Gå til innhold

korleis spille inn nye element?

Anbefalte innlegg

har restauert pappas gamle høgtalara med å kjøpe ny bass og mellomtone.

men man skal ikkje spele for høgt og brutalt med det første so spørsmålet er korleis skal man spele inn elementa? kor lenge? ka bør en passe på ??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er litt omdiskutert. Noen mener du kan bruke de som vanlig til å begynne med, andre mener du bør begynne rolig de første 100 timene, andre mener du bør bruke en støygenerator til å produsere hvit støy.

Innspilling er jo å myke opp elementene. Disse er tross alt mekaniske innretninger.

Selv mener jeg du kan bruke de som vanlig, men ikke veldig høyt. Hvor lang tid det tar å spille inn elementer varierer veldig ofte. Men la oss si 100 timer på et lydnivå som ikke er til naboens forderdelse burde gjøre susen :)

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Dette er vel veldig omdiskutert og det er vel ikke enda noe fasitsvar på dette. Blant annet har jeg hørt at om du drar på for mye i starten kan du dra elementene "skjeve" men dette tar jeg med en klype salt.

Alle gangene jeg har fått nye høyttalere har jeg spilt passe høyt de første dagene, altså ikke så øredøvende høyt men litt. Deretter etter noen få dager har jeg skrudd opp så jeg fikk vont i ørene omtrent :D , gjerne etterfulgt av noen heftige bassanger. Men man som sagt passe på at ikke noe vrenger, klipper, eller at bassen "bunner" etc.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Du kan vel også svi av spolen hvis du utsetter elementene for mye belastning når de er helt nye. Dette kommer av at det skal mye mer strøm til for å flytte elementene når de er helt nye og stive.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

Jeg har ihvertfall lest på avforum, at det er bare å kjøre på.. Ingen grunn til å være redd... Bare å spille på, slik at de blir fortere innspilt!

Det er jo kun to ting som blir mykere etter inspilling, og det er membranen, og den andre gummi lignende greia inni elementet. Husker ikke hva den heter.. :)

Lenke til kommentar
Det er jo kun to ting som blir mykere etter inspilling, og det er membranen, og den andre gummi lignende greia inni elementet. Husker ikke hva den heter.. :)

8803493[/snapback]

Nå blir ikke selve membranen mykere ved innspilling. Det er heller kantopphenget eller hva det nå heter igjen som myknes opp, i tillegg til det du viser til på bildet. Selve membranen eller elementflata skal alltid være stivest mulig for en mest mulig fast og presis bass. Følte bare for å kverrulere litt. :D

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

8803493[/snapback]

Nå blir ikke selve membranen mykere ved innspilling. Det er heller kantopphenget eller hva det nå heter igjen som myknes opp, i tillegg til det du viser til på bildet. Selve membranen eller elementflata skal alltid være stivest mulig for en mest mulig fast og presis bass. Følte bare for å kverrulere litt. :D

8803759[/snapback]

Okay.. :) Men de fleste skjønte nok hva jeg mente... :D

Lenke til kommentar

Som resten sier, bare spill normal musikk med normalt volum så vil det komme seg etterhvert. La det stå på mens du er på jobb/skole av og til kanskje, med litt lavere volum så ikke forsterkeren svetter veldig. Det vil komme av seg selv, men det kan ta hundrevis av timer. Tusen i noen tilfeller. Maks volum du kan spille på vil øke gradvis og det vil også dynamikken og lydkvaliteten.

Lenke til kommentar

elemta kan man seie er makaniske so må spelast inn før en guffer på med volumet sa læraren min.

eg har vore innaktiv i min egen post pga elektronikk eksamen. µkontroller og telekommunikasjon ferdig i morgon. :p

månge lure svar her ta folk. takker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...