Gå til innhold

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
1. Cannabisrusen er mer innviklet enn som så. Ja, man kan bli sløv, men samtidig får man skjerpede sanser. Umulig å forklare, så les.

Det er heller ikke alle som blir sløve når de røyker. Jeg har ikke blitt sløv, jeg merker effekten ved at jeg tenker mye mer på alt, og at alle inntrykk rundt meg forsterkes. Som sagt, du har dine erfaringer, andre har sine erfaringer.

2. Som det har blitt sagt endel ganger - du er ikke alle. Det hadde kanskje hjulpet å lese mer enn det som står på Helsedirektoratets sider.

3. Igjen, det er forskjell på bruk og misbruk. Og ja, det er nok veldig mange som vil ha det lovlig for å ruse seg. Men bare tenk på cannabis til medisinsk bruk. Tenk på miljøene som skapes pga. forbudet. Og pga. forbudet er over 30% av Norges voksne befolkning gjort til kriminelle.

1: Klart den gjør mere enn bare sløve, men det er fortsatt et rusmiddel.

Den er vanskelig å kategorisere. Ofte er den bedøvende, av og til er den stimulerende, etc. Det avhenger bla. av dose, plante, kjemikaliekonsentrasjon, osv.

2: Nei. Fordi det du kommer med skal være med på å støtte om et rusmiddel så det virker som at det er bra. Ingen rus er positiv for ente gang :)

Hva baserer du det at ingen rus er positiv på? Vet du i det hele tatt hva rus er for noe?

En rus kan f. eks. være et høyere nivå av dopamin i hjernen, er det galt? Hva hvis du oppnår det samme med å sitte i en berg- og dalbane? Er det galt når man oppnår en tilstand med kjemikalier, men ikke når man gjør det på en annen måte, selv om det er akkurat det samme som skjer?

Som sagt tidligere i tråden så aktiverer THC bla. CB1 reseptorer, det er slik det gjør deg ruset. Anandamid (et cannabinoid kroppen lager) gjør det hele tiden. Er det bare galt når de aktiveres av et stoff som ikke finnes i kroppen? Hva hvis du røyker noe med anandamid i? Er det mengden av agonister (stoffer som aktiverer reseptorer) som er problemet?

Forklar, jeg vil gjerne vite hva som gjør all rus til noe negativt.

3: Igjen, så vil jeg tilføye at å ruse seg på cannabis er og blir misbruk av stoffet. Da du kunne brukt det til mere nyttige ting som innen medisin som er blitt nevt tidligere :)

Rus er ikke nødvendigvis nyttig, men det er kjekt. Folk gjør ting for å ha det kjekt, det kalles å underholde seg selv. Når ble det galt?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Det værste ang. cannabis er at myndighetene i USA har løyet til folk siden 1937 for å bli kvitt konkurransen fra denne utrolig anvendelige planten!

For å beskytte hva?

Nå bare kverulerer du, eller hva?

Vi kunne hatt biler som hadde tålt mye mer enn det de gjør i dag:

Vi kunne hatt klær som nesten ikke kan slites ut:

http://www.democraticunderground.com/discu...ess=389x2148805

And the list just goes on and on.... Les og lær! Søk f.eks på google etter "hemp usage"

"de store gutta" fant ut at de tjente mer penger på et bruk og kast samfunn... og tok fra oss hampen!

Lenke til kommentar

@ FLarsen

Blitt litt usaklig i det siste?

Jeg prater ikke om berg-og dalbane rus, jeg snakker om rus, som et stoff, altså alkohol og narkotika div piller/legemidler.

Be my guest, rus deg så mye du vil for min del.

Ingen sier at det er galt. Jeg kan jo gi deg et forslag om at du kunne gjort noe annet for å underholde deg selv enn å absolutt bruke cannabis.

Lenke til kommentar
@ FLarsen

Blitt litt usaklig i det siste?

Jeg prater ikke om berg-og dalbane rus, jeg snakker om rus, som et stoff, altså alkohol og narkotika div piller/legemidler.

Snart gidder jeg ikke mer. Plukker du bare ut stikkord som du svarer på, i stedet for å lese innlegget?

Du sier all rus er negativt. Jeg spør hvorfor en kjemisk rus er galt, men ikke en naturlig en, hvis begge fører til akkurat det samme.

Kan du prøve å lese (og forstå) innlegg fra nå av?

Leste du det jeg skrev om hva THC gjør i hjernen, eller leste du bare "berg- og dalbane" og bestemte deg for at du hadde lest nok til å svare?

Be my guest, rus deg så mye du vil for min del.

