Gå til innhold

Tråden for Norges fotball-landslag


Anbefalte innlegg

VifteKopp skrev (På 14.6.2024 den 6:24 PM):

men jeg responderte altså på påstanden om at resultater er det eneste som betyr noe. Og det er jeg ikke enig i. Jeg vil helst at laget mitt skal vinne ved å spille underholdende fotball. 

Pen fotball hva nå enn det er, det blir jo subjektivt det også, det er ikke nødvendigvis det som er kriteriet for underholdende fotball, da underholdende fotball stort sett bare er å vinne, spør Norge supportere for 30 år siden de ga faen, spør ethvert lag som vinner under mourinho, de ga faen, de ble underholdt, Arsenal fansen synger fremdeles one nil to the Arsenal, George Graham spilte ikke akkurat blendende vakker fotball, men faen heller vi ble underholdt, det samme kan en si om catenaccio stilen, vinner ikke noen skjønnhetskonkurranser, men visst faen er det underholdende å vinne, det er en viss spenning i fotball som man ikke finner i den type lagsport der man skårer mål hele tiden, den spenningen er der stort sett gjennom hele kampen, det er underholdende på sitt vis, å spille teknisk lækker fotball er bare en bonus. 

En ting er sikkert samme hvor pent vi spiller så er det få om noen som synes vi spiller underholdende fotball. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Minkowski skrev (1 time siden):

Vi får ta en enkel innføring i logikken her: Både du og Ståle Solbakken påstår at Norge har blitt mye bedre under hans ledelse og begrunner det med disse parameterne. 

Ikke mye bedre, men bedre. Jeg tror fremdeles laget har litt å gå på spillemessig, og det virker det som om Ståle er enig i også. 

Sitat

Resultatene viser at Norge ikke har blitt noe bedre de siste årene og dette erkjenner du også. 

Nei, jeg erkjenner at resultatene ikke har blitt bedre. Spillemessig synes jeg vi ser bedre ut nå enn under Lägerbäck og spesielt Høgmo og Drillo 2. 

Sitat

For at det skal kunne stemme at Norge har blitt bedre på de nevnte parameterne, er det da en nødvendig betingelse at de ikke henger sammen med resultatene. Når Norge ikke greier å kvalifisere seg til VM 2026, er det akkurat like irrelevant å komme drassende med expected goals, små marginer og uflaks som det er nå.

Altså, i teorien kan Norge spille en fantastisk VM-kvalik, og fremdeles ikke kvalifisere seg, fordi en rekke avgjørende øyeblikk nok en gang går i disfavør Norge. Men jeg mener altså at hvis et lag spiller godt - noe jeg mener landslaget ofte gjør - og spillerne ikke mister troen på prosjektet, så vil dette over tid reflekteres i resultatene. 

 

Sitat

Det er det mange nysparkede trenere som har gjort før også. Problemet er bare at over tid er resultatene direkte avhengige av spillet, så når resultatene over tid er for dårlige, kan man trygt konkludere med at spillet er for dårlig også. Det er bare folk som leter etter unnskyldninger for hvorfor de mislykkes som prøver å skille disse to tingene.

Vi har rett og slett en grunnleggende uenighet i hva det er som skaper de skuffende resultatene. Jeg mener det først og fremst ligger i det mentale, du mener det ligger i spillet. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (28 minutter siden):

Jeg mener det først og fremst ligger i det mentale, du mener det ligger i spillet. 

Det mentale har bare noe å si i den utstrekning det påvirker spillet.

VifteKopp skrev (28 minutter siden):

Spillemessig synes jeg vi ser bedre ut nå enn under Lägerbäck og spesielt Høgmo og Drillo 2. 

Drillo tok Norge opp på en 11. plass på FIFA-rankingen i sin andre periode. I Drillos andre periode spilte Norge mot Tyskland, som da var nummer 2 på FIFA-rankingen (og som ble nummer 2 i EM året før og nummer 3 i VM året etter). Norge vant. De vant også mot Frankrike og Portugal. Du kan synse alt du orker om spillestil og expected goals, men under Drillo vant Norge kamper mot de beste lagene og det har aldri Solbakken gjort. Du må faktisk tilbake til Drillo for å finne sist gang Norge slo et top 10 lag på FIFA-rankingen.

