Gå til innhold

Tråden for Norges fotball-landslag

Anbefalte innlegg

Kommer det til å være ståplasser på 228 eller skal setene på plass igjen til landskampen?

Om setene må på plass, blir det noen morsomme dager for Klanen. Vi må møte opp for å skru seter opp og ned om vi vil ha ståplasser der.

Det er en Fifa kamp og da er de pent nødt til å skrues opp :( Men tror dette kommer til å bli en av de beste stemmningskampene på veldig lang tid for landslaget uavhengig om setene er der eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil ikke anse Moa som en ung spiller, da han faktisk er 25. og Demidov blir 25 og bør være på god vei til å etablere seg på et landslag.

25 år er faktisk relativt ungt innenfor toppfotball. (Særlig med tanke på at mange toppspillere holder koken internasjonalt generelt sett til 32-35 år.) Uansett, så er både Demidov og Moa etablert på landslaget (dog ikke nødvendigvis førstevealg i startelleveren.)

Når er motstanderen i ubalanse? Jo det er når de er i angrep og har mange spillere oppe. Å utnytte det er ingen uting det, men hva med å veksle mellom lengde- og bredderetning. Et eksempel på det er Nederland-kampen i sist kvalik. Norge hadde ikke sjans mot et ballsittende lag, hadde knapt et skudd i løpet av hele kampen. Slet også tidvis mot et Makedonia som spilte noe av det samme, men med lavere nivå Det skal sies at Portugal uten Ronaldo er som natt og dag, et lag i totalt ubalanse da de møtte Norge. Frankrike var akkurat samme situasjon.

Hvorfor du prøver å forklare til meg hva det betyr at motstanderen er i ubalanse, vites ikke.

Hvorfor man ikke spiller mye i bredderetning, er rett og slett fordi filosofien til Drillo er å spille i lengderetning når man gjennvinner ballen og motstander er i ubalanse. Dette på grunn av at når man får nok baller fremover i et hurtig tempo, er det større sjans for å komme igjennom og skape en sjanse. Skal man veksle til bredderetning i noe særlig grad, må man satse på å spille mot etablert midtbane og forsvar. For all del, det er ikke umulig, men det vil igjen gå ut over antall angrep man får utført i lengderetning når motstander er i ubalanse. Noe som ikke er forenlig med Drillos ønske om å spille mest mulig på motstanders ubalanse.

Portugal var blottet for selvtillit, og Frankrike var et nykomponert lag av en ny trener. Det forandrer ikke faktum at disse lagene tross de forholdene, består for det meste av spillere i eller nær verdensklasse. Å slå slike lag, er en prestasjon. Særlig i tellende kamper.

Det er et tabu på den måten at så Norge vinner så går det ikke an å stille kritiske spørsmål. Da en blir sett som uvitende.

Still gjerne kritiske spørsmål, men når du presenterer posisjonen din på denne måten:

Det er synd at det er et tabu å være kritisk til Drillo i Norge. Hvor er underholdningen? Ja det er stort og morsomt å slå store nasjoner igjen. Men hvor morsomt er det egentlig å ligge bakpå i 80 av 90 minutter uansett motstand. Bare satse på kontringer og forsvarrettet-tankegang, trigger gankse få.

Så skjønner jeg at du ikke får mye gjenhør i kritikken din. Under Hareide, spilte Norge katastrofalt dårlig fotball, og presterte ikke noe videre stort heller. Under Semb spilte vi kjedelig og til tider dårlig fotball også. I forhold til det vi har hatt de siste 12 årene før Drillo kom tilbake, er det jeg ser i dag av en helt annen verden til tider. (Første omgangen mot Kypros har jeg ikke sett lignende til siden 90-tallet.) Og resultatene taler for seg selv. Med mindre vi har alternativer som er i verdensklasse (Jose Mourinho, Alex Ferguson, Guardiola osv.) Så tror jeg Drillo er det aller beste for landslaget og publikum (Tok ikke mange minuttene å selge ut 11000 biletter til Danmark kampen.) Uansett, så står Ståle Solbakken klar etter EM. Hvis han klarer å bygge videre på det Drillo har gjort, og det han gjør i FC København, så ser fremtiden lys ut for landslaget fra mitt perspektiv. At man spiller på styrker som Nordmenn har (styrke, utholdenhet, høyde, lagspill, og til en mindre grad teknikk.) er rett og slett pragmatisk, og fører til at man må legge spillestilen opp etter det. Og Drillo har funnet en som funker til akkurat det.

