Gå til innhold

Tråden for Norges fotball-landslag


Anbefalte innlegg

Finnes mange streamer, så man skal nok få sett kampen.

 

Det er nok litt av en kvalitet om det er uoffisiell stream......

 

 

 

EDIT: Må bare si at jeg blir forbanna på det greiene her. Her betaler man i dyre dommer for både TV2 og kanalpakker, men neida. Plutselig må du ut med 159 kroner for kun en kamp.

 

Nei, jeg kommer nok ikke til å gidde å se på. Sannheten er jo at det er steinrøysa nedi bakken som vanlig og dårlig spill.

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke at jeg bryr meg om landslaget, men slike begivenheter har ingenting på betal tv å gjøre. Landskamper er en nasjonal greie, for folket, ikke for at en sleip distributør skal håve inn våre sårt opptjente penger. Gleder meg til dagen c+ går konkurs.

 

Så det du mener er at staten skal gå inn å betale for rettighetene med våres skattepenger da, og alltid overby de kommersielle aktørene for å gi kampen til en av de riksdekkende kanalene?

Bortekamper er jo ikke noe NFF har rettighetene til og disse må jo kjøpes av det landet vi spiller i.

Sier seg vel selv at dette er tull av staten å bruke penger på, og man må nok bare innse at slik tv verden er blitt vil bortkampene alltid gå til den som er villig til å betale mest for dem, hvilket som regel er betalkanalene. Synd, men sant.

Det jeg mener er at slike begivenheter ikke har noe på betal tv å gjøre, uavhengig av hva realitetene er i dagens marked. Jeg tror vi alle forstår hvordan systemet fungerer, men det er likevel prinsipielt feil at landskamper ikke blir vist på riksdekkende fjernsyn. At det er et kjøpers marked ellers i tv-verden har jeg ingen problemer med, men igjen, landskamper (uansett om det er borte eller hjemme og hvorvidt NFF har rettighetene) skal ikke skues bort i en krok for et eksklusivt antall seere. Om det hadde vært en vilje til å løse konflikten, hadde det vært en måte. Jeg kjøper ikke at det "ingenting" staten kan gjøre. Kulturdepartementet kunne betalt c+ en god bråta for å vise kampene feks, det er tross alt bare snakk om to oppgjør. Samtidig ville canalpluss tjent på velvilligheten på langsiktig basis da folket ville satt pris på kompromisset. Det er jeg sikker på at kanalen hadde tatt i betraktning, spesielt om den ble satt under litt press. Om man kan bruke tre og halv trilliard på å pusse opp et operahus eller hva faen, kan man bruke drøye 10mil på å formidle en folkefest.

 

E: Merker at jeg ikke har fått i meg nok kaffe... Er direkte pissy :p

 

Jeg er helt enig i at ideelt sett skal alle norsk landskamper vises til folket, men selv om vi bygger et idiotisk operahus vil det ikke automatisk si at staten skal kaste bort enda mer penger på tull. For om de begynner å by på landskampene, hva er det neste folket skal kreve at staten skal betale for at noen vil se på tv?

Vi har mer enn nok utfordinger i dette landet om vi ikke skal begynne å bruke skattepenger på fotballrettigheter også, så jeg ser ikke helt det gode argumentet for hvordan bortekampene skal gå til noen andre enn den kanalen som byr høyest.

Jeg synes det der dumt det er blitt sånn selv, men jeg ser også at det ikke finnes så veldig mange andre løsninger da enn å legge et press på de riksdekkende kanalene for å skjønne at det kan være verdt den utgiften det er å skaffe rettigheter, men dette er så langt fra statens ansvar som man kan få det.

