Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Har det noen gang falt deg inn at det faktisk ikke er så veldig mange farlige bieffekter av å røyke cannabis? :p Du utvikler ikke kreft, du kan utvikle en annen lungesykdom som heter bronkitt (dette er da snakk om marihuana siden hasj ofte røykes sammen med tobakk, noe som fører til kreft, imotsetning til selve hasjen). Rusmiddelet er det assosiert veldig lite negativt med, noe som også er grunnen til at det er så mange som ønsker en legalisering. Som vi har poengtert ut før, det er ingen som nekter for at disponerte individer kan utvikle psykoser eller schizofreni før de egentlig ville det, dette er ganske konklusivt. Ved misbruk er det ingen som nekter for at man kan bli mer mottakelig for angst og depresjoner.

 

Er disse bieffektene virkelig nok til å holde et stoff kriminalisert? Satt opp med andre stoffer, ikke nødvendigvis rusmidler, men for eksempel aspartam som siste gang jeg sjekket var kreftframkallende? Det er så utrolig mye i samfunnet vårt som er skadelig for oss, men vi beholder det lovlig fordi det ikke utgjør noen stor trussel. Cannabis kommer ikke til å snu hele sivilisasjonen vår på hodet, selv om den gjorde det betyr det kun at nordmenn hadde blitt et fredeligere folkeslag. Dette er ikke grunn nok til å beholde forbudet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sakt så blir det vanskelig å lese igjenom 20 diverse linker.

Merkelig, fordi det fokuseres jo mest på de positive sidene her :)

Det er heller ikke jeg som jamrer om linker, jeg velger å forholde meg til det jeg har kommet med så langt.

Vet ikke om du finner den rett på link, evt nedlastning via torrent.

 

EDIT : Nope, hakke sett filmene dine ennå.

 

Vel, det vet du jo ikke før du har lest, gjør du det? 

 

 

Det er vel kanskje ikke rart at folk anbefaler deg sterkt å lese det vi kommer med, når det du har kommet med så langt er dine egne erfaringer (og siden du har opplevd det slik, så er detslik for alle andre, dermed basta), påstander og antakelser. 

 

Kan jeg spørre deg om en ting? Hvor ofte/lenge røyket du? Siden du har opplevd såpass mye og siden du trekker beslutninger om hvordan virkningen av cannabis er, regner jeg med at du må ha røyket en stund. 

 

Hva heter filmen? 

Lenke til kommentar

@ EloX

 

Det kan jo spises også for den saks skyld, men da med dårligere virkning :p

Gjerne legaliser cannabis, men da også andre stoffer.

 

@ matisn

 

Det jo nettopp det, vi har forskjellig standpunkter.

Mitt behøver ikke å være rettere enn ditt, men også motsatt.

 

@ -Marte

 

Nei, med det jeg vet er at du er FOR cannabis. Da vil du også komme med argumenter/fakta for cannabis. :wow:

 

Jeg røyka vel første gang i 8.klasse, altså før jeg var 15. Hvor lenge jeg dreiv på husker jeg ikke. Enkelte uker var det omtrent hver dag, andre uker var det kanskje 1 dag/gang.

Siste gang jeg røyke var iallefall sommern 2007.

 

Filmen heter : The evil weed.

Lenke til kommentar
@ -Marte

 

Nei, med det jeg vet er at du er FOR cannabis. Da vil du også komme med argumenter/fakta for cannabis. :wow:

 

Jeg røyka vel første gang i 8.klasse, altså før jeg var 15. Hvor lenge jeg dreiv på husker jeg ikke. Enkelte uker var det omtrent hver dag, andre uker var det kanskje 1 dag/gang.

Siste gang jeg røyke var iallefall sommern 2007.

 

Filmen heter : The evil weed.

Det er tullete å si, for jeg har sagt to ganger allerede at det står både om positive og negative sider. Skjerp deg. 

 

 

Selvfølgelig kommer jeg med argumenter for, men jeg holder meg langt unna ''Når jeg røyker blir jeg glad og fjern og jeg liker det, legaliser<3<3''. Jeg har pløyd gjennom sikkert hundrevis av sider på nettet, jeg har lest om hvordan andre folk opplever det å røyke (positiv og negativt), jeg har sett filmer, jeg har sittet i timesvis og snakket om det sammen med kjæresten min, jeg er venn med hvertfall èn jeg vet har røyket i to-tre år (usikker, husker ikke) som igjen kjæresten min er bestekompis med - ikke noe som helst forandringer med den fyren, jeg har også snakket med andre som røyker/har røyka i flere år - og jeg tar alt til meg, tro du meg. Jeg har heller ingen problemer med å sitte i timesvis å lese kilder folk linker til. Jeg kommer med argumenter ut ifra dette, ikke utifra hvordan jeg opplevde det en gang jeg røyka, fordi jeg vet at dette varierer fra hver enkelt person. Hadde jeg lest like mange forskningsrapporter som konkluderer med at cannabis er farlig, som rapporter som konkluderer med det motsatte, hadde jeg vært mer forsiktig med å være så sikker som det jeg er. Men det har jeg altså ikke gjort.

 

Hvorfor begynte du å røyke?

Lenke til kommentar

Øh, så vil det da si at du ikke har noe problem med legalisering av cannabis så lenge andre like lite skadelig/mindre skadelige stoffer blir legalisert og eller var det en "spøk? Jeg ler ikke så jeg er ikke 100% med.

 

Fakta er ikke for eller i mot. Fakta er bare fakta, slik er det, man kan ikke endre på de slik man føler for. Jeg nevnte blant annet akkurat nu at marihuana kan føre til bronkitt, noe som da ikke er bra.

Lenke til kommentar
Øh, så vil det da si at du ikke har noe problem med legalisering av cannabis så lenge andre like lite skadelig/mindre skadelige stoffer blir legalisert og eller var det en "spøk? Jeg ler ikke så jeg er ikke 100% med.

 

Fakta er ikke for eller i mot. Fakta er bare fakta, slik er det, man kan ikke endre på de slik man føler for. Jeg nevnte blant annet akkurat nu at marihuana kan føre til bronkitt, noe som da ikke er bra.

 

 

Fakta. Greit for meg å legalisere andre stoffer fordi de er mer eller mindre lik cannabis når det gjelder effekt, virkning osv.

 

Men å bare legalisere cannabis blir egoistisk.

Skulle også sett at sterke stoffer ble legalisert.

Lenke til kommentar

@ -Marte

 

Jeg også kjenner folk som har røyka en del som er vanlig, det er ikke garantert at man vil få problemer, med mindre man vil kalle (Dummere) et problem :p

 

Hvorfor jeg starta? Hmm, godt spørsmål i grunnen.

Syns vel det var spennende :)

 

Folk reagerer forskjellig, noen blir jo dårlig og spyr andre får noia igjen.

Lenke til kommentar

@ Nipps

 

Men nå har jo du kommet med utallige argumenter for at sånn er det, fordi det er dine erfaringer og det det står på èn av utallige sider om emner på nettet, og at det er dette du stoler på.

 

Det at folk får noia kommer ikke av cannabisen i seg selv, det kommer ar forbudet. Folk blir redde for å bli oppdaget, tatt osv. Bare det at familien din skal oppdage det er nok til å skape psykiske problemer. Dette kjenner jeg alt for godt til selv. Hadde cannabis vært lovlig, ihvertfall avkriminalisert, hadde ikke dette vært et problem.

Mange spyr, blir svimle, trøtte, glade, mange merker overhodet ingen ting. Første gangen jeg røyka ble jeg svimmel, det kommer nok mest sannsynlig av null mat og drikke på flere timer + at jeg akkurat hadde ''hatt i meg'' et stoff som var ukjent for kroppen min. Etter litt mat gikk alt over.

Så det som har blitt sagt mange ganger i denne tråden, om at alle kan og at det er sånn fordi noen sier det er sånn, er rett og slett så fjernt som det går an å få det.

 

Edit: hvorfor fortsatte du, og hvorfor sluttet du? Og hva visste du om det på forhånd? Nysgjerrig, siden du røyket en stund og er så imot det som du er nå. Ingen tvang å svare, men lurer på hvor alt endret seg.

Endret av -Marte
Lenke til kommentar

Så klart ikke, men her undervuderes det. Jeg har hørt en del dumme argumenter, som at cannabis beskytter hjerneceller osv. Det blir litt for mye av det gode der må jeg si ;)

Cannabis er jo et rusmiddel og rusmiddler er sjeldent bra :p

Dessuten så burde det bli åpent for andre stoffer også, ikke bare cannabis.

 

EDIT : Fordi det var digg i starten :) Fordi jeg rett og slett fikk noia av det.

Hmm, husker jeg ikke. Tror ikke jeg så på det som ille.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar

Rune, FLarsen forklarte hvorfor det har en beskyttende effekt. Han navnga hvilke stoffer, hvilke funksjoner de hadde, helheten rundt mekanismen og oppga til og med kilder for det, troverdige kilder. Hvilken rett har du til å kalle dette et "dumt" argument, om det er DU som ikke forstår det?! Jeg har ALDRI sett eller hørt fra en troverdig kilde (eller noen som helst annen kilde for den saks skyld) at cannabis dreper hjerneceller, dette er tilfellet med alkohol, ikke cannabis!

 

http://www.drugpolicy.org/marijuana/factsmyths/#brain

http://paranoia.lycaeum.org/marijuana/fact...-mythology.html

http://www.answerbag.com/q_view/1732

http://wiki.answers.com/Q/Does_smoking_weed_kill_brain_cells

http://everything2.com/title/Does%2520Pot%...%2520Cells%253F

 

Dette er 5 linker jeg fant da jeg søkte på: "Does marijuana kill brain cells" på google. Du kan gjøre det samme søket og finne de sidene jeg gjorde, alle viser til det samme, cannabis dreper ikke hjerneceller! Om du fortsatt ikke velger å tro på det kan du gjøre litt mer research. Det FLarsen snakket om er som han ene nevner på en av linkene over, at cannabis ofte blir vurdert som et behandlingsmiddel for Alzheimer's pga disse beskyttende egenskapene.