Resultatene under Drillo ble dårligere etter hvert som etablerte spillere som Carew, Riise og Gamst Pedersen ble eldre og avdankede. Norske landslagsspillere på slutten av Drillos andre periode spilte stort sett i små ligaer, eller satt på benken for middelmådige klubber i de store ligaene, med Hangeland som et hederlig unntak. Han var fast på laget for Fullham midt på tabellen i Premier League (Riise var også det til å begynne med). Men det var ingen på det norske laget den gang som var i nærheten av å bli toppscorer i Premier League, eller i La Liga. Det var ingen som spilte for store klubber som ble nummer 1 eller 2 i Premier League, eller som spilte finalen i Champions League.

Sverige var på 19. plass på FIFA-rankingen da Norge slo dem, men det skyldtes tidligere prestasjoner og Sverige var i fritt fall og havnet sist i gruppespillet i Nations League. Serbia var på 25. plass på rankingen da Norge slo dem og det er sånn sett det sterkeste resultatet Solbakken har å vise til som landslagstrener. Men det er 2 år siden. De siste 2 årene har topp 60 vært tilstrekkelig for å hindre norsk seier, til tross for spillstyrken og expected goals.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (1 time siden):

Det mentale har bare noe å si i den utstrekning det påvirker spillet.

Og det mentale påvirker spillet. Vi klarer altfor sjeldent å se ut kamper vi kontrollerer og gjøre grove feil i begge ender. 

 

Sitat

Drillo tok Norge opp på en 11. plass på FIFA-rankingen i sin andre periode. I Drillos andre periode spilte Norge mot Tyskland, som da var nummer 2 på FIFA-rankingen (og som ble nummer 2 i EM året før og nummer 3 i VM året etter). Norge vant. De vant også mot Frankrike og Portugal. Du kan synse alt du orker om spillestil og expected goals, men under Drillo vant Norge kamper mot de beste lagene og det har aldri Solbakken gjort. Du må faktisk tilbake til Drillo for å finne sist gang Norge slo et top 10 lag på FIFA-rankingen.

Joda, vi husker alle seieren i den ubetydelige treningskampen mot Tyskland hvor alle trodde Drillo var tilbake! Men så fulgte han opp med en patetisk kvalik hvor vi havnet på 10 poeng og dårligste toer og uten play-off. Den neste kvaliken var hakket bedre hvor vi var ett poeng unna å kvalifisere oss etter en heldig seier mot Portugal (gedigen keepertabbe, om jeg husker rett), men på dette tidspunktet hadde Norge etablert seg som nesten-laget og selv ikke fotballprofessoren kunne få det norske laget til å ta det siste steget (vi hadde et fem poengs forsprang på Portugal som vi rotet bort.)

Så nei, jeg er ikke spesielt imponert over det Drillos 2 fikk til. Det var ålreit, og bedre enn Høgmo som fulgte, men jeg synes Norge spiller bedre som lag nå. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

Og det mentale påvirker spillet. Vi klarer altfor sjeldent å se ut kamper vi kontrollerer og gjøre grove feil i begge ender. 

Derfor gir det ingen mening når du skriver: 

Sitat

Jeg mener det først og fremst ligger i det mentale, du mener det ligger i spillet.

Hvis jeg mener det ligger i spillet og du mener det ligger i det mentale som gir seg utslag i spillet, så er du enig med meg.

VifteKopp skrev (1 time siden):

Joda, vi husker alle seieren i den ubetydelige treningskampen mot Tyskland hvor alle trodde Drillo var tilbake! Men så fulgte han opp med en patetisk kvalik hvor vi havnet på 10 poeng og dårligste toer og uten play-off.

Den kvaliken hadde Hareide allerede langt på vei ødelagt med 2 poeng på de 3 første kampene, deriblant uavgjort hjemme mot Island. Drillo greide i hvert fall å feie Skottland av banen 4-0. Andreplass i kvalifiseringsgruppa var også bedre enn det Solbakken leverer nå. Det er også bedre enn andreplass i Nations League B, som du oppfatter som godkjent. Likevel kaller du det patetisk.