Lenke til kommentar

Det var da fælt så politisk korrekte vi skulle være her da. Vil du se kampen, eller vil du ikke se kampen? That is the question! ;) Var vel i gjennomsnitt 700.000 som ser landskamper og herunder finnes det nok flere individer pr tvaparat. Jeg vet ikke helt hvordan de har regnet seg frem til tallet, men går utifra at vi kan si at det ca er 1 mil i snitt som ser Norge i aksjon når det gjelder som mest (EM/VM kvalik), for å gjette litt på seerantallet. Er det 1mil nordmenn totalt som har besøk operahuset? Nei, det tviler jeg på.

 

Forsåvidt enig i din argumentasjon, men jeg er igrunn ikke ute etter å komme med løsningsforslag, jeg sier det bare som det er. Landskamper skal ikke gå på betaltv.

 

Tror for øvrig at vi vinner i dag. 2-0

Endret av Goldwing MacLeach
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hater Drillofotballen intenst og gleder meg allerede til gamlefar fratrer rollen og slipper Solbakken til.

Haha, ja for da blir det Champagne-fotball igrunn. Drillo-fotballen er en fascinasjon i seg selv uansett hvor mye jeg misliker den. Den er effektiv og var akkurat det Norge trengte på et tidspunkt hvor landslaget bare så en vei; Nedover. Uansett, Ståle er ingen underholder, han spiller på resultatet akkurat som det Drillo gjør. Resultat foran spill.

 

Det evigvarende hatet av Drillo's fotball er mye sterkere nå enn for et par år siden, hvorfor? Han har tilpasset seg mye og spillet er på langt nær like "ille" som det en gang var. Jeg sier ikke at Norge spiller en uforutsigbar og artig fotball, men med det spillermateriellet Norge har så skal det en mirakelmann til for å tilfredsstille dere kresne og anglofile nordmenn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hater Drillofotballen intenst og gleder meg allerede til gamlefar fratrer rollen og slipper Solbakken til.

Haha, ja for da blir det Champagne-fotball igrunn. Drillo-fotballen er en fascinasjon i seg selv uansett hvor mye jeg misliker den. Den er effektiv og var akkurat det Norge trengte på et tidspunkt hvor landslaget bare så en vei; Nedover. Uansett, Ståle er ingen underholder, han spiller på resultatet akkurat som det Drillo gjør. Resultat foran spill.

 

Det evigvarende hatet av Drillo's fotball er mye sterkere nå enn for et par år siden, hvorfor? Han har tilpasset seg mye og spillet er på langt nær like "ille" som det en gang var. Jeg sier ikke at Norge spiller en uforutsigbar og artig fotball, men med det spillermateriellet Norge har så skal det en mirakelmann til for å tilfredsstille dere kresne og anglofile nordmenn.

 

Quoted for truth.

 

At folk legger sitt hat på Drillo stilen er uforståelig for meg. For det første, så så vi noen veldig positive tegn med tanke på angrepsfotballen til Norge mot Frankrike. Det var ikke så vedvarende som man helst vil, men det var klare tendenser. Og å få det til på halvannet år etter den katastrofen vi kaller Hareide, er ikke noe annet enn pur magi.

 

For det andre, så var kampen vi spilte nå nettop mot Island. Dette er et land som satser mye på forsvar. Når man da spiller mot de på bortebane, er det ikke bare bare å trenge gjennom dette forsvaret. Drillo gjør det han kan med det materialet han kan. Det er veldig lett å være en fotball ekspert, men når Drillo har gjort oss bortskjemt med seire for det norkse fotballlandslaget, er det en veldig god start.

 

Folk som legger sin hat mot Drillo fotballen må enten være veldig unge eller historieløse. Jeg husker selv kvaliken før Frankrike 98. Den startet litt tregt, menn der var det flere kamper hvor Norge formerlig lekte seg med motstanden. Og dette var et lag som tok 7-8 år å bygge opp. Å gå rundt å sutre på grunn av at Drillo ikke gjør Norge om til verdensmester på døgnet, og fordi han ikke er overentusiastisk med å ta ut splitter nye spillere* i hytt og pine (noe som Hareide en periode prøvde seg på.) kan bare grense ut i en feilet verdensoppfatning.

