Gå til innhold

Starter-sett, fremkalling i Bergen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei!

Skal til store Bergen på lørdag, og skal kjøpe meg et nybegynnersett med temperaturmåler, skåler, fremkaller osv., men hvor? Gi meg et navn, takk :cool: Og hva er noenlunde pris?

8752283[/snapback]

Hva har du tenkt til å fremkalle film eller lage papirkopier. Hvis du bare skal fremkalle film trenger du bare en tank, en flaske fremkaller og en flaske fiks. Alt dette fåes på FotoVideo, (termostat finner du billig på Claes Ohlson), hvis det er snakk om og lage papirkopier er det en langt dyrere historie da du trenger forstører, må sette opp et mørkerom osv. Sånn sett er det mye greiere og bare fremkalle filmen og deretter skanne den.

Hvis du ønsker billig sorthvit film, fremkallingsveske og fiks, så er nok Oslo et bedre sted å handle enn Bergen. Der finnes det mange butikker som selger billig film og fremkaller av Øst-Europeiske merke som Efke og Forte, i Bergen er det nok mest aktuel med Fotovideo der har de bare Kodak og Ilford som er litt dyrere men også en god del bedre :) Selv synes jeg de kornette bildene fra Forte filmen er en spennende effekt.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Det er jo klart, det tenkte jeg ikke på. Trenger jo ikke skåler osv. når jeg ikke skal lage papirkopier. Men jeg gjør nok det òg med tiden :) Men i første omgang kan jeg jo kikke innom FotoVideo, som du sier. Kodak eller Ilford? Kanskje Ilford, siden jeg har manualen deres..? ;)

Lenke til kommentar
Det er jo klart, det tenkte jeg ikke på. Trenger jo ikke skåler osv. når jeg ikke skal lage papirkopier. Men jeg gjør nok det òg med tiden :) Men i første omgang kan jeg jo kikke innom FotoVideo, som du sier. Kodak eller Ilford? Kanskje Ilford, siden jeg har manualen deres..?  ;)

8756212[/snapback]

Tror egentlig man bare må ta til takke med hva de har. Det som er litt gøy er hvis man skal ha framkaller tanker eller lignende, blir du tatt med ned i kjelleren siden slike ting selvsagt ikke finnes oppe i butikken. Sist gang jeg var der hadde de Tri-X 400 Kodaks klassiske fotojournalist film, som har blitt brukt av alle reportasje fotografer siden den kom på 50 tallet. Tror du vil like den looken, alternativet er Tmax, og Ilford Delta mer moderne (t-grain) filmer som gir et mykere preg, men litt mindre røft. Uansett er en gammeldags film det beste alternativet da det kreves mindre nøyaktighet i fremkalling og eksponering.

Lenke til kommentar
Hvis du ønsker billig sorthvit film, fremkallingsveske og fiks, så er nok Oslo et bedre sted å handle enn Bergen. Der finnes det mange butikker som selger billig film og fremkaller av Øst-Europeiske merke som Efke og Forte, i Bergen er det nok mest aktuel med Fotovideo der har de bare Kodak og Ilford som er litt dyrere men også en god del bedre :) Selv synes jeg de kornette bildene fra Forte filmen er en spennende effekt.

Ellers er vel Antonio Stasi verdt en tur innom i Bergen?
Lenke til kommentar

Ellers er vel Antonio Stasi verdt en tur innom i Bergen?

8756604[/snapback]

Der skal jeg, men må nok ta en hvit løgn på veien opp dit :D (ikke alle som vil der nei)

Lenke til kommentar
Der skal jeg, men må nok ta en hvit løgn på veien opp dit :D (ikke alle som vil der nei)

8756616[/snapback]

Du bør se om han har en brukt fremkaller-tank til deg den prisen de tok for den hama tanken jeg kjøpte på Foto Video var ganske høy, så hvis du finner billigere brukt er det absolutt og anbefalle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...