Gå til innhold

Tråden for Norges fotball-landslag


Anbefalte innlegg

21 hours ago, Minkowski said:

Det virker ikke som du forstår hva jeg skriver når du avfeier det som Drillo-nostalgi. Det som må ta slutt for at Norge skal kunne komme til mesterskap igjen er at treneren legger opp til å spille med for høy risiko uten en gang å reflektere over det selv.

Vi har akkurat sett at Spania modifiserte sin gamle tiki-taka strategi med langt flere direkte angrep med stor fart. Mange av disse førte til målene de fikk i EM. Det burde også Solbakken klare å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (23 timer siden):

Det en trener uttaler utad, og tenker selv/kommuniser innad, trenger ikke være det samme.

Personlig er jeg glad for at vi har en trener som ikke vil ha et lag som lar seg dominere, men heller forsøker å ta styring i kampene og diktere spillet.

Hadde Solbakken vært opptatt av risikokontroll, ville vi ikke sett slikt etter 3 1/2 år med Solbakken ved roret. Vi ville heller ikke fått så mange bortforklaringer med uflaks som argument om treneren var klar over og bevisst på risikoaspektene som gjør seg gjeldende i fotball.

For øvrig ble jo Norge dominert av Danmark, ikke omvendt. De lå 2 mål under mesteparten av kampen. Det blir helt absurd å snakke om at man styrer kampen når man ligger under hele veien og taper.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (12 minutter siden):

Hadde Solbakken vært opptatt av risikokontroll, ville vi ikke sett slikt etter 3 1/2 år med Solbakken ved roret. Vi ville heller ikke fått så mange bortforklaringer med uflaks som argument om treneren var klar over og bevisst på risikoaspektene som gjør seg gjeldende i fotball.

For øvrig ble jo Norge dominert av Danmark, ikke omvendt. De lå 2 mål under mesteparten av kampen. Det blir helt absurd å snakke om at man styrer kampen når man ligger under hele veien og taper.

Norge skapte mest og hadde mest ball. Det var Norge som dominerte banespillet og var best i kampen, selv om danskene fikk flakset inn to mål. Sånn er fotballen, det er ikke alltid det beste laget som vinner. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (8 minutter siden):

Norge skapte mest og hadde mest ball. Det var Norge som dominerte banespillet og var best i kampen, selv om danskene fikk flakset inn to mål. Sånn er fotballen, det er ikke alltid det beste laget som vinner. 

Det stemmer det, det er den beste treneren som vinner kampen, og vår skjønner ikke dette laget sine begrensninger.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (På 21.7.2024 den 5:56 PM):

Norge skapte mest og hadde mest ball. Det var Norge som dominerte banespillet og var best i kampen, selv om danskene fikk flakset inn to mål. Sånn er fotballen, det er ikke alltid det beste laget som vinner. 

Danmark ledet med to mål store deler av kampen, også da kampen var over. Da nytter det ikke for Norge å skryte av at de hadde mest ball. Fotball handler om å skåre flest mål, ikke om å ha mest ball.

Hvis man legger til grunn at Norge skapte mest, må man nødvendigvis også legge til grunn at de var mindre effektive og sluttresultatet blir det samme: Norge er ikke gode nok.

Norge er langt bak Danmark. Danmark viste senest nå i EM at de holder et nivå som Norge ikke har vært i nærheten av siden forrige årtusen.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (8 timer siden):

Danmark ledet med to mål store deler av kampen, også da kampen var over. Da nytter det ikke for Norge å skryte av at de hadde mest ball. Fotball handler om å skåre flest mål, ikke om å ha mest ball.

Hvis man legger til grunn at Norge skapte mest, må man nødvendigvis også legge til grunn at de var mindre effektive og sluttresultatet blir det samme: Norge er ikke gode nok.

Norge er langt bak Danmark. Danmark viste senest nå i EM at de holder et nivå som Norge ikke har vært i nærheten av siden forrige årtusen.

