Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da kan de ta seg en kaffe.

 

Dette er et utsagn som har blitt brukt flere ganger i denne tråden, at man kan ta en kaffe, bare la være å bruke cannabis eller bruke det i smug. Dette er ikke et argument, så jeg skulle ønske det ikke ble skrevet i det hele tatt, da det ikke gjør noe for diskusjonen.

 

Se for deg noen av disse scenarioene:

 

Scenario 1 - pepsi er forbudt.

"Da kan de ta seg en cola."

 

Scenario 2 - paprikachips er forbudt.

"Da kan de spise chips med en annen smak."

 

Scenario 3 - barbermaskin er forbudt.

"Da kan de bruke barberhøvel."

 

Selvfølgelig klarer folk seg uten cannabis, pepsi, paprikachips og barbermaskin, og svært få lider under slike forbud, men er det grunn nok? Hvorfor må man nøye seg med kaffe? Eller barberhøvel?

Lenke til kommentar
Hoy.

 

Jeg lurer på hvor mange av forumbrukerne som vil legalisere cannabis.

Jeg vet vi har en tråd oppe, men på den er topic om cannabis er farlig eller ikke *klikk*

 

-------------------------------------

 

Flere og flere normenn bruker i dag cannabis, et stoff som er mye mindre skadelig enn visse andre rusmidler som er lovlig i norge i dag. *klikk**klikk*

 

Mange mener at en legalisering vil øke missbruket av cannabis, og andre rusmidler.

Det er ikke tilfellet. En libelarisering har vist til mindre bruk. folk bruker stoffet mindre hvis det blir lovlig.

 

Staten kaster også bort masse penger, på ljug.

De går rundt på skoler, lager kampanjer og sier at cannabis er farlig, noe som det så absolutt ikke er. *klikk**Klikk*

 

Hvorfor skal ikke voksne mennesker få bestemme selv hva de skal ha i seg?

Hvorfor kan jeg ikke ha valget om et "farlig" rusmiddel, og et av de minst skadelige vi har? *klikketiklikk*

 

Vi har også de som av forskjellige sykdommer røyker cannabis, fordi de greier ikke ellers å leve et normalt liv. skal disse betegnes som kriminelle?

Hvorfor skal en medisin som fungerer være ulovlig, og brukerne straffes?

 

Dagens narkotika politikk fungerer heller ikke, hvis noen meer det motsatte må de gjerne si ifra :)

En narkotikapolitikk der "alt" er forbudt er umulig å opprettholde. skal de det, må hver enkel person av norges befolkning være under oppsyn 24/7, og grensene overvåket hver cm.

Med en gang et forbud dukker opp, vil det svarte markedet blomstre, en vil da støtte opp om terrorisme og andre skumle ting.

 

En legalisering, og regulering, der staten dyrker og selger cannabis i f.eks "coffeshops" vil man bli kvitt mange fremtidige rusmissbrukere, da man nå om dagen må innom det "kriminelle" miljøet for å få tak i noe. Da kan det også hende fra tid til annen, at dealeren vil prøve å pushe på deg noe andre stoffer. "Første gangen er gratis" er det noe som heter, og mange bruker den.

 

Burde vi, eller ikke legalisere cannabis?

 

Og vær så snill, og skriv hvorfor du stemmer ja-total legalisering/nei/ja- til medisinsk bruk :)

 

Edit: Da fikk vi en poll ja :)

 

JA til med. bruk!

 

Jeg får inntrykket av at du er litt junkie;)...

 

Cannabis sammen med ALLE rusmidler bør forbys til rekreasjon, siden dette er skadelig og avhengighetsskapende, og med unntak av medisin har det INGEN positive effekter på mennesker. Alkohol er ikke halvparten så farlig som cannabis men er indirekte skyld i tusenvis av dødsfall, (fyllekøring, falluhell, ubeskyttet sex med en fremmed med HIV), disse stoffene har ingen kroppslig nytte, de fører alle til avhengighet, og folk blir rett og slett dumme etter langtidsbruk av narkotikum. så jeg tror vi skal holde oss til de tre som er lovlige, og heller forby dem, enn å få mer drit på markede.

 

-frank

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JA til med. bruk!