VifteKopp skrev (1 time siden):

Den neste kvaliken var hakket bedre hvor vi var ett poeng unna å kvalifisere oss etter en heldig seier mot Portugal (gedigen keepertabbe, om jeg husker rett)

Norge røk på målforskjell. Da går det faktisk an å snakke om uflaks. I motsetning til når man ender 6 poeng bak. Men du ser ut til å leve i bakvendtland. I kampen mot Portugal holdt Norge tett bakover slik at de kunne kapitalisere da tabben kom. Hadde det vært som med Solbakken, ville de ligget under med 3 mål fra før, og det ville vært Norge som gjorde tabben.

VifteKopp skrev (1 time siden):

Så nei, jeg er ikke spesielt imponert over det Drillos 2 fikk til. Det var ålreit, og bedre enn Høgmo som fulgte, men jeg synes Norge spiller bedre som lag nå. 

Norge har noen helt eksepsjonelle spillere i verdensklasse nå, som Drillo 2 savnet. Det er ikke Solbakkens fortjeneste. Men Drillo leverte resultater på et langt høyere nivå enn Solbakken, også i sin andre periode. Etter 1 1/2 år med Drillo hadde Norge klatret til nummer 11-14 på FIFA-rankingen og de holdt seg der i nærmere et år.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (2 timer siden):

Derfor gir det ingen mening når du skriver: 

Hvis jeg mener det ligger i spillet og du mener det ligger i det mentale som gir seg utslag i spillet, så er du enig med meg.

Med "spillet" mener jeg de taktiske disposisjonene Ståle Solbakken gjør før og under kampen. Det er der du virker å mene skoen trykker.

Jeg mener de dårlige resultatene først og fremst skyldes mentale svakheter. Altså, Ståle Solbakken tar stort sett ut de riktige spillerne og gjør stort sett gode taktiske disposisjoner, men blir sviktet av spillernes psykologi (som vi senest så tre ganger mot Danmark). 

Sitat

Den kvaliken hadde Hareide allerede langt på vei ødelagt med 2 poeng på de 3 første kampene, deriblant uavgjort hjemme mot Island. Drillo greide i hvert fall å feie Skottland av banen 4-0. Andreplass i kvalifiseringsgruppa var også bedre enn det Solbakken leverer nå. Det er også bedre enn andreplass i Nations League B, som du oppfatter som godkjent. Likevel kaller du det patetisk.

Åge skal definitivt ta sin del av ansvaret for 2010-kvaliken, men Drillo klarte altså ikke å heve laget noe særlig, blant annet med svake borteforestillinger borte mot Nederland, Island og Makedonia. Det er for tidlig å si om det er bedre enn en 2. plass i Nations League, vi må nesten hvordan laget spiller.

Sitat

Norge røk på målforskjell. Da går det faktisk an å snakke om uflaks. I motsetning til når man ender 6 poeng bak. Men du ser ut til å leve i bakvendtland. I kampen mot Portugal holdt Norge tett bakover slik at de kunne kapitalisere da tabben kom. Hadde det vært som med Solbakken, ville de ligget under med 3 mål fra før, og det ville vært Norge som gjorde tabben.

Jeg skrev at 2012-kvaliken var bedre, selv om spillet var så som så. Alternative historiefortellinger om hvordan Ståle ville gjort det er umulig å forholde seg til, så det velger jeg å ikke kommentere.

Sitat

Norge har noen helt eksepsjonelle spillere i verdensklasse nå, som Drillo 2 savnet. Det er ikke Solbakkens fortjeneste. Men Drillo leverte resultater på et langt høyere nivå enn Solbakken, også i sin andre periode. Etter 1 1/2 år med Drillo hadde Norge klatret til nummer 11-14 på FIFA-rankingen og de holdt seg der i nærmere et år.

