Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Hvis jeg presenterer deg for den heliosentriske modellen, hvis jeg sier at grunnen til at du kun kan se så og så langt hvis du ser utover et flatt terreng er pga jordas krumning. Hvis jeg viser deg bilder av planetenes bane og kan påvise at disse går rundt sola og ikke rundt jorda, vil du tro på meg da?

 

Det er dette jeg har gjort, jeg har presentert fakta, observasjoner, mekanismer, demonstrerbare tester og jeg viser til studier. Fordi "det ikke gir mening" for deg så tror du ikke på det? Hva slags elendig forestilling er det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@ Nipps:

Så det at du kommer med argumenter som at det er farlig, dreper hjerneceller, at man blir dum, får psykiske problemer osv., kommer av at du ikke liker det?

Ble du dum? Fikk du psykiske problemer? Har du dårlig korttidshukommelse? Tror du det drepte mange av hjernecellene dine?

 

Meg? Hvordan da tenkte du på?

Jeg liker det, jeg. Eneste dårlige erfaringen jeg har hatt med det var første gangen, som jeg beskrev i stad. Svimmel til jeg fikk i meg mat. Ellers har det bare vært positivt.

 

 

Nei, fikk ikke eller ble ikke det og har ikke det.

 

Sier seg selv, om jeg ikke liker det så vil jeg ikke ha det.

Men åpner som sakt for å si ja om man vurderer andre stoffer i tillegg.

Jeg ser det også som viktigere å bestemme seg om vi skal gi gratis heroin til misbrukerne enn å bestemme seg for cannabisen. Da det røykes uansett ;)

 

Hvis jeg presenterer deg for den heliosentriske modellen, hvis jeg sier at grunnen til at du kun kan se så og så langt hvis du ser utover et flatt terreng er pga jordas krumning. Hvis jeg viser deg bilder av planetenes bane og kan påvise at disse går rundt sola og ikke rundt jorda, vil du tro på meg da?

 

Det er dette jeg har gjort, jeg har presentert fakta, observasjoner, mekanismer, demonstrerbare tester og jeg viser til studier. Fordi "det ikke gir mening" for deg så tror du ikke på det? Hva slags elendig forestilling er det?

 

 

 

Spiller det hvilkent standpunkt jeg har?

Jeg skal jo ikke bestemme det uansett.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke akkurat si at jeg er superbegeistra for homofilt samleie, men jeg nekter de da ikke å gjøre dette av den grunn selv om det ikke påvirker meg i det hele tatt hvorvidt en lov mot det eksisterer eller ei.

 

EDIT: Hvis det ikke spiller noen rolle hvilket standpunkt du har er det jo ikke noe poeng i å diskutere det her eller noe som helst annet siden vi som enkeltpersoner ikke direkte bestemmer det. Vi har noe som heter demokrati. Hvis du kan se logikken i å gi folk rett til å velge mellom å drepe hjernecellene sine eller la vær så er det et lite steg i riktig retning.

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Nei, fikk ikke eller ble ikke det og har ikke det.

 

Sier seg selv, om jeg ikke liker det så vil jeg ikke ha det.

Men åpner som sakt for å si ja om man vurderer andre stoffer i tillegg.

Jeg ser det også som viktigere å bestemme seg om vi skal gi gratis heroin til misbrukerne enn å bestemme seg for cannabisen. Da det røykes uansett ;)

 

Neivel. Hvorfor da si at man blir dum, får psykiske problemer, mister hjerneceller, får angst osv?

 

Da kan man se bort ifra alt du har sagt til nå, og det koker ned til at grunnen for at du ikke liker det/vil ha det legalisert er fordi du ikke liker det. 

Lenke til kommentar
Nei, fikk ikke eller ble ikke det og har ikke det.

 

Sier seg selv, om jeg ikke liker det så vil jeg ikke ha det.

Men åpner som sakt for å si ja om man vurderer andre stoffer i tillegg.