 

Jeg får inntrykket av at du er litt junkie;)...

 

Cannabis sammen med ALLE rusmidler bør forbys til rekreasjon, siden dette er skadelig og avhengighetsskapende, og med unntak av medisin har det INGEN positive effekter på mennesker. Alkohol er ikke halvparten så farlig som cannabis men er indirekte skyld i tusenvis av dødsfall, (fyllekøring, falluhell, ubeskyttet sex med en fremmed med HIV), disse stoffene har ingen kroppslig nytte, de fører alle til avhengighet, og folk blir rett og slett dumme etter langtidsbruk av narkotikum. så jeg tror vi skal holde oss til de tre som er lovlige, og heller forby dem, enn å få mer drit på markede.

 

-frank

Cannbis finnes ikke fysisk avhengighetskapendes i det hele tatt.

Alkohol er mange ganger mere skadelig enn cannabis.

Hadde cannabis vert lovlig istedet for alkohol, er det mange problemer vi ikke hadde hatt.

Det er en stor foskjell på bruk og missbruk.

Og rusmidlene som er ulovlig er i veldig stor grad utbredt over hele landet. Selv politiet sier at det ikke finnes en kvit flekk på kartet der du ikke kan få tak i cannabis. Så man får ikke mere drit p markedet, siden det allerede er der, man har heller muligheten til å få det under kontroll.

Lenke til kommentar
JA til med. bruk!

 

Jeg får inntrykket av at du er litt junkie;)...

 

Cannabis sammen med ALLE rusmidler bør forbys til rekreasjon, siden dette er skadelig og avhengighetsskapende, og med unntak av medisin har det INGEN positive effekter på mennesker. Alkohol er ikke halvparten så farlig som cannabis men er indirekte skyld i tusenvis av dødsfall, (fyllekøring, falluhell, ubeskyttet sex med en fremmed med HIV), disse stoffene har ingen kroppslig nytte, de fører alle til avhengighet, og folk blir rett og slett dumme etter langtidsbruk av narkotikum. så jeg tror vi skal holde oss til de tre som er lovlige, og heller forby dem, enn å få mer drit på markede.

 

-frank

Rart dette at folk ofte blir stigmatisert over å uttrykke sine politiske meninger. Noen som ønsker å legalisere alkohol, eller beholde det legalt, er alkoholikere og regner jeg med?

 

Det å si at rusmidler ikke har noen positiv virkning blir feil. Vi ser et gjengående mønster i kulturer som har utviklet seg uavhengig av hverandre hvor alle sammen har funnet en eller annen måte på å endre bevisstheten sin på. Mennesker ønsker å ruse seg, blant annet tjener det som et hjelpemiddel til sosialisering da menneskelig sosialisering blir mer og mer kompleks. Rusmidler hjelper blant annet folk til å bli kjent med hverandre. Du tenker sikkert at dette er en dårlig grunn, men hvor mange par, vennskap og ekteskap er det ikke som har rusmidler å skylde? Jeg har ikke gjort omfattende studier på dette området, men jeg kan love deg at det er en årsak bak slike fenomener og at de som faktisk ønsker å ruse seg får noe mer ut av det enn bare "faenskap".

 

Vi kan ikke forby alkohol og tobakk siden så mange bruker det og det ville blitt enorme protestasjoner og kriminaliteten ville stigd i gjennom taket, dette opplevde vi i Norge fra 1916 til 25(?) og i USA fra 1920 til 1933. Cannabis, er som fyren over sa, mye mindre skadelig enn alkohol. Ved inntak av alkohol blir man ofte energisk, noen ganger aggressiv og det er lett for mange å miste kontrollen. Cannabis fungerer ikke på samme måte. Ved visse typer cannabis (sativa) har jeg forstått det slik at enkelte mennesker ofte blir energiske, men dette er som regel ikke normalen. Symptomene på at noen er høye er, i Kat Williams sine ord: Hungry, happy, sleepy. Man kan ikke ta overdose av cannabis slik som man kan med alkohol, etter over 5000 år med bruk er det få eller ingen tilfeller av overdose. På en dokumentar jeg så her om dagen så jeg at for å ta en dødlig dose på cannabis må du røyke noe som tilsvarer 15 000 joints på 20 minutter. Cannabis er som sagt ikke fysisk avhengighetsskapende, i hvert fall ikke til noen betydelig grad. Ved slutt etter langvarig misbruk fører det med seg veldig få abstinenser. I motsetning til alkohol-avrusning hvor man da ofte kan oppleve muskelsammentrekninger, feber, insomnia, diaré, hodepine, kvalme og oppkast og avrusning kan til og med føre til død, så er cannabis-"avrusning" symptomene veldig få og svake. Lett irritabilitet, søvnløshet og angst. Man kan ikke dø av verken cannabis eller avrusningssymptomene, få har heller ikke energien til å gå ut og kjøre etter inntak.

