Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Best kvalitet på lyden av: 12" eller 15" sub?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er det ikke mulig å svare på, en skikkelig god 15" kan låte mye bedre enn en middels 10" og vice versa.

Myten om "treg bass" er ikke på noen måte relatert til membrandiameter, men fasfeil og for strømsvake/dårlig konstruerte elementer og forsterkere.

Elementet er bare ett ledd i kjeden, en har også strømtilførsel til forsterker, signalkilde og signalgang i tillegg.

Det er med andre ord ikke noe enkelt svar på dette da det inneholder mange faktorer som i seg selv er variable og påvirker hverandre dynamisk.

Pønsker du på noe konkret eller er du bare i "nysjerrighetsfasen"?

Uansett bør du lese det du finner på denne siden for å få litt innsikt i hvordan ting fungerer :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar
Det er det ikke mulig å svare på, en skikkelig god 15" kan låte mye bedre enn en middels 10" og vice versa.

Myten om "treg bass" er ikke på noen måte relatert til membrandiameter, men fasfeil og for strømsvake/dårlig konstruerte elementer og forsterkere.

Elementet er bare ett ledd i kjeden, en har også strømtilførsel til forsterker, signalkilde og signalgang i tillegg.

Det er med andre ord ikke noe enkelt svar på dette da det inneholder mange faktorer som i seg selv er variable og påvirker hverandre dynamisk.

Pønsker du på noe konkret eller er du bare i "nysjerrighetsfasen"?

Uansett bør du lese det du finner på denne siden for å få litt innsikt i hvordan ting fungerer :)

8753143[/snapback]

Oki..takk :) nei eg ska kjøpe ein 15" sub Cadense av en eg kjenner for 400 kroner, men de e ein gammal sub så...men trur den e bra likavell... :)

Lenke til kommentar

Men hva er egentlig forskjellen på en 12 og en 15" sub? En annen ting jeg lurer på er denne watten. Hvorfor er watten så ekstremt mye høyere i bil enn i høytalerne man får til stua? Får en tusenlapp har jeg fint funnet 500Watt elementer til bil, mens de fleste nettsteder kanpt har mer en 300W høytalere til stua. Hva er grunnen til dette?

Lenke til kommentar
Men hva er egentlig forskjellen på en 12 og en 15" sub? En annen ting jeg lurer på er denne watten. Hvorfor er watten så ekstremt mye høyere i bil enn i høytalerne man får til stua? Får en tusenlapp har jeg fint funnet 500Watt elementer til bil, mens de fleste nettsteder kanpt har mer en 300W høytalere til stua. Hva er grunnen til dette?

8779652[/snapback]

Markedsførings-jall. Enkelt og greit.

Forskjellen på en 12" og en 15" er størrelsen, stort sett ;)

Lenke til kommentar

Regner med du mener hvem som spiller høyest, ikke penest eller høyt og pent...

Uansett er det ikke noe fasitsvar på dette, alt kommer an på forsterkeren, om denne får nok strøm og egenskapene til elementet.

Er det snakk om to elementer av samme type, der den eneste forskjellen er membranareal vil en 15" flytte mer luft og dermed spille høyere. Logisk nok. Ellers er det ikke mulig å generalisere over hva som er "best".

Lenke til kommentar

Hektor: Dersom forutsetningene er NØYAKTIG samme T/S-parametre vil den eneste endringen være Sd, membranarealet. Og ettersom lydtrykk = slaglengde x membranareal vil femtentommeren kunne spille høyere.

Uansett er en slik sammenlikning meningsløs fordi to kliss identiske elementer ikke finnes, ettersom enhver påvirkning av èt parameter vil ha innvirkning på de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...