Gå til innhold

Tråden for Norges fotball-landslag


Anbefalte innlegg

Norge kommer aldri til å bli et lag som spiller klikk klakk fotball, og godt er det. Vi så (som nevnt over) hva som skjedde da Hareide prøvde det. Bare flaut, det ble til at vi ikke gjorde noen av delene. Mulig Norge blir litt mer spillende med Solbakken ved roret, men det forbeholder at vi har spillere med de kvalifikasjonene det krever.

 

Håper også at vi bruker en forsterk MOA i steden for en formsvak Carew.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at Hareide spilte langs bakken er å overdrive. Han spilte like mye langt som de før han har gjort. Forskjellen er at Hareide sa til mediene at man spilte fin atraktiv fotball langs bakken.

Hareides første kamper var en stor overgang fra det vi tidligere hadde sett av Norges landslag. Et godt tegn, den gang. Men etterhvert som Hareide ble mer og mer presset, måtte han gå vekk fra planen om feiende flott fotball til resultat-orientert fotball, dessverre. Hareide hadde store visjoner og et stort ønske som var i overkant av det spillermateriellet han hadde til rådighet. Han klarte ikke holde et eneste løfte, men han prøvde.

 

Prøver ikke å se at Riise og Hangeland er spillende forvsvarspillere, men de har evnene til å holde på ballen. Høgli er ræva, men som du sier, vi har ikke noe annet. Du nevner også at det er noe i tankegangen til spillerne, og spørsmålet da er hvem er det som har skapt denne tankegangen. Hvorfor skal det bare fremover, og ikke bakover eller til siden.

Den 'evnen' har samtlige av Norges utvalgte. Derimot er det annerledes å spille på landslaget, et ukomponert sådan, iforhold til et klubblag. Mangelen på samlede treninger, faste formspillere og en ener i troppen er stor. Det spillerne gjør på klubblaget har ingen klart å få frem på landslaget.

 

Da må jeg spørre deg; Hvem er mannen som kan endre denne tankegangen? Harald Hårfagre er allerede død og Solbakken er bare en ymse-Drillo som riktignok ikke ønsker å bli assosiert med han. Jeg har selvsagt trua på at Norge kan spille en habil eller god fotball hvis de får en god trener - Men disse trenerne er utenlandske, og farlig er det sies det, og stort sett utenfor Norges rekkevidde.

 

Du kan godt skylde på at Drillo skapte denne tankegangen, men i fare for å bli historieløs så må du ikke glemme hvilket land Norge ser til. Der skal det spilles i lengderetning.

 

Du nevner også at manglende bevegelser er en grunn og jeg er helt enig, men da må man spørre seg, hvem er det som gir spillerne beskjed at bevegelsene skal framover, og ikke bakover eller til siden. Hadde man presset spillerne til at man skal spille langs bakken, bakover, til siden eller fremover, og rett og slett kastet ut de som ikke klarer det(dette var problemet til Hareide, han lot folk slå langt, selv om han ønsket noe annet), så vil man over tid bli mer ballspillende. Dette vil så smitte over til Tippeligaen og lavere nivå og aldersgrupper.

Se overnevnte setning.

 

Hehe, det er ikke landslaget som lager Tippeligaens tankegang, det er helt omvendt.

 

I barne og ungdomsfotballen så er det det enkelste som er det beste. Fedrene har mest lyst til å vinne og da spiller de på den måten som er best der og da. Har man en rask og god spiss har man hele det offansivt sikret, og hvorfor skal man spille på en annen måte da? Det at den tekniske ballartisten på 1,60 på midten aldri får ballen er noe man får ofre. Trist, men sant.

Generalisering, men allikevel en berettiget motpol iforhold til det jeg sa. Jeg vokste opp i denne tankegangen, det gjorde sikkert du også og en rekke andre på dette forumet. Med Spania's og Barcelona's inntog virker det som flere har fått opp øynene. En slik endrings prosess tar naturligvis tid.

 

Alt i alt så føler jeg dette er en ønsketenkning av en annen verden. Hvis Norge hadde fått en ny og spillende god trener, hvis Norge hadde fått løftet et par unggutter fra junior nivå og opp til de høyere liga'ene, hvis Norge hadde fått flere treninger og blitt mer samspilte, ja da hadde jeg sett lysere på det. Men det lyset ser jeg ikke per dags dato. Denne treneren aner jeg ikke hvem skal være, disse ungguttene har vi mange av men slike har vi sett før - Allikevel er det mye mer positivt (...Og spennende) enn det som skjedde tidligere. Dette samspillet klarer prøvde Hareide på gjennom flerfoldige trenings samlinger, og mislyktes.