 

Det at vi straffer mennesker for å gjøre mindre skade på seg selv og samfunnet enn det resten av befolkningen gjør er allerede grunn nok til å fjerne forbudet. Det er ikke snakk om å introdusere et nytt rusmiddel, rusmiddelet er allerede her og det er et bedre alternativ på alle mulige måter (bortsett fra rusen, synes jeg personlig :p) enn de allerede lovlige alternativene!

Endret av EloX
Lenke til kommentar
JA til med. bruk!

 

Mer enn enig!

 

Cannabis sammen med ALLE rusmidler bør forbys til rekreasjon, siden dette er skadelig og avhengighetsskapende, og med unntak av medisin har det INGEN positive effekter på mennesker.

 

Et totalforbud er nok ren ønsketenkning desverre. Av historien om alkoholforbudet på 1900 tallet har vi høstet denne erfaringen:

 

Alle stater som innførte forbud opplevde tildels kraftig oppblomstring av kriminalitet i forbudstiden. Det ble også registrert store helseskader med bakgrunn i drikkevarer med helsefarlig innhold av bl.a. metanol.

 

Desverre er dette realiteten i dag. Mye av det som tilbys er urent og mye mer farlig. Et forbud forhindrer oss i å kontrollere og regulere markedet - kriminelle overtar! Med økende arbeidsledighet her i landet er jeg redd for at mange lar seg friste til å tjene noen ekstra kroner så lenge forbudet vedvarer.

 

Alkohol er ikke halvparten så farlig som cannabis men er indirekte skyld i tusenvis av dødsfall, (fyllekøring, falluhell, ubeskyttet sex med en fremmed med HIV), disse stoffene har ingen kroppslig nytte, de fører alle til avhengighet, og folk blir rett og slett dumme etter langtidsbruk av narkotikum. så jeg tror vi skal holde oss til de tre som er lovlige, og heller forby dem, enn å få mer drit på markede.

 

Det er direkte løgn, beklager, du er sikkert oppriktig, men rent matematisk er alkohol uendelig mange ganger farligere enn cannabis fordi ingen har noensinne falt død om av cannabisbruk alene. Alkohol truer ikke bare livet til misbrukeren, men også mennesker rundt da uvettig bruk kan føre til at man mister kontrollen fullstendig. Jeg vil ikke oppforde noen til å ruse vekk livet sitt, men realiteten er at fornuftig bruk av cannabis gir en følelse av velvære hos de aller fleste mennesker og det skal svært mye provokasjon til for å få en som er i denne formen til å løfte noe mer enn en truende finger. Cannabisbrukere er stort sett et fredelig folkeslag om jeg kan kalle dem det. Uvettig bruk av cannabis har mange negative sider, men vi hadde sett mye mindre av dette om vi kunne kontrollert og regulert markedet.

 

Markedet flyter allerede over av mange typer illegale rusmidler. Dagens politikk fungerer ikke etter hensikten, så det er på tide å tenke nytt.

 

Jeg ønsker legalisering for å kunne ta kontroll og regulere av flere grunner:

- jeg liker ikke å se at ungdom selger dop til andre ungdom for å finansiere sitt eget forbruk

- jeg liker ikke å bli tilbudt forurenset stoff på gata

- jeg liker ikke at dealere og brukere tar seg av rusopplæring / informasjon

- jeg vil føle meg tryggere i byen, det er for mye vold og ran

- jeg vil ha tilgang til medisin som fungerer (se dokumentarfilmen 'run from the cure')

Og mye, mye mer...

 

Hvis du blir kjent med noen eller historien bak en som har vært på kjøret, eller som er der nå, så vil du kanskje innse at det stort sett er gode mennesker og at de fleste av dem har havnet der pga andre "skadeskutte" mennesker. Forbudet er inhumant og de fleste misbrukerne blir bare skøvet lengre og lengre ut i kulda. Dette er vår tids heksebrenning! Vi har sluttet å brenne de som er anerledes, men vi tråkker på dem og sperrer de helst inne.

 

Peace.

Endret av matisn
Lenke til kommentar

Som thai-mat her sier så øker risikoen for slike problemer om man røyker cannabis. Uavheing om man er disponibel for det eller ikke, en eller annen form for psykisk lidelse vil vi alle få.

Noe tåler det bedre enn andre, men de fleste får en form for negativ effekt (Sløv, tregere, mentale problemer, etc). Dette er akkurat som tobakk, noen kan røyke til de dør naturlig, andre får kols, blir syk og dør som følge av tobakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vil kriminalisere cannabis, ikke fordi det utgjør noen trussel, men fordi en ekstremt liten minoritet er spesielt utsatt og fordi overdreven bruk kan føre til helseproblemer?

 

Newsflash:

Sukker - Diabetes og overvekt.

Melk - Laktoseintoleranse og vel... overdreven bruk av melk er ikke bra.

Koffein - Det finnes mange registrerte dødsfall av koffein hvert år, noen får diagnoser som er et direkte resultat av overdreven bruk av koffein, dette får man ikke med cannabis!

Alkohol - Død ved overdreven bruk og latterlig mye mer usunt og farligere enn cannabis.

Tobakk - Som du sier, noen kan røyke til de er 90, andre røyker til de er 50.

Fallskjerm - Hvilken funksjon tjener fallskjermhopping? Klarer du deg virkelig ikke uten?

Eller paragliding og basehopping for den saks skyld.

 

Å kriminalisere noe fordi det er unyttig og kan være skadelig er latterlig. Mesteparten av det vi har i samfunnet i dag er unyttig og kan være skadelig.

 

Ser du virkelig ikke hykleriet i å ha en lov som tillater alkohol og ikke cannabis? Hvorvidt vi trenger et nytt rusmiddel eller ei er uinteressant, rusmiddelet er i høy grad en del av samfunnet. Over 20% av Norges befolkning har prøvd cannabis (mener jeg å huske), så spørsmålet blir: Er det rett å slenge folk i fengsel for en handling hvor den største forbrytelsen er å støtte det svarte markedet, noe som er staten sin skyld i utgangspunktet?! Vi kan holde oss unna cannabis, vi kan holde oss unna gulerøtter, poteter, brus, alkohol, sigaretter, melk, kaffe, basehopping, paragliding og ishockey og, men vi har ingen interesse av å gjøre dette. Menneskene tilhører ikke staten, staten tilhører menneskene!

Lenke til kommentar
Som thai-mat her sier så øker risikoen for slike problemer om man røyker cannabis. Uavheing om man er disponibel for det eller ikke, en eller annen form for psykisk lidelse vil vi alle få.

Noe tåler det bedre enn andre, men de fleste får en form for negativ effekt (Sløv, tregere, mentale problemer, etc). Dette er akkurat som tobakk, noen kan røyke til de dør naturlig, andre får kols, blir syk og dør som følge av tobakken.

Men de som vil røyke Cannabis vil gjøre det uansett om det er lovlig eller ikke. Da er det vel kanskje bedre å gi de som ønsker å røyke det ordentlige produkter og slippe at samfunnet ødelegger livet dems ved å utestenge dem? Da forsvinner hvertfall en del av årsakene til at noe får psykiske problemer.

 

Fra diverse folk som driver med det:

 

 

Jeg fortalte mine foreldre at jeg hadde røykt hasj en stund, og deres reaksjon var mildt sagt negativ.

Pappa ble regelrett sint, mens mamma brøt sammen i tårer og lurte på hva hun hadde gjort feil som mor som hadde ført til at hennes førstefødte hadde blitt en lovbryter og rusmisbruker (hennes ord, ikke mine).