Må si at bortekampen mot Tyrkia og hjemmekampen mot Hellas er noe av det beste jeg har sett under Hareide. Hareide skal ha for at han prøvde på noe annet enn å slå i lengderetningen eller vente på ubalanse.

Syns da Drillo fortsatt er like fokusert på et stort oppspillspunkt, slå i lengderetning og mer effefktiv fotball. Mannen mener jo også at posesion-orientert fotball er fortidas fotball. Problemet til Drillo er at han holder seg til sine prinsipper, ikke er åpne for nye.

Men det skal være sagt det blir aldri umoderne å vinne fotballkamper. Spørsmålet er bare hvordan, derfor er denne diskusjonen meget interessant

Til noen er i stand til å vise meg en trener som klarer å vinne kamper uten bruk av Drillos prinsipper, så syns jeg det er relativt irrelevant hvordan vi vinner fotballkamper, da Drillo (med unntak av Semb i begynnelsen og Asbjørn Halvorsen) er den eneste treneren som har hatt noe som helst målbar kontinuerlig suksess med landslaget.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vil ikke anse Moa som en ung spiller, da han faktisk er 25. og Demidov blir 25 og bør være på god vei til å etablere seg på et landslag.

25 år er faktisk relativt ungt innenfor toppfotball. (Særlig med tanke på at mange toppspillere holder koken internasjonalt generelt sett til 32-35 år.) Uansett, så er både Demidov og Moa etablert på landslaget (dog ikke nødvendigvis førstevealg i startelleveren.)

Når er motstanderen i ubalanse? Jo det er når de er i angrep og har mange spillere oppe. Å utnytte det er ingen uting det, men hva med å veksle mellom lengde- og bredderetning. Et eksempel på det er Nederland-kampen i sist kvalik. Norge hadde ikke sjans mot et ballsittende lag, hadde knapt et skudd i løpet av hele kampen. Slet også tidvis mot et Makedonia som spilte noe av det samme, men med lavere nivå Det skal sies at Portugal uten Ronaldo er som natt og dag, et lag i totalt ubalanse da de møtte Norge. Frankrike var akkurat samme situasjon.

Hvorfor du prøver å forklare til meg hva det betyr at motstanderen er i ubalanse, vites ikke.

Hvorfor man ikke spiller mye i bredderetning, er rett og slett fordi filosofien til Drillo er å spille i lengderetning når man gjennvinner ballen og motstander er i ubalanse. Dette på grunn av at når man får nok baller fremover i et hurtig tempo, er det større sjans for å komme igjennom og skape en sjanse. Skal man veksle til bredderetning i noe særlig grad, må man satse på å spille mot etablert midtbane og forsvar. For all del, det er ikke umulig, men det vil igjen gå ut over antall angrep man får utført i lengderetning når motstander er i ubalanse. Noe som ikke er forenlig med Drillos ønske om å spille mest mulig på motstanders ubalanse.

Portugal var blottet for selvtillit, og Frankrike var et nykomponert lag av en ny trener. Det forandrer ikke faktum at disse lagene tross de forholdene, består for det meste av spillere i eller nær verdensklasse. Å slå slike lag, er en prestasjon. Særlig i tellende kamper.

Det er et tabu på den måten at så Norge vinner så går det ikke an å stille kritiske spørsmål. Da en blir sett som uvitende.

Still gjerne kritiske spørsmål, men når du presenterer posisjonen din på denne måten:

Det er synd at det er et tabu å være kritisk til Drillo i Norge. Hvor er underholdningen? Ja det er stort og morsomt å slå store nasjoner igjen. Men hvor morsomt er det egentlig å ligge bakpå i 80 av 90 minutter uansett motstand. Bare satse på kontringer og forsvarrettet-tankegang, trigger gankse få.

Så skjønner jeg at du ikke får mye gjenhør i kritikken din. Under Hareide, spilte Norge katastrofalt dårlig fotball, og presterte ikke noe videre stort heller. Under Semb spilte vi kjedelig og til tider dårlig fotball også. I forhold til det vi har hatt de siste 12 årene før Drillo kom tilbake, er det jeg ser i dag av en helt annen verden til tider. (Første omgangen mot Kypros har jeg ikke sett lignende til siden 90-tallet.) Og resultatene taler for seg selv. Med mindre vi har alternativer som er i verdensklasse (Jose Mourinho, Alex Ferguson, Guardiola osv.) Så tror jeg Drillo er det aller beste for landslaget og publikum (Tok ikke mange minuttene å selge ut 11000 biletter til Danmark kampen.) Uansett, så står Ståle Solbakken klar etter EM. Hvis han klarer å bygge videre på det Drillo har gjort, og det han gjør i FC København, så ser fremtiden lys ut for landslaget fra mitt perspektiv. At man spiller på styrker som Nordmenn har (styrke, utholdenhet, høyde, lagspill, og til en mindre grad teknikk.) er rett og slett pragmatisk, og fører til at man må legge spillestilen opp etter det. Og Drillo har funnet en som funker til akkurat det.