Ja, vi har to i verdensklasse. Dessverre var Haaland skadet borte mot Spania, Georgia og Skottland, så det kunne kanskje tippet de kampene i vår favør. Drillo 2 hadde et bedre forsvar, det er synd vi er så topptunge nå og så svake bakover. Og at det var omvendt under Drillo. Det er lenge siden vi har et balansert landslag. 

 
Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Ja, vi har to i verdensklasse.

To? Kanskje på tide å lære seg å telle? I tillegg til Ødegaard og Haaland har vi Sørloth med 23 mål og 6 assists i La Liga denne sesongen, slått på målstreken i kampen om toppscorertittelen i den spanske serien. Vi har Ryerson som er fast på laget i Dortmund og som for drøyt to uker spilte finalen i Champions League hvor han gjorde en meget god figur mot verdens beste klubblag. Så må du ikke glemme Haalands lagkammerat i Manchester City, Bobb, som scoret månedens mål i Premier League i januar. Oscar Bobb blir forresten veldig dårlig utnyttet på landslaget. Når man har en spiller som er i stand til å drible seg forbi både én og to mann, må han brukes til å skape målsjanser, ikke til å surre rundt midt på banen.

VifteKopp skrev (2 timer siden):

Åge skal definitivt ta sin del av ansvaret for 2010-kvaliken, men Drillo klarte altså ikke å heve laget noe særlig, blant annet med svake borteforestillinger borte mot Nederland, Island og Makedonia.

Enkelte svake kamper kan alltid forekomme (men at han taper borte mot Nederland, som året etter spilte VM-finale) er ikke noe veldig tungtveiende argument her. Det er som sagt ikke Seleção vi snakker om, men det norske landslaget. Drillo hevet beviselig laget etter Åge, til tross for noen svake borteresultater. 8 poeng på 5 kamper er ikke fantastisk, men det er bedre enn Ståle Solbakken leverer (1.6 poeng i snitt mott Solbakkens 1.4 i siste kvalik). Men ikke bare det, han var i stand til å slå hvem som helst. Og det er faktisk så enkelt som at når man greier å tette igjen bak og spiller med lav risiko, så vil ofte et antatt sterkere lag begynne å ta sjanser for å score. Og dette prøvde Drillo bevisst å utnytte. Solbakken, derimot, velger bevisst å spille med høyere risiko og dermed er det Norge som tar sjanser og blir straffet for det, hvis motstanderen holder et visst nivå.

Flaks og uflaks er noe man kan finne sporadisk i enkeltkamper. Det eksisterer ikke på et systematisk plan. Dersom man mener det opptrer over tid, mangler man fundamental forståelse. Men hvis man ikke innser dette, går det også an å si det slik: Folk med uflaks har vi ikke bruk for. Hvorfor må vi absolutt beholde en ulykkesfugl som landslagstrener i årevis?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt greit at Norge ikke kom til EM. Alle lagene jeg har sett i EM hadde gått seirende av banen uten anstrengelse mot Norge.

oOOOG: dersom Norge mirakuløst nok hadde vært i EM så hadde vi straks hatt de gode gamle avisartiklene som vi så godt kjenner til:
"Norge kan gå videre: Nå må disse slå disse med så mye, og disse må tape mens disse må spille uavgjort men ikke score mer enn ett mål mens disse må tape for at Norge skal gå videre."

Da fortjener man ikke en plass vøtt, når man er avhengig av andres innsats

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
hocanee skrev (5 timer siden):

Tror ikke spillestil har noe å si med det forsvaret og keeper vi har tilgjengelig 

En keeper som hadde tredje beste redningsprosent i la liga ?  Noen midtbanespiller er han dog ikke, sånn sett har spillestil noe å si for Nyland, skal vi ha en keeper som er god til å spille seg ut så er ikke Nyland nødvendigvis det beste valget, jeg vet ærlig talt ikke om vi har en norsk David Raya på lur et eller annet sted, og tradisjonelle keeperferdigheter er viktige de også. 

og forsvarerne våre spiller stort sett alle sammen i topp 5 ligaer, de hadde ikke spilt fotball i topp 5 ligaer om de tabbet seg ut i samme grad der, så det er definitivt noe riv ruskende galt med den defensive organiseringen.  

Lenke til kommentar
MartinF skrev (3 timer siden):

Dette er selvføglelig bare tull.

Nei egentlig ikke. bevis A: de er i EM.
Det er bare fire EM-lag som er ranka dårligere enn Norge, og disse lagene har spilt langt bedre fotball enn Norge har gjort de siste tjue åra minst.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (15 timer siden):

To? Kanskje på tide å lære seg å telle? I tillegg til Ødegaard og Haaland har vi Sørloth med 23 mål og 6 assists i La Liga denne sesongen, slått på målstreken i kampen om toppscorertittelen i den spanske serien. Vi har Ryerson som er fast på laget i Dortmund og som for drøyt to uker spilte finalen i Champions League hvor han gjorde en meget god figur mot verdens beste klubblag. Så må du ikke glemme Haalands lagkammerat i Manchester City, Bobb, som scoret månedens mål i Premier League i januar. Oscar Bobb blir forresten veldig dårlig utnyttet på landslaget. Når man har en spiller som er i stand til å drible seg forbi både én og to mann, må han brukes til å skape målsjanser, ikke til å surre rundt midt på banen.

Og bør kanskje lære deg å være litt høfligere. 

Vi har to verdensklasse-spillere i troppen, slik de fleste definerer verdensklasse,, dvs. en spiller som kan gå inn på stort sett alle lag i verden. Det er Haaland og Ødegaard.

Sørloth er god, og har en kjempesesong bak seg i Spania, men han er ikke verdensklasse. Han er veldig form- og miljøavhengig, og slet blant annet benk i Palace og Leipzig. Vi får se hvordan han gjør det neste år. Ryerson har også tatt steget i år og jeg var imponert over han i CL, men det er ikke lenge siden Holmgren Pedersen og før det Omar med rette var førstevalget på høyrebacken. 

Oscar Bobb kan bli veldig god, det er litt uvisst hvor taket hans ligger. Foreløpig får han innhopp i kamper som Pep enten har vunnet eller ikke trenger å vinne. Så nei, vi har kun to verdensklasse-spillere i troppen. 

Sitat

Enkelte svake kamper kan alltid forekomme (men at han taper borte mot Nederland, som året etter spilte VM-finale) er ikke noe veldig tungtveiende argument her. Det er som sagt ikke Seleção vi snakker om, men det norske landslaget. Drillo hevet beviselig laget etter Åge, til tross for noen svake borteresultater. 8 poeng på 5 kamper er ikke fantastisk, men det er bedre enn Ståle Solbakken leverer (1.6 poeng i snitt mott Solbakkens 1.4 i siste kvalik). Men ikke bare det, han var i stand til å slå hvem som helst. Og det er faktisk så enkelt som at når man greier å tette igjen bak og spiller med lav risiko, så vil ofte et antatt sterkere lag begynne å ta sjanser for å score. Og dette prøvde Drillo bevisst å utnytte. Solbakken, derimot, velger bevisst å spille med høyere risiko og dermed er det Norge som tar sjanser og blir straffet for det, hvis motstanderen holder et visst nivå.

Ingen betviler at Drillo 2 var bedre enn Ståle resultatmessig. Poengsnittet lyver ikke, dog det tar ikke med seg at internasjonal fotball har hevet seg betraktelig det siste tiåret hvor tidligere rundingsbøyer når slår godt fra seg.

Men spillemessig husker ikke jeg den perioden som spesielt imponerende. Jeg synes vi ser mye mer dominerende og farlige nå, til tross for de åpenbare manglende bakover som koster oss dyrt. 

Sitat

Flaks og uflaks er noe man kan finne sporadisk i enkeltkamper. Det eksisterer ikke på et systematisk plan. Dersom man mener det opptrer over tid, mangler man fundamental forståelse. Men hvis man ikke innser dette, går det også an å si det slik: Folk med uflaks har vi ikke bruk for. Hvorfor må vi absolutt beholde en ulykkesfugl som landslagstrener i årevis?

