Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Den konkulsjonen er jo stikk i strid med den når det gjelder av cannabis kan føre til psykiske plager, så ting ligger og faller på hverandre.
NÅ begynner vi å komme noen vei her, hehe. Poenget er at cannabis ikke direkte fører til psykiske plager. Det er det ingen forskere eller noe som har påstått. Det de derimot har sagt er at det kan virke utløsende på personer som har anlegg for dette fra før.

Tabloidaviser som vg.no og blablabladet.no liker å bruke store ord og vendinger som "Hasj DOBLER sjansen for psykose!" osv... Og så tar de setninger ut av sin kontekst og folk misforstår hva forskerne EGENTLIG prøvde å si uten at de direkte lyver. Vel, det har skjedd mer enn EN gang at de har kommet med direkte feilsitater og faktafeil, men det er en annen sak.

Uansett så er ikke en dobling fra, la oss si, 1 av 1000 til 2 av 1000 så veldig stort målt i reelle tall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får ikke mulighet til å svare på alle spm (Mange sitat gjort av meg blir svart av helt andre enn den jeg siterte)

Jeg regner med at det er meg du sikter til her. Det er et åpent forum så jeg tok meg friheten til å blande meg inn da jeg kjemper for menneskers frihet og du står for en politikk som begrenser friheten vår. Det må jeg få lov til å prøve å slå ned på! Vil du revurdre, finner du posten her.

Jeg mener forøvrig at vi må legalisere alt for å ta kvelertak på mafiaen og redde de som er ute å kjører. Forbudet fører bare til at problemene vokser.

Å komme med påstander om at man blir skjerpet av cannabis og/eller at det beskytter hjerneceller er svada. THC er et giftstoff som leker med hodet ditt, tydlig at det leker med hodet til dere cannabis-fans :p

Det er tydelig at du er sterkt influert av amerikansk skrekk-propaganda. THC skader ikke hjernen! Jeg sier det igjen; jeg oppfordrer ingen til å ruse bort livet sitt! Men voksne mennesker må få lov til å bestemme selv over egen kropp og eget sinn!

Holde mennesker i fangenskap fordi de ønsker å ruse seg, eller fordi de ønsker å bli kvitt en lidelse er forkastelig og inhumant!

Jeg synes du burde lese mitt svar til deg og tenke litt på andre mennesker.

Kilder:

IACM: Cannabis Does Not Cause Permanent Brain Damage

http://www.cannabis-med.org/home.htm

Lenke til kommentar
Prøver du å si at cannabis er noe nytt? Cannabisbruk har såvidt jeg vet blitt registrert 10.000 år tilbake i tid, om ikke mer.

Nei. Cannabis er jo en plate og naturlig, alkohol er noe vi har laget.

Det jeg sier at man har ikke røyka så lenge og i så stort stilt stil som man har drukket alkohol.

Det tar seg heller ikke særlig ut om man hadde byttet ut vinen i kirka med cannabis :p

Endret av Nipps
Lenke til kommentar
Alkohol er kun lovlig fordi det har vært blandt menneskene så lenge. Jeg er sikker på det samme hadde gjaldt cannabis om det var tilfellet :)

Enda et bevis på at du ikke vet hva du snakker om. Cannabis har blitt brukt av mennesker i mye over 5000 år. Sannsynligvis nærmere 10 000.

Lenke til kommentar
slettet.

Endelig. Noe du er enig i. Jeg har heller ikke nekta på det. Da cannabis er en plante som vokser på jorda :p

Det jeg sier at man har ikke røyka så lenge og i så stort stilt stil som man har drukket alkohol.

....

Selvmotstridende?

Man har ikke røyket så avktivt heller ikke i den mengden som man har drukket alkohol, da heller ikke så lenge. Ergo er alkohol akseptert i 2009 i stede for cannabis.

Lenke til kommentar
Alkohol kan brukes ansvarlig uten å gi mye skade. Dessuten burde valget om å skade seg selv være ens eget.

Det er riktig, små doser alkohol har jo også vist seg å være helsebringende i visse sammenhenger. Her i landet har vi en flatfyll-kultur som er direkte ødeleggende. Speselt tenåringer bør holde seg unna pga langtidseffekten av flatfyll. Vi har mange mennesker her i landet med dårlig utviklede sjelsevner som ikke bare ødelegger seg selv men også familien sin pga alkoholen. Det er mange alkoholikere som nesten ikke klarer å prate engang! I mine øyne kan alkohol stilles i samme bås som heroin når det kommer til følger av overdreven bruk.

Jeg har fulgt litt med å diskusjonene her og må si du er flink til å komme med kildehenvisninger og har mange gode argumenter. Stå på!

Edit: noen unødvendige ord..

Endret av matisn
Lenke til kommentar

@ Nipps

Cannabis har i flere tusen år blitt brukt til religiøse seremonier, bl.a.

De tidligste historiske referanser til cannabis som rusmiddel, finnes i Kina. Keiser Shên-Nung omtaler plantens psykiske virkninger i sin berømte farmakopé fra 2000 f.Kr.

I Jamaica ble (og blir? Usikker) cannabis brukt som hjelp til bl.a å få igang fødsler.

Asiatiske sjamaner brukte cannabis i ritualer.

Innen islam tok visse sufisekter i bruk cannabis som rusmiddel omkring år 1000.

Hvorfor kan du ikke lese linkene folk legger ved, og hvorfor kan du ikke se de filmene jeg har anbefalt utallige ganger?

Endret av roberteh
Ytterligere personangrep fjernet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...