 

*Jeg er enig i at Henriksen er nær ved å ha prestert godt nok over tid til å bli tatt ut på landslaget, men når landslaget har gjort det så bra resultatmessig under Drillo som det har gjort, så er jeg ikke uenig i at man ikke trenger å forhaste seg der. November i år, eller en gang neste år under en treningskamp eller to høres ut som et veldig bra tidspunkt for det for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For det første liker jeg ikke hvordan Drillo er i media, virker veldig arogant og at det bare er hans måte å spille på som er den beste. Liker heller ikke spillestilen selv om den får resultater. Hver eneste gang Riise eller Høgli får ballen blir den slått langt opp. De slår aldri en støtte pasning eller prøver å vri spillet. Den fineste fotballen spilles langs bakken og det sier seg selv at dette ikke skjer med Drillo. Ja det går raske kontringer som er effektivt og tidvis fint å se på, men når sjansen for en kontring ikke er der, så burde man prøve å holde på ballen.

 

Det er også alt for dumt å skylde på spillermatrialet når det gjelder spillestil. Selv om vi ikke har de beste spillerne kan vi lett spille mer langst bakken. I forsvarsrekka har vi Hangeland og Riise, to meget gode spillere som lett kan holde litt på ballen. Høgli og Wæhler har ikke problemer med å dempe ballen og spille 10 meters pasninger langs bakken.

 

På midten har vi også spillere som kan holde på ballen, vi mangler mulig en god kreativ spiller, men vi har blant annet Gamst som kan åpne et forsvar, og en Daniel Braaten som kan påne et forsvar med dribleferdigheter.

 

Jeg forventer ikke at vi skal spille Spania eller Barca fotball, men det er greit at vi prøver å spille oss til sjanser isteden for å slå langt, satse på at den ene mannen vi har der oppe vinner ballen og sikrer en dødball, samme om det er corner, frispark eller innkast, og så sette opp hele laget for å score.

 

Det er heller ikke noe posetivt for ungdomsfotballen når spillestilen på det øverste nivået vi har går ut på kontre, slå langt og få dødball. Og enda verre er det når trenere på barne og ungdomsnivå tror at dette er veien å gå. De vil da satse på en lignende spillestil, noe som resulterer i spillere med dårligere teknikk og basisferdigheter enn resten av verden. Og skjer dette så får vi aldri den utviklingen vi trenger.

 

Og det siste som går inn i det jeg har sagt før, det er jævlig kjedelig å se på Norge spille, fotball skal være underholdning, men den eneste grunnen man ser Norge spille er for å se om de vinner kampen. For alt frem til kampen er slutt er sykt kjedelig. kan sikkert bli veldig morsomt å komme til EM/VM for så å vinne et par kamper, men utenom selve seierne så er det ingen underholdning.

 

Jeg synes vi burde endret spillefilosofi kraftig, byttet ut spillere som ikke er av fremtidens fotball, spilt fotball, ikke slå fotball, og fått inn trenere i barne og ungdomsfotballen som kan lære ungene hva de faktisk skal gjøre med fotballen.

 

Sikkert mye mer jeg kunne sagt, men dette får holde for denne gang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hareide prøvde å spille langs bakken og feilet fatalt. Det er svar nok for meg. Dette punktet blir selvsagt bare noe vi kan spekulere i, men å si at Riise eller Hangeland er spillende synes jeg enkelt og greit blir feil å si. Riise skyter eller gir en langpasning så snart han blir stresset eller ikke ser noen andre valgmuligheter. Det ligger i tankegangen virker det som, det skal fremover ihvertfall, ikke bakover eller på siden. Det gjelder både på klubb og landslag. Tom Høgli har landslagsplassen ene og alene pga manglende alternativer, en middelmådighet? Ikke langt ifra, sett utifra det Norge egentlig bør ha og hva Norge har på den andre siden. Han bidrar ikke med rare greiene med unntak av noen stusselige klareringern i ny og ne.