Ståle er ikke den første ulykkesfuglen som har ledet dette landslaget. Vi har blitt slått på små marginer nå i 24 år. Denne usikre tapermentaliteten har åpenbart fått rotfeste i lagkulturen og ingen trener har klart å fjerne ugresset. Men kanskje den neste treneren vi ansetter skal klare det? Hvem er det som er øverst på alles blokk nå, Solskjær? 

  •  
Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (30 minutter siden):

Ståle er ikke den første ulykkesfuglen som har ledet dette landslaget. Vi har blitt slått på små marginer nå i 24 år. Denne usikre tapermentaliteten har åpenbart fått rotfeste i lagkulturen og ingen trener har klart å fjerne ugresset. Men kanskje den neste treneren vi ansetter skal klare det? Hvem er det som er øverst på alles blokk nå, Solskjær? 

Uflaks er ikke noe som eksisterer, en kan ikke skylde på en unaturlig kraft, det er kort og godt bare manglende evne til å identifisere mangler å gjøre jobben som må kreves, om det er en mentale mangler så trenger vi en bedre lagpsykolog eller lignende, er det en total mangel på defensiv organisering så trenger vi en trener som kan gjøre noe med det. Jeg mener vi har mangler på begge deler for øyeblikket, jeg vet ikke hvem den neste bør være, men den beste treneren i Norge nå tror jeg er Kjetil Knutsen. En trener som ikke har vært i en trenerjobb på flere år har jeg mine tvil til. Kanskje vi bør punge ut å finne en brukbar utenlandsk trener, vet ikke hvem, Thomas Tuchel har vel mista jobben nylig 😜 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (6 minutter siden):

Vi har to verdensklasse-spillere i troppen, slik de fleste definerer verdensklasse,, dvs. en spiller som kan gå inn på stort sett alle lag i verden. Det er Haaland og Ødegaard.

Du kan definere verdensklasse akkurat slik du vil, men Norge har flere spillere enn Ødegaard og Haaland som holder et høyere nivå enn de spillerne Drillo hadde tilgjengelig i sin andre periode. Det var ingen toppscorere verken i England eller Spania på det laget, og de spilte ikke Champions League-finaler. De spilte vel ikke i Champions League overhodet på den tiden.

VifteKopp skrev (8 minutter siden):

Men spillemessig husker ikke jeg den perioden som spesielt imponerende. Jeg synes vi ser mye mer dominerende og farlige nå, til tross for de åpenbare manglende bakover som koster oss dyrt.

Problemet er bare at dette henger sammen. Når man er villig til å ta mer risiko, så vil man også kunne få til mer såkalt "dominerende" spill. Men når dette samtidig fører til flere baklengsmål slik at resultatene ikke blir bedre totalt sett, ser jeg ingen grunn til å la seg imponere. Det målet Norge scoret mot Danmark i siste landskamp kan tilskrives gode enkeltprestasjoner fra Ødegaard og Haaland. Det blir feil å gi Solbakken æren for det. Men baklengsmålet som kom etter en feilpasning fra keeper, må Solbakken ta sin del av skylden for. Det er han som har bestemt at de skal prøve å spille seg ut bakfra, men han har ikke innsett at dette innebærer økt risiko for slike brølere.

VifteKopp skrev (17 minutter siden):

Ståle er ikke den første ulykkesfuglen som har ledet dette landslaget. Vi har blitt slått på små marginer nå i 24 år. Denne usikre tapermentaliteten har åpenbart fått rotfeste i lagkulturen og ingen trener har klart å fjerne ugresset.

Jeg kan bare gjenta det jeg har skrevet før: Dette handler ikke om uflaks og små marginer, det handler om at nivået på det norske laget har vært for lavt. Man kan selvsagt tenke seg at med litt flaks så kunne Norge kommet til ett og annet mesterskap, f.eks. EM i 2012 da de røk på målforskjell. Men målsetningen i fotballforbundet er ikke å flakse seg til et mesterskap, det er å bli så gode at man også har noe å stille opp med i mesterskapet hvor man bare møter verdige motstandere. Skal man komme dit, må nivået opp, for det har vært for lavt i ca. 24 år, med unntak av en periode under Drillo 2. Det svake nivået kan delvis forklares med svake spillere, men det henger også sammen med svake trenerprestasjoner.

