Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Helt sykt. Folk blir jo forbanna på staten og politiet for å holde oss uopplyste og feilinformert i årevis. Det verste er jo at Politiet ikke engang vet noe om det! Prøvde å diskutere skadevirkningene osv av cannabis til en Politimann. Og han visste jo ingenting! Å prøve å diskutere med han var umulig fordi han enten svarte med at "hasj fører til herion" eller så svarte han ikke i hele tatt.. Utrolig.

8939005[/snapback]

han som var i vår klasse, han kunne enten ingenting om rusmidler, eller så var han betalt for å stå foran oss å ljuge.

Ikke veit jeg hva han gjorde, men håper da han ikke visste bedre. Selv om dette var en stasjonsjef (eller hva det nå heter), og da burde han vite bedre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor mange som har svart 'nei' ikke engang vil legalisere medisinsk cannabis.

8920790[/snapback]

Det er fordi de hal lært på skolen at man kan bli avhengig av heroin hvis du røyker en joint...

8933402[/snapback]

Hva om du gjør oss alle en tjeneste å holder deg for slike kommentarer? De er banale og du ødelegger bare debatten ved å beskylde de som ikke er av samme oppfatning for ikke å vite nok. Det er ingen som lærer på skolen at en kan bli avhenging av heroin hvis man røyker en joint. Og hvis noen har blitt undervist dette er det en grov forsømmelse av den enkelte lærer, jeg er sikker på vil bli plukket opp av noen rundt. Det eneste du oppnår ved å vifte slik med stridsøksa er å sørge for at motparten vil komme til å gjøre det samme.

Å da blir de i hvert fall ikke tilbøyelig til å støtte noen legaliseringen. ;)

Lenke til kommentar
Folk blir jo forbanna på staten og politiet for å holde oss uopplyste og feilinformert i årevis.

8939005[/snapback]

Pussig. For på vår skole virket det som om politiet hadde et svært reflektert forhold til bruk av cannabis. Var noen sæggere og andre tøffinger som selvfølgelig møtte snu å vende på alt det de sa, men det kom aldri noen antydninger fra politiet om at cannabisbruk endte med heroin. De var faktisk veldig åpne om at de fleste som prøver cannabis sier de opplever det som gode opplevelser.

Er det to forskjellige stater ute å går her eller? ;)

Lenke til kommentar
Hva om du gjør oss alle en tjeneste å holder deg for slike kommentarer? De er banale og du ødelegger bare debatten ved å beskylde de som ikke er av samme oppfatning for ikke å vite nok. Det er ingen som lærer på skolen at en kan bli avhenging av heroin hvis man røyker en joint. Og hvis noen har blitt undervist dette er det en grov forsømmelse av den enkelte lærer, jeg er sikker på vil bli plukket opp av noen rundt. Det eneste du oppnår ved å vifte slik med stridsøksa er å sørge for at motparten vil komme til å gjøre det samme.

Å da blir de i hvert fall ikke tilbøyelig til å støtte noen legaliseringen.  ;)

8943451[/snapback]

Det er ikke sjeldent at man blir lært på skolen, at man blir avhengig av sterkere stoffer hvis du røyker hasj.

Har selv hatt en politimann i klassa som sa dette til oss. Og jeg er ikke eneste tilfellet som dette har skjedd med.

Så selv om du ikke har opplevd dette, så betyr ikke det at det problemet ikke finnest.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg kjenner pr i dag ingen som røyker hasj grunnet medisinske grunner. Dem røyker fordi dem er avhengig og/eller for å dope seg ned.

De jeg kjenner som røyker jevnt har en elendig korttidshukommelse og konsentrasjonsproblemmer.

Dersom andre har erfaring med at dem blir supersmarte og intelligente så kan ikke jeg si noe på det. Imidlertid så snakker jeg ut fra mine erfaringer og så kan andre snakke ut fra sine egne.

Håper dem aldri legaliserer hasj.

