjerne på skolen fordi jeg bare har med meg en halvliter vann.

Endret av Daehli
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...