Må si at bortekampen mot Tyrkia og hjemmekampen mot Hellas er noe av det beste jeg har sett under Hareide. Hareide skal ha for at han prøvde på noe annet enn å slå i lengderetningen eller vente på ubalanse.

Syns da Drillo fortsatt er like fokusert på et stort oppspillspunkt, slå i lengderetning og mer effefktiv fotball. Mannen mener jo også at posesion-orientert fotball er fortidas fotball. Problemet til Drillo er at han holder seg til sine prinsipper, ikke er åpne for nye.

Men det skal være sagt det blir aldri umoderne å vinne fotballkamper. Spørsmålet er bare hvordan, derfor er denne diskusjonen meget interessant

Til noen er i stand til å vise meg en trener som klarer å vinne kamper uten bruk av Drillos prinsipper, så syns jeg det er relativt irrelevant hvordan vi vinner fotballkamper, da Drillo (med unntak av Semb i begynnelsen og Asbjørn Halvorsen) er den eneste treneren som har hatt noe som helst målbar kontinuerlig suksess med landslaget.

At Drillo selv går ut gjentatte ganger og kritiserer enn annen måte enn sin egen som lite effektiv og krevende, taler bare på sin egen urimelighet. I forhold til sjanser sett over alle kampene er det kun to kamper vi har fått flere enn 2 mål. Tyder bare på at det er mye forbedringer å hente, ja det er imponerende resultater han har levert. Men må igjen se på bakgrunnsårsakene til hvorfor vi har slått 3 stormakter i fotball. Den virkelige testen er uansett ikke unnagjort.

Ja greit at de får resultater, og en sårt tiltrengt entusiasme, men den forekommer hver gang Norge er nærme et mesterskap. Det var da en ganske stor entusiasme i forkant til Tyrkia-kampen, tok ikke mange minuttene før Ulleval ble utsolgt. Uansett men i spillestilen vil den gagne Norge, vil vi bli et nytt "Hellas" tilfelle

Om vi ikke kvalifiserer oss til EM er vi tilbake på start. Ny landslagssjef, nye meninger om hvordan laget skal trene, spille osv. Ja mye er lik, men forskjeller vil forekomme.

Det er helt greit at Drillo spiller på styrkene til landslaget. Men det må da være muligheter for nye impulser fra utlandet. I ubetydelige treningskamper så må det da være muligheter til å prøve ut nye ting. I Norge så må vi aldri være så lite ambisiøse å si at "vi kan aldri bli så gode". Det vil være litt feigt slik Som Truls Dælhi skrev i vg i dag.

Hvis Drillo satser så mye ungt, hvorfor har han ikke sendt over en speider for å se Thomas Rogne, eller Nordtveit. En ting er å si at de er aktuelle, en annen ting er om de faktisk får sjansen i en ubetydelig treningskamp.

Mener du oppriktig talt at Norge spilte dårlig mot Argentina og Brasil, da vi faktisk vant og spilte en uavgjort. I 2006 var vi en seier fra vm, en keeper med zalo på hansken gjorde at vi ikke kom til EM. Om Norge spilte så ekstremt dårlig hadde vi aldri hatt de mulighetene vi faktisk hadde. Greit 2008 gikk uten en eneste seier, men at det skal danne grunnlaget på alt Hareide gjorde blir feil.

Lenke til kommentar

At Drillo selv går ut gjentatte ganger og kritiserer enn annen måte enn sin egen som lite effektiv og krevende, taler bare på sin egen urimelighet. I forhold til sjanser sett over alle kampene er det kun to kamper vi har fått flere enn 2 mål. Tyder bare på at det er mye forbedringer å hente, ja det er imponerende resultater han har levert. Men må igjen se på bakgrunnsårsakene til hvorfor vi har slått 3 stormakter i fotball. Den virkelige testen er uansett ikke unnagjort.

Hva i all verden snakker du om? Det eneste jeg kan huske som kommer i nærheten av det du snakker om, er Drillos åpne brev til fotball-Norge (http://www.tv2sporten.no/fotball/les-drillos-brev-1809926.html). Her kritiserer han Hareide (m. fl.) for å ha kvalt debatten om gjennombruddshissighet i norsk fotball.