 

...Hehe, jeg har også trua på at Wæhler klarer å dempe en ball og sentre en 10-meterspasning, det tror jeg faktisk resten av Norges 11-utvalgte også klarer. I fare for å bli for sarkastisk så sliter alle som en i stressende situasjoner, avgjørende situasjoner. Utfallet blir som oftes det enkleste; Å kline ballen oppover. Manglende alternativer og manglende bevegelser er selvsagt åpenbart, men Norges utvalgte er på langt nær samspilte (Noe som også blir vanskelig med så få treninger som et landslag får).

 

Jeg tror da at Norge må velge mellom ærlig og hederlig fotball filosofi eller å være en reell kandidat til å delta i både EM og VM.

 

Nå vet jeg ikke hvordan det står til i de langt yngre garder. Men jeg er av den oppfatningen at fedrene som leder guttefotballen allerede har klare formeninger om Drillo fotballen og dens effektivitet - Således føler jeg at Drillo ikke har den helt store innvikrningen, men det var han som skapte denne filosofien og holdningen på 90-tallet.

Lenke til kommentar

Teipball oppsummerer saken greit, spesielt når det gjelder arrogansen til'n Egil. Jeg husker godt hvordan han gjorde om Wimbeldon til et bunnlag på egenhånd og han har feilet stort alle andre plasser enn på landslaget, så han burde vært litt mer ydmyk enn han fremstår som i mine øyne. Bryr meg ikke nok om landslaget til å bruke energi på gi deg et svar selv, g-boy, selv om du hadde fortjent en kommentar på et par saklige og godt argumenterte innlegg.

 

En ting skal Drillo ha, han har faen så mye marginer med seg. Syntes vi alltid vinner ufortjent om dagen, noe som er et godt tegn mht euro 2012. Dessuten møter vi lag som normalt sett hadde feid oss av banen, men som nå sliter med intern justis og krangler. Jeg tenker da på Frankrike og Portugal. Det virker som alt går Norges vei om dagen og det er ikke bare dumt :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Spør du meg så er det faen meg på tide at Norge har marginene på sin side.

 

Under Semb fikk jo marginene skylde for 70% av alle poengtap, under Hareide også forsåvidt.

 

Drillo er spesiell, på godt og vondt. Men han får resultater, noe som gleder meg.

Lenke til kommentar
For det første liker jeg ikke hvordan Drillo er i media, virker veldig arogant og at det bare er hans måte å spille på som er den beste.

Totalt uenig her. Jeg digger hvordan han fremstår i media. Han fremstår som rasjonell, selvsikker og er opptatt av å diskutere fakta og ikke floskler. I tillegg er han seg selv og snakker rett fra levra. Han er en av få trenere som jeg gleder meg til å se pressekonferanser og intervjuer med.

 

Liker heller ikke spillestilen selv om den får resultater. Hver eneste gang Riise eller Høgli får ballen blir den slått langt opp. De slår aldri en støtte pasning eller prøver å vri spillet.

Personlig synes jeg drillo-fotballen er noe undervurdert estetisk sett. Støttepasninger er generelt en uting. Jeg liker at det går fort fremover.

 

Den fineste fotballen spilles langs bakken og det sier seg selv at dette ikke skjer med Drillo. Ja det går raske kontringer som er effektivt og tidvis fint å se på, men når sjansen for en kontring ikke er der, så burde man prøve å holde på ballen.

Den fineste fotballen spilles av de beste spillerne. Norge har ikke spillere til å spille fin fotball. Det finnes nok av lag der ute som spiller fin fotball. Hvis du vil se fin fotball (det folk flest mener er fin fotball) så se på Barcelona. Norge klarer aldri å spille på en slik måte uansett. Når Norge spiller er det resultatene som teller.