 

Norsk fotball går en lysere fremtid imøt iforhold til det siste ti-året, men det er mange som kjemper om ballen.

 

Drillo skaffet resultater, det skal han ha, men jeg tror at med den filosofien så vil vi aldri bli best, noe som tross alt er det jeg ønsker.

Når du sier best regner jeg med du mener 'så bra som Norge kan bli'? Isåfall, mener du helt ærlig at Norge er eller kan bli enda bedre enn blant de 22 beste landslagene i verden? Verdensrankingen er kanskje misvisende men den gir en liten pekepinn.

 

Her har du forøvrig den gjennomsnittelige nordmanns formening om det estetiske:

 

Helt ærlig; Jeg gir FAEN i om vi spiller langs bakken eller gjennom lufta. Vi skal til EM, uansett hvordan vi spiller.

 

Dessverre...

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar

Alle skjønner at Norge ikke kan spille som Barcelona eller Spania, så hvorfor prøve? Vi snakke middelmådige spillere her, med teknikk som falmer i internasjonal standard. Hvorfor er det ikke akseptert å spille slik at vi oppnår resultater?

 

 

 

Norge er fysisk overlegne de fleste landslag i form av høyde på spillere og kraft. Hvorfor skal vi ikke bruke dette?

Lenke til kommentar

Alle skjønner at Norge ikke kan spille som Barcelona eller Spania, så hvorfor prøve? Vi snakke middelmådige spillere her, med teknikk som falmer i internasjonal standard. Hvorfor er det ikke akseptert å spille slik at vi oppnår resultater?

 

 

 

Norge er fysisk overlegne de fleste landslag i form av høyde på spillere og kraft. Hvorfor skal vi ikke bruke dette?

Helt enig. Vi må bruke det vi er gode på. Skal vi i hele tatt være i nærheten å snuse på EM-sluttspill må vi bruke det vi kan. Drillo er god på akkurat dette og han er veldig glad i å bruke spillere med spisskompetanse. Overraske motstanderen med gode enkeltprestasjoner etc.

 

De som mener at det viktigste er at vi spiller fin fotball uavhengig om vi taper eller ei, synes jeg er helt bak mål, og jeg er totalt uenig. Det er mye artigere å vinne kamper enn å tape. Dessuten scorer vi da mål. Drillofotball på sitt beste synes jeg faktisk er moro å se på! Med hissige og direkte kontringer med fart fremover i lengderetning. Synes det er knallfotball jeg. Om ett ballbesittende lag har ballen 70% av tiden er likegyldig om vi er mye giftigere på kontringer og skaper målsjanser.

Endret av -Lasse
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Irriterende at så mange ikke makter å skille landslag fra klubblaget de heier på.

 

---

 

Mot Portugal ser jeg helst at Norge bruker Carew om han er fit.

Farten og styrken han kan komme godt med mot et skralt portugisisk forsvar som slet sist fredag. Helst Carew og Huseklepp pga de lure løpene Kleppen kommer med.

Lenke til kommentar

Heller Huseklepp og Moa enn Carew og Moa/Huseklepp. Tror det fungerer bedre.

 

Om du hadde lest her oftere hadde du fått med deg at jeg ikke vil at Henriksen skal komme på landslaget enda. Han må fortsatt bevise, men at du bare sier et knippe bra kamper har du ikke sett mange. Henriksen har vært jevnt god i absolutt hele år, mye jevnere enn mange andre på laget.

Nei stemmer det føler jo St.Hallvards menn. Men ut i fra din påstand burde jo Håvard Nordtveit vært fast inventar på landsen. Nordtveit spilte jo a-lags fotball for Nürnberg i fjor. Og har prestert godt over lang tid. dessuten spiller Henriksen på en plass Norge har mer enn god nok oppdekning fra før av. Hvem andre bortsett fra Huseklepp vært jevnere i år? BHR er det ikke mulig å renge med, da han ikke spiller fast på Fulham
Lenke til kommentar

Å ikke ta ut en backup til venstreback er Drillo i ett nøtteskall.

Ett par spillere som ikke burde vært der og dermed er det flere som går glipp av kamper de hadde fortjent. Han bruker en latterlig taktikk og er kritisk til Verdens enkleste taktikker(og de mest suksessfulle) som noen av Verdens beste lag bruker. Faktisk så bruker PL(som er Verdens beste liga) denne taktikken...At vi over lengre tid har hatt ett veldig bra lag understrekes hver gang vi vinner fordi vi vinner på tross av Drillo. Er det noen som i det hele tatt vet hvorfor Rindarøy ikke er med?

 

Kjære Nani:Du skal få lov til å vise deg som den stjernen du er gjennom hele PL-sesongen, men vær så snill...Bare ikke i morgen...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...