Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det har kommet ørti linker til en masse tekst + en masse filmer. Hadde du orka å lese/se alt? :omg:

Vel, når du gang på gang får påstandene dine motbevist, er det en fordel å faktisk kikke på kildene som blir oppgitt, i stedet for å klage over at det er svada (ja, alle vet jo at forskning bare er tull).

Lenke til kommentar

 

Vanligvis inneholder marihuana opptil 10 prosent THC, hasjisj 6-10 prosent og cannabisolje 15-60 prosent. En vanlig brukerdose, f. eks. en typisk marihuanasigarett, inneholder 5-20 mg THC. De siste årene er det dyrket fram marihuana med veldig høyt innhold av THC, ofte kalt Netherweed, som kan inneholde 15-20 % THC.

Marihuana har hvertfall de siste 500-1000 årene hatt opptil 25 % THC, Hasj opptil 20%

Nå I dag kan man få Marihuana med opptil 35% ( høyeste jeg har sett selv så langt ) og Hasj langt over det.

 

Ordet cannabis sativa, eller hamp, stammer fra gamle Kina.

Det stammer fra det Hebraiske ordet Kaneh–Besem.

 

Cannabis er, sammen med amfetamin, det hyppigst påviste stoffet hos bilførere mistenkt for påvirket kjøring. I rundt 30-40 % av alle prøver tatt av disse bilførere, påvises cannabis.

Dette er uvesentlig. Storbritania og Canada er de eneste landene jeg har sett så langt som har klart å skjønne hvorfor. Testene viser positivt opptil 1 måneder etter inntak, så høyst sannsynlig har det ikke hatt noen innvirkning på kjøringen på det gitte tidspunkt.

Nekter forøvrig å tro at Cannabis og Amfetamin er de hyppigst påviste rusmidler hos førere. Alkohol topper nok den lista.

 

Fysiske langtidsvirkninger: Røyking av cannabis reduserer trolig kroppens immunforsvar, og kan påvirke hormonbalansen med mulige menstrusjonsforstyrrelser hos kvinner og redusert sædcelleantall hos menn.

Dette er intet annet enn overdrivelser og propaganda. Cannabis har blitt bevist øker immunforsvaret hos mange, dog svekker hos noen. Har ikke lest noe særlig om menstrusjon så det kan jeg ikke kommentere, dog ikke usansynlig, men sædcelleantall hos menn blir ikke påvirket. ( Såfremt du ikke benytter tobakk i tillegg )

 

Vet det bla. i Asia og Sør-Amerika ble brukt invortes mot betennelser, feber, kvalme samt diverse sykdommer. De ville ikke gjort det hvis man ble værre.

 

Dette kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander.

Det kunne sist jeg sjekket ennhvert rusmiddel eller sukkerholdig middel som finnes på denne jorden også..

 

En har ment at det såkalte amotivasjonssyndromet skyldes bruk av cannabisstoffer. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer. De blir likegyldige, apatiske, får nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser, samt får uvilje mot å gi seg i kast med nye oppgaver. Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer, f eks. «gjengens spilleregler» for atferd og livsstil.

Se forrige kilde-henvisning fra meg.

 

Langvarig bruk av cannabis kan redusere barnets fødselsvekt og gi kortvarige abstinenssymptomer hos den nyfødte. Det er foreløpig usikkert om det fører til misdannelser. Det finnes enkelte holdepunkter for at barn som fødes av mødre som har brukt cannabis under svangerskapet har økt risiko for å utvikle atferdsforstyrrelser som for eksempel ADHD.

Ingen gravide skal under noen omstendigheter ta noen form for rusmidler. Det håper jeg virkelig alle vet!!! Litt ironisk dog at Cannabis er så effektiv i behandling mot ADHD, mens det her sies at Cannabis forårsaker det hos barn.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Det har kommet ørti linker til en masse tekst + en masse filmer. Hadde du orka å lese/se alt? :omg:

Vel, når du gang på gang får påstandene dine motbevist, er det en fordel å faktisk kikke på kildene som blir oppgitt, i stedet for å klage over at det er svada (ja, alle vet jo at forskning bare er tull).

 

Nope, hvorfor skal jeg se 5 filmer lese 10-20sider om hasj? Det står nok om det på statens folksehelse.

Dessuten så er jeg ikke så opptatt av kilder.

Godt poeng i at forskning er tull, akkurat som all svada om klimakrisen (men det er annen diskusjon)

Lenke til kommentar
Ingen gravide skal under noen omstendigheter ta noen form for rusmidler. Det håper jeg virkelig alle vet!!! Litt ironisk dog at Cannabis er så effektiv i behandling mot ADHD, mens det her sies at Cannabis forårsaker det hos barn.

1: Godt poeng. Dette støtter jeg fullt og helt ut. Graviditet og rus hører ikke sammen.

