Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forbruket vil i hvert fall øke. Fordi pris og tilgjengelighet styrer forbruk.

 

Hvordan i svarte helvete kan du tvile på at tilgjengelighet og pris påvirker forbruk?

 

Påvirker gjør det nok, det at det styrer forbruk er feil! I USA blir cannabislover håndhevet nesten med livet som innsats og her har fortsatt over 40% av befolkningen prøvd cannabis. Tilgjengeligheten på cannabis i Nederland er mye høyere enn i andre land, men de har fortsatt ett lavere forbruk enn de fleste vestlige land, deriblant Tyskland, Østerrike, Storbritannia, USA, Australia, Spania og Canada.

 

Forbruk går ikke nødvendigvis opp, om det gjør det så er vel det strengt talt ikke verdens undergang...

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_count..._cannabis_abuse

 

One in six ever users is a current user (15.8%). The remainder has stopped consumption. According to other Dutch studies, people generally stop because their curiosity is satisfied, and because they no longer have a desire for cannabis, or no longer enjoy its use [van der Poel & van der Mheen, 1999; Cohen & Sas, 1998].

http://www.parl.gc.ca/37/1/parlbus/commbus...on-e/korf-e.htm

 

EDIT:

Fant denne også: http://en.wikipedia.org/wiki/Adult_lifetim..._use_by_country

Og denne.

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Mener dere at STATEN skal dyrke cannabis? Blir det ikke prinsipielt feil at staten lager rusmidler til folket?

 

Hvis norske bønder skal dyrke det, risikerer vi veldig billige planter, og dermed billig hasj, noe som vil øke forbruket. Det norske folk vil ende på dynga.

 

Statlig regulering av priser, akkurat som vinmonopolet. Det er også bedre at staten dyrker og produserer rusmidler, enn at de vokser fritt og vilt, vidt og strakt, uansett hvordan man ser på det. Hele poenget med en legalisering er å få situasjonen under kontroll.

 

Det er da ikke lov å produsere hjemmebrent er det vell?

Lenke til kommentar

Cannabisplanten er også en enorm utappet ressurs. Hamp kan bli brukt til tøy, papir, biodiesel etc, cannabisfrø kan bli brukt som en matkilde (tydeligvis en av de rikeste proteinkildene i naturen), cannabisblomsten kan bli brukt som medisin og rekreasjonelt som et rusmiddel. Det er vel heller latterlig at vi ikke skal ta en del av denne industrien.

 

Det er mange bønder som ønsker en legalisering av hamp for produksjonens skyld så det blir på ingen måte kun for å produsere et rusmiddel. Det må da være bedre at norske bønder produserer cannabis til alle dets bruksområder enn at vi importerer det fra andre steder. I Norge kan vi i tillegg lettere kontrollere og sette standarderer til CBD nivåer noe som er et veldig viktig aspekt hvis vi skal gjøre cannabis så trygt som mulig.

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var slik at hemp kunne produseres til industrielt bruk uten å dyrke THC potente planter? Kan godt være jeg tar feil på dette, men var noe jeg hadde fått for meg.

 

Redigert:

 

Derfor kan dyrking til hasjmonopolet skje under statlig styring, mens hamp produksjonen skjer kun med regelmessige kontroller for å holde styr på hva bøndene faktisk dyrker. Ikke at jeg mistenker bøndene i Norge for å misbruke muligheten til å produsere hamp. Uansett må jo begge dyrkingne skje av bønder. Det er bare snakk om grad statlig kontroll.

 

Strains of Cannabis approved for industrial hemp production produce only minute amounts of this psychoactive drug, not enough for any physical or psychological effects. Typically, Hemp contains below 0.3% THC, while Cannabis grown for marijuana can contain anywhere from 6 or 7 % to 20% or even more.
Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Det var tydeligvis snakk om å legalisere hamp for en 7-8 år sida, men det har ikke blitt sluppet ut noe mer informasjon om det. Det her er jo tross alt harde narkotiske stoffer som vil få folk til å drepe hverandre så jeg skjønner problemstillingen.

Lenke til kommentar

Hamp drepte mora til Bambi...

 

http://www.nrk.no/nyheter/innenriks/1170883.html

Det her var forresten siste gang hamp ble nevnt i forhold til landbruk etter hva jeg kan finne... Selvfølgelig så har vi disse politisk korrekte innspillene som:

Narkotikasjef i Oslo politidistrikt, Christine Fossen, ser helst at hampdyrking ikke blir legalisert i Norge. - Jeg er meget skeptisk, sier Fossen til Dagbladet.
Avholdsorganisasjonen Juvente kommer med sterk kritikk av landbruksministeren etter dette utspillet. Hun mener at Bjarne Håkon Hanssen viser en uheldig holdning til narkotika,og finner det useriøst at ikke hele regjeringen står samlet i en slik sak.

JA TIL ET RUSFRITT NORGE!

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Argument: Det lukter som faen! Skal vi ha hasjlukt over hele byen?

 

Tobakk lukter verre, min mening tho.

 

Sant, men ingen røyker ren hasj, det blandes gjerne ut med tobakk så ergo vil vi sitte igjen med samma problemet + hasjlukt.

 

Sant, første gang jeg prøvde så var hele rullings full av hasj.. den tok ikke akkurat lett fyr.. Men det er mulig :)

Endret av DudeUlf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...