Ingen sier at det er galt. Jeg kan jo gi deg et forslag om at du kunne gjort noe annet for å underholde deg selv enn å absolutt bruke cannabis.

Du sier det er galt.

Du sier jeg kan ruse meg så mye jeg vil for din del, men du synes også at jeg burde kastes i fengsel om jeg gjør det?

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
@ Sheasy

Når ble helsedirektoratet ikke en kilde?

Syns du det er meningsløst å diskutere med meg fordi jeg ikke støtter opp med kilder som en-hver mann burde vite eller fordi jeg rett og slett er uenig i ditt idiotiske standpunkt om at hasj ikke er skadelig?

Når det ikke skrev objektivt om stoffet. jeg vet iokke nom jeg skirvt rett nå... litt mye alkohol innabords.......

Lenke til kommentar

Nei.

Fordi det du kaller naturlig rus gjør ingen skade.

Igjen :

Da jeg sier "all" rus, så mener jeg : Piller/legemidler, narkotika, alkohol osv.

Vennligst slutt å kværvuler ting, ellers ser jeg ikke vitsen med at du stiller meg spm :)

Lenke til kommentar

Da har jeg fått svar på ett av spørsmålene: Du vet ikke hva rus er for noe.

Cannabis aktiverer CB1 i hjernen, som fører til at cellene CB1 befinner seg på sender et signal til nytelsessenteret i hjernen. Det er ingenting med dette som er skadelig, snarere tvert om. Cannabis er beskyttende for hjernecellene.

Lenke til kommentar

Flott for deg. Var en relativt bastant mening å si at jeg ikke vet hva rus er, men jeg velger å ta det med en klype salt jeg :) Tror det er best, siden du kommer med slike konklusjoner som at cannabis er beskyttende for hjernecellene. Så mye svada og non-sense er en stund siden jeg har hørt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Hasj kan gi oss mer holdbare biler? Nå har jeg hørt DET også!

Hasj fremstilles fra bladene og blomsten av planten og brukes helst kun som medisin eller rekreasjonsmiddel. Det er stammen og kvistene på planten som har så utrolig mange bruksområder. I videoen som er lagt ut på youtube kan du se grunnleggeren av Ford company, Henry Ford, slå en slegge med stor kraft inn i karrosseriet på bilen uten å lage en skramme! Fibrene fra denne planten er verdens sterkeste!

Lenke til kommentar
Flott for deg. Var en relativt bastant mening å si at jeg ikke vet hva rus er, men jeg velger å ta det med en klype salt jeg :) Tror det er best, siden du kommer med slike konklusjoner som at cannabis er beskyttende for hjernecellene. Så mye svada og non-sense er en stund siden jeg har hørt.

Cannabis kan kurere kreft kan jeg fortelle deg!

Ikke gjennom røyking, men oralt...

http://www.phoenixtears.ca/

Endret av matisn
Lenke til kommentar
Fordi det du kaller naturlig rus gjør ingen skade.

Post traumatisk stress er kun ett eksempel på at naturlig rus kan bli for mye for noen og enhver! Og da vil en liten dose cannabis være medisinen som retter opp balansen ;)

Lenke til kommentar
Tror det er best, siden du kommer med slike konklusjoner som at cannabis er beskyttende for hjernecellene. Så mye svada og non-sense er en stund siden jeg har hørt.

CB1 aktiveres hele tiden av anandamid, som lages av kroppen. Anandamid og CB1 er noen av de tingene som beskytter hjernecellene våre. For å sette det litt i perspektiv, hvis du tar rimonabant som fører til en motsatt aktivering av CB1, så vil du risikere hjerneskade.

THC aktiverer de samme reseptorene som anandamid aktiverer (CB1) og gir mye av den samme beskyttende effekten.

Her har du en kilde: Neuroprotection by 9-Tetrahydrocannabinol, the Main Active Compound in Marijuana, against Ouabain-Induced In Vivo Excitotoxicity

Matisn: Røyking gir de samme virkestoffene som oral cannabis gir, bare litt færre ettersom mye brenner opp. En vaporizer fikser det problemet.

Rune89s svar til Matisn: Cellegift og cannabis gjør forskjellige ting, det er ikke bare å bytte ut den ene med den andre.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
Yeah, du kan jo få lov til å røyke i 3mnd fremover. Så kan du komme tilbake hvorvidt du har beskytta hjernecellene dine eller om rett og slett har drept dem :)

Trykk på linken for faen.

Hjernens cannabinoid system er et av dens beskyttelsesmekanismer. Det er temmelig logisk at cannabis vil virke beskyttende når det virker inn på det systemet.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...