Gå til innhold

En litt problematisk Celeron 356 (eller HK)

Anbefalte innlegg

Jeg fikk i dag en brukt Celeron 356 for å leke med, som klokker veldig bra. Hittil kjører jeg den stabilt på 5 Ghz på 1.40 vCore (1.35 reell) som jeg syntes er veldig bra, men det er et problem. Jeg prøver å finne maks klokk, men det viser seg å være problematisk.

Problemet er at etter 5 Ghz, så må jeg økve vCore noe grådig for at jeg i det hele tatt skal klare å boote på over 5.1 Ghz, og selv med 1.65(1.62-1.63 reell) får jeg blåskjerm på ca. 5.5 Ghz. Det virker som det ikke er CPUen som er problemet her, men heller HKet. Selv om det er lav FSB pga. så høy multiplier (x25 multiplier, som gir 5 Ghz på 200FSB) så virker det ikke som HKet liker så høy CPU frekvens, siden den heller ikke vil boote på 5 Ghz hvis jeg setter NB volten til under 1.65, mens på 1.7 og over så er den helt stabil.

Er det noen måte å komme rundt dette problemet, hvis det i det heletatt er HKet som trenger ekstra spenning, eller er voltmod eneste løsning? Kan det funke å sette på skikkelig kjøling? Jeg har per i dag stock kjøleren på, men har en Swiftech NB kjøler liggende som jeg ikke har montert enda.

Beklager for litt rotete post, men er egentlig opptatt med å lese til skriftlig eksamen :p

Er det noe dere lurer på, så bare spør.

Mvh. christopher909

EDIT: Var ikke sikker på om jeg skulle putte den her eller under hovedkort, siden den passer litt under begge kategoriene. Hvis en mod ikke liker den her, så er det bare å flytte den ;)

Endret av christopher909
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er greit om du skriver hvilket hk det er snakk om også.

Men problemet med feks 965 hovedkort er at når du kjører fsben på lavere enn 266 så vil minnet begynne å rote. Er ivertfall det jeg har erfart. Sjekk i CPUz hvilken hastighet minnet ditt kjører på nå. Kan være det bare er hket mitt som ikke klarer å vise riktig i CPUz, men alt under 266 fsb kan være litt rart.

Lenke til kommentar
Er greit om du skriver hvilket hk det er snakk om også.

Men problemet med feks 965 hovedkort er at når du kjører fsben på lavere enn 266 så vil minnet begynne å rote. Er ivertfall det jeg har erfart. Sjekk i CPUz hvilken hastighet minnet ditt kjører på nå. Kan være det bare er hket mitt som ikke klarer å vise riktig i CPUz, men alt under 266 fsb kan være litt rart.

8754915[/snapback]

Vel, har bare byttet CPU, så specs står i signaturen ;)

Minnet har jeg på unlinked og kjører på rett under 1000 (nærmeste den kommer 1000Mhz på unlinked 4-4-4-12 på kortet, så av og til litt over) HKet viser riktig i CPU-Z og. Får all info der, og alt stemmer. Til og med vCore, opp til et visst punkt ;)

Men kan egentlig ikke klage da .P 5Ghz på 1.35 reell volt er ganske bra, selv om den ikke vil så post screen på over 5.6 Ghz, og klarer å boote på 5.3-5.4 Ghz med 1.6 vCore (sånn ca.)

Uansett, så vet jeg ikke noe om, FSBen, men den ser ut til å klare seg helt fint mellom 133 og 200. Vet ikke om så mye høyere enn 200, for da begynner jeg å kommer over 5 Ghz.

EDIT: Bootet nettop fint på [email protected] reell vCore, og er i hvertfall SuperPI 1M stabil her. Men tror det er kjølingen som har problemet. Jeg har stock vannkjølingen som følger med Kandalf LCS kabinett, så den er ikke så veldig god, eller for å si det sånn, så er det trippel radiator som duger sånn OK, og en 500 l/t pumpe som også funker, men veannblokken er ikke noe særlig, men skal bestille Apogee GTX en av dagene... Blir sikkert litt forskjell da

EDIT2: Jeg vet ikke om det har noe veldig å si, men siden den finner den divideren som passer best, så får jeg av og til noen ganske spesielle dividere. F.eks nå med 210FSB og minnet på 992 Mhz er divideren 11:26...

Endret av christopher909
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...