Selvsagt er det forbedringer å hente. Første omgangen mot Kypros viste oss hvor bra Norge kan være. Andre viste oss hvor dårlige de kan være. (Mot Island var det motsatt.)

Den virkelige testen er ikke over nei, men så langt har den gått over all forventning. Noe som jeg regner som en positiv ting.

Ja greit at de får resultater, og en sårt tiltrengt entusiasme, men den forekommer hver gang Norge er nærme et mesterskap. Det var da en ganske stor entusiasme i forkant til Tyrkia-kampen, tok ikke mange minuttene før Ulleval ble utsolgt. Uansett men i spillestilen vil den gagne Norge, vil vi bli et nytt "Hellas" tilfelle

Visst var interessen god under de to første kvalikene under Hareide. Men landslaget gjorde det progressivt dårligere. Og entusiamsen var dalende også. Første kvalik havnet man bare bak Italia. Så havnet man bak både Hellas og Tyrkia. At man fikk et oppsving før en avgjørende kamp i kvalikken hvor vi var i en av tidenes letteste kvalikgrupper, er ikke så rart. Bortsett fra slike grensetilfeller, var interessen progressivt dalende. Siste fire kvalikkampene til Hareide, scoret vi totalt 2 mål, og vant ikke en eneste kamp. Var ikke noe enormt med interesse da for å si det sann.

At Norge skal ende opp som Hellas, tror jeg lite på. Det er bare å se på utviklingen til Norge med Drillo sist. I vår siste kvalik under Drillo, spilte Norge noen av de aller mest underholdende kamper som jeg kan huske (4 av 8 kamper hvor Norge scoret 3 eller flere mål.) Og med tanke på at Drillo vil spille gjennombrudd så ofte som mulig i løpet av en kamp, tviler jeg på at Norge ender opp som Hellas. Uansett er det ganske irrelevant ift Drillo da Solbakken tar over snart.

Om vi ikke kvalifiserer oss til EM er vi tilbake på start. Ny landslagssjef, nye meninger om hvordan laget skal trene, spille osv. Ja mye er lik, men forskjeller vil forekomme.

??? Uavhengig om vi kommer til EM eller ikke, så vil Solbakken ta over landslaget. Og han vil ikke være en karbon-kopi av Drillo, så ja forskjeller vil forekomme uansett. Vi vil ikke være tilbake til start though. Drillo har virkelig laget en stamme i Norge, og med mindre Solbakken er riv ruskende gal, så vil han fortsette å bygge på den.

Det er helt greit at Drillo spiller på styrkene til landslaget. Men det må da være muligheter for nye impulser fra utlandet. I ubetydelige treningskamper så må det da være muligheter til å prøve ut nye ting. I Norge så må vi aldri være så lite ambisiøse å si at "vi kan aldri bli så gode". Det vil være litt feigt slik Som Truls Dælhi skrev i vg i dag.

Nå finner jeg ikke artikkelen som Drillo sto for originalt, men ut ifra det som står i den artikkelen du refererer til (http://www.vg.no/sport/fotball/norsk/landslaget/artikkel.php?artid=10013742), så sier Drillo bare at Barcelona kan spille slik de kan fordi de har verdens beste spillere, og at derfor blir det feil å kopiere Barcelona-stilen da norske lag ikke har et så høyt teknisk nivå på spillerne sine. Og det er jeg helt enig i. Men at norske lag lar seg inspirere av Barcelona (som er noe helt annet), og så tilpasse filosofi og spillestil til det spillermateriell man har, er det ikke noe galt med. Å være ambisiøse er greit nok. Å være sveiseblind for hvilket spillermateriell man har, er idiotisk. Spillestil bør først og fremst være tilpasset det materiell man har.

Hva angår eksperimentering i treningskamper, så, utover nye spillere, så synes jeg ikke Norge skal eksperimentere for mye. Vi har fortsatt ikke fått spillestilen helt inn enda, og trenger så mange kamper som mulig for å få den inn på en mest effektiv mulig måte. Eksperimentering bør i så måte bare være finjusteringer av stilen. Denne stilen har så langt fungert veldig bra, og derfor bør vi bygge på det så fremt det er mulig. Å eksperimentere seg ut i retning av f. eks. Barcelona-stil (utover gjennombruddshissigheten og et solid forsvar som vi allerede har), blir et skritt i feil retning.

Hvis Drillo satser så mye ungt, hvorfor har han ikke sendt over en speider for å se Thomas Rogne, eller Nordtveit. En ting er å si at de er aktuelle, en annen ting er om de faktisk får sjansen i en ubetydelig treningskamp.