 

A recent study has also concluded that cannabinoids found in cannabis might have the ability to prevent Alzheimer's disease

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabis_drug

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Problemet er at han ikke leser det folk kommer med, fordi han ikke gidder - det er for mange sider, og det fokuserer bare på positive sider, fordi vi er cannabiselskere hele gjengen. Hadde han orket å lese hadde han sett at det vi kommer med ikke er svada og fanteri.

 

@ Nipps: nå kan det kanskje bli litt for personlig, men hvorfor ser du på det som ille nå, da du ikke gjorde det før?

Lenke til kommentar

@ Nipps

 

Har jeg forstått rett hvis du har forsøkt å røyke illegal hasjish? (må ikke svare på akkurat det assa) Jeg tror det er stor sannsynlighet for at dine negative erfaringer bygger på urene varer og/eller feil bruk. Jeg vil påstå at en slik rus er altfor heavy for en tenåring å leke med. Dette ville du ikke ha blitt utsatt for hvis myndighetene hadde hatt kontroll med kjøp og salg. Jeg vil anbefale deg å holde deg rusfri til du er godt voksen, så du vet hva du driver med.

 

Har man aldri før prøvd skal man starte med ett eneste bittelite trekk og vente en halvtime før man tar neste trekk og vente litt igjen. For mange nybegynnere holder det lenge med ett trekk fordi hasj er veldig kraftig i forhold til mengde! Tenk på hvordan man benytter seg av alkohol. Har man aldri drukket før lønner det seg å starte pent, med små mengder alkohol så rusen stiger sakte. På den måten kan man stoppe når man synes rusen er sterk nok. Alt med måte! Slik vettug bruk lærer du ikke av dop-langere og dårlige/uvitende kamerater!

 

De siste årene har det vært veldig mye cannabis med høyt THC nivå med veldig lite CBD på markedet.

THC er et cannabinoid som fjerner mentale bremseklosser og hvis man ikke har fullt utviklet psyke vil virkningen kunne slå bena under en og man vil få problemer.

CBD cannabinoidet har anti-psykotiske egenskaper(!) og det er grunnen til at medisinsk marihuana brukes av mange med slike lidelser. Vi er nødt til å legalisere, slik at vi kan ha tilpassede regler og kontroller for hva som skal være lov å selge og hvem det skal være lov å selge til.

Andre tyngre stoffer må også legaliseres av samme grunn, men der det mye vi ikke vil at noen skal røre, så det er det leger og profesjonelle folk som må ha kontrollen på!

 

 

Kilder:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cannabinoids

http://ukcia.org/wordpress/?p=50

 

Utdrag fra wikipedia:

 

Cannabidiol (CBD) is not psychoactive, and was thought to not affect the psychoactivity of THC[6]. However, recent evidence shows that smokers of cannabis with a higher CBD/THC ratio were less likely to experience schizophrenia-like symptoms. [7] This is supported by psychological tests, in which participants experience less intense psychotic effects when intravenous THC was coadministered with CBD (as measured with a PANSS test). [8].}} It has been hypothesised that CBD acts as an allosteric antagonist at the CB1 receptor and thus alters the psychoactive effects of THC.[citation needed]

 

Medically, it appears to relieve convulsion, inflammation, anxiety, and nausea.[9] CBD has a greater affinity for the CB2 receptor than for the CB1 receptor.[9] It is perceived to have more effect on the body.[citation needed]

 

CBD shares a precursor with THC and is the main cannabinoid in low-THC Cannabis strains.

 

Edit x2: Var litt rask og måtte gjøre noen mindre endringer..

Endret av matisn
Lenke til kommentar
*Oppgitt*

 

Røyk cannabis du, kanskje du blir udødelig.. :)

Haha. Vel. Det er større sjangs for det enn at cannabisen dreper både hjernecellene dine og deg selv.

 

 

Stikk inn på Norcan.org. Mange der har røyket i flere tiår, like oppegående mennesker alle sammen ;) 

Lenke til kommentar
Nøyaktig hva er problemet?

 

Regner med den var til meg? Sorry, dårlig formulert den der. 

 

 

Det var egentlig et svar til det du skrev, at FLarsen har forklart hvorfor cannabis har en beskyttende effekt, og at han ikke forstår det. Så problemet var at grunnen til at han ikke forstår hvorfor er at han ikke leser kildene som kommer.

 

Sorry dårlig formulering ;) 

Lenke til kommentar

@ Nipps:

Så det at du kommer med argumenter som at det er farlig, dreper hjerneceller, at man blir dum, får psykiske problemer osv., kommer av at du ikke liker det?

Ble du dum? Fikk du psykiske problemer? Har du dårlig korttidshukommelse? Tror du det drepte mange av hjernecellene dine?

 

Meg? Hvordan da tenkte du på?

Jeg liker det, jeg. Eneste dårlige erfaringen jeg har hatt med det var første gangen, som jeg beskrev i stad. Svimmel til jeg fikk i meg mat. Ellers har det bare vært positivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...