8904519[/snapback]

Men hvorfor mener du at alle bør straffefølges pga de du kjenner tydeligvis har problemer?

Og hvordan hjelper man en person med et helseproblem ved å straff?

Du skriver og at de du kjenner røyker pga de er avhengige, eller gjør det for å dope seg ned. At noen er avhengige er et problem, men det er en merkelig måte vi løser det på... At noen gjør det pga rusen er nå egentlig en selvfølge, det er tross alt et rusmiddel.

Fatter heller ikke hvorfor folk mener at folk som er syke ikke skal få lov å bruke det til medisin. Merkelig tankegang, du er syk men jeg bestemmer om du skal få lov til å bruke noe du føler hjelper. :hmm:

Endret av The_Free_Man
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg kjenner pr i dag ingen som røyker hasj grunnet medisinske grunner. Dem røyker fordi dem er avhengig og/eller for å dope seg ned.

Men kjenner du noen som har MS, grå stær, aids eller kreft? Isåfall kan du anbefale dem å lese litt om cannabis og ta valget selv, det kan øke livskvaliteten dems betraktelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man lærer at Cannabis fører til sterkere stoffer.

Lenke til kommentar
Folk blir jo forbanna på staten og politiet for å holde oss uopplyste og feilinformert i årevis.

8939005[/snapback]

Pussig. For på vår skole virket det som om politiet hadde et svært reflektert forhold til bruk av cannabis. Var noen sæggere og andre tøffinger som selvfølgelig møtte snu å vende på alt det de sa, men det kom aldri noen antydninger fra politiet om at cannabisbruk endte med heroin. De var faktisk veldig åpne om at de fleste som prøver cannabis sier de opplever det som gode opplevelser.

Er det to forskjellige stater ute å går her eller? ;)

8943680[/snapback]

Er mest sansynligvis forskjell fra sted til sted. Klart at i byer så vet Politiet generelt mer og har mer erfaring med de ulike gruppene i miljøet og prioriterer annerledes. På det stedet jeg gikk på skole, er Politiet helt gal på dette med hasj. De prioriterer smårøykere foran de som bruker både amfetamin, piller og som sniffer lim. Regner med at de gjør dette for å holde antall kriminalsaker oppe. Jeg ble f.eks tatt av Politiet der for en del år siden da vi var en bitteliten gruppe hippies som satt i kjelleren til en kompis. Plutselig stormer Politiet inn med skuddsikre vester, batonger og hjelmer og setter oss i håndjern og kjører oss på glattcelle. Satt der i 12 timer. Jeg hadde 0.2 gram hasj på meg i form av en kjempesvak joint og fikk 3500,- i bot. Nødvendig? Nei.

Men i byer (trondheim) er Politiet overraskende godt informert og viser god peiling angående dette. Jeg har f.eks en kompisgjeng som bor i et hus. Og i dette huset bor det en del metallheads i øverste etasje som har drevet en del på med heavy amfetaminkjør en god stund. Plutselig var Politiet på døra, men de var snille og greie og ville bare få kartlagt hvem de var og hvilken rolle de hadde i miljøet. Om de var langere eller småhandlere. De tok selvsagt hele gjengen, men kompisene mine var de ikke ute etter i hele tatt. Selv om de så at de var hippies hele gjengen. Akkurat det synes jeg er utrolig positivt! :) Metallhuene har sluttet med speed også etter dette. Noe som selvsagt er bra!

Men det er i distriktene det egentlig er verst da Politiet sliter med saker og har et budsjett å bruke opp.

Lenke til kommentar

-Hasj gir økt risiko for psykoser

Mange undervurderer farene ved hasj.

Ny forskning viser at cannabis kan gi

psykoser og schizofreni uten at en er

predisponert for det. Store befolkningsstudier fra blant annet Tyskland og Nederland viser

at de som bruker hasj tidlig i livet har

tre til fire ganger så stor risiko som

andre for å utvikle psykoser og

schizofreni senere. Forskningen viser

også at pasientene som misbrukte rusmidler var klart yngre enn

andre med psykiske lidelser. Nye,

norske studier har vist at rusmisbruk,

og særlig hasj er en utløsende faktor.

