Gå til innhold

Harddisken begynner å arbeide villt uten videre

Anbefalte innlegg

Problemet fører til at hele PCen blir veeeldig treg, og jeg må restarte for at den skal slutte. Harddisken er en nylig innkjøpt WD 80gb med 8mb cache.

Programmer jeg kjører regelmessig:

Half-Life (CS)

WinAmp

F-Prot Antivirus

Tiny Firewall

Opera

MSN Messenger

MS Visual C++ (ikke så veldig ofte)

Hvis jeg lar PCen stå noen minutter går det over, men harddisken begynner fort å jobbe for harde livet igjen. Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite skudd i blinde, men det _kan_ være et problem med din IDE-driver. Har du noensinne lagt inn drivere fra f.eks Intel el. ViA ( 4inOne)? Hender det at problemet oppstår med en gang etter oppstart? ( kanskje t.o.m før du logger inn )

Kan være lurt å starte feilsøkinga ved å se hvilke programmer som leser/skriver mest til disken når problemet oppstår. Filemon er et utmerket verktøy i så måte. Ved å filtrere litt kan man kanskje finne synderen.

http://www.sysinternals.com/ntw2k/source/filemon.shtml

Du kan også sjekke om DMA er slått på el. av for selve disken i device manager. Sjekk hva som skjer hvis du slår DMA av i en periode.

Lenke til kommentar

Du skriver ikke hvilket os du har, men hvis det er 2000/xp, så kan det være index servicen som gjør dette. Den vil gå gjennom alle filene dine, og lage seg en database av disse, slik at søking går fortere.Du kan evt. disable denne under controlpanel/services.

Lenke til kommentar

Jeg har Windows XP, og index service kjører ikke. Jeg prøvde Filemon, og der så jeg at når systemet begynner å gå treigt så har Windows (rettere sagt explorer.exe) begynt å kjøre noen kommandoer på uferdige filer lastet ned med Direct Connect, f.eks. denne Simpsons episoden:

21:18:04 explorer.exe:1084 FASTIO_READ E:TempThe Simpsons - Bart to the Future.avi FAILURE Offset: 47596608 Length: 8

21:18:04 explorer.exe:1084 IRP_MJ_READ E:TempThe Simpsons - Bart to the Future.avi SUCCESS Offset: 47596608 Length: 8

Slike kommer det maaaaaaasse av, og jeg vet ikke hvorfor. Hvis dere ikke har noen forslag får jeg enten slette, laste ned ferdig eller flytte disse filene til en annen mappe.

Lenke til kommentar
Du skriver ikke hvilket os du har, men hvis det er 2000/xp, så kan det være index servicen som gjør dette. Den vil gå gjennom alle filene dine, og lage seg en database av disse, slik at søking går fortere.Du kan evt. disable denne under controlpanel/services.

Kan du ta det på norsk ? slik at jeg får slått av dritten.. tar jo kvelden på hardiskene mine når de må starte opp gang etter gang for å kjøre den.

Lenke til kommentar

Kan du ta det på norsk ? slik at jeg får slått av dritten.. tar jo kvelden på hardiskene mine når de må starte opp gang etter gang for å kjøre den.

->START->kontrollpanel->Administrative verktøy->Tjenester->Indexing Service [manuelt]

:D

Lenke til kommentar

samme skjer med win98SE maskinen til gamlingen...men den får nå bare surre og gå hehe, hver gang jeg kommer dit står HD'n og jobber no jæv|i selv om det står bare der man logger inn i windows bruker/pass greiern. går ut fra det er indexering og ja det er no irriterende dritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...