Gå til innhold

Conroe E6600 2.4 GHz @ P5N32-E SLI PLUS

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg svært fersk innen overklokking, men tenkte jeg hvertfall skulle prøve noe ikke alt for ekstremt med CPUen. Jeg har det under.

P5N32-E SLI PLUS

Intel Core 2 Duo E6600 med Zalman CNPS9700LED vifte

OCZ Platinum XTC Dual Channel PC-6400 DDR2-800 2048 MB (2x1024 MB)

CAS Latency: 4

tRCD: 5

tRP: 4

tRAS: 15

Club3D GeForce 8800 GTX 768MB

Hiper Type-R 730W

Jeg har prøvd nTune til NVIDIA og den sin automatiske optimaliseringsprosess, men den fikk bare klokket grafikkortet fra 2500 MHz til 3000, som merkelig nok ikke egentlig ga noen særlige bedre resultater i praksis.

Når nTune økte FSBen til 2-3% av fabrikkinnstillingen, fryste bare skjermen. Har hørt at E6600 med dette kortet kan være en plage i ræven.

Lurte egentlig på om noen har noe liknende setup som har klart å overklokke prosessoren høyere, til kanskje 2.8 eller 3.0 GHz?

Jeg har ganske god kjøling på PCen da. Har 9 (!) vifter pluss en ganske kraftig prosessorvifte. CPU og mobo ved hvile ligger rundt 34 grader og grafikkort rundt 63 grader. CPU øker til 45 grader ved load, mobo forandrer seg lite og grafikkort går opp til 73 grader.

Dumt så si, men vil helst ikke riske allfor mye på overklokking selvfølgelig, men kunne tenkt meg å overklokke CPUen litt. =) :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv P5N32-E SLI Plus med E6600 og Crucial Ballistix 4-4-4-12.

Kjører for øyeblikket stabilt på 1424qdr, dvs. 3.2ghz. (356x9). Ram er unlinked og ligger på 792mhz.

Har bootet på 1500qdr, men NB og SB blir for varme. (Har vannkjøling på CPU så luftgjennomstrømning på heatsinkene til NB og SB blir ikke så knall). Har slengt på en clip-on NB fan fra mitt gamle A8N-32 SLI kort, så nå er hvertfall pc'en stabil på 3.2ghz. Noe høyere og jeg må ha bedre kjøling på NB og SB. Dette kortet blir vanvittig varmt!

Får se om jeg gidder å vannkjøle NB og SB etterhvert. 3.2ghz holder egentlig i lange baner for øyeblikket.

Gjort i BIOS forøvrig! Det å bruke programmer til å oc'e cpu'en fungerer sjelden bra.

-Zomb

Endret av ZombieBobie
Lenke til kommentar

Sendte deg en PM.

Hva slags framgangsmetode er det man bruker når man skal overklokke CPUen? Hva skjer når den blir for varm? Skrur maskinen seg av eller går noe i stykker? Hva bruker jeg til å sjekke temperaturer med?

Har mange spørsmål. Har lest noen guider, men det virker som de var stilt inn på de mer avanserte overklokkerne...

:tease:

*Tenker at det er svært mye mer komplisert enn det det sikkert egentlig er.*

Så det du gjør er altså å unlinke (?) RAMen. Hvordan gjør jeg dette, og hva vil det si? Tror RAMen min ligger på 801.00 MHz eller noe. Når jeg gjør dette, vil det gå an å skru opp hastigheten på CPUen? Hva er QDR? Jeg har nå 267 MHz x 9.0 dvs 2.4 GHz som er default. Hvis jeg skur den opp bare 1 MHz så fryser Windows og jeg må reboote.

Er det ganske sæift å skru min opp til 2.8 GHz for eksempel. Hvordan går jeg frem etc?

Hehe, mange spørsmål! Men synes dette virker interessant, så lenge PCen min ikke blir fritert... Har en annen PC som jeg sikkert kunne prøvd meg litt på. Det er P4 3.2 GHz med 1024 MB GEIL DDR RAM og en GeForce 6600GT 128 MB. Asus P5GPL-X.

Edit: Jeg kan faktisk overklokke CPUen til 275 MHz uten at Windows fryser. Utover det går det dårlig. Hva er det som skjer da? Blir CPUen for varm så den skrur seg av? (Tvilsomt) Eller er det en slags sperre?

Edit 2: Joda, men det tar bare 3 sekunder mer før Windows fryser. :tease:

Endret av LostOblivion
Lenke til kommentar

Det er mye info i faqen min(sign)

Bruk linker test system som det er nå.

Det må være helt stabilt før oc.

Viss ikke blir det bare og tippe hva som skjer.

680i er ikke det letteste koret og oc

mange gir bare opp.

Oc kun fra bios.

