Gå til innhold

Dual kjerne CPU hastighet

Anbefalte innlegg

Er dual core CPU ved en gitt hastighet dobbelt så rask som en med enkel kjerne?

F.eks.: er en P4 2GHz dual core dobbelt så rask som en P4 2GHz enkel kjerne?

Eller er det at de kan operere med flere applikasjoner samtidig?

Eller begge deler kanskje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De er akkurat like raske, så sant det er snakk om samme modell av kjerne.

Men to applikasjoner kan (kanskje) kjøre like raskt samtidig.

8752863[/snapback]

Vil bare slenge på at det også må tas hensyn til hvilken nm-teknologi som brukes i CPU'en. Om f.eks du har en CPU på 2GHz på 90nm kan du han en 1GHz med 45nm som er like rask.

Ellers vil de være like raske ja ..

Lenke til kommentar
De er akkurat like raske, så sant det er snakk om samme modell av kjerne.

Men to applikasjoner kan (kanskje) kjøre like raskt samtidig.

8752863[/snapback]

Vil bare slenge på at det også må tas hensyn til hvilken nm-teknologi som brukes i CPU'en. Om f.eks du har en CPU på 2GHz på 90nm kan du han en 1GHz med 45nm som er like rask.

Ellers vil de være like raske ja ..

8753179[/snapback]

Har nm noe å si på ytelsen da. Trodde ikke det jeg, men skal prøve å snoke litt rundt å se hva jeg finner.

Edit: Ser ut til at du tar feil. En test på fransk riktig nok, men tallene snakker samme språk. http://www.clubic.com/article-67724-4-amd-...nm-vs-65nm.html

65nm yter dårligere fordi tregheten(latency) til cachen til cpu er litt slappere enn 90nm versjonen. Dvs at den yter dårligere og er minimalt tregere.

Endret av Megern
Lenke til kommentar

8753179[/snapback]

Jeg tok forbehold om "samme modell av kjerne", det dekker naturligvis forskjell i produksjonsteknologi.

Men hvis du mener at samme kjernearkitektur produsert i halv størrelse (noe jeg tviler på er blitt gjort) skal være dobbelt så effektiv per klokkepuls så tror jeg du tar helt feil. Høres mer ut som du sammenligner netburst P4 og Core.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...