De hadde mest ball og skapte fleste sjanser. Hadde de kun hatt mest ball, ville jeg vært enig. Jeg personlig foretrekker at vi forsøker å ta styring i kamper mot lag som ligger omtrent på vårt nivå og tror at det i lengden vil være bra for laget. 

Jeg syns forøvrig ikke Danmark var veldig imponerende i EM. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (På 26.7.2024 den 10:20 AM):

De hadde mest ball og skapte fleste sjanser. Hadde de kun hatt mest ball, ville jeg vært enig. Jeg personlig foretrekker at vi forsøker å ta styring i kamper mot lag som ligger omtrent på vårt nivå og tror at det i lengden vil være bra for laget. 

Jeg syns forøvrig ikke Danmark var veldig imponerende i EM. 

I en enkelt kamp kan det gi mening å vise til antall sjanser man skapte og se litt forbi sluttresultatet. Men i en hel kvalifisering med to kamper mot hvert lag, fungerer ikke en slik bortforklaring. Hvis man da for alvor mener at man har skapt flest sjanser i flesteparten av kampene, uten å skåre flest mål, må man nødvendigvis konkludere med at sjansene ikke er store nok eller at man er ekstra dårlig til å omsette store sjanser i mål. Og dersom det er dette som er problemet, blir det helt feilslått å skryte av banespill og antall sjanser istedenfor å ta innover seg det faktiske problemet.

Det er også helt tullete å snakke om at Norge har styringen i en kamp hvor de ligger under med to mål.

Når det gjelder Danmark, så er jeg enig i at de ikke imponerte så mye, men de gikk likevel videre fra gruppespillet uten å tape en eneste kamp. Og mot Tyskland synes jeg de spilte bedre og den kampen var lenge ganske jevnspilt.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (6 timer siden):

I en enkelt kamp kan det gi mening å vise til antall sjanser man skapte og se litt forbi sluttresultatet. Men i en hel kvalifisering med to kamper mot hvert lag, fungerer ikke en slik bortforklaring. Hvis man da for alvor mener at man har skapt flest sjanser i flesteparten av kampene, uten å skåre flest mål, må man nødvendigvis konkludere med at sjansene ikke er store nok eller at man er ekstra dårlig til å omsette store sjanser i mål. Og dersom det er dette som er problemet, blir det helt feilslått å skryte av banespill og antall sjanser istedenfor å ta innover seg det faktiske problemet.

Det er også helt tullete å snakke om at Norge har styringen i en kamp hvor de ligger under med to mål.

Når det gjelder Danmark, så er jeg enig i at de ikke imponerte så mye, men de gikk likevel videre fra gruppespillet uten å tape en eneste kamp. Og mot Tyskland synes jeg de spilte bedre og den kampen var lenge ganske jevnspilt.

Statistikken fra EM-kvaliken viste vel at Norge var det mest underpresterende laget av alle. Jeg mener derfor at det er altfor risikabelt å bytte trener men helt annen spillestil og håpe at den har satt seg i gruppa innen ett år (med mindre man er sikre på at man kan få inn en resultattrener fra øverste hylle, noe jeg dessverre ikke tror NFF har råd til).  

Enig i at Danmark gjorde en fin figur mot et godt tysk lag, men de var svake mot Serbia og Slovenia, og ok mot et middels engelsk lag. Jeg tror ikke lenger danskene er et mye bedre lag enn Norge, som de har vært i tjue år. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (52 minutter siden):

Jeg tror ikke lenger danskene er et mye bedre lag enn Norge, som de har vært i tjue år. 

Nei de er ikke et mye bedre lag, men de hadde en bedre trener, ikke engang de aller beste klubblagene spiller med så mye store rom mellom lagdelene som Solbakken gjør, det er mye mulig han kan få orden laget og taktikken han tilsynelatende bruker, men det virker egentlig ikke sånn, jeg ser ingen positiv utvikling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (5 timer siden):

Statistikken fra EM-kvaliken viste vel at Norge var det mest underpresterende laget av alle. Jeg mener derfor at det er altfor risikabelt å bytte trener men helt annen spillestil og håpe at den har satt seg i gruppa innen ett år

Som nevnt tidligere, er ikke poenget mitt at vi nødvendigvis må bytte trener med en gang. Men jeg etterlyser mer bevissthet rundt risikohåndtering på landslaget. Og jeg kjøper ikke Solbakkens skryt av hvor mye fremgang de har gjort. Norge er like gode/dårlige som de har vært i årevis. Dersom det er slik at Norge har blitt mindre effektive (dvs. at de skårer færre mål per sjanse enn før), så er ikke dette noe man kan se bort fra og si at de har blitt bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
19 minutes ago, Delvis said:

Rykte går bl. a på et annet forum, at Manchester City trener "Pep" er i Oslo for å diskutere landslagsjobben etter Ståle S.
Ståle S sa på en PK i går, at han regner med å gi seg etter kommende VM kvalik og eventuelt sluttspill.
https://www.vg.no/sport/i/1MqkPG/pep-guardiola-er-i-oslo

Det ville vært en bombe, tviler på nff har råd til pep, beste alternativ er nok Solskjær selv om jeg heller ville hatt en utenlandsk trener.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Delvis said:

Rykte går bl. a på et annet forum, at Manchester City trener "Pep" er i Oslo for å diskutere landslagsjobben etter Ståle S.
Ståle S sa på en PK i går, at han regner med å gi seg etter kommende VM kvalik og eventuelt sluttspill.
https://www.vg.no/sport/i/1MqkPG/pep-guardiola-er-i-oslo

Hahahaha!!

Pep er villig til å gå fra 200 millioner i lønn til 3,5 for å oppfylle drømmen om å trene Fredrik Bjørkan, Egil Selvik og Sondre Langås.

Hvis han vil ha en skikkelig utfordring, så får han det her.

Lenke til kommentar

Har et forslag til landslagtrener for norge,Fernando Santos som trente portugal fra 2014-2022.Liker å spille 4-3-3 noe som vil si han tør å satse offensivt noe norge trenger mtp at vi er mye bedre skodd fremover i banen enn bakover.Tror også vi har råd til mtp han nå trener det aserbajdsjanske landslaget

Endret av Lollot
Lenke til kommentar
Lollot skrev (21 timer siden):

Har et forslag til landslagtrener for norge,Fernando Santos som trente portugal fra 2014-2022.Liker å spille 4-3-3 noe som vil si han tør å satse offensivt noe norge trenger mtp at vi er mye bedre skodd fremover i banen enn bakover.Tror også vi har råd til mtp han nå trener det aserbajdsjanske landslaget

Som alle andre vellykkede landslagstrenere var Portugal stort sett veldig godt defensivt organisert under Santos. På 34 kvalifiseringskamper til EM og VM (2016 - 2022) slapp de inn 21 mål. Til sammenligning slapp Norge inn 45 mål på 40 kamper i samme periode. Men jeg er enig i at han kunne gjort en god jobb, for det Norge mangler nå er blant annet ordentlig defensiv struktur som ikke slår for mange sprekker. For selv om Ståle Solbakken er ekstremt stolt over banespill som ikke fører frem, så vet vi at det norske forsvaret slår sprekker altfor ofte. Norge har akkurat spilt 0-0 mot Kasakhstan og de har flere ganger gitt motstanderen sin store kontringsmuligheter. Kasakhstan var for dårlige til å utnytte det, så den gjengse fotballekspert får det ikke med seg, men mot en litt bedre motstander blir det baklengsmål av slikt. Men nå får vi vel snart høre om at Ståle Solbakken fortsetter skrytet av hvor store fremskritt de har gjort, men at resultatet ødelegges av uflaks. Han har vel hatt uflaks ikke samtlige kamper han ikke har vunnet, ifølge seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...