Gå til innhold

Tråden for Norges fotball-landslag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-D7I5Gr2

De eneste Norge har holdt nullen mot er Jordan, Kypros, Færøyene og Kosovo

Det sier alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VifteKopp skrev (5 minutter siden):

Danskene skapt én sjanse i åpent spill.

Hva har det med saken å gjøre ? Vi slapp fremdeles inn 3 mål, og det var fremdeles stor av stand mellom forsvar og midtbane, og danskene var fremdeles mer kompakte og de slapp inn bare ett mål.

VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Så og si alle moderne trenere insisterer på at keeperen skal spille ut bakfra. Å spille ut høyt betyr at det er 60-70% sjanse for at du taper ballen.

Om de er i stand til å slå en pasning så er det en god ide, men ikke ellers. I tillegg har vi en SS som skriker og hyler som en stukken gris ute på sidelinjen så det ljomer gjennom skjermen hver gang de mistet ballen på en langpasning.

VifteKopp skrev (8 minutter siden):

Solbakken har åpenbart ikke instruert Holmgren Pedersen til å bryte offsidelinjen med seks meter…

Det er SS sitt lag, det er hans team med trenere, det er hans lag som skaper feil på feil kamp etter kamp, hvor er den defensive organiseringen, hvorfor skjer dette nesten hver eneste kamp ? Spillerne spiller som trener vil, du kan legge skylden på spillerne, men de følger en plan SS sin plan og det funker ikke, det er så enkelt.   

Jeg ser ingen forbedring i dette laget, ikke en eneste tendens til bedring i defensiv organisering. Eneste problemet er, hvem kan vi få inn som erstatter ? Ikke mange gode alternativer i Norge det er helt sikkert.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Hva har det med saken å gjøre ? Vi slapp fremdeles inn 3 mål, og det var fremdeles stor av stand mellom forsvar og midtbane, og danskene var fremdeles mer kompakte og de slapp inn bare ett mål

Hvis målene hadde kommet som et resultat av store avstander, ville du hatt et poeng. Men det gjorde de ikke.

Det første målet kommer fordi Pedersen ikke holder linja, det andre fra en corner, det tredje fra en feilpasning.

Sitat

Om de er i stand til å slå en pasning så er det en god ide, men ikke ellers. I tillegg har vi en SS som skriker og hyler som en stukken gris ute på sidelinjen så det ljomer gjennom skjermen hver gang de mistet ballen på en langpasning.

Norges spillerstall bør være god nok til å spille langs bakken. Å slå langpasninger opp på Haaland tror ikke jeg er nøkkelen til suksess, jeg tror ikke vi skaper mer av den metoden. I dag skapte vi 5-6 sjanser, flere enn Danmark.

Sitat

Det er SS sitt lag, det er hans team med trenere, det er hans lag som skaper feil på feil kamp etter kamp, hvor er den defensive organiseringen, hvorfor skjer dette nesten hver eneste kamp ? Spillerne spiller som trener vil, du kan legge skylden på spillerne, men de følger en plan SS sin plan og det funker ikke, det er så enkelt.   

Den defensive organiseringen var god. Danmark, som ligger 30 plasser foran på rankingen, skapte én sjanse i åpent spill på hjemmebane. Det synes jeg er godt innenfor det vi kan akseptere.

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (7 timer siden):

Hvis målene hadde kommet som et resultat av store avstander, ville du hatt et poeng. Men det gjorde de ikke.

Det første målet kommer fordi Pedersen ikke holder linja, det andre fra en corner, det tredje fra en feilpasning.

Men likevel ser du ikke et behov for bedre defensiv organisering ? Det blir alltids gjort feil, og spesielt siden forsvarerne våre ikke er på øverste toppnivå så bør vi være organisert på en sånn måte at feil ikke blir til baklengsmål, se på danskene de har mye mye bedre forsvarspillere enn oss, men likevel doblet de opp på kantene, de sørget for at vingene våre ikke fikk muligheten til å gjøre noe som helst utenom å slå pasninger bakover eller i beste fall sidelengs. 

Norges spillerstall bør være god nok til å spille langs bakken. Å slå langpasninger opp på Haaland tror ikke jeg er nøkkelen til suksess

Ikke nødvendigvis slå langpasninger opp på Håland eller andre, selv om det bør være et alternativ, men å spille mer direkte, bruke rom som blir etterlatt av angripende lag, kontringer, det er ingen god grunn til at vi skal holde ballen i laget om vi får den muligheten.

Den defensive organiseringen var god.

Det er ganske enkelt ikke god defensiv organisering når 3 feil blir til 3 mål. 

Danmark, som ligger 30 plasser foran på rankingen, skapte én sjanse i åpent spill på hjemmebane.

Og de vant, de parkerte mer eller mindre bussen og vant, vi er ikke Spania eller Brasil, vi må være langt mer kompakte i forsvar, og mer direkte når vi har muligheten, vi har ikke et så altfor dårlig lag, spesielt offensivt har vi mye potensiale. 

Lenke til kommentar
8 hours ago, skaftetryne32 said:

Om spillerne ikke greier å spille som trener vil, er det ikke da på tide å forandre på måten man spiller ? 

Tror ikke det er hokus pokus jeg.

Drillo kvalifiserte seg fordi spillerne på den tiden var av mye høyere kvalitet enn vi har hatt post 2000

Lenke til kommentar
hocanee skrev (Akkurat nå):

Drillo kvalifiserte seg fordi spillerne på den tiden var av mye høyere kvalitet enn vi har hatt post 2000

Ikke offensivt, drillo hadde ikke noe som var i nærheten av det vi har i offensivt potensiale, han skjønte også at vi måtte ha god defensiv organisering, han var også veldig direkte, ingen grunn til at lille Norge skal trille ball når det er en kontringsmulighet . Og angående forsvarerne, de var nok bedre ja, enda en grunn til at vi trenger å ha bedre sikring defensivt.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Men likevel ser du ikke et behov for bedre defensiv organisering ? Det blir alltids gjort feil, og spesielt siden forsvarerne våre ikke er på øverste toppnivå så bør vi være organisert på en sånn måte at feil ikke blir til baklengsmål, se på danskene de har mye mye bedre forsvarspillere enn oss, men likevel doblet de opp på kantene, de sørget for at vingene våre ikke fikk muligheten til å gjøre noe som helst utenom å slå pasninger bakover eller i beste fall sidelengs. 

Den defensive organiseringen kan alltids bli bedre, jeg påstår ikke at Solbakken er et taktisk geni eller noe, men vi slipper tross alt til ganske få sjanser på bortebane mot et på papiret mye bedre lag. Defensivt var det en nokså godt gjennomført kamp, med unntak av to personlige feil og en markeringssvikt på en corner.

Og akkurat det samme så vi gjennom hele EM-kvaliken. Motstanderne skaper få sjanser mot oss, men scorer likevel mange mål (Skottland scorte feks. på sine to første skudd etter sytti min). Hvorfor skjer dette igjen og igjen? Jo, fordi vi har en del utrygge spillere i de bakre leddene som har tabber i seg (Nyland, Pedersen, Østigård, Ajer). Dette er veldig vanskelig for en landslagssjef å coache ut på to-tre treninger i løpet av en samling. 

Sitat

Ikke nødvendigvis slå langpasninger opp på Håland eller andre, selv om det bør være et alternativ, men å spille mer direkte, bruke rom som blir etterlatt av angripende lag, kontringer, det er ingen god grunn til at vi skal holde ballen i laget om vi får den muligheten.

Men målet kom fordi Nyland valgte å slå kort, når han burde spilt langt. Hvis det er Solbakkens feil, så må det være fordi Solbakken har instruert keeperen til å alltid slå kort, uansett. Men det høres veldig merkelig ut. En manager vil jo selvsagt at keeperen skal slå langt og få ballen ut av fare, hvis det ikke finnes trygge pasningsalternativer.

Sitat

Det er ganske enkelt ikke god defensiv organisering når 3 feil blir til 3 mål. 

Uenig. Jeg har i hele år fulgt et lag med elendig defensiv organisering (Manchester United), og Norge er ikke i nærheten av å operere med de samme hullene og avstandene. Etter en sesong med kaosfotballen til Ten Hag med 20-30 skudd mot seg i hver eneste kamp, var det det nesten litt kjedelig å igjen heie på et lag som trillet ball og stod stødig med fine avstander. 

Lenke til kommentar

Gjør den bakre fireren vår tilsvarende tabber på klubblagene sine? (jeg følger ikke så nøye med lenger) 

Det skjer jo i omtrent hver eneste landskamp mot litt kvalifisert motstand. Hvis det ikke skjer i klubbene må det jo nesten være noe med hvordan landslaget spiller.

Lenke til kommentar

Sammenlignet med drillo-tiden mangler vi en type Bratseth eller Johnsen, en som tar lederrollen i forsvaret, er på høyeste nivå, har godt overblikk, gjør sjelden/aldri feil og kompenserer for andres feil. Den personen finnes ikke i dag men det må da gå an å få forsvaret til å henge bedre sammen enn det gjør nå om dagen. Spillerne skal ikke være så dårlige. Jeg blir svett i hendene hver gang motstanderen opparbeider litt press. Verre er det at spillerne mister hodet, de ser ut til å være like stresset som det jeg er i sofaen.

Vi må få etablert en trygghet som ikke finnes i dag. Godt mulig at man kan spille omtrent som i dag når de først har den selvtilliten, men det kan ikke fortsette slik som nå fremover.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (2 timer siden):

Uenig. Jeg har i hele år fulgt et lag med elendig defensiv organisering (Manchester United), og Norge er ikke i nærheten av å operere med de samme hullene og avstandene.

Vel jeg følger et lag med ekstremt god defensiv organisering (Arsenal), og det jeg ser er hull, rom og for store avstander mellom forsvar og midtbane.

VifteKopp skrev (2 timer siden):

Jo, fordi vi har en del utrygge spillere i de bakre leddene som har tabber i seg (Nyland, Pedersen, Østigård, Ajer).

Har de egentlig tabber i seg ? Ja mulig, men da må man jo kompensere for det, men dette er spillere som alle spiller, ja faktisk spiller i topp 5 ligaer, at det skal være så unaturlig mange tabber sier noe om den defensive organiseringen, det er noe som ikke funker, det er lett å skylde på spillere som er ute på banen, men en må se på forholdene de spiller under også, hvorfor dette stadig vekk skjer, det åpenbare for meg er at det den defensive organiseringen er mangelfull på alle områder.

Vi får være enige om å være uenige.

TAC-2 skrev (1 time siden):

Sammenlignet med drillo-tiden mangler vi en type Bratseth eller Johnsen, en som tar lederrollen i forsvaret, er på høyeste nivå, har godt overblikk, gjør sjelden/aldri feil og kompenserer for andres feil.

Dette er sant, men en sånn spiller tror jeg vi ikke har, dessverre. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Vi får være enige om å være uenige.

Enig. 

Sitat

Må si meg enig med reka her, vidåpent. 

Solbakken er også enig, og nærmest skjeller ut egen spiller:

https://www.vg.no/sport/fotball/i/0V4bRo/solbakken-totalslakter-egen-spiller-helt-uakseptabelt

– Det kommer til å være på alle trenerkurs de neste ti årene om hvordan man som back ikke skal opptre i en situasjon hvor ballen er 15–20 meter fra deg, var Solbakkens nådeløse dom.

Men dette gjelder altså det ene målet. Resten av kampen stod forsvaret ganske godt. Jeg forstår ikke helt mer hva en trener kan gjøre i en slik posisjon. 

Endret av VifteKopp
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (9 minutter siden):

Resten av kampen stod forsvaret ganske godt. Jeg forstår ikke helt mer hva en trener kan gjøre i en slik posisjon. 

Du nevnte favorittlaget ditt, jeg synes de er ganske like egentlig, for store avstander mellom lagdelene, for mye rom for motspillere, altså når en er der nærmest alene mot et godt organisert dansk lag ja da blir det stress, og stress blir det feil av, bare spør Maguire, han er ikke en ræva stopper, men det må spilles på styrkene til disse spillerne, brukes de riktig så er de i stand til å gjøre en jobb, det er ansvaret til SS. Det er mulig han med mer tid får drillet dette forsvaret, men han har ikke mye tid, og det er gått ganske mye tid allerede, det er rart det ikke er noe bedring, jeg ser ikke tendenser engang. Kanskje dette laget trenger en mental trener for de ser stressede ut. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (Akkurat nå):

Du nevnte favorittlaget ditt, jeg synes de er ganske like egentlig, for store avstander mellom lagdelene, for mye rom for motspillere, altså når en er der nærmest alene mot et godt organisert dansk lag ja da blir det stress, og stress blir det feil av, bare spør Maguire, han er ikke en ræva stopper, men det må spilles på styrkene til disse spillerne, brukes de riktig så er de i stand til å gjøre en jobb, det er ansvaret til SS. Det er mulig han med mer tid får drillet dette forsvaret, men han har ikke mye tid, og det er gått ganske mye tid allerede, det er rart det ikke er noe bedring, jeg ser ikke tendenser engang. Kanskje dette laget trenger en mental trener for de ser stressede ut. 

Jeg synes ikke 2023/24 utgaven av Manchester United ligner på det norske landslaget. Norge står høyere bak, avstanden mellom backrekken og midt er kortere, og laget har mer ball.

Du har dog rett i at det er en noe psykologisk feil med landslaget som gjør at de gang på gang svikter i avgjørende situasjonen, men det har det vært i over tjue år nå. Det startet ikke med Solbakken, men han har heller ikke klart å fikse det. Og det er litt skuffende. 

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å si helt hva som er gale. Det er lett å skylde på SS, men det var faktisk mye av akkurat samme problemene med Lagerback. At det skjedde feil og raknet på slutten av kampene.

Tror vi har for få kompetente nok spillere i forsvaret inkl. keeper. Nyland har det med å gjøre tabber, og gjør det igjen.
Vi trenger en stoppertype som kan styre forsvaret. Det ble problematisk da Hangeland gav seg. Så hadde Strandberg en periode med spill i Italia og bra form. Det bidro til å bedre noe. Nå har vi ingen sånn type. Prøv å dyrke Gundersen foreløpig.
Og når Mannsverk kommer inn i den defensive midtbanen kan det også bidra til å styrke defensivt.
Hvis ny trener skal kunne hjelpe noe, må vi sikkert ha en utenlandsk en på høyt nivå. Det koster, men kan ses som en investering. Tror ikke det er så mye vits å bytte SS med en annen Norsk. Mulig OGS kunne vært et hakk bedre da.
SS er ikke en gunstig type på sidelinja heller. Han bør se å bli mer voksen i oppførselen sin.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Delvis skrev (27 minutter siden):

Det koster, men kan ses som en investering. Tror ikke det er så mye vits å bytte SS med en annen Norsk.

Nei talentene i trenerne våre er langt i mellom føles det som, men er det en vi kunne prøvd så er det kanskje Kjetil Knutsen, jeg mener SS begynner å bli litt fossilisert som fotballtrener, KK virker litt mer moderne, dog det må sies  jeg kjenner ærlig talt ikke det norske trenermarkedet godt nok.

Jeg ser kommentatorene snakker om 3-5-2 eller i det minste 3 bak, men i 3-4-3 må da Ødegård spille som en av to sentrale, da føler jeg det er bedre med 3-5-2, men spørs da om vi får fullt utbytte av de meget talentfulle og meget unge vingene våre, Erling moe liker vel 3-5-2 da kunne vi spilt med Sørloth og Håland, uten at Sørloth må ut å spille kant ☠️

Endret av skaftetryne32
Lenke til kommentar
8 hours ago, VifteKopp said:

Den defensive organiseringen kan alltids bli bedre, jeg påstår ikke at Solbakken er et taktisk geni eller noe, men vi slipper tross alt til ganske få sjanser på bortebane mot et på papiret mye bedre lag. Defensivt var det en nokså godt gjennomført kamp, med unntak av to personlige feil og en markeringssvikt på en corner.

Og akkurat det samme så vi gjennom hele EM-kvaliken. Motstanderne skaper få sjanser mot oss, men scorer likevel mange mål (Skottland scorte feks. på sine to første skudd etter sytti min). Hvorfor skjer dette igjen og igjen? 

Motstanderne legger seg ofte dypt for å unngå å gi rom til Haaland og co, og spiller direkte når de får ballen. Vi har da ballen mye, men skaper lite og det ender opp med at motstanderne alltid får noen klare sjanser som vi sjelden klarer å stoppe. 

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 time siden):

Motstanderne legger seg ofte dypt for å unngå å gi rom til Haaland og co, og spiller direkte når de får ballen. Vi har da ballen mye, men skaper lite og det ender opp med at motstanderne alltid får noen klare sjanser som vi sjelden klarer å stoppe. 

Vi skapte vel 5-6 gode muligheter på bortebane mot Danmark. Det synes jeg er godt innenfor hva vi kan og bør forvente av dette laget. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...