2: Cannabisbruk i ung alder (Les: under ~15år) har i følge flere undersøkelser vist at ikke er helt heldig med tanke på utvikling. Derfor er det viktig å regulere bruken.

Lenke til kommentar
Godt poeng i at forskning er tull, akkurat som all svada om klimakrisen (men det er annen diskusjon)

Tror du bør justere sarkasmedetektoren din, den fungerer dårlig.

 

Du skal visst være uenig i alt nå. Dessuten vil jeg tilføye at du er litt på jorde nå, siden du skriver helt andre ting som ikke har noe med temaet å gjøre :)

Og forresten så støttet den BBC filmen/dokumentaren opp i mot din forklaring av det stoffet vi hadde i hjernen.

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Da jugde jeg, eller jeg leste et par ord, la merke til cannabis planten så leste hvem de var så gadd jeg ikke mer.

Såklart, alle som er for Cannabis er stonere som kun finner på fakta til egen fordel. Kun de som er mot Cannabis presenterer riktig fakta, og skulle de nevne noen argumenter for så er det såklart svada.

 

:roll:

Lenke til kommentar

Synes på en måte det er bra at den norske stat ikke går til forhastede løsninger, men tar seg tid før de innfører et nytt rusmiddel. Man har nok ikke kjent til konsekvensene av hasj altfor lenge.

 

I Somalia har de store problemer med at befolkningen konstant ruser seg på khat. Khat er et middel som kan sammenlignes med cannabis.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
2. Du er egoistisk om du mener at bare kaffe skal være lovlig og ikke cannabis.

 

Vitenskapen sier oss at kaffe og cannabis er nærmere beslekta enn det cannabis og kokain er.

 

Kilde?

 

Ikke bland inn kaffe, da! Alkohol...OK, men alkohol har vært en del av det norske samfunn i hundrevis av år.

 

Akerselva-naboer går til aksjon: http://journalen.hio.no/nytt_fra_oslo/article94642.ece

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Da jugde jeg, eller jeg leste et par ord, la merke til cannabis planten så leste hvem de var så gadd jeg ikke mer.

Såklart, alle som er for Cannabis er stonere som kun finner på fakta til egen fordel. Kun de som er mot Cannabis presenterer riktig fakta, og skulle de nevne noen argumenter for så er det såklart svada.

 

:roll:

 

 

Hehe. Jepp, forsåvidt sant. Jeg ble bedt om å presentere objektive/nøytrale fakta, men den faktaen jeg får tilbake er byggd på cannabis-elskere :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes på en måte det er bra at den norske stat ikke går til forhastede løsninger, men tar seg tid før de innfører et nytt rusmiddel. Man har nok ikke kjent til konsekvensene av hasj altfor lenge.

 

I Somalia har de store problemer med at befolkningen konstant ruser seg på khat. Khat er et middel som kan sammenlignes med cannabis.

Lenke til kommentar
Kilde?

 

Ikke bland inn kaffe, da! Alkohol...OK, men alkohol har vært en del av det norske samfunn i hundrevis av år.

Jeg blandet kaffe inn som et svakere alternativ for å skape kontrast mot de sterkere alternativene, kokain, amfetamin og heroin som Rune foreslo og påpekte kun hvor absurd det er å ikke ta hensyn til skadeligheten på et stoff.

 

Å tillate cannabis fordi alkohol er lov, er vel omtrent like tullete som å tillate fyllekjøring fordi trøttkjøring er lov.

Nei, det er like "tullete" som å tillate trøttkjøring fordi fyllekjøring er lov. Analogien blir fortsatt feil fordi når man kjører beruset er man en trussel mot andre, ikke bare seg selv.

 

Synes på en måte det er bra at den norske stat ikke går til forhastede løsninger, men tar seg tid før de innfører et nytt rusmiddel. Man har nok ikke kjent til konsekvensene av hasj altfor lenge.

Selvfølgelig er det bra at man tar seg tid til å skaffe lærdom. Det som er frustrerende er at staten har ruga på informasjon som har blitt brukt til å dratt den moderne konklusjonen om skadene rundt bruk av cannabis i ganske lang tid nå, det er "på høy tid" at cannabisdebatten blir en faktisk debatt blant de som har noe å si på saken.

 

I Somalia har de store problemer med at befolkningen konstant ruser seg på khat. Khat er et middel som kan sammenlignes med cannabis.

Jeg mistenker at rusmisbruk er noen av de mindre problemene Somalia har. I tillegg blir det difust å bruke Somalia som et eksempel da landet er et litt spesielt tilfelle. Sist jeg sjekka hadde ikke Norge masse-emigrasjon, var ikke et av verdens fattigste land og har ikke vært i gjennom tiår med borgerkrig. Som jeg leste så fint her på forumet for en stund tilbake: Når mennesker bruker rusmidler som virkelighetsflukt er det virkelighetsflukten som er problemet, ikke rusmiddelet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...