Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Hva skjer hvis en under 18 blir tatt av purken for cannabis?

kan man miste jobben?

Er cannabis som i stonerfilmer? begynnelsen av Knocked Up, Harold and Kumar osv?

Nei.

Har man under 15 gr. på seg og blir tatt, får man forenklet forelegg (bot) - dette fordi man regner med det er til eget bruk når det er såpass ''lite''. Det kommer ikke på rullebladet ditt. Om man blir tatt med over 15 gr. på seg, får man strengere straff, alt etter hvor mye over man har - dette fordi det da er meget sannsynlig at det ikke er til eget bruk, og at man dealer/er mellomledd og selger.

Man mister ikke jobben automatisk om man blir tatt, siden det ikke kommer på rullebladet ditt om du har under 15 gr. Om man blir tatt med mer, og arbeidsgiver får vite det, vil jeg tro mange kommer i klemma.

Men så er det ganske så uvanlig å gå med mer enn 15 gr. på seg om man ikke selger.

Jeg har ikke hørt noe om at det har noe med alder å gjøre, det tror jeg heller ikke at det har. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo forsåvidt sant. Man kjøper så man har om man kommer over noe godt.

Men man pleier ikke å gå med det på seg, og om man gjør det er man dum. Klart, man må frakte det fra der man har fått tak i det til f.eks hjem til seg selv, men å gå med det på seg noe mer enn det er jo bare dumt, spesielt om man vet hva straffen er.

Lenke til kommentar

Hehe, mere meg selv faktisk. Huff, ja mere meg selv at jeg røyka hasj og hasjen bidro til at jeg ikke gadd å jobbe godt på skolen. Det var sikkert meg selv da, jeg ble vel aldri sløv av hasjen heller ;) Beklager meg, men det er dere som faktisk er patetisk.

Jeg røyka hasj = Jeg gadd nesten ingenting.

Jeg røyka ikke hasj = Jeg gadd ganske mye.

Lenke til kommentar

Men da er ikke cannabis noe for deg hvis det er sånn at hvis du røyker så gidder du ingenting. Som om at jeg ikke gidder å rydde like mye hvis jeg gamer. Så hvis jeg hadde gått skole hadde jeg kanskje mistet en del karakterer på grunn av at jeg gamer og ikke gidder skole, det er fremdeles ikke gamingen sin feil, det er bare jeg som ikke kan å prioritere. Du blir ikke LAT av å røyke :p

Kanskje litt giddaslaus der og da, men det er ikke en effekt som henger med deg etterpå for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Men da er ikke cannabis noe for deg hvis det er sånn at hvis du røyker så gidder du ingenting. Som om at jeg ikke gidder å rydde like mye hvis jeg gamer. Så hvis jeg hadde gått skole hadde jeg kanskje mistet en del karakterer på grunn av at jeg gamer og ikke gidder skole, det er fremdeles ikke gamingen sin feil, det er bare jeg som ikke kan å prioritere. Du blir ikke LAT av å røyke :p

Kanskje litt giddaslaus der og da, men det er ikke en effekt som henger med deg etterpå for å si det sånn.

Akkurat. Det er ingen varig effekt overhodet.

Og man selv merker og ser på f.eks karakterer at man gidder mindre fordi man røyker, hvorfor ikke slutte med en gang?  :roll:

Lenke til kommentar

Lat er heller ikke ordet jeg ville brukt, blir mere sløv :)

Nå gjør heller ikke spilling deg sløv, så blir litt feil sammenligning.

Jeg vet ikke hvilken hasj du røyker om du mener man ikke blir sløv.

Effekten er der så lenge man røyker, vil også tilføye at ikke brukeren vil merke dette selv ;)

Lenke til kommentar

Sløv, lat, giddaslaus. Man gidder ikke om man er sløv, altså man er lat.

Som sagt, effekten er individuell. Om du mener at du ikke gadd noenting på skolen og ble sløv av å røyke, er det ikke slik med alle andre.

Dessuten, om man blir sløv når man røyker, henger ikke dette med som en varig effekt.

Lenke til kommentar
Man blir IKKE permanent sløv av hasj, dette har du fortsatt ikke kommet med noen som helst kilder på.

Les, passer visst godt til deg :

Effekten er der så lenge man røyker, vil også tilføye at ikke brukeren vil merke dette selv ;)

Sløv, lat, giddaslaus. Man gidder ikke om man er sløv, altså man er lat.

Som sagt, effekten er individuell. Om du mener at du ikke gadd noenting på skolen og ble sløv av å røyke, er det ikke slik med alle andre.

