Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?


Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

  1. 1. Bør Canabis legaliseres?

    • Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Visst du i det hele tatt vet forskjellen.

Nei. Cannabisrøyking har nok gjort meg dum. :(

 

Hvor sier de det indirekte?

 

De nevner blandt annet at kortidsminne oppstår relativt kort tid etter man har begynt å innhalere stoffet (altså over en kort periode). Hva tror du da skjer over en lengere periode? Om du blir bokstavelig talt dum kan diskuteres, men at du blir en smule redusert er sikkert og visst.

Endret av Nipps
  • Liker 1
Lenke til kommentar
De nevner blandt annet at kortidsminne oppstår relativt kort tid etter man har begynt å innhalere stoffet (altså over en kort periode). Hva tror du da skjer over en lengere periode? Om du blir bokstavelig talt dum kan diskuteres, men at du blir en smule redusert er sikkert og visst.

Dårlig hukommelse er ikke en permanent effekt.

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke at vi trenger flere rusmidler som "dummer" ned folk, tvert imot. Selvom det er lovlig med tobakk og alkohol når ble dette et argument for å gjøre flere rusmidler lovlige?

 

Ok, vi vil få færre kriminelle, men dette er da kun fordi det avkriminaliseres? Jeg tror ikke at færre driver med det selvom det er lovlig, det er da helt relativt. Det som virkelig betyr noe er hvordan det aksepteres i allmennheten...

 

Svært få prøver AKTIVT å bli heroinmisbrukere, siden vi vet at det er ødeleggende og man sees på som en junkie (det er jo strengt tatt det man er)....

 

Likevel er det attraktivt å bruke kokain blandt noen siden det er "tøft"... Vel, kokain er tilnærmet like farlig som heroin (selvom det går ut over andre deler av kroppen)...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ikke så lenge du ikke røyker nei, men så lenge du røyker cannabis vil du ha dårlig kortidsminne.

Du kan få. Men du har helt rett, det er den mest kjente og såvidt meg bekjent eneste godt dokumenterte bivirkningen til Cannabis. Dog, den er ikke permament som poengtert.

 

 

Ta det under med en liten klype salt, da jeg er relativt trøtt atm. Skal sjekke nøyere etter i morgen :)

 

En normal person lagrer ca. 4-5 blokker i korttidsminne, en person som har røyket Cannabis over lengre tid kan risikere å falle ned mot 2-3 blokker i korttidsminne. Dette er dog ikke en garanti at skjer, det kommer helt ann på: Hvor mye du inntar, hvilken strain og hva du driver med ellers i din hverdag.

 

Ok, vi vil få færre kriminelle, men dette er da kun fordi det avkriminaliseres? Jeg tror ikke at færre driver med det selvom det er lovlig, det er da helt relativt.

Profit fjernes fra organisert kriminalitet som står bak majoriteten av Cannabis tilgjengelig i Norge, og forsåvidt verden. Du vil få bedre alderskontroll kontra ingen kontroll i dag hvor det er lettere for en 14-åring å få tak i hasj enn en sjokolade. Mindreårige skal holde seg langt unna Cannabis. Det blir tegnet et klart skille mellom lettere og tyngre stoffer, samtidig som du får skilt Cannabis ut fra det tyngre miljøet og dets påvirkninger/negative aspekter. (Bla derav myten om at Cannabis leder til Heroin)

Hvis Norge skulle fulgt samme mal som Nederland vil bruken gå ned på lengre sikt.

 

Jeg tror ikke at vi trenger flere rusmidler som "dummer" ned folk, tvert imot.

Ikke generaliser er du snill. Ja det finnes den stereotypiske stoner som dummes ned, men majoriteten av min omgangskrets som røyker er personer med høyere universitetsutdannelse/godt betalte jobber som på ingen måte er dumme. De vet veldig godt hva de gjør.

Jeg selv har brukt Cannabis til hjelp i studier gjentatte ganger da det hjelper veldig på konsentrasjonen og hukommelsen min.

 

De to siste snittene du skrev aner jeg ikke hvor kom fra, og hvorfor du skrev. Har ingenting med diskusjonen å gjøre :)

 

2: Eneste kilden jeg har forøyblikket er helsedirektoratet.

http://www.cannabis.net/health/index.html

http://books.google.no/books?id=AznCzOxvrt...search+cannabis

 

 

Er jeg teit?

 

http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/...a/cannabis_7963

 

"Selv ved små doser vil oppmerksomheten og avstandbedømmelsen svekkes. På grunn av dette og andre rusvirkninger er det trafikkfarlig å sette seg bak rattet eller kjøre motorsykkel etter å ha brukt cannabis."

Her har du korrekt versjon:

On the other hand the impairment in driving skills does not appear to be severe, even

immediately after taking cannabis, when subjects are tested in a driving simulator.

This may be because people intoxicated by cannabis appear to compensate for their

impairment by taking fewer risks and driving more slowly, whereas alcohol tends to

encourage people to take greater risks and drive more aggressively

http://www.parliament.uk/commons/lib/resea...00/rp00-074.pdf

 

Skulle gjerne kommet med flere kilder, men klokka begynner å bli mange :)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Jeg tror ikke at vi trenger flere rusmidler som "dummer" ned folk, tvert imot. Selvom det er lovlig med tobakk og alkohol når ble dette et argument for å gjøre flere rusmidler lovlige?