Bios på plus nyeste...ja sjekk det.

Bruk bios template faq skriv inn stock speeed(cpu-minne)

Test etter du har gjort forandrig etter template.

Prime link faq---memtest86+ 1.70

Når det er gjort kan du prøve denne.

Les i denne posten om hvor temp og volt

Skal leses se bilder der gir jeg en forklaring

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=680407&st=540

----------------------------------------------------------------------

AI Tuning: Manual

Nvidia GPU Ex: Disabled

LinkBoost: Disabled

****unlink cpu-minne kan klokkes hver for seg(kortet velger selv dividers)

FSB - Memory Clock Mode: Unlinked

x FSB - Memory Raio: N/A

FSB (QDR), Mhz: 1280 (means 320FSB) 2.88ghz

Actual FSB (QDR), Mhz: 1280

MEM (DDR), Mhz: 800(means 800mhz speeds)stock speed for 6400

Actual MEM (DDR), Mhz: 800

Vcore Voltage: 1.4 set bios (runt 1.3v i everest)øk mer for høyere ghz

Memory Voltage: 2.0v dette skulle holde som alltid memtest86+

1.2v HT Voltage: 1.35v

NB Core Voltage: 1.4v

SB Core Voltage: auto

CPU VTT Voltage: 1.4v

DDRII Controller Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel A Ref Voltage: AUTO

DDRII Channel B Ref Voltage: AUTO

tCL (CAS Latency): 4

tRCD: 5

tRP: 4

tRAS: 15

Command Per Clock (CMD): 2 clock (2T)

Advance Memory Settings

tRRD: AUTO

tRC: AUTO

tWR: AUTO

tWTR: AUTO

tREF: AUTO

Async Latency: AUTO

CPU Spread Spectrum: Disabled

PCIE Spread Spectrum: Disabled

MCP PCIE Spread Spectrum: Disabled

SATA Spread Spectrum: Disabled

LDT Spread Spectrum: Disabled

CPU Internal Thermal Control: Disabled

Limit CPUID MaxVal: Disabled

Enhanced C1 (C1E): Disabled

Execute Disable Bit: Disabled

Virtualization Technology: Disabled

Enhanced Intel Speedstep Tech: Disabled

LDT Frequency: 5x

PCIEX16_1 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_2 Frequency (Mhz): 100

PCIEX16_3 Frequency (Mhz): 100

SPP<->MCP Ref Clock, Mhz: 200

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar

AI-overklokkingsfunksjonen funker ikke for meg heller. Prøv heller å forandre på FSBen (QDR) direkte. Står på 1066 MHz stock for E6600 (denne du har?). Skru den opp til f eks 1100 MHz og trykk F10 og reboot. Skulle den klare fint. Husk å passe på tempen. Jeg har min nå stabilt på 1520 MHz, med maks 60C under load og vcore på 1.40. (Tror kanskje den krasjer på 1.40V i kraftige spill etc da, så må skru opp når jeg skal spille FSX f eks.)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg prøver å bruke en gammel tråd i steden for å starte en ny ... :p Jeg har P5N32-SLi .. men tipper det er relativt det samme greiene ..

Jeg holder på å overklokke min E6600, men kommer ikke lengre enn til 2.9GHz (1300FSB) Går jeg over det så klarer ikke maskinen å boote. Jeg har prøvd med VCore opptil 1.5 (kun for å teste) men den får bare svart skjerm ved oppstart.. Jeg kjører nå 1300FSB @ 1.375V. Ved kjøring av Prime95 låser maskinen seg etter ca 45 sek ved stress på CPU og RAM. Men ved kun CPU ser det ut til at den går fint. Max temp har vært 68 (vet dette er litt høyt, men jeg tar sjangsen). Er det mulig at minne trenger litt mer spenning for at dette skal gå? Jeg har lagg Memory Voltage stå på auto. Ellers ser spenningen slik ut;

1.2V HT: 1.35V

CPU VTT: 1.4V

SB: 1.5V

NB: 1.4V

Minne frekvensen har jeg latt stå, dvs 800MHz.

Specs:

Asus P5n-32-SLi Premium Wi-Fi (48 @ Load)

Intel E6600 (51 idle, 68 ser ut til å være load)

2x Club3D 8800GT @ 730/1800/1000 (ca 53 idle, har ikke testet load etter jeg bytta vifte som blåser rett på disse)

Mushkin 2x2GB 800MHz (5-5-5-12) @ Stock

Noen forslag?

EDIT:

Når jeg satte ned FSB til 1290 så ser det utt til at blend test går fint. Jeg prøvde å sette memvolt til 2.1V, da fikk jeg bare blåskjerm ved inngang i windows. Memvolt står på 2V, usikker om dette har noe å si på at det Prime kjører greit nå.

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...