Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du i det hele tatt lest det vi andre har kommet med? Du forventer at vi skal lese den ene kilden du kommer med, men du gidder ikke å lese det vi kommer med, fordi vi er hasjelskere...

Ja, det som står der har jeg lest flere ganger.

Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer – bl.a. «gjengens spilleregler» for ønsket atferd og livsstil.

At dette skyldes cannabis i seg selv er ikke sikkert, og om noen blir sløve etter en stund, gjelder dette slettes ikke alle.

Men så står det også lenger ned på siden at det ikke er dokumenterte, medisinske effekter ved bruk av cannabis, så hvor troverdig denne kilden er (tross i at det er Helsedirektoratet) kan diskuteres.

Endret av -Marte
Lenke til kommentar

Folkehelseinstituttet sier at de ikke vet hva som er hva, ergo kan det være fullstendig miljøbestemt eller det kan fullstendig være medisinske årsaker, de aner ikke. Helsedirektoratet kommer med påstander som Folkehelseinstituttet innrømmer at de faktisk ikke vet og du foreslår at det ikke er noe galt med det bildet? Har du noen gang hørt om kildekritikk? Hvis du finner noen andre kilder med godt dokumenterte medisinske henvisninger til hvorfor amotivasjonssyndromet fungerer slik som det tydeligvis gjør skal jeg absolutt akseptere det du sier, men faktum er at det ikke finnes noe som helst bevis for å støtte opp det at man blir "redusert" i henhold til amotivasjonssyndromets påståtte symptomer.

Og det at du sier at man "gjør nok dessverre det" endrer ikke dette.

Du antar, påstår og foreslår, kommer med ingen kilder til påstandene, når du kommer med en kilde viser vi at det er hull i den kilden fordi en annet statlig organ sier noe helt annet!

Antagelser har aldri gjort menneskeheten rett!

Lenke til kommentar

@ Nipps

Nå har jeg sett ferdig The Evil Weed. Jeg har lest og sett det meste som kom frem i den filmen fra før, så det ble ikke så mye nytt. Men såklart, jeg så hele og tok alt til meg, for å si det på den måten.

1. 'Hasjmisbrukeren' som ble intervjuet var jo veldig typsik for cannabisrøykere... Han sitter i stolen sin, klarer nesten ikke å snakke, røyker hele dagen, klarer ikke å fungere og lurer på hvordan han i all verden skal kunne klare å overleve uten cannabis. Jada, det er klart at man blir sånn av å røyke! Når de først skal intervjue folk som røyker, hadde det ikke skadet å ta med flere enn en som ikke klarer å leve uten, og en som elsker det mer enn sex og som synes det er helt vidunderlig å røyke. Om man skal få et realistisk bilde av hvordan ''hasjrøykere'' ''fungerer'' til daglig, så er det patetisk å bare ha med de to som da hadde med.

Å røyke så mye som misbrukeren gjorde, er ikke bra. Alt med måte - han var en misbruker. Det er unormalt å røyke så mye om dagen, og de aller, aller, aller færreste gjør det. Det kan nok hende at han har blitt fysisk avhengig av cannabis, på den måten at han trenger en joint eller to for å kunne fungere fra han står opp til neste joint. Men samtidig tror jeg også at det er mer en psykisk avhengighet – han hadde nok klart seg helt fint uten cannbis, men han har den innstillingen og de forventningene til et liv uten som han har, at det for han virker umulig. Man har latt det gå for langt når man ender på det nivået.

2. Det stilles spørsmål i filmen om cannabis fører til bruk av tyngre og farligere stoffer. Det kommer da fram at det mest er det sosiale – hvilket miljø man kommer inn i for å få tak i osv., som spiller en avgjørende rolle når det kommer til dette.

Man kan jo si at ''Ja, jeg drikker meg drita hver fredag, og alt startet med et glass melk.'' Så det å si at det er cannabisen i seg selv som fører til at folk starter med tyngre stoffer, blir feil (nå skal ikke jeg ta absolutt alle under en kam, men i de aller fleste tilfeller er det nok miljøet som avgjør).