 

Ok, vi vil få færre kriminelle, men dette er da kun fordi det avkriminaliseres?

Man blir ikke geni av å røyke hasj, helt klart. Men her har vi med et etablert /akseptert rusmiddel å gjøre fordi skadevirkningene er begrenset i fht. den gleden mange har av hasj.

 

Det virker imidlertid skremmende tåpelig og ekstremt, at samfunnet vårt setter mengder av folk i fengsel fordi "vi ikke trenger flere rusmidler her"... Hvor bra er et slikt samfunn, som er fornøyd med så primitive /reaksjonære paragrafer, og burde det ikke snart gjøres noe med denne uretten?

Lenke til kommentar
Hvor sier helsedirektoratet at man blir dum av å røyke cannabis?

 

Det står ikke det, blandt annet for å skjerme brukerne sånn at de ikke skal føle seg støtt :)

Er du laget av skum eller bomull? Svada deluxe! Pisspreik og slaggstoff skiller vi ut ganske automatisk, heldigvis.

 

Her snakker vi om mengder av folk som får celledøra slått i bakhodet. Fremtiden er risikert for den enkelte fordi det aktuelle rusmiddelet i tråden utfordrer loven vår.

 

edit: for å være mere konstruktiv:

 

Lovene i dette landet og generelt utvikles og forbedres konstant hele tiden.

 

Vi får aldri et perfekt lovverk, selvsagt. Men i prosessen har vi mange hindringer /konservative, som mener at nye og avgjørende graderinger er skremmende. De er bemerkelsesverdig villig til å ofre meget på andres bekostning.

 

Nekter å gå konkret inn på den enkeltes historie /bakgrunn og sannsynlige fremtid.

 

Hvem sitter for hva, og hvor mange er det av dem?

 

Er det mine eller dine sønner /døtre dette dreier seg om - usj... Vi krymper ganske radikalt og senker røsten hvis dette kommer på tale... er normalt det.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar

Hamp er en svært anvendelig plante, og har vært brukt som nyttefiber i tusener av år. (kilde finnes "over alt", og som du kan finne selv...)

 

Men "her oppe" er den forbundet med rus etter at dampmaskinen ble oppfunnet. Dvs. etter at reip og taugverk ble erstattet av plast i ymse former...

 

Er vel derfor vi har denne plante-debatten enn så lenge, og som har slike uheldige utslag.

 

edit:

Du minner meg om pus, som slikker seg selv. Det ser jævla flott ut og med grasiøse bevegelser, men vi vet alle at vasken foregår flekkvis og kun ytterst på overflaten.

Endret av tjaa
Lenke til kommentar
@ FLarsen

 

1: Fordi det blir for dumt å rope ut : Nei nå vil jeg ha ennå et rusmiddel lovlig, fordi det skader vel ikke samfundet i det hele tatt.

:ohmy:

 

Det skader ikke samfunnet, men likevel blir det for dumt å legalisere det?

 

2: Eneste kilden jeg har forøyblikket er helsedirektoratet.

Da vil jeg anbefale å trykke på linkene folk gir deg.

 

3: Det vet jeg, men det som var hele poenget var at visst du røyker lenge nok så vil du regne med å få slike ting som sløvhet og kortidsminne osv. Det underbygger også dine påstander om at cannabis er sunt for hjernen.

Korttidsminne != langtidsminne. Cannabis beskyttende egenskaper hjelper bare langtidsminnet. Det er veldig effektivt mot sykdommer som alzheimers og demens.

 

Effekten på korttidsminnet er bare midlertidig. Hvis du slutter går den vekk.

 

Dessuten er dette dårlige argumenter mot legalisering, eller vil du regulere hukommelsen til folk nå?

 

4: Ja, ALT jeg har hørt så langt er "positive" ting om cannabis.

Å bare si positive ting er ikke det samme som å si at det ikke finnes negative ting.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Jeg anbefaler deg å sjekke hva som står rett over det du nettopp skrev nå. Du blir idiot av å røyke hasj, enkelt å greit.

Så ikke kom med ting som at cannabis er beskyttende for hjernen!

http://www.sethgroup.org/

du er bare teit.e,

 

 

 

Er jeg teit?

 

http://www.helsedirektoratet.no/rusmidler/...a/cannabis_7963

 

"Selv ved små doser vil oppmerksomheten og avstandbedømmelsen svekkes. På grunn av dette og andre rusvirkninger er det trafikkfarlig å sette seg bak rattet eller kjøre motorsykkel etter å ha brukt cannabis."

 

Blir du da smart av å røyke hasj?

 

Konklusjon: Nei, det visst bare du som er teit.

For det første skal jeg beklage den skarpe tonen, var litt full.

Uansett, det er ingen ting som tilsier at du er dum i det sitatet, der står det at ved små doser kan oppmerksomheten osv svekkes. Ikke at du blir dum? Hvordan i all verden passer spørsmålet "blir du da smart av å røyke hasj?" inn i denne sammenheng?

Eneste jeg kan tenke meg er om du er dum nok til å sette deg inn i ett kjøretøy og kjøre, når du vet at du ikke klarer det. Du har kontroll over deg selv, vet du. Det er ikke som med Alkohol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...