Les mer her:

*R:F. Ferdinand et al./Schizofrenia Research 79 (2005) 289-295,

*British Journal of Psychiatric (2005),

187, 510 - 515

TIPS

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man lærer at Cannabis fører til sterkere stoffer.

8945847[/snapback]

Det lærte ikke vi. Ikke kan jeg huske noen venner eller kjente referere til noe lignende heller, så jeg håper du forstår skepsisen min. Tvert om mener jeg å huske en meget balansert undervisning hvor læreren blant annet lot elever som hadde prøvd dele erfaringene sine med klassen. Ingen skrekkscenarioer hvor det ble sagt at hasj fører til kriminalitet. Ingen skrekkscenarioer hvor det ble sagt at hasj fører til tyngre stoffer. Og ingen skrekkscenarioer hvor det ble sagt at hasj fører til galskap.

Tvert om vanlig undervisning hvor vi drøftet bruk, misbruk, fordommer, fordeler, ulemper, kulturell kontekst, sosialisering, cannabisens historie, utvikling og betydning m.m.

Lenke til kommentar

Jeg hører mye snakk om psykoser for tiden, men det er da ennå ikke slått fast om det er cannabis som forårsaker psykiske lidelser, eller at folk med psykiske lidelser tiltrkkes av cannabis som f.eks selvmedesinering.

Dette blir litt spekulativt fra meg, men jeg vil si at det er mye av begge deler. Men å slå fast at cannabis kan forårsake psykoser i folk som ikke er disponert for det vil i mitt hode være veldig vanskelig (rent forskningsmessig) men igjen, jeg er ikke så belest på dette området.

Det man ikke kan komme fra er at cannabis og psykoser henger på et vis sammen. Jeg ville likevel ikke ha brukt dette som et argument mot legalisering. Det er mange andre rusmidler som kan knyttes til psykoser, også vår kjære alkohol.

Legaliser det, beskatt det, skap et bedre behandlingstilbud. Det er lett å si at da blir det bare en ekstra belastning på samfunnet med flere som misbruker og blablabla,Sslv om studier fra andre land viser det stikk motsatte etter å avkriminalisere. Man kan aldri bli sikker på om det blir slik i Norge. Men det er fortsatt det eneste rette å gjøre.

La politiet bekjempe ordentlig kriminalitet, om en junkie stjeler for å få seg dop, greit nok, han ha stjelt noe fra et annet menneske(bedrift whatever) straff han for det. Men ikke straff han for noe som ikke er ulovlig.

Det er ikke ulovlig å ruse seg her i landet, men man kan bare ruse seg på alkohol? sprøyt!

La meg prøve meg på et litt "far out" eksempel:

Man har lov å kjøre bil, men alt annet enn volvo er forbudt.

Det hadde blitt for dumt!?

Et rusfritt samfunn er en drøm som aldri går i oppfyllelse!

Gi narkomane behandling, ikke bøter & fengsel!

Og la de som klarer å beherske seg og ha et fornuftig forbruk være i fred.

:w00t:

Erowid - Skader ved cannabisbruk (engelsk) Her står det veldig mye om psykoser og cannabis, bra side for de som har tiden til å skumme igjennom :)

edit: Tilgi alle skriveleifer og formuleringsfeil.. Waaay too tired :)

Endret av havn3n
Lenke til kommentar

Hva er det egentlig "røykerne" gjør galt, som gjør at de fortjener å bli straffet? Få bøter, satt i fengsel osv...

I dag har jeg kunn ett lovlig alternativ hvis jeg vil ruse meg. Alkohol.

Hvorfor skal jeg ikke kunne ha valget om å kunne ruse meg på noe annet?

Og hvorfor skal absolutt alle andre bestemme hva jeg skal få lov til å ruse meg på, og ikke?

Lever vi ikke i et fritt land? Er ivvertfall det jeg har lært oppgjennom årene, men har begynt å tvile sterkt.

Hvorfor kan ikke voksne mennesker få ta ansvar for seg selv, og sin egen kropp?

Det er min kropp. Ikke kroppen til de som sier at jeg ikke har lov til å ta meg en joint innimellom. Hvorfor skal de bestemme over meg, og min kropp?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Før var jeg veldig for dette med at cannabis skulle bli legalisert, men når jeg da har møtt folk som har brukt cannabis regelmessig over 1-2 år, og har en venn som sitter inne 24 timer om dagen, og røyker seg stein. Da begynner jeg å nøle igjen, cannabis skaper en psykose som absolutt ikke er sunt, og skaper både paranoia og asosialisering. Så nei det bør absolutt ikke bli legailisert, kanskje coffe shops der du kan gå 1-2 ganger i måneden, det hadde vært kos.

Det finnes både personer som undertegnede som kan bruke det 1-2 ganger i måneden, og folk som bruker det så alt for mye, dessverre er det alt for lett å gjemme seg inne med dette stoffet, vi må klare å kontrolere det før vi legaliserer det...

Lenke til kommentar
....

8985115[/snapback]

Man blir så absolutt ikke asosial av å røyke.

Hvis han hadde begynt å like alkohol bedre, hadde han også sikkert bare sittet inne og drokket dette også, og vært like asosial. Om du er asosial eller ikke kommer helt ann på person til person, noen er asosiale og andre ikke.

Men at du blir asosial av å røyke er langt fra sannheten.

Og hvorfor skal man kontrollere det før man legaliserer?

Det vil kke bli noe værre om det blir legalisert, stoffet er fremdeles det samme.

Og cannabis skaper ikke psykoser, den skaper ikke paranoia. Men det kan i enkelte tilfeller.

Og hvorfor skal jeg bare ha lov til å gå på en coffeshop 1-2 ganger i måneden? Da vil man garantert ikke bli kvitt det svarte markedet, og ingen vil bruke coffeshopen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det du skriver er vell veldig inviduelt. Jeg syntes alkohol er mere sosialt, ganske sikkert fordi det er mer sosialt-akseptert. Jeg vet om folk som fyrer hverdag og det merkes. De glemmer ofte ting, lite motivert til å gjøre andre ting en å røyke.

Som jeg sa tidligere så er dette inviduelt men V-by det virker som du ikke har NOE negativt å si om cannabis.

Jeg er for legalisering, og røyker engang iblandt selv. Uten å ha noe problemer med det.

Lenke til kommentar
Det du skriver er vell veldig inviduelt. Jeg syntes alkohol er mere sosialt, ganske sikkert fordi det er mer sosialt-akseptert. Jeg vet om folk som fyrer hverdag og det merkes. De glemmer ofte ting, lite motivert til å gjøre andre ting en å røyke.

Som jeg sa tidligere så er dette inviduelt men V-by det virker som du ikke har NOE negativt å si om cannabis.

Jeg er for legalisering, og røyker engang iblandt selv. Uten å ha noe problemer med det.

8985927[/snapback]

Jeg liker å se det positive i ting. Men rusmidler i seg selv er ikke bare positivt. Cannabis er ikke bare bra, men ett av de "bedre". Det er et rusmiddel, og alle rusmidler som vi har. (ulovlige, og lovlige) er vel alle sammen skadelige(?) på en eller annen måte.

Men uansett hvor skadelig det er, hvorfor skal ikke jeg få bestemme over min egen kropp?

Om man legaliserer, så vil man ikke få et nytt rusmiddel på markedet. Rusmidlet er der fra før av, og det er enkelt å få tak i. Tror vg hadde en artikkel en gang, der de fant ut at det var i gjennomsnitt kjappere å bestille fyrings enn pizza på døra :p

Men rusmiddelet er der. uansett om det er forbudt eller ikke. Slik det er i dag får folk under 18.år tak i alt mulig av ulovlige rusmidler. Det er ingen dealere som spør etter legg, siden det ikke finnes aldersgrenser, og det er ulovlig.

Hvis man får kjøpt dette i butikk, og blir kvitt det svarte markedet. Da vil det bli vanskeligere for folk under 18. og få tak i rusmidlene.

Som dfu sier om alkohol vs cannais og å være sosial, så er jeg enig. Veldig individuelt.

Etter jeg begynte å røyke, har nye kompiser ballet seg på.

Flere av de jeg henger mest med nå, kjente jeg ikke for et år siden, osv...

Men er også sikkert helt motsatt med noen. Men dette kommer ikke av rusmiddelet i seg selv.

Endret av V-by
Lenke til kommentar
den atferden du beskriver høres ut som personer med borderline, adhd og andre syndromer.

har du tenkt over muligheten for at de er aggresive osv i utgangspunktet og bruker hasj som selvmedisinering istedet for eller i tillegg til ritalin, lykkepiller osv som de ville fått hvis de hadde gått til legen?

at man blir agresiv av å røyke hasj tror jeg ingen forskningsraporter vil støtte deg i.

8893741[/snapback]

Husker engang det var demostrasjons tog for hasj, ente med at fler titalls personer ble skadet

8893753[/snapback]

http://www.vedvannkanten.com/Razzia/Marihu...rsjen_2000.html

Vi demonstrerte for en rimelig og rettferdig sak, politiet demonstrerte sin makt!

Etter at demonstrasjonen uten særlig hensyn til politimaktens ønsker om andre "oppløsningssteder" tok strake veien opp i Slottsparken hvor graset var grønt og lovet hvile for såre føtter, lurte to spanere seg inn på en ungdom som følte at tiden var inne til en smule rekreasjon: han satt og "mekka ei bønne" som det gjerne kalles. Og avgårde bar det til en av politiets biler som var følelsesfullt plassert rett foran nesa på de "oppløste" demonstrantene. Med protesterende og argumenterende sympatisører av den uheldige revemekker hakk i hæl. I stedet for å gjøre som skikkelige politifolk skal gjøre - når de altså har gjort noe dumt og unødvendig - å gi kameraten et "forenkla forelegg" og slippe ham fri, ville politiet på død og liv kjøre av gårde med ham.
...det gikk ikke lang tid før de modigste satte seg ned for å hindre kjøretøyets bevegelse. Deretter ballet det på seg, køllene kom fram og sivilspanerne fløy rundt med aggressive blikk som på dette tidspunkt knapt skremte noen.

Cannabisbruk gjør ikke folk aggressive. Tvert imot. Men det betyr ikke at cannabisbrukere ikke kan bli voldelige, aggressive eller provosert (!).

Andre har påpekt at de du kjenner fra ungdommen som var villbasser og brukte cannabis, kanskje brukte stoffet pga. avvikende atferd, og ikke omvendt. Jeg er nok en "avviker" til en grad jeg også, men jeg er passifist og fredselsker, og det har cannabis snarere forsterket enn tatt fra meg. Jevnt over er cannabiskulturen fredselskende, men også litt "smågangsta" i noen miljøer. Ikke rart. Selvsagt tiltrekkes wannabe-kriminell ungdom det ulovlige stoffet cannabis, som de kan tjene tusenlapper på for ingenting. Det er jo "tøft"... Men jeg tror ikke du klarer å finne en cannabisbruker som mener at stoffet gjør vedkommende aggressiv.

Fortell med da: Er det sant eller usant at korttids hukommelsen blir dårligere av hasj?

8895345[/snapback]

Imens man er påvirket, ja. Det gjør også alkohol. Man kan være treg i tankegangen også en stund etterpå. For de fleste varer ikke det lengre enn bakfylla, men selv for tungt langtidsbruk skal alle bivirkninger være borte etter en uke.