Dessuten, om man blir sløv når man røyker, henger ikke dette med som en varig effekt.

Nei, helt klart. Cannabis er som å snorte speed, ikke sant..?

Lenke til kommentar

Nei, poenget mitt er at dere driter dere ut ved å si at hasjen ikke bidro til at jeg ikke gadd lekser.

Cannabis har en dempende, sløvende effekt, og omfattende bruk over tid kan gi vedvarende sløvhetstilstander. Langvarig bruk øker risikoen for akutte angst- og depresjonsreaksjoner, kan utløse psykoser hos disponerte individer og kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er likevel ikke påvist at bruk av cannabis fører til livsvarige hjerneskader, men det kan gi langvarig reduksjon av intellektuelle funksjoner.

http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/...a/cannabis_7963

EDIT: Jeg vil ikke ha det lovlig fordi det skader folk, det har heller ikke noe å gjøre i vår utviklingsverden.

Men som sakt kan åpne for ja om "andre" stoffer også skulle blitt tilgjengelig :)

Men da selges ved streng kontroll.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Amotivational Syndrome

Amotivational syndrome or 'burnout' is a proposed condition often cited by many anti-drug organizations as common, with claimed symptoms which range from lethargy to a lack of motivation. There is no medical basis or evidence for this condition and some studies have been conducted showing this claim to be false. Though marijuana smoking is not physically addictive, there is a possibility of a psychological addiction which therefore may divert motivation.

Memory loss or damage

Another claim by many anti-drug organizations is that marijuana smoking causes memory loss or damage. While intoxicated or 'high' there is short-term memory loss but long term, persistent memory loss has not been found conclusively in any rigorous, carefully controlled scientific study

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Urban_legends...tional_Syndrome

Du skal få lov til å stole på staten alt du vil. Akkurat nå har jeg gitt deg objektive kilder som blir kontrollert av en mengde upartiske personer. Ingen medisinsk/vitenskapelig basis for den tilstanden du og helsedirektoratet beskriver.

En har ment at det såkalte amotivasjonssyndromet skyldes bruk av cannabisstoffer. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer. De blir likegyldige, apatiske, får nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser, samt får uvilje mot å gi seg i kast med nye oppgaver. Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer, f eks. «gjengens spilleregler» for atferd og livsstil.

Kilde: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...1:5647:13:::0:0

Som det har blitt poengtert, correlation does not imply causation.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

En liten ting jeg gjerne vil legge til. ettereffektene av en cannabisrus, det tilsvarende fyllesjuke, er en mild "mellow" følelse som gjør deg noe giddalaus. Dette er fordi du fortsatt er til dels rusa og har ingenting med at du blir lat, dum eller ubrukelig av noen av stoffene i cannabis. At du var giddalaus fordi du fortsatt var påvirka av THC og at denne placebo-effekten gikk over til de dagene du ikke hadde rusa deg på en stund kan jeg akseptere. Det er bare ikke noe hold i at du sier at selve cannabisen forårsaket det du beskriver...

Lenke til kommentar

Så lenge man røyker - du røyket vel ikke hele tiden? Som sagt - effekten henger ikke igjen permanent. For n'te gang.

Nei, så klart om man STOPPER så går effekten/sløvheten bort.

Men så lenge man røyker vil sløvheten være der og det vil jo være et minus med tanke på utdanning osv.

Derfor burde man vente til godt voksen alder å røyke, men etter 25år (tror det var rundt 25) så tar kroppen mye mere skade på rusmidler. Har ikke kilde på det, men snakka med en som var i forsvaret og der opplyste de om rusmidler osv..

Lenke til kommentar

@ Nipps:

Om man har røyket i to mndr, et halvt år, ett år, tjuefem år, en man ikke konstant sløv. Om man røyker et par joints en kveld, kan man fortsatt føle seg sløv dagen etter, pga. det EloX sa, at man da fortsatt er tildels ruset. Dette går over etterhvert.

Klart, om man røyker hver eneste dag er sjansen større for at man kan føle seg sløv oftere.

Et annet eksempel. Om man ikke blir sløv, men fornøyd og glad, kan jo dette også sitte igjen dagen etter. Dette har jeg erfart selv. Og etter den første gangen jeg prøvde, da jeg ble så svimmel, merket jeg dette utover kvelden og litt dagen etter. Men det går over etter hvert, det sitter ikke igjen. Grunnen er at man fortsatt er tildels ruset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...