Skrufkongen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg har nå tenkt på når jeg har penger nok, å skaffe meg et Mesa Boogie 4x12 cabinet og et Dual Reticifer hode fra USA. Prisen for alt tilsammen er 1400 dollar (8400 NOK) og ordinært koster dette tilsammen 37 00 her i Norge hvis man kjøper dem her. Men så kommer da problemet. Faren min vil at jeg skal sjekke toll og slikt for han ønsker ikke å stresse med å importere utstyr. Jeg letet på www.toll.no, men jeg klarte ikke å finne noe om hvor mye de skulle ha i toll. Jeg har hørt at det skal være 25 % moms + 25 % oppå både frakten og utstyret. Stemmer dette? Jeg har også hørt at det ikke er toll på musikkutstyr. Kan man slippe å betale toll på dette utstyret? Kan noen være så snill å sende meg en link hvis dere finner noe info om toll og slikt? Har noen her handlet amps og slikt fra USA før? Er det mye stress, eller er det ikke noe vanskelig? For det kan jo også bli litt vanskelig å få fraktet et 4x12 cabinet og en dual reticifer.. Kan noen hjelpe meg? Lenke til kommentar
Kvakko Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Mener du må betale 25% moms for den totale verdien (utstyr + frakt) + et fortollingsgebyr på omlag 140(?)kr. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Det er ikke toll på musikkutstyr. (Ikke på noen varer nesten i det hele tatt lenger.) Frakten blir nok rimelig voldsom på en slik pakke. Kabinettet veier vel fort over 20 kilo? Du må be selger om å undersøke fraktkostnaden før du bestiller. For å finne momsen legger du ganske riktig sammen prisen du betaler for ustyret og frakten. Frakt er en tjeneste som du skal betale moms på. Og da blir sluttsummer: (Pris + frakt)*1,25 Så kommer det vanlig vis et fortollingsgebyr på toppen. Men før du kommer så langt: Du må ha en forsterker med 230 volts 50Hz strømsforsyning. Det spørs om du får tak i det i USA til den prisen. USA har ikke samme spenning på strømnettet som Norge, de bruker 120 Volt 60Hz. Jeg vet ikke hvordan det er med Rectifieren, men min Mesa har fast spenning og kan ikke stilles om for andre spenningsnivåer. I teorien kunne du bruke en transformator om du fikk tak i en. Det må være en som tåler belastningen av Mesaen på full guffe, og litt til. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå