Gå til innhold

Tråden for Norges fotball-landslag


Anbefalte innlegg

For det første, jeg har vært 15 år.

 

Problemet med norsk fotball er at sånne som deg sitter og styrer. Dermed får vi a) ingen utvikling fordi vi ikke satser kontra land som England, Nederland og Spania. b) man er alltid for ung eller uerfaren selv om "er man god nok er man gammel nok"-prinsippet burde gjelde her.

 

Jeg skjønner ikke hva vi har å tape på å gi han sjansen. Han spiller i tippeligaen, og er bedre enn mange av spillerne der. Hva er forskjellen med landslaget? Han spiller med de samme spillerne, men mot bedre spillere.

 

Så det du egentlig antyder er at Martin ikke er god nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Martin er mer enn god nok til å komme inn som innbytter for å endre et eventuelt kampbilde. Vi mangler en slik joker i troppen nå. Jeg vil si at hvis vi lar han bli med i troppene, og komme inn som innbytter nå, vil vi bære gigantiske frukter av det om noen år, vi har en spiller som kan spille 20 (!) år til på toppnivå så lenge skader holder seg unna. Så han kan virkelig smadre Riises landslagskamprekord betraktelig så lenge han ikke stagnerer.

Lenke til kommentar

For det første, jeg har vært 15 år.

 

Problemet med norsk fotball er at sånne som deg sitter og styrer. Dermed får vi a) ingen utvikling fordi vi ikke satser kontra land som England, Nederland og Spania. b) man er alltid for ung eller uerfaren selv om "er man god nok er man gammel nok"-prinsippet burde gjelde her.

 

Jeg skjønner ikke hva vi har å tape på å gi han sjansen. Han spiller i tippeligaen, og er bedre enn mange av spillerne der. Hva er forskjellen med landslaget? Han spiller med de samme spillerne, men mot bedre spillere.

 

Så det du egentlig antyder er at Martin ikke er god nok.

Sorry, men dette blir for dumt.

 

Det at du har vært 15 år har ingen ting å si. Folk er forskjellige, folk reagerer forskjellig på ting og du har ALDRI vært i nærheten av å ha hele Norges presse (og store deler fra utlandet) etter deg. Du (Og jeg) aner ikke hva som skjer oppe i hodet til Martin Ødegaard.

 

Problemet med norsk fotball er ikke at fotallen blir styrt av sånne som meg. Tro meg, jeg er sterkt uenig i det meste som NFF gjør. Når du sier at vi ikke satser som land som England, Nederland og Spania antar jeg du sikter til hvordan vi trener unge spillere, breddeidrett, profosjonelle trenere, spillestil osv? Hvordan kan du sette meg i bås med NFF pga hva jeg skrev om Ødegaard? Det har INGEN sammenheng. Ung og uerfaren-greia er også tull og ta med her. Han er 15(FEMTEN), det finnes ikke tidligere eksempler på hva man gjør i den alderen. At man sier det om en 18åring eller en 20 år gammel spiller, ja, da er det et poeng. De er i en alder der man må forvente at de tar ansvar og takle press.

 

Du skjønner ikke hva vi har å tape, og det er jo da litt av poenget. Du skjønner det ikke, du klarer tydeligvis ikke å sette deg inn i situasjonen. Det at han spiller i Tippeligaen og er bedre enn av mange av spillerne der har INGEN ting med saken å gjøre. Presset og forventinger og hele den pakka stiger noe voldsomt fra å spille i hjemlig serie i en klubb der han er i vante rammer. Skulle han spilt mot England hadde den engelske pressen gått amok, de driter jo i om han hadde fått sjokk på pressetreffet, de er ute etter sensasjonsaken om den 15 år gamle spilleren. Skulle han debutere på landslaget så går forventingene til at han skal være med i hver eneste tropp, kravet fra omgivelsene går til at han MÅ levere hele tiden.

 

Jeg synes det er krystallklart at det KAN (ikke må, men kan) gjøre den videre utviklingen til Ødegaard verre, både sportslig og mentalt. Torstein Andersen Aase var jo ute i VG nå og forklarte om hvordan han mistet gnisten fullstendig. Det er lov å ta litt lærdom av slike ting. edit: Som jeg har nevnt før, og nevner igjen. Folk er forskjellige. Jeg vet ikke om Ødegaard hadde taklet det, kanskje han hadde det, kanskje ikke. Men at noen (du) kan gå ut bastant å si: "Han er mentalt forberedt. Det er bare alle rundt som skal ha det til at han ikke er det. Sannheten er at det er disse som ikke er mentalt forberedt." Det blir bare for dumt. Du vet ikke, jeg vet ikke.

 

Og NEI, jeg antyder ikke at Ødegaard ikke er (ferdighetsmessig->enten taktisk, fysisk eller teknisk) god nok. Jeg synes at han har fått litt gratis omtale i noen kamper, som f.eks mot VÅlerenga da han ikke skilte seg ut på noen som helst måte. Men totalt sett har han vist at han ikke bare er enormt god for alderen, men også et godt nasjonalt nivå. Men jeg antyder at han det kan være negative følger av å legge hele den norske fotballfremtiden på en 15 år gammel gutt. Og at det derfor kan være best å la han få spille på u21 med litt (mye) mindre oppmerksomhet. Det er bedre at Ødegaard blir en toppspiller om 3 år enn at han bli en veldig god spiller i morgen, men legger opp/stagnerer fullstendig når han er 22.

 

Og det er det som er så forbaska irriterende med kommentarer fra folk som deg at "vi gir ikke ungutta sjansen". Om Ødegaard får sin første landskamp om to år, er han fortsatt lengre fram i utviklingen (/fått like mye internasjonalt erfaring) enn de som er like gamle som han. Når Stefan Johansen ikke fikk sjansen før han var 22, er det en helt annen sak. Hans gjevnaldrende har da kommet inn på a-landslag for +- 4 år siden.

Endret av Teipball
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Må passe så vi ikke sliter han ut heller vet du. Husk han er bare 15 år, og blir kjørt knallhardt kamp program hvis han skal inn på både U lag og A lag + +.

 

Historikk har vist at sånne vidunderbarn kan gå i hundene hvis de får for mye focus og pes. Vi vil ikke risikere at han blir utbrent tidlig, kan få rusproblem osv. Ta det litt isig tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er klart det er gøy for en 15-åring å få den oppmerksomheten man får nå.

 

Men når det går fra å være "kult med han 15-åringen som gjør det så bra" til at det blir et press, en forventning og nesten et krav om at han skal spille bra og gjøre noe fancy hele tiden. Det er ofte der suksesshistoriene skilles med de som feiler.

 

Husker selv hvor godt Ronaldo ble skjermet i United når han var ung, det er jeg sikker på han hadde godt av.

Lenke til kommentar

Tarik er en fornuftig kar. Og uttalelsen hans er litt mer nyansert enn bare at det ikke er noen krise.

Skal vi gjøre dette generasjonsskifte og samtidig endre spillestil må vi også forvente at det vil svinge voldsomt i starten.

Da blir det feil å kreve at vi kommer til sluttspill på første forsøk, og bør ikke sees på som en krise.

 

Det sagt så tror jeg vi kvalifiserer oss..

Lenke til kommentar

Tarik er en fornuftig kar. Og uttalelsen hans er litt mer nyansert enn bare at det ikke er noen krise.

Skal vi gjøre dette generasjonsskifte og samtidig endre spillestil må vi også forvente at det vil svinge voldsomt i starten.

Da blir det feil å kreve at vi kommer til sluttspill på første forsøk, og bør ikke sees på som en krise.

 

Det sagt så tror jeg vi kvalifiserer oss..

 

Problemet er at en fyr som har vært i fotballen i 8 år burde skjønne at det å komme med "ingen krise om EM ryker" i den situasjonen landslaget er i nå (mangel på ledertyper, kritikk om manglende vinnermentalitet osv) er fullstendig idiotisk. Disse gutta er i media enormt mye, men klarer å komme med utspill som de MÅ vite blir overskrifter og vinklet negativt.

 

Samme greia med hver gang Joshua King kommer med "han vet jeg ikke hvem er". Folk synes det ikke er kult, og det blir negativitet rundt det. Og det skjer ikke 1 gang, det har skjedd 4. Jarstein som klarer å si at Buffon er vel den eneste jeg kjenner på Italia. Seriøst, gjør et litt mindre forsøk på å se uviten og dust ut.

 

Om vi kvalifiserer oss avhenger av hvem vi møter i en eventuell kvalikk. Italia og Kroatia tar vi ikke. Og vi kommer heller ikke til å bli beste treer. Da blir det en kamp mellom oss og Bulgaria om play-off plassen med mindre et av de andre lagene overrasker enormt. Treeren i grupe c,d,e, f er mulig, men får vi en treer fra en av de andre gruppene er for god motstand.

 

Så hvis det blir seeding ser det stygt ut.

Lenke til kommentar

 

Tarik er en fornuftig kar. Og uttalelsen hans er litt mer nyansert enn bare at det ikke er noen krise.

Skal vi gjøre dette generasjonsskifte og samtidig endre spillestil må vi også forvente at det vil svinge voldsomt i starten.

Da blir det feil å kreve at vi kommer til sluttspill på første forsøk, og bør ikke sees på som en krise.

 

Det sagt så tror jeg vi kvalifiserer oss..

 

Problemet er at en fyr som har vært i fotballen i 8 år burde skjønne at det å komme med "ingen krise om EM ryker" i den situasjonen landslaget er i nå (mangel på ledertyper, kritikk om manglende vinnermentalitet osv) er fullstendig idiotisk. Disse gutta er i media enormt mye, men klarer å komme med utspill som de MÅ vite blir overskrifter og vinklet negativt.

 

Når man leser saken og ikke bare leser overskriften ser en jo at det kommer i en kontekst der det høres mer fornuftig ut.

Tarik stikker vel bare den berømte fingeren i jorda og sier tingenes tilstand som de er. Ikke noe galt i det, heller tvert om.

 

Lenke til kommentar

Nja, hadde han stikket fingern i jorda hadde han vært langt mer kritisk til alt rundt norsk fotball. Jeg synes det blir en mellomting og da ser det veldig fort ut som en dårlig unnskyldning.

 

Det er vel begrenset hvor lang taletid Tarik her får, og hva som er hans jobb som aktiv på landslaget å kritisere.

De fleste ser vel at norsk fotball ikke er drevet på den beste måten, og at det er mange ledd å kritisere.

Nå dreide Tarik sin uttalese seg om landslaget pr.idag etter kampen mot Italia der vi ble smågutter i forhold, og jeg synes bare det er bra at spillerne er realister i sine muligheter for å komme til EM.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Norge var i fritt fall under Drillo sin VM-kvalikk-periode. i 2013 før han fikk sparken hadde Norge 3-2-4. Der de tre seierne kom mot Kypros, Makedonia og Sør Afrikas-ligalandslag. Uavgjort mot storheter somZambia og Albania...

 

Den største feilen var å ansette Drillo i 2009, det skulle aldri i verden ha skjedd. Faen, det var til og med Høgmo som ansatte han da, sier bare hvor forbanna innavla norsk fotball er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...