Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bør vi legalisere cannabis?

Bør Canabis legaliseres?  

2 882 stemmer

1. 1. Bør Canabis legaliseres?

• Ja, total legalisering
      1657
    • Ja, til bruk som medisin
      483
    • Nei
      658
    • vet ikke
      143

Anbefalte innlegg

Jeg melder meg ut av tråden. Jeg respekterer helt klart at mange stiller seg negativt til legalisering av cannabis, men når enkelte av de man diskuterer med velger å overse de fakta som er lagt frem, og samtidig kommer med bastante uttalelser uten relevant kildehenvisning, da gidder jeg ikke mer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: Jeg har selv røyka hasj og det er bullshit at sansene blir skjerpet.

Samme her, sansene blir ikke nødvendigvis skjerpet, men jeg får bedre ro og kommuniserer livligere og på et bedre nivå.

2: Jeg gidder ikke lese 21 sider med "positive" ting om cannabis, da det ikke er mye positivt (bortsett fra det man evt måtte bruke ved medisin)

Virkningen her også ligner din. Tror det er mange her som setter stor pris på dine motargumenter!

3: De fleste har intensjoner om å bli rusa på stoffet og da kan man vel si at man misbruker det og at det er negativt ;)

Jepp, og det er som oftest der majoriteten mister respekt for egne argumenter. De konservative får nye krefter i åpent lende, fordi progressive krefter henger ikke med. Mister styrke på et argument som burde ha ledet til lovendring forlengst, år-etter-år, fordi dagens praksis er jo opplagt helt på trynet! Og det har vi massive argumenter for!

Men neida, ikke engang B.Obama har noen interesse av å gå tett på klingen i denne sak. Men ikke desto mindre er den viktig og akutt, fordi den berører så mange og hver helg.

Lenke til kommentar

Er veldig enig med Sheasy. Det virker så meningsløst å diskutere med folk som...

1. Ikke kan noe om det de argumenterer mot.

2. Ikk gidder å lese på sider som folk anbefaler, for å skaffe seg mer kunnskap og informasjon om temaet.

3. Antar, påstår og tror hele veien, kommer aldri med kilder, og som kritiserer alle andre for at en ikke blir tatt seriøst.

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis riktig, nei. Se på Nederland; etter at cannabis ble lovlig, gikk rekrutteringen av nye brukere drastisk ned. 

Hvorfor det, da? Noe må ha blitt gjort i tillegg. Kanskje flere advarsler mot bruk?

Dessuten er Nederland et veldig spesielt land. Kan neppe sammenlignes med Norge.

Endret av thai-mat
Lenke til kommentar
Hvorfor det, da? Noe må ha blitt gjort i tillegg. Kanskje flere advarsler mot bruk?

Man får ikke tak i det om man er under 18 år. Man får kun kjøpt det på spesielt utvalgte steder, og får ikke kjøpt mer enn 5gr. om dagen. Det er kun lov å ha 0,5kg. i Coffee Shop'en om gangen. I stedet for å høre at man ikke skal bruke det, så lærer man om kontrollert bruk. 

Se filmen(e) (jeg husker ikke hvilken av dem for øyeblikket) The Union & Kampen om Hampen for mer informasjon om dette. Jeg husker ikke helt nøyaktig hva som ble sagt i filmen(e). 

http://no.wikipedia.org/wiki/Coffeeshop_(Nederland)

Endret av -Marte
Lenke til kommentar
Man får kun kjøpt det på spesielt utvalgte steder, og får ikke kjøpt mer enn 5gr. om dagen. I stedet for å høre at man ikke skal bruke det, så lærer man om kontrollert bruk. 

Burde det samme gjelde alkohol? Det får man jo kjøpt så mye man vil av. All alkohol på polet, økte avgifter samt restriksjoner på antall liter.

Argumentet mot dette er selvfølgelig at man skrenker inn på folks frihet. Hvorfor skal folk som klarer å kontrollere forbruket sitt straffes fordi enkelte ikke klarer å kontrollere seg?

Lenke til kommentar
Vi må få lov til å ta risikable og dumme valg uten at noen skal sette en i fengsel eller straffe en med skyhøye bøter og trusler!

Bare så lenge risikoen kun rammer deg selv.

Det er det jeg mener. Jeg forsøker å holde meg til tema. Trådstarter spør om vi bør legalisere cannabis og jeg mener det er det eneste rette å gjøre! For et barn er det nødvendig med noen som våker over en og passer på, men når man har blitt voksen vil man også være fri fra slike lenker! Vi må få lov til å få noen skrubbsår og erfaringer! Det er faktisk nødvendig hvis vi skal utvikle oss videre!

Det værste ang. cannabis er at myndighetene i USA har løyet til folk siden 1937 for å bli kvitt konkurransen fra denne utrolig anvendelige planten!

Forby en plante. Har du hørt noe sånt tull? Det er jo egentlig latterlig, men vi lever jo under et tyrrani og tyrraniet vil forsøke å forme verden slik de vil at den skal se ut!

Våkn opp folkens! Demokratiet står for fall om ingen reagerer!

Endret av matisn
Lenke til kommentar
1. Cannabisrusen er mer innviklet enn som så. Ja, man kan bli sløv, men samtidig får man skjerpede sanser. Umulig å forklare, så les.

Det er heller ikke alle som blir sløve når de røyker. Jeg har ikke blitt sløv, jeg merker effekten ved at jeg tenker mye mer på alt, og at alle inntrykk rundt meg forsterkes. Som sagt, du har dine erfaringer, andre har sine erfaringer.

2. Som det har blitt sagt endel ganger - du er ikke alle. Det hadde kanskje hjulpet å lese mer enn det som står på Helsedirektoratets sider.

3. Igjen, det er forskjell på bruk og misbruk. Og ja, det er nok veldig mange som vil ha det lovlig for å ruse seg. Men bare tenk på cannabis til medisinsk bruk. Tenk på miljøene som skapes pga. forbudet. Og pga. forbudet er over 30% av Norges voksne befolkning gjort til kriminelle.

1: Klart den gjør mere enn bare sløve, men det er fortsatt et rusmiddel.

2: Nei. Fordi det du kommer med skal være med på å støtte om et rusmiddel så det virker som at det er bra. Ingen rus er positiv for ente gang :)

3: Igjen, så vil jeg tilføye at å ruse seg på cannabis er og blir misbruk av stoffet. Da du kunne brukt det til mere nyttige ting som innen medisin som er blitt nevt tidligere :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Man får kun kjøpt det på spesielt utvalgte steder, og får ikke kjøpt mer enn 5gr. om dagen. I stedet for å høre at man ikke skal bruke det, så lærer man om kontrollert bruk. 

Burde det samme gjelde alkohol? Det får man jo kjøpt så mye man vil av. All alkohol på polet, økte avgifter samt restriksjoner på antall liter.

Argumentet mot dette er selvfølgelig at man skrenker inn på folks frihet. Hvorfor skal folk som klarer å kontrollere forbruket sitt straffes fordi enkelte ikke klarer å kontrollere seg?

Årsaken til at det er en grense på 5 gr i Nederland er fordi det ikke er fult ut legalisert. På den måten kan politi skille mellom brukere og dealere. Blir du tatt med større mengder blir du sett på som kriminell der også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...