3. ''But although the connection between Paul's cannabis-use and schizofrenia may seem clear, it's extremely hard to demonstrate.'' Det som sies om psykiske problemer, er at det er ikke lurt å begynne å røyke cannabis om man er under 15 år. Da er sjansen for negative korttids- og langtidseffekter større enn om man begynner senere. Dette pga. at man ikke er ferdig utviklet når man er såpass ung, og at man da er lettere mottakelig for alt. Sjansen for negative, mentale bivirkninger er da større.

Det sies også at man kan få f.eks schizofreni, men at dette skjer uhyre sjelden. Det er disponerte individer som har lettest for å få dette, om det skjer, og om man er disponert vet man desverre ikke før det er for sent. Det er et valg man må ta, og selvfølgelig må man tenke seg om.

Jeg vil ikke si at dette er en anti-cannabis dokumentar, siden det kommer frem masse som cannabis kan gjøre, om det er slik og slik, osv.

Nå kunne du kanskje ha tatt deg tid til å se The Union og Kampen om Hampen? Der kommer det frem mange flere forskningsresultater og statistikker enn i The Evil Weed.

Endret av -Marte
Lenke til kommentar

Så klart ikke, jeg sa at the evil weed kom frem til konklusjoner begge veier.

Har lest at man kan få psykoser for de som disponibel for det, man vet jo ikke hvem som er disponibel eller ikke.

Annen ting som kom frem i filmen var testen på musene. De musene som hadde fått cannabis da de var små brukte lengere tid på å finne objektet enn de som kun hadde fått cannabis når de var voksen.

Og den CT scanen de gjorde av de som hadde røyka (eller hadde thc/nettopp røyka. Husker ikke nøyaktig om de hadde bare thc i seg eller om de hadde røyka) , viste at man tenkte lang mindre (mindre aktivivtet i hjernen) og det strider med din konklusjon om at sansene blir skjerpet.

EDIT : Heter den dette ---> The Union: The Business behind getting high.

Teit tittel men :p

Endret av Nipps
Lenke til kommentar

Eh, du kan vel strengt talt ikke nekte for at man får et sterkere sanseinntrykk så sånn sett kan man si at sansene blir skjerpet. Man får nok svekket konsentrasjonsevne etc og man burde holde seg langt unna biler...

Det er heller ingen som har nektet for at cannabis er skadelig for småbarn. Ethvert rusmiddel, til og med koffein, burde holdes unna personer i utvikling så lenge som mulig. Dette rettferdiggjør fortsatt ikke at ansvarlige voksne skal bli straffet for å handle rasjonelt.

Lenke til kommentar

Sier du at koffein ikke er skadelig for småbarn?

Og vennligst slutt med de idiotiske utsagnene, det handler ikke om meg, hvis jeg ønsker å røyke cannabis gjør jeg det. Jeg er personlig ikke så veldig glad i den type rus, men jeg unner mennesker som er det til å gjøre det lovlig og uten forfølgelse av staten.

Lenke til kommentar

Forbannede hippiepøbler. Dere skulle ikke fått vært i nærheten av internettet. Det er deres feil at produktiviteten her til lands synker. Dersom alle hadde sittet hjemme og røkt hasj så hadde vel dere vært fornøyde. Det hadde sett ut som Russland her. Stikk tilbake til jungelen om dere skal være liberale.

Lenke til kommentar

Er man usikker på intensjonen ved en tråd eller innlegg som sådan, skal man rapportere og ikke kommentere. På bakgrunn av dette forsvant "2" innlegg.

Glem ikke å også ha respekt for den eller de med et annen erfaring enn en selv. Kommenter og still spørsmål ved det man ikke forstår, men da på en saklig og skikkelig måte.

Eventuelle reaksjoner på moderasjon skal gjøres via "Personlig Melding".

:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...