Ikke drit deg ut a. Alkohol går ut over kroppen mye mer enn hjernen. Hasj motsatt.

Jeg sier fortsatt ikke at jeg er imot noen av delene-

8902855[/snapback]

Du som driter deg ut her :)

Alkohol går ut over leveren, der skal giftstoffet alkohol bearbeides.

THC som er virkestoffet i cannabis legger i fettvevet, og forsvinner, fra rundt en uke og til rundt en måned. kommer ann på personen og hvor mye og ofte vedkommende har røyka.

Ikke THC. Stoffene som lagrer seg i fettvevet i toppen er biprodukter av THC. De har ingen effekt på deg der de ligger og skilles langsomt ut. Kroppen skiller andre avfallsstoffer på samme måte. Men de påvirker oss ikke.

Endret av kkt1986
  • Liker 1
Lenke til kommentar

8985927[/snapback]

Jeg liker å se det positive i ting. Men rusmidler i seg selv er ikke bare positivt. Cannabis er ikke bare bra, men ett av de "bedre". Det er et rusmiddel, og alle rusmidler som vi har. (ulovlige, og lovlige) er vel alle sammen skadelige(?) på en eller annen måte.

Men uansett hvor skadelig det er, hvorfor skal ikke jeg få bestemme over min egen kropp?

Om man legaliserer, så vil man ikke få et nytt rusmiddel på markedet. Rusmidlet er der fra før av, og det er enkelt å få tak i. Tror vg hadde en artikkel en gang, der de fant ut at det var i gjennomsnitt kjappere å bestille fyrings enn pizza på døra :p

Men rusmiddelet er der. uansett om det er forbudt eller ikke. Slik det er i dag får folk under 18.år tak i alt mulig av ulovlige rusmidler. Det er ingen dealere som spør etter legg, siden det ikke finnes aldersgrenser, og det er ulovlig.

Hvis man får kjøpt dette i butikk, og blir kvitt det svarte markedet. Da vil det bli vanskeligere for folk under 18. og få tak i rusmidlene.

Som dfu sier om alkohol vs cannais og å være sosial, så er jeg enig. Veldig individuelt.

Etter jeg begynte å røyke, har nye kompiser ballet seg på.

Flere av de jeg henger mest med nå, kjente jeg ikke for et år siden, osv...

Men er også sikkert helt motsatt med noen. Men dette kommer ikke av rusmiddelet i seg selv.

8986713[/snapback]

Altså hvis du blir kjent med nye folk fordi du røyker hasj så er det jo fordi de er i "samme" miljø. Hvis jeg blir kriminell og henger i det kriminelle miljøet, så ville jeg også få nye venner.

Og hvorfor du ikke skal få "bestemme" over din egen kropp er vel fordi det påvirker andre. Så lenge folk røyker hasj vil ungdommer strømme til disse miljøene og dermed vil det fortsette. Staten vil jo helst ikke ha rusmidler i det heletatt, men man kan ikke fjerne alkohol pga dens sterke røtter i vår kultur i den vestlige verden.

Det finnes mange som ikke røyker rett og slett fordi de ikke vet hvordan de skal få tak i det. Selvfølgelig hvis du kjenner mange som kan skaffe hasj så kan det gå ganske raskt, men for personer uten slike kontakter blir ting plutselig veldig mye mer vansklig. Alle vet hvordan man skaffer seg pizza, ikke alle vet hvordan man skaffer seg hasj.

Det er jo latterlig, det du foreslår nå er jo å gjøre en ting "forbudt" via legalisering. Og jeg er under atten, jeg har drukket siden jeg var tolv. Hvordan har det seg at det skulle bli "vanskligere" å få tak i hasj når det blir lovlig og satt aldersgrense på? Det eneste som skjer da er at det blir bredt akseptert i alle sosiale miljøer og bruken av det går i lufta som en rakett.

Endret av Latskap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...