knegg Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 har restauert pappas gamle høgtalara med å kjøpe ny bass og mellomtone. men man skal ikkje spele for høgt og brutalt med det første so spørsmålet er korleis skal man spele inn elementa? kor lenge? ka bør en passe på ?? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 (endret) Dette er litt omdiskutert. Noen mener du kan bruke de som vanlig til å begynne med, andre mener du bør begynne rolig de første 100 timene, andre mener du bør bruke en støygenerator til å produsere hvit støy. Innspilling er jo å myke opp elementene. Disse er tross alt mekaniske innretninger. Selv mener jeg du kan bruke de som vanlig, men ikke veldig høyt. Hvor lang tid det tar å spille inn elementer varierer veldig ofte. Men la oss si 100 timer på et lydnivå som ikke er til naboens forderdelse burde gjøre susen Endret 31. mai 2007 av skag1 Lenke til kommentar
_sindre_ Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 bruk dem vanlig er mitt tips, bare ikke alt for høyt som sagt over. Det er på ingen måte nødvendig å sette på musikk over natten og liknende hvis det er det du lurer på. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 31. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2007 takk admin. viste ikkje om den forum greina.. men eg får spele i normalt volum nivå og viss eg får trangen for å spele høg musikk sette eg på gamle annlegget. Lenke til kommentar
tarcon Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Ja. Da holder de seg lengst tror da jeg Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 31. mai 2007 Del Skrevet 31. mai 2007 Spill som vanlig. Du skal aldri spille så høyt at du får forvrenging. Det gjelder uansett om høyttalerne er nye eller gamle. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 1. juni 2007 Del Skrevet 1. juni 2007 Er enig med alle her,elementene bør brukes på lik måte i starten som de er ment å behandles senere. Om man i starten kjører veldig forsiktig for senere å ta av totalt,kan det overkjøre dem veldig lett vil jeg tro. Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 Tror ikke det har så mye å si hvordan du spiller dem inn. Det vil jevne seg ut etter hvert. Lenke til kommentar
Brian Skrevet 2. juni 2007 Del Skrevet 2. juni 2007 (endret) Dette er vel veldig omdiskutert og det er vel ikke enda noe fasitsvar på dette. Blant annet har jeg hørt at om du drar på for mye i starten kan du dra elementene "skjeve" men dette tar jeg med en klype salt. Alle gangene jeg har fått nye høyttalere har jeg spilt passe høyt de første dagene, altså ikke så øredøvende høyt men litt. Deretter etter noen få dager har jeg skrudd opp så jeg fikk vont i ørene omtrent , gjerne etterfulgt av noen heftige bassanger. Men man som sagt passe på at ikke noe vrenger, klipper, eller at bassen "bunner" etc. Endret 2. juni 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 5. juni 2007 Del Skrevet 5. juni 2007 Det eneste man må passe på er vel at de vrenger og "bånner" lettere uinnspilte, ellers er det bare å gnu på. Det tar lang tid før de er helt 100% innspilte egentlig da. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det eneste man må passe på er vel at de vrenger og "bånner" lettere uinnspilte, ellers er det bare å gnu på. Det tar lang tid før de er helt 100% innspilte egentlig da. 8786209[/snapback] Sikker på det? Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Du kan vel også svi av spolen hvis du utsetter elementene for mye belastning når de er helt nye. Dette kommer av at det skal mye mer strøm til for å flytte elementene når de er helt nye og stive. Endret 7. juni 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg har ihvertfall lest på avforum, at det er bare å kjøre på.. Ingen grunn til å være redd... Bare å spille på, slik at de blir fortere innspilt! Det er jo kun to ting som blir mykere etter inspilling, og det er membranen, og den andre gummi lignende greia inni elementet. Husker ikke hva den heter.. Lenke til kommentar
.Marcus Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Den som heter "spider" på engelsk kanskje? Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Den som heter "spider" på engelsk kanskje? 8803708[/snapback] Det er helt riktig! Søkte på den på google, og fant et bilde: Der har vi den.. Endret 7. juni 2007 av AnaXyd Lenke til kommentar
Brian Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 (endret) Det er jo kun to ting som blir mykere etter inspilling, og det er membranen, og den andre gummi lignende greia inni elementet. Husker ikke hva den heter.. 8803493[/snapback] Nå blir ikke selve membranen mykere ved innspilling. Det er heller kantopphenget eller hva det nå heter igjen som myknes opp, i tillegg til det du viser til på bildet. Selve membranen eller elementflata skal alltid være stivest mulig for en mest mulig fast og presis bass. Følte bare for å kverrulere litt. Endret 7. juni 2007 av Brian_N Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Det er jo kun to ting som blir mykere etter inspilling, og det er membranen, og den andre gummi lignende greia inni elementet. Husker ikke hva den heter.. 8803493[/snapback] Nå blir ikke selve membranen mykere ved innspilling. Det er heller kantopphenget eller hva det nå heter igjen som myknes opp, i tillegg til det du viser til på bildet. Selve membranen eller elementflata skal alltid være stivest mulig for en mest mulig fast og presis bass. Følte bare for å kverrulere litt. 8803759[/snapback] Okay.. Men de fleste skjønte nok hva jeg mente... Lenke til kommentar
Roiku Skrevet 7. juni 2007 Del Skrevet 7. juni 2007 Som resten sier, bare spill normal musikk med normalt volum så vil det komme seg etterhvert. La det stå på mens du er på jobb/skole av og til kanskje, med litt lavere volum så ikke forsterkeren svetter veldig. Det vil komme av seg selv, men det kan ta hundrevis av timer. Tusen i noen tilfeller. Maks volum du kan spille på vil øke gradvis og det vil også dynamikken og lydkvaliteten. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 7. juni 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2007 elemta kan man seie er makaniske so må spelast inn før en guffer på med volumet sa læraren min. eg har vore innaktiv i min egen post pga elektronikk eksamen. µkontroller og telekommunikasjon ferdig i morgon. månge lure svar her ta folk. takker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå