Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

"Vi trenger ikke flere rusmidler" er jo laget av plast!

Cannabis er i høy grad en del av samfunnet, hvorvidt vi legaliserer det eller ei kommer ikke til å ha noe å si over tid på samfunnet og bruket. I Nederland ser vi et helt annerledes fenomen der cannabis blir ofte sett på som et "kjedelig" russtoff, og mange ungdommer forholder seg til alkohol i stedet. Nederland har halvparten av USAs bruksstatistikk, til og med når cannabis er LOVLIG! Åh, nei, kanskje du synes det var bedre alikevel at ungdommen tar seg en joint på kveldinga i stedet for å rave rundt som noen jævla idioter? Vel, dere får ikke både i pose og sekk.

Det handler ikke om å introdusere rusmidler til allmenheten. Hvis det var et forbud mot et rusmiddel og det rusmiddelet ikke fantes blant folket ville jeg jo absolutt si at forbudet tjener sitt formål, sånn er det da ikke. Om lag 1/4 av Norges befolkning har prøvd cannabis, gjør dette dem til kriminelle? Burde de bli stemplet kriminelle for noe som er mer harmløst enn det som allerede er lovlig? Burde de bli STRAFFET, miste familie, venner, framtid og liv over noe som er TRYGGERE og MINDRE SKADELIG enn de allerede eksisterende lovlige tilbudene? Hvis du synes det har du faen meg noen skruer som trenger justering!

EDIT: Jeg tror muligens vi ligger litt etter i den globale utviklingen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...nnabis-laws.png

Endret av EloX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen lider idag under forbudet. Du nevner heller ei evt bivirkninger av cannabis.

Sånne dumme uttalelser gjør meg rett og slett forbanna!

Kjenner du noen som sakte dør av kreft? (se filmen "run from the cure")

Kanskje så mange som annethvert menneske vil få kreft iløpet av livet pga forurensning og dårlig livsstil. Cannabisolje kunne hjulpet alle disse til et bedre liv. MERK: Jeg oppfordrer INGEN til å ruse vekk livet sitt!

Les denne artikkelen i VG - Ingen som lider av et forbud, hæ?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=571222

Her skal du få en moral-preken MOT (+bittelitt for) hasjbruk fra en som ønsker legalisering:

Merk: det er en viss mulig det finnes flere negative sider, men veldig mange forskere får avslag når de søker om forskningsmidler!

- Fruktbarheten kan muligens påvirkes (ingen endelige forskningsresultater!)

- Ikke fall for fristelsen å prøve noen som helst form for rus før hjernen din er fult utviklet!

- Ikke kjøp hasj på gata. Du risikererer å få i deg snus, avføring, terpentin, glass, plast, diesel og andre ukjente plantematrialer +++.

- Ikke kjøp noe som helst fra en dealer - da er du med på å bygge opp mafiaen.

- Uvettig bruk kan utløse latente psykiske sykdommer.

- Cannabis er et legemiddel og bør derfor behandles med respekt.

- Hvis du har en sykdom eller lidelse som kan behandles med cannabis bør du kontakte din lege - prøver du å ta skjeen i egne hender risikerer du å få ditt liv ødelagt av staten og andre uvitende moralister. Hvis legen også er en moralist, bør du bytte lege og prøve igjen.

- Doser som gir deg rus kan utløse angst, depresjoner og generelt ubehag (små, rusfrie, doser derimot, vil lindre disse plagene)

- Røyking er ikke sundt! (vaporize or eat it!)

- Gravide bør avstå enhver form for rus. Man spiser, drikker og puster for to. Et foster har ikke behov for rusen din!

- Lang tids bruk vil kunne påvirke dine tanker og følelser (dette kan være både positivt og negativt. Kommer ann på utgangspunktet)

Avrusning etter lang tids bruk har flere negative sider, men ingen er alvorlige, bare ubehagelige:

- man kan miste apetitten (ingenting smaker så godt mer)

- humørsvingninger, mange blir lett irriterte og til og med sinte

- søvnløshet og svettetokter

Uansett hvor mye og hvor lenge du har rusa deg på cannabis vil den værste fasen av avrusningen gå over iløpet av 2 til 3 døgn. Rastløshet og lysten på mer cannabis vil være til stede i noen uker hvis man har brukt veldig mye over lang tid.

Kilder:

http://web4health.info/pl/answers/add-cannabis-long-term.htm

http://www.bupa.co.uk/health_information/h...11003sperm.html

http://www.phoenixtears.ca/ (se dokumentarfilmen RUN FROM THE CURE!)

Sannheten er vond å fordøye. Derfor er det mange som velger å leve i en benektelses-fase. Det er fortsatt lov å bruke hodet! Ta de små grå i bruk før det også blir forbudt! Jeg tøyser ikke nå heller.. I USA kan du nå bli stempla som terrorist om du ønsker å endre på en lov, eller offentlig protesterer mot noe:

http://news.slashdot.org/article.pl?sid=09...11&from=rss

This is the change we can believe in? More wars, more terror, more tyrrany?!

Lenke til kommentar
Det er likevel kilden din på at man blir dum av å røyke cannabis, til tross for at de ikke sier det.

Det sies ikke det direkte nei, men det sies indirekte.

Visst du i det hele tatt vet forskjellen.

Hør da! Informasjonen på helsedirektoraets sider er villedende, full av faktafeil blandet med skremselspropaganda. Jeg vet det fordi jeg selv misbrukte cannabis i over 10 år! Hadde jeg misbrukt alkohol istedet hadde jeg vært dau!

Cannabis er forbudt fordi cellulosefibrene fra denne planten er 10 ganger sterkere enn stål og bruk-og-kast samfunnet kunne ikke eksistert - det er forbudt fordi vi ikke hadde kjøpt de samme produktene (med små endringer seff) om og om igjen.

Det burde ringe noen bjeller når tusenvis av mennsker sier at myndighetene juger! Undersøk fakta sjøl! Søk og les historien om bruken av hamp før 1937!

Lenke til kommentar
- Ikke fall for fristelsen å prøve noen som helst form for rus før hjernen din er fult utviklet!

Fy faen, du er jo bare rååå! Jeg begrenser meg til denne ene fliken:

Jeg satt og funderte høyt forrige dagen og titta på tema i denne tråden, sammen med en av mine sønner.

Han sa noe slikt som dette: Da vi var ti-tolv år og hang utenfor Coop'en (Samvirkelaget) etter skoletid på fredag, fikk vi mye kjeft fordi "alle" visste hva vi skulle. Nemlig drikke oss fulle, men det ga vi blaffen i.

Enden på visa var at alle fikk begeret fullt fordi noen /en eller annen som hadde pasjon /følelser til søstra eller en person i gjengen. Altså funker det slik at du får tak i what-ever uansett, og hvorfor tar ingen tak?

Nettopp, fordi det er politisk kun en liten gevinst å høste her... Tung sak, og vi er overlatt til private ekstremister i deres institusjon!

Lenke til kommentar
Hvor sier helsedirektoratet at man blir dum av å røyke cannabis?

Det står ikke det, blandt annet for å skjerme brukerne sånn at de ikke skal føle seg støtt :)

Er du laget av skum eller bomull? Svada deluxe! Pisspreik og slaggstoff skiller vi ut ganske automatisk, heldigvis.

Her snakker vi om mengder av folk som får celledøra slått i bakhodet. Fremtiden er risikert for den enkelte fordi det aktuelle rusmiddelet i tråden utfordrer loven vår.

edit: for å være mere konstruktiv:

Lovene i dette landet og generelt utvikles og forbedres konstant hele tiden.

Vi får aldri et perfekt lovverk, selvsagt. Men i prosessen har vi mange hindringer /konservative, som mener at nye og avgjørende graderinger er skremmende. De er bemerkelsesverdig villig til å ofre meget på andres bekostning.

Nekter å gå konkret inn på den enkeltes historie /bakgrunn og sannsynlige fremtid.

Hvem sitter for hva, og hvor mange er det av dem?

Er det mine eller dine sønner /døtre dette dreier seg om - usj... Vi krymper ganske radikalt og senker røsten hvis dette kommer på tale... er normalt det.

Det sier jo litt om dem som sitter inne også da, de respekterer ikke loven akkurat, og verste av alt at du forventer at jeg skal ta hensyn til de. Beklager ass, men det er vel ikke stort verre enn å holde seg unna cannabis?

Hva med alle andre kriminelle som føler seg urettferdig behandlet? Enn om de skulle tenkt akkurat samme som det tøvet ditt. Tviler på at vi hadde trengt rettsvesen/fengsel/politi osv om vi skulle forholdt oss til din fantasifulle verden.

Endret av Nipps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det sier jo litt om dem som sitter inne også da, de respekterer ikke loven akkurat, og verste av alt at du forventer at jeg skal ta hensyn til de. Beklager ass, men det er vel ikke stort verre enn å holde seg unna cannabis?

Respekt skal fortjenes, respekt for loven er ikke et unntak. Hvis loven er idiotisk og urettferdig så mister den respekt og det er bra, for da vil den forhåpentligvis endres.

Hva med alle andre kriminelle som føler seg urettferdig behandlet? Enn om de skulle tenkt akkurat samme som det tøvet ditt. Tviler på at vi hadde trengt rettsvesen/fengsel/politi osv om vi skulle forholdt oss til din fantasifulle verden.

Lover må behandles og argumenteres for/mot individuelt. Denne loven er idiotisk, loven mot f. eks. drap er ikke det.

Har du virkelig en blind tro på loven og følger den uansett hva den skulle si? Hva med ekstreme lover som den vi hadde mot jødene? Skulle de bare holdt seg unna landet?

Lenke til kommentar

@ FLarsen

Jo, det skader samfundet i form av at vi blir idioter hele gjengen.

Nei, jeg er ikke så veldig interessert i å lese 20 sider lissom positive ting om cannabis, da intensjonen er å bruke det som rusmiddel om det blir lovlig. Så da holder det ikke med slike argumenter som at cannabis kan brukes til ditten og datten.

Hehe, her tas merkelig virkeligmidler i bruk for å forsvare en stygg plante. Jeg anbefaler folk å få seg en hobby :)

Effekten vil gå bort om man slutter ja, men virker ikke som folk har tenkt å slutte akkurat når man ønsker at cannabis skal være lovlig ;)

Det er lite nytt at du mener mine argumenter er dårlige. Kanskje ikke så rart, da du er en cannabis-fan og jeg taler negative ting om planten din.

Det som er kommet i spørsmål så langt er argumenter for cannabis, så det virker ikke som man fokuserer så veldig mye på de negative sidene. Kanskje det kan ha seg at man rett og slett er egoistisk og ikke tar hensyn til andre.

@ reversfaen

Hehe, det ordner seg :) Det står ikke direkte at man blir dum, men det står jo indirekte.

Nei, det begrunner jeg med at det kommer 5-6 forskjellige sider til linker og jeg gidder ikke å lese alt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Respekt skal fortjenes, respekt for loven er ikke et unntak. Hvis loven er idiotisk og urettferdig så mister den respekt og det er bra, for da vil den forhåpentligvis endres.

Lover må behandles og argumenteres for/mot individuelt. Denne loven er idiotisk, loven mot f. eks. drap er ikke det.

Har du virkelig en blind tro på loven og følger den uansett hva den skulle si? Hva med ekstreme lover som den vi hadde mot jødene? Skulle de bare holdt seg unna landet?

Folk sitter inne for mye mere enn drap, dessuten sitter de fleste inne grunnet narkotika.

Så hva med resten av gjengen som synes det er idiotisk at de blir sperret inn? pga av piller/pulver/syre osv.

Helt greit at de sitter der de sitter, jeg finner din tenkning ganske så egoistisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fy faen, du er jo bare rååå! Jeg begrenser meg til denne ene fliken:

Jeg satt og funderte høyt forrige dagen og titta på tema i denne tråden, sammen med en av mine sønner.

Han sa noe slikt som dette: Da vi var ti-tolv år og hang utenfor Coop'en (Samvirkelaget) etter skoletid på fredag, fikk vi mye kjeft fordi "alle" visste hva vi skulle. Nemlig drikke oss fulle, men det ga vi blaffen i.

Enden på visa var at alle fikk begeret fullt fordi noen /en eller annen som hadde pasjon /følelser til søstra eller en person i gjengen. Altså funker det slik at du får tak i what-ever uansett, og hvorfor tar ingen tak?

Nettopp, fordi det er politisk kun en liten gevinst å høste her... Tung sak, og vi er overlatt til private ekstremister i deres institusjon!

Takk for støtte! Kjeft fungerer mot sin hensikt og øker bare interessen. Samme med forbudet, det skaper bare flere problemer og løser ingenting.

Endret av matisn
Lenke til kommentar
Nei, jeg er ikke så veldig interessert i å lese 20 sider lissom positive ting om cannabis, da intensjonen er å bruke det som rusmiddel om det blir lovlig. Så da holder det ikke med slike argumenter som at cannabis kan brukes til ditten og datten.

Hvis du ikke er villig til å lære noe om et tema, skal du heller ikke forsøke å fremstå som om du har greie på det og tvinge ditt innbilte syn på folk! Du drar alle som ønsker en legalisering over en kam! Har du ikke fått med deg at planten har helbredende kraft? Hvis du ikke er villig til å vurdere andres tanker og meninger vil du stagnere som menneske!

Jeg sloss for denne saken fordi den kan forandre verden til et bedre sted. Jeg sloss fordi jeg kjenner mennesker med lidelser som legemiddelindustrien ikke klarer å få bukt med. Lidelser som cannabisolje kan kurere!

Hehe, her tas merkelig virkeligmidler i bruk for å forsvare en stygg plante. Jeg anbefaler folk å få seg en hobby :)

Sånne kommentarer gjør at du fremstår som stokk dum. En hobby er vel og bra. Å kjempe for menneskers frihet er også ganske givende!

Effekten vil gå bort om man slutter ja, men virker ikke som folk har tenkt å slutte akkurat når man ønsker at cannabis skal være lovlig ;)

Cannabis er mer medisin enn rusmiddel. Ved gjentatt misbruk vil ruseffekten avta og rusen blir kjedelig.

Det er lite nytt at du mener mine argumenter er dårlige. Kanskje ikke så rart, da du er en cannabis-fan og jeg taler negative ting om planten din.

Dine argumenter er dårlige fordi de mangler substans og hold i virkeligheten. Les deg opp på fakta, eller skaff deg erfaring (ikke bestandig så lurt skritt), så kan vi diskutere.

Det som er kommet i spørsmål så langt er argumenter for cannabis, så det virker ikke som man fokuserer så veldig mye på de negative sidene. Kanskje det kan ha seg at man rett og slett er egoistisk og ikke tar hensyn til andre.

Les mitt innlegg ovenfor med min moralpreken. Der finner du nok grunner til å holde deg unna stoff.

Det er nettopp hensynet til andre mennesker som gjør at jeg ønsker å få planten legalisert. Det er ikke alle som tør å trosse umoralske lover for å bevise sin rett eller helbrede sin kropp/sjel.

Hehe, det ordner seg :) Det står ikke direkte at man blir dum, men det står jo indirekte.

Nei, det begrunner jeg med at det kommer 5-6 forskjellige sider til linker og jeg gidder ikke å lese alt.

Helsedirektoratet lyver ang. cannabis! Opplysningene stammer fra den hysteriske motstandspropagandaen du og dine foreldre har vokst opp med.

Lenke til kommentar
4: Jeg holder fortsatt på påstander om at man blir dum av cannabis. (Over LENGERE forbruk så klart)

Skjønner du virkelig ikke at du blir totalt overkjørt når du kommer med påstand på påstand som ikke stemmer? 

Man blir ikke dum. Langtidsforbruk kan føre med seg negative ting, ja, men man blir ikke dum. Det at du holder så fast på disse påstandene dine, og ikke gidder å bry deg med å lese kilder folk stadig refererer til, blir du tatt meget lite seriøst.

Lenke til kommentar

@ thai-mat

Meg?

Jeg rikker meg ikke når jeg ikke har fått en eneste referanse til en kilde. Jeg rikker meg ikke når argumentene er påstander, og ikke påviste resultater fra forskning.

Hadde det blitt kommet med kilder som faktisk hadde vært pålitelige, så hadde jeg selvfølgelig lest det og satt meg inn i det. Når jeg da skulle ha uttalt meg mer om saken, selvfølgelig hadde jeg tatt med det nye jeg hadde lært i beregningen før jeg hadde skrevet noe som helst. Men så er det jo stor mangel på kilder fra de få som er mot i denne debatten...

Endret av -Marte
Lenke til kommentar

Jeg er for legalisering av cannabis, men mener at om du så mye som har en lav toleranse for nikotin og røyker burde du holde deg til helvete unna veien. Dette har ingenting å si for diskusjonen da en persons meninger ikke reflekterer målet vi vil oppnå.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Som jeg skrev ang. det. Folk er ikke fornuftige nok til at det kunne ha ''fungert'' i virkeligheten. Og som noen også kommenterte til det, så må folk bestemme selv. Vil en drita full person kjøre, la nå idioten gjøre det. Det som er forferdelig synd, er jo såklart at det kan gå ut over andre mennesker om det skulle skje noe.

Fyllekjøring er ulovlig, men guri så mange det er som kjører i fylla for det. Så man kan jo si at det forbudet virker mot sin hensikt i mange tilfeller.

Edit: Som EloX sier, så er vel heller ikke fyllekjøring endel av debatten. Tull å dra inn det når det ikke har noe med saken å gjøre.

Endret av -Marte
Lenke til kommentar
Vil en drita full person kjøre, la nå idioten gjøre det. Det som er forferdelig synd, er jo såklart at det kan gå ut over andre mennesker om det skulle skje noe.

Fyllekjøring er ulovlig, men guri så mange det er som kjører i fylla for det. Så man kan jo si at det forbudet virker mot sin hensikt i mange tilfeller.

Du ser ikke at det faktum at denne friheten går utover andre, faktisk er et argument for forbud? Og hvordan vet du at folk ville fyllekjørt mindre om det var lov?

Ny tråd er opprettet. Slå deg løs på oppslagstavlen.

Lenke til kommentar
@ FLarsen

Jo, det skader samfundet i form av at vi blir idioter hele gjengen.

Nei, det stemmer ikke. Cannabis kan påvirke kortidsminnet og den mentale yteevnen under påvirkning, men stoffet påvirker ikke iq-en din.

Dessuten, hvis du mener det å være idiot er så galt at vi må ha en lov mot ting som potensielt kan gjøre deg til en, hva synes du da bør gjøres med deg? Du er den største idioten jeg har snakket med.

Det er ingenting galt med konseptet rus. Å ruse seg er en helt naturlig del av det å være menneske, vi har gjort det i årtusener.

En hobby, ... som å dyrke cannabis? Gjerne det, må bare legalisere det først.

Det får være deres valg. Du har ingenting med om de velger å være sløve/glemske/etc.

Jeg er fan av rasjonalitet, frihet, rettferdighet og mange andre ting som bla. legalisering av cannabis faller under. Jeg må si likevel at planten er meget fascinerende, bruker ikke stoffet men elsker å lese om det.

Når du overser over halvparten av det vi skriver så må du ikke komme å si hva vi ikke skriver.

Hva mener du med at vi er egoistiske? Hvordan kommer du frem til den konklusjonen? Legalisering av cannabis handler jo veldig mye om å hjelpe folk. Hjelpe folk som trenger det som medisin, hjelpe folk som har fått problemer pga. forbudet, hjelpe folk som bare har lyst til å ha det litt kjekt uten å skade noen og mye mer.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...