Hvis Drillo sier de er aktuelle, så er han allerede godt kjent med hvem de er, hva de står for, og hvordan de spiller. Det skulle tilsi at han allerede har speidet de (enten gjennom speidere eller kontaktnettverk.) og/eller studert de gjennom videoanalyse (noe som er en sentral metode for Drillo som fotballtrener.) Bare fordi Drillo ikke skifter ut halve troppen midt inne i en kvalik, betyr ikke at han ikke vurderer unge talenter seriøst.

Mener du oppriktig talt at Norge spilte dårlig mot Argentina og Brasil, da vi faktisk vant og spilte en uavgjort. I 2006 var vi en seier fra vm, en keeper med zalo på hansken gjorde at vi ikke kom til EM. Om Norge spilte så ekstremt dårlig hadde vi aldri hatt de mulighetene vi faktisk hadde. Greit 2008 gikk uten en eneste seier, men at det skal danne grunnlaget på alt Hareide gjorde blir feil.

Norge spillte bra mot Argentina og greit mot Brasil. Begge var vennskapskamper uten noen særlig betydning dog.

Norge var i en av tidenes letteste grupper i 2006. At Thomas Myhre kostet oss akkurat nok poeng til at vi ikke kvalifiserte oss, er en ting. At vi ikke hadde nok poeng til at to keepertabber kostet oss en plass i en slik gruppe, er mye verre.

Hareide gjorde det ikke grusomt med landslaget med unntak av sisteåret hans. Han gjorde det bra i første kvalik (andre plass bak Italia er bra for alle lag.) Han gjorde det greit i andre kvalik. (bak Hellas og Tyrkia, begge lag som vi burde slå på en god dag. Ihvertfall på hjemmebane.) Og gjorde det grusomt i tredje kvalik (2 mål på 4 kamper.) Landslaget ble rett og slett progressivt dårligere under Hareide.

Feilene til Hareide lå i at han fokuserte for mye på ting som ikke burde ha noe å si (som skuespill på pressekonferanser), han hørte for mye på media, og han klarte ikke å komponere en fast stamme på landslaget (hvor mange forskjellige midtbaner hadde vi egentlig?) Når kontinuiteten og fokuset uteblir, blir resultatet som det blir.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tror det er overveldende sannsynlighet for at vi blir førsteseedet til kvalik til VM 2014. Ihvertfall hvis man skal tro denne linken: http://www.football-rankings.info/2010/11/2014-fifa-world-cup-seeding-for-uefa_19.html

Siden sier at FIFA-ranking for juli 2011 blir lagt til grunn for seeding. Før Juli 2011, har vi to kamper igjen. En mot Danmark og en mot Portugal. Selv med tap i begge, tror jeg ikke vi klarer å rykke langt ned på den listen. Det er over hundre poeng ned til 2-seeding.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Vært stille rundt Ståle her. Synes det var helt greit at han kom seg ut av kontrakten med NFF. Mye som har endret seg siden Solbakken skrev under den kontrakten. Synes selv det var idiotisk at NFF skrev en kontrakt med en klubbtrener som først ble aktuell i 2012. Dette var jo tilbake i 2009.

Tror Drillo fortsetter også etter et eventuelt EM i 2012, nå som det ikke er noe annet alternativ enda.

Lenke til kommentar

Ja Solbakken er antgelig mer av en klubbtrener enn landslagstrener, slik Hareide var det.

Om Drillo kan fortsette hadde det vært fint. Bedre mann er det knapt mulig å få til LL.

Ellers er første tanken den Drillo selv har anbefalt av og til: Eggen jr.

Lenke til kommentar

Om Drillo får Norge til EM i 2012 og gjør en ok innsats der, tror jeg NFF vil ha han med videre. Tror det kommer an på om Drillo ønsker å gå av selv. Vi har ikke flere flinke landslagstrenere i/fra landet dessverre. NFF kommer vel til å innse dette de og når den tid kommer, og ansetter noen fra utlandet.

Lenke til kommentar

Tror neppe motarbeidelser vil være noe problem. Drillo hadde mer av det på 90 tallet, og taklet det uten problemer.

Men ingen kan holde på til de er hundre, selv ikke Drillo regner jeg med.

Foruten de som er nevnt, tror jeg fortsatt Semb er en av de mest kvalifiserte til å lede landslaget.

Utenlandske er jeg skeptisk til. Da må man høyere opp enn det NFF har råd til.

La Drillo velge hvem som skal overta. Og da blir det sikkert Semb eller Eggen jr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...