Etter den reaksjonen leverte jeg en historie om at jeg hadde sluttet i november (jeg slapp bomben i januar), og lovte dyrt og hellig og holde meg unna det. Et løfte jeg ikke hadde noen interesse av å holde, pga. det forholdet jeg har til stoffet. Jeg ser rett og slett ingen grunn til å slutte.

 

I senere tid har jeg prøvd å så vidt nevne tema, for å kanskje få de til å skjønne at det ikke er så farlig som de tror. Men hver gang blåser taket av huset, så jeg velger å holde kjeft for fremtiden.

 

Når det kommer til venner er jeg ganske åpen om det. Jeg tror samtlige som kjenner meg bedre enn 'på nikk' vet at jeg har et forhold til hasj.

Min bedre halvdel røyker ikke selv, men har ingenting imot det heller, siden hun ikke synes det forandrer den jeg er, og hun unner meg det.

 

Så, hva kan jeg si... Foreldre kan være kjipe greier. Øverli beskrev dette som generasjons-snøftet. Den reaksjonen foreldre gir når de skjønner at barna deres lever sitt eget liv, og det kanskje ikke helt møter deres standard.

 

Men nå skal jeg ut og nyte en fin cone på verandaen, siden det er sol i Bergen i dag.

Take care lads and lassies

 

 

 

 

Var helt åpen om det før og mange viste hva jeg drev med, også de jeg ikke henger med men som jeg skjenner fra ungdomsskole og vidregående. ikke særlig smart...

Nå, 2 år etter så tror alle de som jeg ikke snakker med at jeg er en dust av en narkis! utrolig kjedelig, da jeg ikke røyker mer enn en joint eller 2 i månden.

 

Nå som jeg røyker mye mindre prøver jeg å holde det hemmelig for de som ikke trenger å vite det.

Familien veit at jeg røyker en gang i blant og vennene mine vet det.

Men vis noen jeg ikke skjenner og ikke er så god venn med spør meg, så sier jeg at jeg ikke driver med noe!

Hvorfor holde sånne ting skjult fra venner og familie? Det er sånne ting du ikke skal trenge å holde skjult for venner og familie, i så fall venner.

 

 

Lenke til kommentar

Nei, om cannabis skulle blitt lovlig så burde det også åpne for at andre narkotikske stoffer blir lovlig.

Fordi da kan enkelte si at veien er ikke lang fra cannabis til et annet stoff, altså at det ikke er så STOR forskjell/farer ved stoffet over, og sånn baller det på seg til vi når heroin.

Lenke til kommentar

Rune, slutt og bruk det argumentet... Du har allerede sagt at kaffe og cannabis ikke er det samme. Cannabis og heroin er heller ikke det samme. Slutt!

 

Hvis vi legaliserer kaffe betyr ikke det at vi legaliserer cannabis eller alkohol.

Hvis vi legaliserer cannabis eller alkohol betyr ikke det at vi legaliserer amfetamin, kokain eller heroin.

 

Dine ord!

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Sånn du vil se det ja, men ikke sånn realiteten ER.

 

Hasj er ulovlig i dag, det er ikke kaffe. Kokain, amfetamin og heroin er også ulovlig.

Du vil vi skal legalisere ett stoff, men fortsatt ha et forbud når det gjelder de andre stoffene.

Det henger ikke på greip, siden det er ikke langt farligere opp til neste stoff og sånn baller det på seg.

Det blir da feil sånn som du fremlegger det.

Lenke til kommentar

Herre jesus, så du argumenterer mot legalisering fordi staten har tidligere driti seg loddrett ut og slengt to helt forskjellige stoffer i samme kategori?! Skjerp deg!

 

Staten har gjort en feil, dette må de innrømme. Cannabis skulle ikke vært ulovlig i utgangspunktet! Fordi det er det nå, betyr ikke det at vi må bare la det være sånn fordi det er bedre at folk tror at staten ikke har gjort noe feil enn at vi faktisk retter opp de feilene vi gjør. Jeg er glad du ikke er statsminister jeg!

 

Hvis noe er feilkategorisert, retter vi det opp.

Hvis en lov er urettferdig, endrer vi den!

Vi lar det ikke forbli sånn i frykt for at massene skal forlange AK47-legalisering for alle over 12!

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...