Jeg ser det også som viktigere å bestemme seg om vi skal gi gratis heroin til misbrukerne enn å bestemme seg for cannabisen. Da det røykes uansett ;)

 

Neivel. Hvorfor da si at man blir dum, får psykiske problemer, mister hjerneceller, får angst osv?

 

Da kan man se bort ifra alt du har sagt til nå, og det koker ned til at grunnen for at du ikke liker det/vil ha det legalisert er fordi du ikke liker det. 

 

Fordi jeg fikk noia og noia er jævlig :p

Fordi første halvår fikk jeg 5/4 karakter i matte. Andre halvåret ramlet jeg betydelig ned på 3, jeg ble mindre engasjert, jeg gadd mindre. Og det første halveåret røyka jeg lite eller ingenting, det andre halve året røyket jeg.

Ser du noen sammeheng eller er du bare naiv?

Lenke til kommentar

Kjære vakre vene da, gutt. Du misbrukte et rusmiddel som tenåring og skylder på rusmiddelet? Kanskje det er misbruket du burde klage på...

 

Hadde det vært lettere eller vanskeligere for deg å misbruke det hvis du måtte inn på polet for og kjøpt det og hvis det var 18 års aldersgrense på det?

 

Jeg har motsigende anekdotale bevis som tilsier at jeg ble smartere og mer engasjert det siste halvåret på videregående da jeg begynte å røyke, anekdotale bevis sier ingenting om noe. Hvis noen sier de har sett en mann drepe en annen mann, sier dette noe om hatet den ene mannen hadde for menn eller sier det kun at en mann drepte en annen mann? Det er en grunn til at man kjører tester og studier. Det er en grunn til at anekdotale bevis ikke blir verdsatt i vitenskapelig sammenheng.

 

EDIT: Om du ikke fikk det med deg, det at du fikk dårligere karakterer på samme tid som du røyka hasj betyr bare at du fikk dårligere karakterer på samme tid som du røyka hasj, intet mer. Jeg skal ikke benekte at det var en sammenheng, men det var nok heller misbruket eller grunnen til misbruket som har skylden, ikke rusmiddelet i seg selv.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Jeg har aldri sett 13 åringer henge utafor polet og spør om folk kan kjøpe vin eller sprit til de, men joja, det er nok sikkert ikke uhørt.

 

Igjen, hva er det som er så galt med å ruse seg? Hvis voksne mennesker gjør det i sosiale sammenhenger (eller alene for den saks skyld) og på en ansvarlig måte, hvordan er dette misbruk?

Lenke til kommentar
Fordi jeg fikk noia og noia er jævlig :p

Fordi første halvår fikk jeg 5/4 karakter i matte. Andre halvåret ramlet jeg betydelig ned på 3, jeg ble mindre engasjert, jeg gadd mindre. Og det første halveåret røyka jeg lite eller ingenting, det andre halve året røyket jeg.

Ser du noen sammeheng eller er du bare naiv?

 

Jeg hadde 2.7 i snitt før jeg begynte å røyke og 3.9 etter, ser du noen sammenheng? ...

Ikke skyld på hasjen.

Lenke til kommentar
Fordi jeg fikk noia og noia er jævlig :p

Fordi første halvår fikk jeg 5/4 karakter i matte. Andre halvåret ramlet jeg betydelig ned på 3, jeg ble mindre engasjert, jeg gadd mindre. Og det første halveåret røyka jeg lite eller ingenting, det andre halve året røyket jeg.

Ser du noen sammeheng eller er du bare naiv?

Hva som skjer med deg, din venn, din venns venn eller en annen tilfeldig fyr er helt urelevant.

 

Hvis du skal kunne si noe som gjelder for nesten alle er ikke èn persons erfaring relevant.

 

 

Det er ikke noen årsakssammenheng i det du sier.

Lenke til kommentar

Hmm, litt off-topic.

However, overall drug use is down by more than a third in the last twenty years, while cocaine use has dropped by an astounding 70 percent.

Kilde: http://www.usdoj.gov/dea/demand/speakout/index.html

Min utheving. Hvordan fungerer den påstanden med:

 

hmmify.jpg

Kilde: http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/dcf/du.htm

Jeg tenker da på kokain tallene... Her ser vi da en ganske betydelig økning blant collegestudenter, hvordan i all verden kan det ha vært en 70% nedgang i kokainbruk hvis disse tallene viser en klar økning?

Lenke til kommentar
Fordi jeg fikk noia og noia er jævlig :p

Fordi første halvår fikk jeg 5/4 karakter i matte. Andre halvåret ramlet jeg betydelig ned på 3, jeg ble mindre engasjert, jeg gadd mindre. Og det første halveåret røyka jeg lite eller ingenting, det andre halve året røyket jeg.

Ser du noen sammeheng eller er du bare naiv?

Hva som skjer med deg, din venn, din venns venn eller en annen tilfeldig fyr er helt urelevant.

 

Hvis du skal kunne si noe som gjelder for nesten alle er ikke èn persons erfaring relevant.

 

 

Det er ikke noen årsakssammenheng i det du sier.

 

Jeg gikk ifra 2-3 til 4-5+ i karakter når jeg røykte. Ikke tull. Men jeg legger ikke "skylda" på cannabisen som du...

Men du tenker ikke over at når du røyker mye så er det ikke nødvendigvis bra? Eller liker du å legge skylda på hasjen, istedenfor deg selv?

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Nei, fikk ikke eller ble ikke det og har ikke det.

 

Sier seg selv, om jeg ikke liker det så vil jeg ikke ha det.

Men åpner som sakt for å si ja om man vurderer andre stoffer i tillegg.

Jeg ser det også som viktigere å bestemme seg om vi skal gi gratis heroin til misbrukerne enn å bestemme seg for cannabisen. Da det røykes uansett ;)

 

Neivel. Hvorfor da si at man blir dum, får psykiske problemer, mister hjerneceller, får angst osv?

 

Da kan man se bort ifra alt du har sagt til nå, og det koker ned til at grunnen for at du ikke liker det/vil ha det legalisert er fordi du ikke liker det. 

 

Fordi jeg fikk noia og noia er jævlig :p

Fordi første halvår fikk jeg 5/4 karakter i matte. Andre halvåret ramlet jeg betydelig ned på 3, jeg ble mindre engasjert, jeg gadd mindre. Og det første halveåret røyka jeg lite eller ingenting, det andre halve året røyket jeg.

Ser du noen sammeheng eller er du bare naiv?

Nei, jeg er ikke naiv, og nei, jeg ser ikke sammenhengen.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Placebo

 

Om man hører at en ting, f.eks et rusmiddel gjør at du føler deg sånn og sånn, at det har den og den virkningen og at man reagerer slik og slik, gjør det som regel det. Om du forventer at virkningen av cannabis er at du blir dum, sløv, giddaslaus og at du får problemer, skjer som oftest dette. 

 

Sånn er det med alt. Sitter du i en bil og tenker på at du er kvalm, blir du kvalm. Har du spist kylling en gang og ble dårlig, blir du dårlig når du spiser kylling neste gang. Tenker du at nå er du ekstremt trøtt, blir du ekstremt trøtt. Forventer du at du blir nedpå drita av et glass cider, blir du det (tilogmed hvis du tror at det er cider du har i glasset, mens det du faktisk har er saft). Hører du at du ikke gidder en dritt på skolen etter at du har begynt å røyke hasj, skjer gjerne dette.

 

Skyld ikke på hasjen, dette hadde nok mer med deg enn den å gjøre.

Endret av -Marte
Lenke til kommentar
Idag er jo alkohol vel populært blandt unge nede i 13år. Hvorfor skal ikke det samme skje om noen år visst cannabis blir lovlig?

 

Uansett er vi vel enig om at barn bør skjermes.

Misbruk var det, det blir vel det uansett siden hensikten var å ruse seg.

Fordi Cannabis ikke ville blitt solgt i dagligvare-foretninger slik alkohol gjøres i dag, hvor det er latterlig dårlig kontrol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...