Ståle Solbakken har helt siden han tok over landslaget for 3 1/2 år siden skrytt av at de er bedre enn før og at de gjør fremgang, men resultatene har slett ikke blitt noe bedre. Imidlertid er det ingen tvil om at spillerne på det norske landslaget holder et betydelig høyere nivå enn på veldig mange år. Da er det naturlig å se på hva treneren utretter og i dette tilfellet er det påfallende hvordan Solbakken hele tiden skylder på uflaks eller personlige feil. Det stiller i samme kategori som å forklare problemene med en påstått tapermentalitet som ingen greier å gjøre noe med. Norge trenger en trener som løser problemene, ikke en som later som han gjør alt riktig selv og skylder på alt mulig annet hver gang det går dårlig. Med holdningene Solbakken legger for dagen er det ganske tydelig at vi ikke vil se noen særlig forbedring fremover heller, for han har ikke tenkt å endre på det som ikke fungerer. Han mener at han gjør alt riktig som det er, men bare har uflaks, de gangene han ikke peker ut en syndebukk blant spillerne isteden.

Lenke til kommentar
Minkowski skrev (27 minutter siden):

Du kan definere verdensklasse akkurat slik du vil, men Norge har flere spillere enn Ødegaard og Haaland som holder et høyere nivå enn de spillerne Drillo hadde tilgjengelig i sin andre periode. Det var ingen toppscorere verken i England eller Spania på det laget, og de spilte ikke Champions League-finaler. De spilte vel ikke i Champions League overhodet på den tiden.

Jeg definerer verdensklasse slik definisjonen legger opp til: spillere som er blant verdens aller beste. Og der har vi to. 

Dessuten er balanse viktigere enn å ha mange gode spillere som konkurrerer om de samme posisjonene. Dette laget er ekstremt ubalansert, med masse krutt på topp og store svakheter bakover. Jeg hadde byttet Bobb og Sørloth (som må presses ut på kanten for å spille) hver dag i uka mot forvarskjempen Hangeland som Drillo 2 hadde tilgjengelig så vi kunne fått litt trygghet baki der. 

Sitat

Problemet er bare at dette henger sammen. Når man er villig til å ta mer risiko, så vil man også kunne få til mer såkalt "dominerende" spill. Men når dette samtidig fører til flere baklengsmål slik at resultatene ikke blir bedre totalt sett, ser jeg ingen grunn til å la seg imponere. Det målet Norge scoret mot Danmark i siste landskamp kan tilskrives gode enkeltprestasjoner fra Ødegaard og Haaland. Det blir feil å gi Solbakken æren for det. Men baklengsmålet som kom etter en feilpasning fra keeper, må Solbakken ta sin del av skylden for. Det er han som har bestemt at de skal prøve å spille seg ut bakfra, men han har ikke innsett at dette innebærer økt risiko for slike brølere.

Ah, så Ståle skal få skylda når spillere tabber seg ut, men ikke æren når de gjør noe bra. Skjønner. 

Sitat

Jeg kan bare gjenta det jeg har skrevet før: Dette handler ikke om uflaks og små marginer, det handler om at nivået på det norske laget har vært for lavt. Man kan selvsagt tenke seg at med litt flaks så kunne Norge kommet til ett og annet mesterskap, f.eks. EM i 2012 da de røk på målforskjell. Men målsetningen i fotballforbundet er ikke å flakse seg til et mesterskap, det er å bli så gode at man også har noe å stille opp med i mesterskapet hvor man bare møter verdige motstandere. Skal man komme dit, må nivået opp, for det har vært for lavt i ca. 24 år, med unntak av en periode under Drillo 2. Det svake nivået kan delvis forklares med svake spillere, men det henger også sammen med svake trenerprestasjoner.

Ståle Solbakken har helt siden han tok over landslaget for 3 1/2 år siden skrytt av at de er bedre enn før og at de gjør fremgang, men resultatene har slett ikke blitt noe bedre. Imidlertid er det ingen tvil om at spillerne på det norske landslaget holder et betydelig høyere nivå enn på veldig mange år. Da er det naturlig å se på hva treneren utretter og i dette tilfellet er det påfallende hvordan Solbakken hele tiden skylder på uflaks eller personlige feil. Det stiller i samme kategori som å forklare problemene med en påstått tapermentalitet som ingen greier å gjøre noe med. Norge trenger en trener som løser problemene, ikke en som later som han gjør alt riktig selv og skylder på alt mulig annet hver gang det går dårlig. Med holdningene Solbakken legger for dagen er det ganske tydelig at vi ikke vil se noen særlig forbedring fremover heller, for han har ikke tenkt å endre på det som ikke fungerer. Han mener at han gjør alt riktig som det er, men bare har uflaks, de gangene han ikke peker ut en syndebukk blant spillerne isteden.

I tjuefire år har Norge på papiret hatt et middelmådig landslag. Middelmådige europeiske landslag pleier å kvalifisere seg til et mesterskap i ny og ne, mens vi har feilet hver eneste gang i løpet av denne perioden med ulike trenere og spillergrupper. Dette er ikke bare et resultat av dårlig spill, men også uforholdsmessig mye uflaks på og utenfor banen. Disse omstendighetene har til sammen infisert landslagets psyke og skapt en kultur som tviler på sine egne ferdigheter. 

Jeg tror det altså det er et blindspor å ansette en ny trener og legge om hele spillestilen i et håp om at det vil bli bedre. Førstepri må være å bryte den mentale forbannelsen og bygge en vinnerkultur. Jeg tror at Ståle kan klare det. Spillet på banen er i hvert fall godt nok, til tross for store svakheter i spillerstallen bakover. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (50 minutter siden):

Uflaks er ikke noe som eksisterer, en kan ikke skylde på en unaturlig kraft, det er kort og godt bare manglende evne til å identifisere mangler å gjøre jobben som må kreves, om det er en mentale mangler så trenger vi en bedre lagpsykolog eller lignende, er det en total mangel på defensiv organisering så trenger vi en trener som kan gjøre noe med det. Jeg mener vi har mangler på begge deler for øyeblikket, 

Uflaks er definitivt noe som eksisterer. Jeg definerer det som uheldige hendelser som er utenfor ens kontroll. 

Sitat

eg vet ikke hvem den neste bør være, men den beste treneren i Norge nå tror jeg er Kjetil Knutsen. En trener som ikke har vært i en trenerjobb på flere år har jeg mine tvil til. Kanskje vi bør punge ut å finne en brukbar utenlandsk trener, vet ikke hvem, Thomas Tuchel har vel mista jobben nylig 😜 

Kjetil Knutsen er dessverre ikke er interessert i å trene landslaget nå. Hvis NFF kan punge ut for Tuchel, så vil jeg selvfølgelig sparke Ståle på dagen, men da må nok Nicolai Tangen ta litt av oljefondet. 

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 minutter siden):

Uflaks er definitivt noe som eksisterer.

Nei det er det ikke det er bare en unnskyldning for udyktighet, var det uflaks at Østigård skled, nei det er dårlig defensiv organisering fordi vi ikke hadde bedre dekning, med andre ord innenfor kontroll. Det er ikke uflaks at vi stadig vekk gjør feil, det er udyktighet, at menneskelige feil oppstår er dog riktig, igjen så er det noe en god trener sørger for at vi har dekning for. 

 

Delvis skrev (5 minutter siden):

Er ikke Løw ledig nå?

Lenge siden han var i jobb også, den taktiske utviklingen i fotball står ikke stille, men sikkert et bedre alternativ enn SS. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Nei det er det ikke det er bare en unnskyldning for udyktighet, var det uflaks at Østigård skled, nei det er dårlig defensiv organisering fordi vi ikke hadde bedre dekning, med andre ord innenfor kontroll. Det er ikke uflaks at vi stadig vekk gjør feil, det er udyktighet, at menneskelige feil oppstår er dog riktig, igjen så er det noe en god trener sørger for at vi har dekning for. 

Selvsagt er det uflaks at Østigård skled. Man kan ikke ha dekning for alle forsvarspillere som potensielt kan skli. Det ville ødelagt hele linja bak der. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...