 

Det er også alt for dumt å skylde på spillermatrialet når det gjelder spillestil. Selv om vi ikke har de beste spillerne kan vi lett spille mer langst bakken. I forsvarsrekka har vi Hangeland og Riise, to meget gode spillere som lett kan holde litt på ballen. Høgli og Wæhler har ikke problemer med å dempe ballen og spille 10 meters pasninger langs bakken.

 

På midten har vi også spillere som kan holde på ballen, vi mangler mulig en god kreativ spiller, men vi har blant annet Gamst som kan åpne et forsvar, og en Daniel Braaten som kan påne et forsvar med dribleferdigheter.

Vi har noen greie spillere, men skal vi slå lag som er bedre enn oss så må vi slå dem på lagorganisering og effektivt spill. Som sagt er det nok av lag hvis kamper man kan se hvis man vil se fin fotball, de få landskampene vi har i løpet av et år skal man prøve å vinne.

 

Jeg forventer ikke at vi skal spille Spania eller Barca fotball, men det er greit at vi prøver å spille oss til sjanser isteden for å slå langt, satse på at den ene mannen vi har der oppe vinner ballen og sikrer en dødball, samme om det er corner, frispark eller innkast, og så sette opp hele laget for å score.

Dette blir en svartmaling av fotballen vi spiller. Norge spiller på sitt beste fin kontringsfotball, mer kan man ikke forvente.

 

Det er heller ikke noe posetivt for ungdomsfotballen når spillestilen på det øverste nivået vi har går ut på kontre, slå langt og få dødball. Og enda verre er det når trenere på barne og ungdomsnivå tror at dette er veien å gå. De vil da satse på en lignende spillestil, noe som resulterer i spillere med dårligere teknikk og basisferdigheter enn resten av verden. Og skjer dette så får vi aldri den utviklingen vi trenger.

Dette er irrelevant. Drillo er sjef for landslaget, ikke hele Fotball-Norge.

 

Og det siste som går inn i det jeg har sagt før, det er jævlig kjedelig å se på Norge spille, fotball skal være underholdning, men den eneste grunnen man ser Norge spille er for å se om de vinner kampen. For alt frem til kampen er slutt er sykt kjedelig. kan sikkert bli veldig morsomt å komme til EM/VM for så å vinne et par kamper, men utenom selve seierne så er det ingen underholdning.

Igjen svartmaler du en situasjonen. Norge-Tyskland var for eksempel en svært underholdende kamp. Dessuten er det viktigste å vinne landskampene. Vi har ikke kapasitet til å spille stort finere enn det vi gjør og hvis prisen for å spille litt vakrere er å tape kamper unødvendig så er det ikke verdt det.

 

Jeg synes vi burde endret spillefilosofi kraftig, byttet ut spillere som ikke er av fremtidens fotball, spilt fotball, ikke slå fotball, og fått inn trenere i barne og ungdomsfotballen som kan lære ungene hva de faktisk skal gjøre med fotballen.

 

Sikkert mye mer jeg kunne sagt, men dette får holde for denne gang.

Jeg er enig i det du sier angående barne- og ungdomssatsningen, men landslaget skal prøve å vinne. Noe annet blir litt latterlig. Vi er ikke Nederland eller Spania.

Endret av Geir M
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@ Giallorossi:

 

Det at Hareide spilte langs bakken er å overdrive. Han spilte like mye langt som de før han har gjort. Forskjellen er at Hareide sa til mediene at man spilte fin atraktiv fotball langs bakken.

 

Prøver ikke å se at Riise og Hangeland er spillende forvsvarspillere, men de har evnene til å holde på ballen. Høgli er ræva, men som du sier, vi har ikke noe annet. Du nevner også at det er noe i tankegangen til spillerne, og spørsmålet da er hvem er det som har skapt denne tankegangen. Hvorfor skal det bare fremover, og ikke bakover eller til siden.

 

Du nevner også at manglende bevegelser er en grunn og jeg er helt enig, men da må man spørre seg, hvem er det som gir spillerne beskjed at bevegelsene skal framover, og ikke bakover eller til siden. Hadde man presset spillerne til at man skal spille langs bakken, bakover, til siden eller fremover, og rett og slett kastet ut de som ikke klarer det(dette var problemet til Hareide, han lot folk slå langt, selv om han ønsket noe annet), så vil man over tid bli mer ballspillende. Dette vil så smitte over til Tippeligaen og lavere nivå og aldersgrupper.

 

I barne og ungdomsfotballen så er det det enkelste som er det beste. Fedrene har mest lyst til å vinne og da spiller de på den måten som er best der og da. Har man en rask og god spiss har man hele det offansivt sikret, og hvorfor skal man spille på en annen måte da? Det at den tekniske ballartisten på 1,60 på midten aldri får ballen er noe man får ofre. Trist, men sant.

Lenke til kommentar

@ Geir M

 

Tror vi har veldig forskjellig syn på hvordan fotball skal spilles og det er da forsåvidt greit. Vi har nok forskjellig syn på Drillo som trener og person og der er jo greit nok det å.

Drillo skaffet resultater, det skal han ha, men jeg tror at med den filosofien så vil vi aldri bli best, noe som tross alt er det jeg ønsker. Desuten er jeg lei av å høre fra andre lands trenere at vi spiller drittfotball.

 

Jeg er nok ikke nok glad i landet mitt at jeg bare kan glede meg over seire, men krever at vi skal kunne gå ut å vise noe som blir stolt a, og det blir jeg ikke av å se på Norge spille. Derfor er jeg ikke fornøyd hvis vi bare vinner kamper, jeg hater også en spillestil som går ut på å at være den defansive. Noe jeg føler Norge har.

 

Og jeg forventer meg ikke 1 touch spill og messi raid, men jeg forventer at vi prøver å spille litt mer langs bakken.

Lenke til kommentar

@ Geir M

 

Drillo skaffet resultater, det skal han ha, men jeg tror at med den filosofien så vil vi aldri bli best, noe som tross alt er det jeg ønsker. Desuten er jeg lei av å høre fra andre lands trenere at vi spiller drittfotball.

 

Jeg er nok ikke nok glad i landet mitt at jeg bare kan glede meg over seire, men krever at vi skal kunne gå ut å vise noe som blir stolt a, og det blir jeg ikke av å se på Norge spille. Derfor er jeg ikke fornøyd hvis vi bare vinner kamper, jeg hater også en spillestil som går ut på å at være den defansive. Noe jeg føler Norge har.

 

Helt greit å være uenig, selvsagt. For min del er det viktigste resultater, og Drillo skaffer oss det. Du sier at vi ikke kan bli best ved å spille på den måten. Men Norge blir ikke best uansett hva vi gjør. Det bor 4,5 millioner mennesker i dette landet og vi har kalde og lange vintre. Det vi kan gjøre er å prøve å få best mulig resultater ut i fra de forutsetningene vi har, og så langt har Drillo vært den beste på å gjøre nettopp dette.

 

Dersom du synes det er viktigere å spille fin fotball så er det greit nok, der er vi rett og slett uenige. Men jeg stiller også spørsmål ved hvor fin fotball Norge faktisk er i stand til å spille. Hareide prøvde på dette og vi endte opp med å spille en fotball som ikke bare ga dårligere resultater, men som faktisk var kjedeligere å se på også, fordi den ble for ambisiøs. Det er mer underholdende å se på enkel fotball som lykkes en komplisert fotball som feiler.

 

Hva andre lands trenere måtte mene gir jeg faen i. Egentlig er det litt morsomt å høre de surmule over Norges spillestil. I hvert fall hvis de nettopp har gått på et tap mot oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...